Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    stor fare for at Spotify HiFi er rett rundt hjørnet. Tidal føler seg ihvertfall truet. Fikk akkurat mail om at jeg hadde blitt oppgradert til hifi uten ekstra kostnad.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Setter min lit til at industrispionasjeavdelingen i Tidal har korrekte opplysninger. Lei av å vente på HIFI i Spotify!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.693
    Antall liker
    21.541
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om hun har rett er det greit. Om hun ikke har rett er det greit det og. Ogg i 320 holder i mengder til det jeg bruker Spotify til. Spillelister på tlf og i bilen, og å sjekke ut klassiske album. Dersom jeg liker dem kjøper jeg dem.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Blir ikke månedsprisen høyere når man er oppgradert?
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Dere med Spotify her ,kunne dere ha spilt Freya Ridings med "Lost without you" fra albumet som kom ut i 2019.Har hørt denne låta på to forskjellige anlegg via Spotify connect og hver gang så er forvrengning i høyttaleren.Spiller i fra Tidal da er det 0 forvrengning .
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dere med Spotify her ,kunne dere ha spilt Freya Ridings med "Lost without you" fra albumet som kom ut i 2019.Har hørt denne låta på to forskjellige anlegg via Spotify connect og hver gang så er forvrengning i høyttaleren.Spiller i fra Tidal da er det 0 forvrengning .
    Hvor i låta vrenger det da? Kan ikke si jeg har lagt merke til det, som i så fall er litt flaut.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.707
    Antall liker
    5.893
    Det er ikke i bassen jeg hører det. Er i vokalen spesielt fra 1:25 til 2:08. Og videre ut der bassen kommer inn.
    Jeg mener det er personligheten i stemmen du hører, litt skarp, sjingrende stemme. Kan fort tippe over dette.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er forskjell på hvordan tidal og spotify behandler klipping av signalet og volumnormalisering. Dette er også litt av grunnen til at det "forskjell" mellom streamere. Prøv å hør låten med og uten normalisering i spotify.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den låta er en fin test på soundstage / bredde også forøvrig. Etterklangen på både stemmen og pianoet brer seg typ 90 grader ut til hver side her.

    Spilte den her relativt høyt nå. Ingen tegn vreng på stemmen som jeg oppfatter. Klar, åpen og fin innspilling. Kan kanskje derimot være med på at pianoet i kombinasjon med bassen kan høres ut til å være på grensen til vreng rundt 1:30 og rundt 1:44, men usikker på om det bare er sånn det låter med overtoner og mye klang.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom akkurat på at det var en som var på besøk for å høre på sub i går hvor han ønsket seg 4dB høyere nivå i bassen enn jeg allerede hadde. Dette gjør følelsen av vreng mer utpreget (har hørt det på denne låta før). Så kanskje er låta en god test på bassnivå også. Tilbake til normalnivå i bassen høres det riktigere ut, men man aner mye overtoner i pianoet likevel.
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Ble bare oppmerksom på dette ,testet denne låta med spotify via sonos -simga 2200i og bw804d3 og nad m10 og bw705s2 .Da la jeg merke til dette i venstre høyttaler hos begge oppsettene,satt nærmeste den. La ikke merke til dette når jeg spilte låta via Tidal på oppsettene. Har spilt denne låta med tidal på mitt og flere oppsett med tidal og heller ikke noe vreng. Kan det være at denne låta i 320kps blir hardt komprimert og med bw høyttaler er dårlig kombo ?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ble bare oppmerksom på dette ,testet denne låta med spotify via sonos -simga 2200i og bw804d3 og nad m10 og bw705s2 .Da la jeg merke til dette i venstre høyttaler hos begge oppsettene,satt nærmeste den. La ikke merke til dette når jeg spilte låta via Tidal på oppsettene. Har spilt denne låta med tidal på mitt og flere oppsett med tidal og heller ikke noe vreng. Kan det være at denne låta i 320kps blir hardt komprimert og med bw høyttaler er dårlig kombo ?
    320kbps er jo ikke hard komprimering, og den komprimeringen vi snakker om er heller ikke komprimering av dynamikken, og heller ikke på andre måter en type komprimering som typisk fører til forvrengning/overstyring.
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    320kbps er jo ikke hard komprimering, og den komprimeringen vi snakker om er heller ikke komprimering av dynamikken, og heller ikke på andre måter en type komprimering som typisk fører til forvrengning/overstyring.
    Takk for oppklaring :) Var egentlig bare ute etter om det var flere som kunne høre at det var en forskjell mellom spotify og tidal på denne låta. Ser Soudmannen hører en forskjell også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke spotify på hovedanlegget her, men på qobuz høres alt helt rett ut i hvert fall. Flott lyd, stort lydbilde - flott sang. Er ikke helt glad i overdrevent demping på instrumenter, men greit nok - det er smak og behag...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for oppklaring :) Var egentlig bare ute etter om det var flere som kunne høre at det var en forskjell mellom spotify og tidal på denne låta. Ser Soudmannen hører en forskjell også.
    Jepp. Vi er jo ikke garantert at det er samme master engang, så eventuelle forskjeller kan være pga forskjellige utgaver også, ikke nødvendigvis direkte knyttet til Spotify vs Tidal sånn sett.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Fin referanse innspilling. Fin akustikk og dybde i lydbildet. En annen referanseinnspilling er Anne Bisson 'Blue Mind. Er brukt av noen Highend produsenter 🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.693
    Antall liker
    21.541
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen forvrengning med all Spotify-prosessering satt til absolutt minimum her. Artig produksjon. Verdens bredeste piano.
    Kan umulig være kjekt å være en WA TuneTot på denne.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Flott låt! Ingen forvrengning her.
    Forventer at Spotify hifi blir levert på julaften. 😉
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Kan ikke påstå jeg hører noe vrengt stemme med youtube music heller, å det er vel streaming tjenesten med "dårligst lydkvalitet" ? 🙂
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er i låta ved 1.19 når bass partiet kommer.
    Ingen problem her heller med Spotify Connect mot Matrix Audio Element X.

    Har også dette albumet kjøpt fra Qobuz, usikker på om det er lossless vs lossy, men det er helt åpenbar forskjell mellom disse versjonene (ingen av dem vrenger).
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor det det så forbanna vanskelig for Spotify å få til?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn