Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.397
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også lest om den. Fascinerende opphengsløsning. Horisontal unipivot av alle ting.


     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ingen offentlige tilgengelige data på feks cantilever gummiforing mykhet. Så jeg prøver og feiler, til jeg får en respons som stemmer med en kjent/målt frekvensrespons. En motstand demper en frekvens topp, Capasitans og induktans endrer frekvensen ved en topp.. osv


    Vis vedlegget 843747



    The simplified model is illustrated. The various mechanical elements are represented by the electrical components as follows:

    C1, represents - Record tip compliance µF = µ(cm/dyne)
    C2 represents - Bearing compliance µF = µ(cm/dyne)
    L1 represents - Inertia of armature (tip, cantilever and magnet) mH = mg
    R represents - Viscous damping of bearing ohms = dyne-sec/cm
    Ii represents - Recorded velocity Amperes = cm/s
    Io represents - Output velocity of stylus Amperes = cm/s
    Vab represents - Tracking force volts = grams


    There exist fundamental similarities between electrical and mechanical networks. Not only is this simply interesting, it means that there are novel ways of approaching old problems. For example, the design of loudspeakers or phonograph pickups which, as engineering problems are normally conceived in the mind’s eye as a combination of springs and weights and dampers, may be modelled as the design of AC electrical networks and analysed using electrical filter theory.

    There is a delightful irony here. First lessons in electricity always liken voltage to force or pressure, resistance to friction, and so on. But electrical engineers (despite starting later) have overtaken mechanical engineers to such an extent that it is often worthwhile translating mechanical quantities into electrical to get the benefit of the highly developed state of electrical circuit analysis and measurement techniques.

    In the, so called, direct analogy:




    • Force is represented by e.m.f. (voltage),
    • Velocity is represented by current, and thus because d(displacement)/dt = velocity and dQ/dt = I,
    • Displacement is represented by charge
    • Mass by inductance,
    • Compliance by capacitance (in mechanics, compliance is the inverse of stiffness)
    • Resistance, reactance, impedance, etc., are common to both.
    • Mechanical links, such as rods, are assumed massless, or their masses are represented separately in lumps and are largely treated in the same way as electrical connections.
    Dvs fra denne linken : http://www.pspatialaudio.com/analogy.htm

    Det er et herlig nivå på nerdingen. Uten detaljerte data på elastisitet, friksjon og masse for de enkelte bestanddelene, så er det prøv & feil for å gjenskape responsen i en ren elektrisk modell som er måten å gjøre det på. Jeg klarer dog ikke helt å fri meg fra å tro at det det kanskje hadde vært bedre å simulere pickupen med en transformator så får en på sekundærsiden et forholdsvis rent uttrykk for spolene i PU og bruker primærsiden til å modellere det mekaniske, og kan bruke trafokoblingen til å regulere koblingen mellom det elektriske og mekaniske i pickupen. En pickup er jo tross alt en form for transformator - fra mekanisk til elektrisk.

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.397
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Transducer. Jeg liker det ordet. Sexy, i det minste for en technerd.
    Preface i en bok jeg har om hydrodynamikk:
    Ah, she’s a splendid girl, wonderfully pneumatic.
    Assosiasjoner. ❤
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo en 26db step up og kan alltids måle effekten av ulike laster på sekundærsiden, så blir det mindre antagelser og sånn, mere fakta lissom altså …kanskje en dag jeg er i form til å knote…
    Men noen må jo har gjort dette på 70 taller da Hifi fortsatt var teknikk?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er garantert noen en gang på 50-60-70-tallet som skrevet noe på dette. En første skisse til PU-modell med transformator kan se slik ut :
    1661461157225.png

    Det mekaniske er som nevnt på primærsiden og det elektriske på sekundærsiden. Transformatoren er tweaket slik at primærinduktansen simulerer tonearmsmassen og sammen med C1 som simulerer pickupens compliance gir en resonans rundt 5 Hz (som dempes av R3). Koblingsfaktoren i trafoen er satt til 0,99 og viklingsforholdet er dimensjonert for å gi 25 µH induktans på sekundærsiden. L1, C2 og R2 simulerer en hf resonans i nålefanen. R1 er spolemotstanden på PU, T1 er signalledning (transmisjonslinje) R4 og C3 er lasten på inngangen til phonoforsterkeren. R5 er bare en dummy «isolasjonsmotstand» for å få simuleringen til å fungere siden simetrix ikke liker at jord kun går i transmisjonslinjen. Responsen i en last på 50 100 og 1k ser slik ut:

    1661461883640.png


    EDIT jeg bygde jo forresten en fysisk pickupemulator tidligere i år her : https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kjs-fjøsmekk-smdd-phonoforsterker.103465/#post-3461080 håper jeg kommer igang igjen med det prosjektet en gang ikke alt for langt ut på høsten.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, lossy sådan.

    Mvh
    KJ
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Driver å synser litt mot hva fremtiden kan bringe og stusser litt på oppgitt gain. En Benz kan ha oppgitt 0,4mv v 3,54cm/sek mens en en Clearaudio kan ha 0,4mv v 5cm/sek. Hvem har mest gain? Eller det likt? En pu med 0,4mv ut som må lastes med f.eks 400ohm vil den tape mye gain? Tror det var Harry Pearson som konsekvent ikke lastet men kjørte 47k uansett. Har prøvd dette på min chinook og på min forrige asr mini basis.Hørte lite forskjell. Laster i dag med 100 Ohm siden det er slik det blir anbefalt av produsent. Med mine 60db i riaa er 0,4mv ut nært minimum av det jeg bør ha, tenker at neste pu skal ha 0,5 -0,6ut som f.eks shelter eller lyra.

    god helg

    mvh Atle
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Du har mye høyere forstørrelse enn det jeg får på mitt som angivelig skal gi inntil 250X forstørrelse. Kan du ta av den transparente ringen fremst på mikroskopet og dermed komme tettere innpå ?

    EDIT & RNFF klassisk brukerfeil Nytt forsøk på jomfruelig og naken nål fra DL-103R

    Vis vedlegget 842570

    er det maksimal forstørring. EDIT#2 dette bildet er rett i front og med ganske vellykket fokusering på diamanten, tuppen på nålefanen er kanskje et par tidels millimeter nærmere og helt ute av fokus. Det er med to lommelykter som ekstra lyskilde fra hver side. Det tok et noen minutter å stille denne opp for fotografering og det var slett ikke lett å finne fokuset. Bla er det «så mye» «svikt» i bordplata (den er forsterket med ei stålramme) at nåla forsvinner helt ut av bildet dersom jeg legger hånda på bordet.

    mvh
    KJ
    Nytt USB-mikroskop. Dette : https://www.amazon.com/Opti-Tekscope-Digital-Microscope-Definition-1600x1200/dp/B00PEZ3GMK/ref=sr_1_5?keywords=opti-tekscope&qid=1661539247&sprefix=opti-tek,aps,142&sr=8-5

    Fysisk konstruksjon er forholdsvis tillitvekkende i aluminium og stål. Stativet er funksjonelt og ganske stødig, det er selvfølgelig litt slark og slikt men det er stødig og presist nok til at det er praktisk i bruk. Høyden på søylen har en praktisk og kontinuerlig justerbar høyde fra ca 6,5 til ca 11,5 cm over base plata. Høyden justeres med å dreide på ei hylse på søylen, i tillegg er mikroskopfestet kontinuerlig justerbart over 10 cm av mikroskoprøret. Festet i søylen kan også roteres i to plan. Røret på skopet er en halv tomme i diameter dvs 1,27 cm og dermed en god del slankere enn de mer tradisjonelle USB-mikroskopene. Det viktigste ankepunktet mht fysisk utforming er at det ikke er noen markør på mikroskopet som viser retningen på bildet. Det følger også med en del forsatser i plast med tanke på medisinsk bruk (øre, nese, hals og andre åpninger...). Det er ingen zoom men fast brennvidde i optikken. Den kan fokusere fra «uendelig» og ned til ca 8 mm. Så noen bilder:

    Ca 10 cm over base plata:
    WIN_20220826_19_21_53_Pro.jpg

    Noen få mm fra sidekanten på PU
    WIN_20220826_19_11_22_Pro.jpg


    og noen få mm fra tuppen av nålefanen:
    WIN_20220826_19_04_28_Pro.jpg


    WIN_20220826_20_20_56_Pro.jpg

    Maksimal forstørrelsen på dette skopet er litt mindre enn på mitt gamle, 200X vs 250X, men på grunn av et slankere rør, stativet og kontinuerlig fokusering ned til maks forstørrelse så er dette langt mer praktisk.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Driver å synser litt mot hva fremtiden kan bringe og stusser litt på oppgitt gain. En Benz kan ha oppgitt 0,4mv v 3,54cm/sek mens en en Clearaudio kan ha 0,4mv v 5cm/sek. Hvem har mest gain? Eller det likt? En pu med 0,4mv ut som må lastes med f.eks 400ohm vil den tape mye gain? Tror det var Harry Pearson som konsekvent ikke lastet men kjørte 47k uansett. Har prøvd dette på min chinook og på min forrige asr mini basis.Hørte lite forskjell. Laster i dag med 100 Ohm siden det er slik det blir anbefalt av produsent. Med mine 60db i riaa er 0,4mv ut nært minimum av det jeg bør ha, tenker at neste pu skal ha 0,5 -0,6ut som f.eks shelter eller lyra.

    god helg

    mvh Atle
    Hastigheten på nåletuppens bevegelse i rilla (cm/s) er proporsjonal med signalspenning ut av pickupen. Når du ser opplysninger i ulike hastigheter så kan du skalere spenningen ut med forholdstallet i hastigheten: 400µV ved 3,54 cm/S er det samme som 565 µV ved 5 cm/S. Motsatt er 400 µV ved 5 cm/S det samme som 283 µV ved 3,54 cm/S. 565 µV er ca 3 dB mer enn 400 µV som igjen er ca 3 dB mer enn 283 µV. Jeg hadde ikke latt +/- 3dB i spenning ut av PU styre valget av PU i veldig stor grad. Når det blir en halvering eller dobling av signalspenning så begynner det å bli behov for litt oppmerksomhet.

    EDIT:
    3,54 cm/S er en gammel standard for nominelt nivå.
    5 cm/S er en mer gjengsstandard i dag.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Maksimal forstørrelsen på dette skopet er litt mindre enn på mitt gamle, 200X vs 250X, men på grunn av et slankere rør, stativet og kontinuerlig fokusering ned til maks forstørrelse så er dette langt mer praktisk.

    mvh
    KJ

    Imponerende bilder! Må lagre dette i ønskelisten.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Takk for avklaring KJ. Litt som jeg trodde det var, men det kan fort bli komplisert. Tolker det som at benz faktisk er oppe i det nivået jeg ønsker. Hvis man blander kortene og tenker feil, samt laster og mister noe kan nivået bli i underkant av ønskelig. For lite nivå inn i riaa syntes jeg blir tamt og man må skru opp som igjen kan gi mer støy. Har bommet på dette før.

    Mvh Atle
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ta bilde av plateriller på høyeste forstørrelse og legge ut?
    Den ultimate popquiz ... hvilket spor og hvilken pressing er dette :
    S20220827_0004.jpg


    Med tre meter mellom skjerm og skop så var det litt mye fikling å finne fokus og det ser ikke ut som jeg traff helt.

    EDIT for skalaen sin del her er to millimetermerker på en Hultafors vinkel:
    S20220827_0006.jpg


    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.397
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ganske gøy (jada, man er nerd) å grave i gamle Stereophile-tester. Her den første Ortofon AS-212 fra 1968, som de mente var fullt på høyde med SME Series II:

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.397
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev feil som du påpeker. RS er omtalt, den mer elegante AS kom senere.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Siden dette er tråden der "alt kan diskuteres", så prøver jeg meg her med et spørsmål om sporingsevne. Jeg la dette ut i min egen tråd også, men nedslagsfeltet er nok større her.

    Jeg har en Ortofon 2M Black. Denne har en oppgitt sporingsevne på 80 µm:

    ortofon2m_specs.jpg


    Men når jeg ruller gjennom testsporene med 315 Hz lateral modulation på Ortofon Test Record, så sliter den allerede ved 70 µm. Ved 50 og 60 µm ligger den og koser seg, men fra 70 µm bryter helvete løs:

    https://soundcloud.com/ivar-teigland%2Fsets%2Ftracking-ability-ortofon-2m-black
    Er det noen vinylhuer som kan forklare hvorfor?

    Jeg har naturligvis kontrollert (så nøyaktig som jeg får det til på ei Rega-fjøl) at den sitter riktig:

    protractor1_ortofon.jpg
    protractor2_ortofon.jpg


    Og etter tips fra en gammel tråd så har jeg pressa opp stifttrykket til litt over det anbefalte:

    stifttrykk_ortofon.jpg


    For øvrig så spiller den helt fint, så dette er ikke noe jeg mister nattesøvnen for. Men det hadde vært interessant å vite om det er en forklaring på hvorfor Ortofon 2M Black hos meg ikke klarer mer enn 60 µm peak når den er oppgitt til å takle 80 µm.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en annen pickup , men fant ut at sporingen ble bedre ved
    1. korrekt Azimuth ( vertikal vinkel sett forfra ) PU måtte justeres 1 grad ca i headshell.
    2. HTA sjekk at nålefanen virkelig er langs streken i protractoren.
    3. Justert antiskate for lik/samtidig skurring i begge kanaler ved feilsporing.

    Gikk fra å spore 70 såvidt til å klare 80 med glans og bare bitte litt skurring på 90.
    Nålen i seg selv kan ha vinkelfeil på 3-5 grader så å plassere PU huset parallelt med streker garanterer ikke optimalt resultat


    Edit: trøsten er at 50um er godt nok for musikk , alt over er tortur og pissekonkurranse leste jeg et sted
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.542
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    0
    Nålen i seg selv kan ha vinkelfeil på 3-5 grader så å plassere PU huset parallelt med streker garanterer ikke optimalt resultat
    I hvor stor grad er denne unøyaktigheten på nålefanens vinkel utbredt både fra samme produsent og på tvers av merker/fanemateriale ? :unsure:
    Er unøyaktigheten konstant i stiftens levetid ? Eller blir det bare "verre" over tid ?

    DSCN8899_1024.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.397
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^SRA kan vel også ha litt å si? 2M Black er jo en om enn ikke sylskarp Shibata. Samtidig er jo ikke den Nagaokaen spesielt eksotisk.
    Disse Regaarmene har et veldig fint armrør, dog et ganske så ringende hode, noen ganger upresist justerte lagre.
    Best not to think about it.

    (Sjeldent effektiv Break Right! på den nålefanen der. Hvordan spiller den?)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.397
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg: Jeg har sett at folk har dempetog øket massen på hodet på Regaarmer med kork, skrue og mutter. Hva slags ny grammofon folk kjøper seg i stedet for Rega har jeg ikke peiling på, men jeg tror (tror ja) at den 49 år gamle greia jeg har spiller bedre enn alle modellene, kanskje med unntak av Planar 10. I alle fall fra toppen av et Montanakabinett.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Siden dette er tråden der "alt kan diskuteres", så prøver jeg meg her med et spørsmål om sporingsevne. Jeg la dette ut i min egen tråd også, men nedslagsfeltet er nok større her.

    Jeg har en Ortofon 2M Black. Denne har en oppgitt sporingsevne på 80 µm:

    Vis vedlegget 844712

    Men når jeg ruller gjennom testsporene med 315 Hz lateral modulation på Ortofon Test Record, så sliter den allerede ved 70 µm. Ved 50 og 60 µm ligger den og koser seg, men fra 70 µm bryter helvete løs:

    https://soundcloud.com/ivar-teigland%2Fsets%2Ftracking-ability-ortofon-2m-black
    Er det noen vinylhuer som kan forklare hvorfor?

    Jeg har naturligvis kontrollert (så nøyaktig som jeg får det til på ei Rega-fjøl) at den sitter riktig:

    Vis vedlegget 844713 Vis vedlegget 844714

    Og etter tips fra en gammel tråd så har jeg pressa opp stifttrykket til litt over det anbefalte:

    Vis vedlegget 844715

    For øvrig så spiller den helt fint, så dette er ikke noe jeg mister nattesøvnen for. Men det hadde vært interessant å vite om det er en forklaring på hvorfor Ortofon 2M Black hos meg ikke klarer mer enn 60 µm peak når den er oppgitt til å takle 80 µm.
    Finjustering, optimering av armmasse, VTA Azimut & finjustering, finjustering, finjustering & finjustering igjen, igjen igjen.
    Din 2M-Black klarer å spore 80 uM...... kanskje 90 om du er heldig. Men opp til 60 er "easy peasy"..... Det er de bitte lite nerdingene,
    som tar et helvete av tid, som gi´r deg det sidste.
    Bare å stå på ;)
    EDIT: Og ja, det krever selvfølgelig at arm, lager i samme er 100%.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tja, noen mener han ikke har peiling! På Vinylengine er der en del hardcore der alltid må ha det siste ordet, uansett hva du skriver. Noen mener også at Korf kalkulatoren er juks! Jeg bruker en Rothwell MCL 20x og kommer sikkert aldrig i livet til å bytte den ut! Dynamikken og detaljene der kommer igjennom når MM inngangen brukes er helt over forventning, noe der virkelig åpnet øynene, eller ørerne mine! Jeg prøvde også ut MC-1 med 13x men valgte MCL.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I hvor stor grad er denne unøyaktigheten på nålefanens vinkel utbredt både fra samme produsent og på tvers av merker/fanemateriale ? :unsure:
    Er unøyaktigheten konstant i stiftens levetid ? Eller blir det bare "verre" over tid ?

    Vis vedlegget 844725
    At den blir verre over tid viser vel bildet ditt med tydelighet. Den forlot neppe fabrikken slik ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn