Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.835
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Synes egentlig Spotify utklasser alle andre på alt bortsett fra lydkvalitet. Så kommer dette så vet vertfall jeg hva jeg kommer til å gjøre.
    Helt enig.
    Hadde lenge tidal, men til slutt fant jeg ut at fordelen var støtte for roon - og da åkte roon også ut.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Denne tråden kunne vel med fordel ha vært slått sammen med den tidligere tråden bambadoo linker til?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Håper dette kommer snart. Spotify er fremdeles min viktigste strømmetjeneste. Spesielt for Spotify Connect i bilen og på gammel Naim SuperUniti.
    Da kan jeg vurdere å si opp Qobuz, men det kan også tenkes at jeg beholder begge. Bruker begge så mye at jeg syns det er verd prisen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva synes du fordelen med Roon er?
    Alt... Testet roon tre ganger før jeg forsto hvor genialt det er. Nå er det anlegg i syv plasser i huset med roon på hver plass, mulighet til å høre på alt av nettradio, flac som ligger på harddisk, mulighet til å justere eq med bruk av rew hvis det er ønskelig på alle anlegg - måten album og metadata presenteres er bare helt utrolig bra. Dette er bare noe av hva roon gir.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.095
    Antall liker
    17.006
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Alt... Testet roon tre ganger før jeg forsto hvor genialt det er. Nå er det anlegg i syv plasser i huset med roon på hver plass, mulighet til å høre på alt av nettradio, flac som ligger på harddisk, mulighet til å justere eq med bruk av rew hvis det er ønskelig på alle anlegg - måten album og metadata presenteres er bare helt utrolig bra. Dette er bare noe av hva roon gir.
    Det han sa👍
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Alt... Testet roon tre ganger før jeg forsto hvor genialt det er. Nå er det anlegg i syv plasser i huset med roon på hver plass, mulighet til å høre på alt av nettradio, flac som ligger på harddisk, mulighet til å justere eq med bruk av rew hvis det er ønskelig på alle anlegg - måten album og metadata presenteres er bare helt utrolig bra. Dette er bare noe av hva roon gir.
    Ok jeg bruker Spotify connect eller Qobuz connect på mine anlegg. Med mine tilknytningspunkt så har jeg også mine rippa filer tilgjengelig. Cover ol ser jeg kun på for å velge album jeg vil lytte til. Eq ser jeg fordelen med og jeg har brukt ROON i tidligere jobb. Alikevel så sitter jeg å er ikke helt sikker på hvorfor jeg skulle kjøpe det.. Er jo halvt sunnmøring og Skotte så er nok litt gjerrig av meg rett og slett. 🙈 Og om Spotify nå kommet med bedre lydkvalitet.... Så må noen nok forklare meg hva jeg "skal" med Roon.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke forklare en halvt sunnmøring og skotte om hvorfor en skal bruke penger - selv på noe så fornuftig som roon er. Slik er det bare.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan ikke forklare en halvt sunnmøring og skotte om hvorfor en skal bruke penger - selv på noe så fornuftig som roon er. Slik er det bare.
    Nei er nok ikke lett å forklare oss hvorfor vi skal bruke penger. Gjør seg godt i madrassen.... 😁 🤣 La oss holde denne tråden til Spotify
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei er nok ikke lett å forklare oss hvorfor vi skal bruke penger. Gjør seg godt i madrassen.... 😁 🤣 La oss holde denne tråden til Spotify
    Pass på å få med deg madrassen når du flytter nå da :=)
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Dette høyrest fint ut.

    Eg er litt spent på om/korleis gamle apparat vil fungera med dette.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Dette høyrest fint ut.

    Eg er litt spent på om/korleis gamle apparat vil fungera med dette.
    Tidligere har jeg lest at det ikke er noen kapasitetsbegrensning i dagens Spotify klienter (og Connect) på streamere ift å kunne levere CD-kvalitet, så det står så vidt jeg vet bare på at kildematerialet hos Spotify må oppgraderes (y)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Dette høyrest fint ut.

    Eg er litt spent på om/korleis gamle apparat vil fungera med dette.
    Mange av dem sluttet å fungere rundt den tiden Spotify først brukte penger på reklamere for HiFi abonnement. Så jeg tenker nødvendig endringer i connectoren har vært ferdig utrullet i over et år nå. Samsung er en av aktørene hvor ingen av partene tar på seg ansvar for ny firmware i utgåtte produkter og Spotify ikke lenger fungerer.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Mange av dem sluttet å fungere rundt den tiden Spotify først brukte penger på reklamere for HiFi abonnement. Så jeg tenker nødvendig endringer i connectoren har vært ferdig utrullet i over et år nå.
    Det høyrest fornuftig ut; det er jo ingen grunn til at Spotify Connect skal bry seg så veldig om kva codec (altså, FLAC, Vorbis eller AAC) som er i bruk.

    Eg har ein RPi3 med Musicbox, ei streaming-løysing som vart lagt ned for fleire år sidan, og Spotify vert hyppig brukt av resten av familien og fungerer brillefint. Vonar det held fram med å gjera det etter ev. oppgradering til lossless.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Det høyrest fornuftig ut; det er jo ingen grunn til at Spotify Connect skal bry seg så veldig om kva codec (altså, FLAC, Vorbis eller AAC) som er i bruk.

    Eg har ein RPi3 med Musicbox, ei streaming-løysing som vart lagt ned for fleire år sidan, og Spotify vert hyppig brukt av resten av familien og fungerer brillefint. Vonar det held fram med å gjera det etter ev. oppgradering til lossless.
    Jeg tror noe av endringene som har vært gjort er måten player rapporterer hvordan medie blir spilt. Slik jeg forstår det har Spotify nå samme som Qobus hvor de sender tilbake til server statestikk om bruker faktisk spiller av hele sangen eller spoler i bufferminne.

    Om disse aktørene betaler for faktisk spilletid vet jeg ikke noe om. Men det er andre strømmetjenster som betaler pr minutt til rettighetshavere og ikke pr sang slik vi gjerne tenker.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Litt rykter igjen, men tror ikke på noe av dette før det faktisk er lansert:


     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kommer litt an på hva man sammenligner med.
    I dag betaler jeg 199 for Spotify Familieabb pluss 149 for Qobuz. Totalt 348kr pr mnd.

    Spotify sitt familieabb koster 55% mer enn for 1 pers. Det vil gi pris på ca 31$ som ikke vil overstige det jeg betaler i dag, og har da fordelen med å ha ett sted å ha spillerlister.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JEJ

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    placebo virker for bitrate også. de som sitter med dårlige høyttalere vil likevel kjøpe superpremium fordi de tenker alle monner drar.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    placebo virker for bitrate også. de som sitter med dårlige høyttalere vil likevel kjøpe superpremium fordi de tenker alle monner drar.
    Husker en fyr jeg var hjemme hos en gang. Han understreket at han brukte Tidal som kilde "for lydkvaliteten". Fra mobilen til forsterkeren via Bluetooth...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Husker en fyr jeg var hjemme hos en gang. Han understreket at han brukte Tidal som kilde "for lydkvaliteten". Fra mobilen til forsterkeren via Bluetooth...
    Da får vi gå ut fra at han benyttet blåtannkodeken aptX Lossless....
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Jo, men LDAC er ikke tapsfri, selv om den er blant de beste kodekene.
    Oki, har bare sett at LDAC er codec som brukes når eks utstyr er merket med HiRes bluetooth support. :unsure:
    Er vel lossless om bitrate er høy nok: " When the codec is set to 16 bits/44.1kHz at 909 kbps (or 16 bits/48kHz at 990 kbps) LDAC can stream lossless audio that is identical in quality to (or slightly higher than) Audio CD. "

    https://en.wikipedia.org/wiki/LDAC_(codec)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Oki, har bare sett at LDAC er codec som brukes når eks utstyr er merket med HiRes bluetooth support. :unsure:
    Er vel lossless om bitrate er høy nok: " When the codec is set to 16 bits/44.1kHz at 909 kbps (or 16 bits/48kHz at 990 kbps) LDAC can stream lossless audio that is identical in quality to (or slightly higher than) Audio CD. "

    https://en.wikipedia.org/wiki/LDAC_(codec)
    Dette tror jeg er en definisjon av Lossless som overgår selv Bob Stuart sin tidligere definisjon... :)

    Men en helt annen sak er at den angitt brukeren i #182 kan ha benyttet TIDAL Connect, og trodd at det var blåtann :cool:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Dette tror jeg er en definisjon av Lossless som overgår selv Bob Stuart sin tidligere definisjon... :)

    Men en helt annen sak er at den angitt brukeren i #182 kan ha benyttet TIDAL Connect, og trodd at det var blåtann :cool:
    Kanskje du skulle oppdattert Wikipedia om det er feil det som står der angående LDAC? :unsure:

    Nå vil jo ikke Sony si noe om hva de har gjort i LDAC codec'en sin, men står jo litt her om mulige innfallsvinkler de kan ha brukt:
    https://www.androidauthority.com/sony-ldac-codec-790690/

    Codec-prat er ikke helt on-topic, men noe kan man jo pusle med mens folk venter på Spotify-Hifi.😂
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Husker en fyr jeg var hjemme hos en gang. Han understreket at han brukte Tidal som kilde "for lydkvaliteten". Fra mobilen til forsterkeren via Bluetooth...
    Hehe. Men, meir generelt, er ikkje lossy kompresjonsalgoritmar (her: BT) i og for seg eit argument for å starta med høg kvalitet på signalet? Altså, at sjølv om lossy kan vera uhøyrbart når du gjer det ein gong, vert det problem når du gjer det fleire gonger?

    Har eg (kanskje teoretisk) poeng, eller tenkjer eg heilt feil?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Men, meir generelt, er ikkje lossy kompresjonsalgoritmar (her: BT) i og for seg eit argument for å starta med høg kvalitet på signalet? Altså, at sjølv om lossy kan vera uhøyrbart når du gjer det ein gong, vert det problem når du gjer det fleire gonger?

    Har eg (kanskje teoretisk) poeng, eller tenkjer eg heilt feil?
    Det virker logisk, men jeg kan ikke gi et svar på det.

    Litt i samme skuffen: Er det en selvfølge at lossy gjengivelse av f.eks. 24/96 nødvendigvis blir dårlgere enn lossless gjengivelse av 16/44.1?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Det virker logisk, men jeg kan ikke gi et svar på det.

    Litt i samme skuffen: Er det en selvfølge at lossy gjengivelse av f.eks. 24/96 nødvendigvis blir dårlgere enn lossless gjengivelse av 16/44.1?
    Rent teknisk er nok svaret ja. Fordi en lossy codec fjerner data DAC eller DSP rekonstruksjonfilter ikke kan rekonstruere slik de kan med 44.1Hz. Vi kan trolig diskutere om tilført dither ved lavere oppløsning kan ha en form for maskeringseffekt som gjør at man foretrekker en lossy codec fra høyoppløsig media.. Men rent datateknisk er nok slik av lossless vinner med korrekte data. Som kan ha uforutsette konsekvenser senere i avspillingskjeden nå eller 10 år fram i tid.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Sukk....
    24-bits tapsfri lyd
    Dette er jo samme tøvet som Qobuz tullet med tidligere. Hvor man definerer høyoppløsig med bitdybde heller enn å fokusere på SR somfaktisk har noe betydning. Man får inntrykk av at det som kommer er redbook paddet med nuller til 24-bit.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sukk....


    Dette er jo samme tøvet som Qobuz tullet med tidligere. Hvor man definerer høyoppløsig med bitdybde heller enn å fokusere på SR somfaktisk har noe betydning. Man får inntrykk av at det som kommer er redbook paddet med nuller til 24-bit.
    Spotify proklamerte med at det var tapsfri CD-kvalitet de skulle komme med og ikke hires som Tidal/Qobuz/Apple tilbyr. Så spørsmålet er vel om man får 16/44,1 eller 24/44,1. I mine øyne uvesentlig så lenge det er CD-kvalitet.

    Jeg håper dog at dette har tatt så mange år ekstra pga at de bytter ut hele biblioteket til tapsfritt og ikke bare deler av biblioteket.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    407
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    De som har "ventet" på Spotify hifi har vel gitt opp for lengst? Den siste dråpen som fikk begeret til å renne over for min del (har vært stamkunde hos Spotify siden det kom) var når de skrudde opp prisene uten noen spesiell grunn .... man skal betale mer for 'ingenting'? Nei takk, nok tull for min del. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn