Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.059
    Sted
    Market Snodsbury
    Eg kjenner meg ganske sikker på at eg ikkje kan skilja 16/44.1 frå 24/192. På det vesle eg har av digitalfiler på jobb-maskina mi, har eg komprimert med Opus-kodek på høg kvalitet, og høyrer ingen tydelege artefaktar.

@tkr gjorde nett ein test analog kjeldeADCDAC og opplevde forskjell 16/44.1 og 24/96.

Eg vel rett nok 24/192 når eg kan, og kjem til å bruka Spotify på lossless, også. Det finst ikkje den pedagog i verda som kan få meg til å emosjonelt tru på at eg ikkje går glipp av noko med CD-kvalitet, eller verre: lossy komprimering. Lurer på om eg skal ta det opp med nokre kollegaar som arbeider med religionsvitskap.

Sist redigert:

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    For min del er brukergrensesnittet til Spotify genialt til det jeg ønsker å bruke streaming til; korte lytteøkter samt oppdage musikk man ønsker å ha fysisk. I tillegg pendling og reise naturligvis.
    Det jeg HÅPER er en del av oppdateringen foruten lydkvalitet er info om innspillingsversjon og flere forskjellige innspillinger av samme album/låt osv.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.872
    Sted
    Holmestrand
    Ja, enig i det med grensesnittet. Men du får YTM med på kjøpet hvis du vil ha Youtube Video reklamefritt. Og så er det noen ganger jeg starter med å lytte til en konsert på video, og fortsetter med å høre på den i YTM.
    Nettopp.
    Og det ligger noen fine videoer der.

For eksempel denne som jeg har forelsket meg litt i:

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.746
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    50 land i løpet av oktober, men ikke nevnt hvilke. Norge er sannsyligvis blant de 50 men vi vet ikke.
    Det hevdes at Sverige og Danmark har fått Hifi allerede. Er det noen som kan bekrefte det her?
    -vi vet av erfaring at vi ikke kan stole på informasjon fra Spotify om dette, derfor spør jeg.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.318
    Det blir spennende å høre om man kan høre noen forskjell da :D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.746
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sammenlikne har vi kunnet i årevis med Tidal , Qobuz og Apple Music. Det er ingenting nytt, bare Spotify som kommer etter.
    Jeg vil jo tro at de fleste her har sammenliknet Spotify Premium med CD og andre strømmetjenester for lenge siden.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    50 land i løpet av oktober, men ikke nevnt hvilke. Norge er sannsyligvis blant de 50 men vi vet ikke.
    Det hevdes at Sverige og Danmark har fått Hifi allerede. Er det noen som kan bekrefte det her?
    -vi vet av erfaring at vi ikke kan stole på informasjon fra Spotify om dette, derfor spør jeg.
    Vi kan vel mistenke at Norge holdes tilbake, med begrunnelse i mange kritiske røster mot Spotify på Hifisentralen. Litt som Trump sin tollpolitikk

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    34.941
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ganske lave skuldre med tanke på forskjellen på det vi har i dag og kommende "Hi-Fi versjon". Jeg har vurdert å bytte til andre leverandører noen ganger, men det har blitt med tanken og jeg har bare hatt Spotify hele veien med unntak av noen konserter på YT i dann og vann. Jeg ser uansett frem til å få dette på plass og litt spennende blir det jo (y) :giggle:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.318
    Sammenlikne har vi kunnet i årevis med Tidal , Qobuz og Apple Music. Det er ingenting nytt, bare Spotify som kommer etter.
    Jeg vil jo tro at de fleste her har sammenliknet Spotify Premium med CD og andre strømmetjenester for lenge siden.
    Ja, det har man kunnet, men jeg har ikke gjort det :ROFLMAO:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.463
    Oi, Fredag, da må vi kjøre på...

De fleste her inne har sikkert en eller annen gang testet seg selv på å høre forskjell på 320 kbs MP3 og Lossless.
    De som har prøvd vet hvor vanskelig dette kan være, det blir litt lotto om man får en god skår, jeg spurte CHGPT om det finnes bevis for at noen klarer det, se svaret nederst.

Husk at Spotify har enda bedre kodeks enn MP3 320kbs og er i teorien transparent for menneskelig hørsel.
    MP3 filer fjerner primært lydinformasjon som mennesker ikke oppfatter, og reduserer dermed filstørrelsen ved hjelp av et kompresjonssystem kalt psykoakustik. Dette gjøres ved å eliminere frekvenser som er vanskelige å høre for det menneskelige øret, spesielt de som blir maskert av andre, høyere frekvenser. I stereo er jo noen lyder like i begge kanaler og kodeksen er smart nok til å ta vekk halve informasjonen.
    Så konklusjonen min er at sliter du med Mp3 så sliter du i hvertfall med Spotify.

Svar fra CHGPT:
    Det finnes forskning og testing som viser at for de aller fleste, og spesielt for de som ikke har trent hørselen sin spesifikt for å høre komprimeringsartefakter, er det vanskelig, om ikke umulig, å beviselig skille en 320 kbps MP3 fra en CD-kvalitet (lossless) lydfil i blindtester. Studier har vist at folk rett og slett ikke scorer bedre enn tilfeldig gjetting når de utsettes for kvalitetsforskjellen.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.463
    Må si jeg har stor respekt for dere som enkelt hører store forskjeller, men jeg vet ikke om jeg misunner dere for det🙄

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.713
    Jeg klarer sjelden høre forskjell når jeg gjør raske A/B sammenligninger mot 320 kbps. Men så dukker låten opp som gir artefakter og med ett er det enkelt å høre forskjell når man A/B tester. Jeg funnet fenomenet veldig påfallende når jeg tester resampling, — hvor man interpolerer eller fjerner rene samples. Spørsmålet blir da mer om jeg skal ligge våken og tenke på at 1 av 30 låter har suboptimale forhold på stereoen :rolleyes: .

Når prisforskjellen mellom leverandørene er så liten som den er, — og vi vet Spotify har tunet forretningsvirksomheten sin slik at de har vannet ut fordeling av pengestrømmen til musikere på tull som podkaster, videoer m.m. er det for meg gode incentiver til samtidig gi stereoen mer optimale forhold.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.463
    Jeg klarer sjelden høre forskjell når jeg gjør raske A/B sammenligninger mot 320 kbps. Men så dukker låten opp som gir artefakter og med ett er det enkelt å høre forskjell når man A/B tester. Jeg funnet fenomenet veldig påfallende når jeg tester resampling, — hvor man interpolerer eller fjerner rene samples. Spørsmålet blir da mer om jeg skal ligge våken og tenke på at 1 av 30 låter har suboptimale forhold på stereoen :rolleyes: .

Når prisforskjellen mellom leverandørene er så liten som den er, — og vi vet Spotify har tunet forretningsvirksomheten sin slik at de har vannet ut fordeling av pengestrømmen til musikere på tull som podkaster, videoer m.m. er det for meg gode incentiver til samtidig gi stereoen mer optimale forhold.
    Da er du lik til meg og vi får ta en tur til doktoren å sjekke hørselen.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.276
    de som typisk lager mest oppstyr rundt komprimering på youtube osv er de som knapt klarer å skille en dårlig høyttaler fra en god en

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    34.941
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Må si jeg har stor respekt for dere som enkelt hører store forskjeller, men jeg vet ikke om jeg misunner dere for det🙄
    Nei er man uten gull-ører så slipper man noen problemer, men så har man garantert noen andre problemer…😂

Nå sitter jeg for øvrig å koser meg med Spotify og syns at lyden er bra som jeg alltid har gjort. Det er stadig noen som mener at Spotify kun er til bakgrunnsmusikk og avspilling i bilen, men det har jeg vanskelig for å skjønne. Hvis det er tilfelle så er jeg glad for å ikke ha sånne ører og kan kose meg med Spotify og den elendige lyden som er der…(y) :giggle:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.463
    Nei er man uten gull-ører så slipper man noen problemer, men så har man garantert noen andre problemer…😂

Nå sitter jeg for øvrig å koser meg med Spotify og syns at lyden er bra som jeg alltid har gjort. Det er stadig noen som mener at Spotify kun er til bakgrunnsmusikk og avspilling i bilen, men det har jeg vanskelig for å skjønne. Hvis det er tilfelle så er jeg glad for å ikke ha sånne ører og kan kose meg med Spotify og den elendige lyden som er der…(y) :giggle:
    Garantert andre problemer? er det derfor det klør?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn