Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    PS! For de som har bra nok akustikk, plassering og elektronikk......vil en ekstra dimensjon dukke opp i lydbildet.... :cool:
    Det var mye lureri med den platen da, så nå blev jeg skikkelig nysgerrig :ROFLMAO: :ROFLMAO: .
    Kjenner dem ikke, aldrig hørt om de, men nå er platen bestillt på Discogs, så får vi se/høre...
    Tråden min mangler btw siste oppdatering fra deg ;). Nå må du vel ha sammlet deg en mening...... så skriv :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt sånn uten videre og uten mange flere tester. Jeg har vitterlig hørt endringer i lyd ved endringer i last, det er bare for lenge siden til at jeg husker navnene på de involverte.

    Oppbygningen på pickuper varierer jo en del, så det kan ikke avfeies ved å teste bare et merke.
    Hadde vært fint om noen gjentok mine målinger. Om man modellerer en MC pickup elektrisk ser man svært liten effekt av ohmsk last på frekvensgang , omtrent som jeg målte. Det er nevnt at ringing og impulsrespons påvirkes av last, men jeg vet ikke helt hvordan dette bør måles. Har noen firkant signaler jeg kan prøve. Volumendrkngn ved endret last er åpenbar og kan kanskje oppfattes sm mer eller mindre bass. Slik jeg ha forstått det er frekvensgangen til en MC PU stort sett bestemt av mekaniske forhold ikke elektriske .I medfølgende papirer i motstandssettet jeg kjøpte står det et elektrisk last kan på virke det mekaniske så hvem vet , et områder for videre utprøving tenker jeg.

    Forresten så leser jeg også at VTA påvirker frekvensgangen Det ser jeg lite av ved 4-5mm endring i arnhøyde, men jeg måler endret intermodulasjonsforvregning. Dessuten har jeg Microridge
    PU som i følge patentet skal være mindre påvirket av VTA enn andre slipinger

    Sorry for feite fingre og liten mobil
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inntil noen kan vise meg at de hører forskjell etter at nivåene med ulike laster er matchet til innenfor 0,1 dB (digitalopptak, normalisering og ABX må til) forblir dogmet et dogme. Alle kan høre nivåforskjeller.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del har jeg hverken mulighet til å måle noe som helst som ikke kan måles med målebånd/linjal, eller videre motivasjon til å bry meg. Imidlertid innbiller jeg meg at jeg kan skille mellom nivåforskjeller og endringer i tonalitet/frekvensrespons.

    Forresten så leser jeg også at VTA påvirker frekvensgangen Det ser jeg lite av ved 4-5mm endring i arnhøyde, men jeg måler endret intermodulasjonsforvregning. Dessuten har jeg Microridge
    PU som i følge patentet skal være mindre påvirket av VTA enn andre slipinger

    Tror ikke det bare gjelder MicroRidge/Micro Line. Jeg har i alle fall ikke hørt noen endring ved test av de varierende slipningene jeg eier. Har riktignok ikke testet alle, men nok til at jeg ikke gidder teste flere.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gidder iaffal ikke bytte pickup en gang til…for mye styr ;). Den jeg har har bør vare ca 943 timer til
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Som skrevet: Vis at du hører forskjell når nivåene er matchet. Om ikke er vi i La-La Land.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har du ein riaa der impedansen kan endrast under avspeling merkast dynamikkendringar tydeleg, i tillegg til nivået.

    Har en slik og har testet mange ganger under avspilling. Uten å merke noen slike endringer, bortsett fra på nivå.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge RIAA har en last på 10x motstanden i PU er det OK .
    Fullt så enkelt er det ikke.

    Tommelfingerregelen sier at lastimpedansen bør være 10-20x spoleimpedansen for et aktivt trinn, og 1-5x for et trinn med ekte step up-trafoer. Og for min del er det i hvert fall ingen tvil om at å justere lastimpedansen opp og ned gir store utslag.

    Det er sikkert variabelt hvordan dette slår ut med forskjellige phonotrinn og pickuper, men i mitt oppsett kan jeg forandre lyden fra "lav og grøtete" via "akkurat passe" til "ubehagelig lys" ved å bytte lastmotstander.

    Og ja:Selvsagt er det nivåforskjeller, men det er ganske åpenbart at tonaliteten/frekvensgangen forandrer seg kraftig også. Mulig at dette er mer tydelig med trafoer enn opamper av en elelr annen grunn?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Trafoer her og jeg er i alle fall ikke i stand til å fremprovosere hverken "lav og grøtete" eller "ubehagelig lys".
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Trafoer her og jeg er i alle fall ikke i stand til å fremprovosere hverken "lav og grøtete" eller "ubehagelig lys".
    Mulig jeg har beveget meg lengre ut på ytterkantene med motstander. Det er en stund siden jeg gjorde det, men med min DV-20x2L, Lundahl LL-1931-trafoer og Audion Premier opplevdes det som ganske tydelig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tviler slett ikke på det og jeg har som sagt opplevd det samme selv. Jeg stiller meg bare tvilende til om dine, mine eller noens personlige erfaringer kan eller bør ansees som rent generelt gjeldende. Det er trolig avhengig av gjeldende pickup, RIIA og gjerne også anlegg forøvrig.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tviler slett ikke på det og jeg har som sagt opplevd det samme selv. Jeg stiller meg bare tvilende til om dine, mine eller noens personlige erfaringer kan eller bør ansees som rent generelt gjeldende. Det er trolig avhengig av gjeldende pickup, RIIA og gjerne også anlegg forøvrig.
    Der er vi helt på linje. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Med en trafo i mellom PU og phono-inngang så blir det litt vanskeligere å generalisere hvordan lasten påvirker responsen. Stort sett er det graden av demping av RCL-svingekretsen det går i, og med en trafo mellom så er det en ekstra runde med R, L og C og noen nye parasitter med på slepet.

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Interessant om Elektrisk ekvivalent av mekanisk pick-up.
    Equivalent circuit of a phono cartridge (pspatialaudio.com)

    Vet ikke om man kan summere den elektriske ekvivalenten av den mekaniske kretsen med den elektriske ,men kan man det så åpnes det for interessant tolkning vha Spice simulering.
    Da har iallafall tuningen av motstanden på en Step Up Trafo stor effekt på frekvensgangen. Har ikke verifisert det med fysisk eksperiment ennå, kanskje en annan gang...
    (forenklet) Modellering av min MC pickup..
    1661274374866.png


    EDIT, Jaggu er det mulig å summere slik som over. Denne linken viser effekten av last tuning ved bruk av step up trafo.Fra noen som bør ha greie på det----
    BLOG-5 (audiodinamica.com)
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stor forskjell gjør det å utelate den mekaniske siden av simuleringen ? dvs bare anta at den er «stiv» ift den elektriske siden ?

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det mekaniske betyr alt. Grønn med mekanisk resonans, blå uten, begge med step-up-. Uten step-up er frekevnsgangen lite påvirket i audioområdet dvs bare en rett strek med peak over 20k, og nivået bestemt av spenningsdeleren som utgjøres av R spole/(R spole +R last)
    OBS veldig foreklenlet trafo, ,kommer til å legge in er mer avansert modell med parasittsike L og C og R, det vil nok slå litt ut,

    PS peakene vil flytte seg ved å endre feks på de mekaniske parametrene
    1661317120837.png


    1661317640917.png


    PS peakene vil flytte seg ved å endre feks på de mekaniske parametrene, her ender jeg induktansen i den mekaniske modellen ( Step up inkludert)
    1661318069355.png
    ''


    en annen tråd
    ' Cartridge loading explained - Page 21- Vinyl Engine
    1661355715418.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Mere nerding i lunchen gitt

    Legg merke til toleransene . +\- 5 grader på VTA/SRA og +/-3 på HTA. Og så kommer PU produsenten sin margin og utførelse i tillegg. Tror disse marginene er nokså representative. Man skal ha litt flaks for å få en perfekt pickup ..


    En av underleveradørene til bla AT sin ML linje såvidt jeg har forstått. Oppfinner og patentør av Microridge=MicroLine
    Leverer sikkert til mange

    Analog Record-related Products | Adamant Namiki Precision Jewel Co., Ltd. (ad-na.com)
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    For de av oss som ikke er langt inne i oversettelsen fra mekaniske systemer til elektriske ekvivalente verdier: Hvilke data bruker du og hvordan omsetter du dette til elektriske ekvivalenter ?

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ingen offentlige tilgengelige data på feks cantilever gummiforing mykhet. Så jeg prøver og feiler, til jeg får en respons som stemmer med en kjent/målt frekvensrespons. En motstand demper en frekvens topp, Capasitans og induktans endrer frekvensen ved en topp.. osv


    1661350813495.png




    The simplified model is illustrated. The various mechanical elements are represented by the electrical components as follows:

    C1, represents - Record tip compliance µF = µ(cm/dyne)
    C2 represents - Bearing compliance µF = µ(cm/dyne)
    L1 represents - Inertia of armature (tip, cantilever and magnet) mH = mg
    R represents - Viscous damping of bearing ohms = dyne-sec/cm
    Ii represents - Recorded velocity Amperes = cm/s
    Io represents - Output velocity of stylus Amperes = cm/s
    Vab represents - Tracking force volts = grams


    There exist fundamental similarities between electrical and mechanical networks. Not only is this simply interesting, it means that there are novel ways of approaching old problems. For example, the design of loudspeakers or phonograph pickups which, as engineering problems are normally conceived in the mind’s eye as a combination of springs and weights and dampers, may be modelled as the design of AC electrical networks and analysed using electrical filter theory.

    There is a delightful irony here. First lessons in electricity always liken voltage to force or pressure, resistance to friction, and so on. But electrical engineers (despite starting later) have overtaken mechanical engineers to such an extent that it is often worthwhile translating mechanical quantities into electrical to get the benefit of the highly developed state of electrical circuit analysis and measurement techniques.

    In the, so called, direct analogy:




    • Force is represented by e.m.f. (voltage),
    • Velocity is represented by current, and thus because d(displacement)/dt = velocity and dQ/dt = I,
    • Displacement is represented by charge
    • Mass by inductance,
    • Compliance by capacitance (in mechanics, compliance is the inverse of stiffness)
    • Resistance, reactance, impedance, etc., are common to both.
    • Mechanical links, such as rods, are assumed massless, or their masses are represented separately in lumps and are largely treated in the same way as electrical connections.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En av underleveradørene til bla AT sin ML linje såvidt jeg har forstått. Oppfinner og patentør av Microridge=MicroLine

    Eneste produsent og leverandør av ML/MR såvidt jeg vet. Så er det flere geometrier som legger seg tett opp mot denne. SAS Paratrace skal ligne veldig (men er "feitere"), Gyger FGS er veldig lik, osv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Alt gjenskinn gjør det litt vanskelig å se hva skavanken egentlig er.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ^ Alt gjenskinn gjør det litt vanskelig å se hva skavanken egentlig er.
    Si det, men etter gjentatte forsøk på vasking både med knosti og ul-vask så ser det fremdeles slik ut.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ei ny plate skal være i orden.
    Bytt plata.

    Det er viktig at folk reklamerer på nye plater som har feil eller ikke er rene.
    På den måten kan man håpe at kvaliteten jevnt over blir bedre.
    Hos min lokale platebutikk bytta jeg nylig en Buddy Guy innspilling på Pure Pleasure labelen. Mtp selskapet har man litt ekstra forventninger til lydkvalitet. Plata så helt strøken ut, men ved avspilling var det jevn knitring på begge sider. Hjalp ikke med antistat behandling. Nye plater skal ikke være befengt med ulyder.
    Jeg handler jevnlig der, og fikk bytte uten videre. 🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har byttet flere også via Platekompaniet, aldri vært noe problem. De første jeg kjøpte fra de er ikke gode, men da trodde jeg at vinyl skulle støye - nå vet jeg bedre.
    Det er nok mange som tenker litt sånn at man må ta med litt peiskos på kjøpet.
    At det på en måte er vinylens karakter.
    Det er jo ikke riktig.
    Nytt skal være feilfritt akkurat som andre varer man kjøper.
    Noe annet er det om man handler gamle brukte plater. Det er vanskelig å finne en støyfri Creedence fra 1969.😊
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette er nyutgivelsen antar jeg? I så fall er det jo ekstra kjipt siden de bedyrer at de nå har fått den så god som overhode mulig både når det gjelder lyd og pressing. Muligens har de glemt kvalitetskontrollen oppi det hele.
    Jepp, 2022 versjonen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Gav opp å kjøpe ny vinyl for ca 15 år siden, ser ikke ut til at det er bedre kvalitet nå heller…
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Synes egentlig kvaliteten på vinyl er ok på det som presses i dag. I forhold til for 10 - 15 år siden. Sånt som denne skiva må bare returneres.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper du bare brukt?
    Har nok LPer fra før. Vinyl er kun nostalgi og hobby, ny musikk kommer fra TIDAL.Plukker opp noe brukt om jeg snubler over det, men søker ikke aktivt. Får noe ny vinyl som gaver da, det er jo hyggelig.:)
    Den forrige «nye» LP jeg kjøpte selv må ha vært Eric Clapton Unplugged tror jeg, ganske lenge siden med andre ord
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De to Deutsche Grammophon-platene jeg har kjøpt nye i sommer går begge helt stille.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Synes egentlig kvaliteten på vinyl er ok på det som presses i dag. I forhold til for 10 - 15 år siden. Sånt som denne skiva må bare returneres.
    Etter 30 års pause fra Vinylen opplever jeg at det slår begge veier mtp kvalitet, pressing og lydmix.
    Flere smussige feil på skiver i dag enn tidligere.......bedre lyd på noen nyere pressinger enn tidligere, men også tammere remix på nyere utgivelser.
    Fra arkivet børstet jeg støv av Boomtown Rats....... og opplevde en dynamikk av de sjeldne..... som ikke er tilstede på eks. gammel Roxy Music.... :unsure:


    The Boomtown Rats:
    The Fine Art Of Surfacing - 1979
    Mondo Bongo - 1980
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn