Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    skal spotify komme med highres bør dem få fingen ut.

    kunne ikke fordra tidal for noen år siden, men nå er tidal godt på høyde..
    Spotify skal ikke komme med hires, da blir det i så fall en «bonus». Spotify sa de skulle komme med CD-kvalitet.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Det var sikkert dagsformen som var årsaken, men jeg synes lyden fra Spotify igår kveld var formidabel. Hørte på musikk i 5 timer uten stopp.
    Så leser jeg dette. Begynner å lure på om det var strømmekvaliteten som gikk opp et hakk. Min erfaring med Spotify vs Qobuz tidligere er at sistnevnte låter mer lekent.

    det som er, er at det ble så bra sånn plutselig. Uten lyttebrus forøvrig.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    44.1 fra spotify-app på w11 til EverSolo i hvert fall.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke bare å høre etter forskjeller? Hvis det høres bedre ut er det bedre kvalitet hvis man ikke hører noe forskjell er det samme kvalitet evt så klarer man ikke høre forskjellene uansett. Begge to er jo en vinn :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke bare å høre etter forskjeller? Hvis det høres bedre ut er det bedre kvalitet hvis man ikke hører noe forskjell er det samme kvalitet evt så klarer man ikke høre forskjellene uansett. Begge to er jo en vinn :)
    Driter i hvordan det høres ut - det viktigste er at det står 44.1 eller mer... Hvordan det låter er det vel ingen som bryr seg om.... :cool:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    WiiM har egentlig ikke noe eget interface for Spotify, siden når man går til Spotify i WiiM-appen så blir man sendt til Spotify sin egen app.

    Men mulig WiiM må oppdatere noe. Nå er dog ikke Supremium/CD-kvalitet lansert heller, og det er ikke noe man skal få med mindre man oppgraderer til et dyrere abonnement heller. Så derfor det skurrer litt for meg.

    Eneste jeg klarer å tenke at den nye softwaren til Bluesound enten viser feil info eller at den har fått tilgang til en del av Spotify-biblioteket som ikke er lansert ved en feil 🤔
    Ja ser inne på Wiim forumet at det kan være noe unøyaktigheter i hvordan ting vises i app. Noen får opp 44/16 mens andre får dette opp sammen med 320 kbps. :unsure: .

    Men generelt så kunne det jo vært tenkbart at Spotify driver å tester ut litt greier i mindre skala, før de ev lanserer noe fullt ut.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bare sånn for å ikke blande kortene: OGG 320kbps som det har vært hele tiden er 44.1khz/16bit, akkurat som CD. Men de kjører lossy kompresjon på signalet.

    Men båndbredden mtp frekvensområde og dynamisk rekkevidde er det samme som CD.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke alltid så enkelt å sortere kortene riktig heller :cool: :
    ..
    "Lyd i FLAC-formatet kan enten lagres som .flac-filer eller lagres i et konteinerformat, vanligvis ogg."

    https://no.wikipedia.org/wiki/FLAC
    Når appen seier “OGG”, så er det vel eigentleg Ogg Vorbis? Blir eigentleg Ogg i praksis brukt til noko anna enn å kapsla inn Vorbis? (Vorbis kan ein sjølvsagt bruka i webm og vp9 også)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Når appen seier “OGG”, så er det vel eigentleg Ogg Vorbis? Blir eigentleg Ogg i praksis brukt til noko anna enn å kapsla inn Vorbis? (Vorbis kan ein sjølvsagt bruka i webm og vp9 også)
    Ja, ifølge Wikipedia så kan de kapsle inn flac om de ønsker. ;)

    Ser man på hva Spotify vil ha inn til seg fra artister, så er det flac eller wav.:
    https://support.spotify.com/us/artists/article/audio-file-formats/

    I følge noen av skjermdumpene tidligere i denne tråden, så kan det jo se ut som det er nettopp flac som er kapslet inn fra Spotify.

    Spotify har ikke gjort det så enkelt for seg selv mhp audiofile kvaliteter, men det de har fungerer jo og er populært.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg får opp 44.1 kHz med Wiim mini og Topping D90. Ikke noe dårligere å høre på enn Qobuz og Tidal. Jeg hører på musikken og ikke anlegget når jeg streamer :) I bilene så blir det kun Spotify sin suverene plattform. Blir bedre enn DAB;) Har mobilen på en brakett som gjør det enkelt å betjene. Blir helt greit i bilen.
     
    Sist redigert:

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Hiver meg på her, som amatør, så på forhånd - beklager med begrenset kunnskap..
    Men jeg får disse valgene i menyen inne på Windows. Har ikke trykket på noe enda, men den er forhåndsvalgt på 16/44.1
    Vil det endre noe? Bruker kun Spotify på bærbar(står ingen info i Spotify hvilken kvalitet jeg spiller)
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke morsomt i det hele tatt, spør du meg. Men tankevekkende.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Spotify Connect fusker veldig her i kveld! Andre som opplever det samme ?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Bare sånn for å ikke blande kortene: OGG 320kbps som det har vært hele tiden er 44.1khz/16bit, akkurat som CD. Men de kjører lossy kompresjon på signalet.

    Men båndbredden mtp frekvensområde og dynamisk rekkevidde er det samme som CD.
    OGG er en container som i teorien kan brukes til Opus/Vorbis og andre codec’er.
    Du tenker nok på «Ogg Vorbis», men det er altså «Vorbis» som er selve lydkomprimeringen.

    Men det stemmer heller ikke at Vorbis har «vært hele tiden» 44,1khz/16bit. Det har det faktisk aldri vært. For lossy kompresjon finnes det ingen iboende bitdybde, men skaleres ned til ønsket bitdybde etter dekomprimering til et typisk 32bit float mellomformat

    Derimot kan lossy kompresjon angi frekvens, så man kan fint lage en 96khz ogg vorbis-fil.

    Står det i Spotify at lyden er 16/44.1khz og ikke antall kbs, og dette angir selve filen og ikke utdata så skal det teknisk sett være lossless. Men noe forteller meg at det muligens ikke er riktig, og at lossless ikke er rullert ut enda. Vil tippe det blir klart og tydelig hva som er lossless og lossy når alt er plass.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hiver meg på her, som amatør, så på forhånd - beklager med begrenset kunnskap..
    Men jeg får disse valgene i menyen inne på Windows. Har ikke trykket på noe enda, men den er forhåndsvalgt på 16/44.1
    Vil det endre noe? Bruker kun Spotify på bærbar(står ingen info i Spotify hvilken kvalitet jeg spiller)
    Det endrer stort sett ingenting og har ikke noe med Spotify å gjøre.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    OGG er en container som i teorien kan brukes til Opus/Vorbis og andre codec’er.
    Du tenker nok på «Ogg Vorbis», men det er altså «Vorbis» som er selve lydkomprimeringen.

    Men det stemmer heller ikke at Vorbis har «vært hele tiden» 44,1khz/16bit. Det har det faktisk aldri vært. For lossy kompresjon finnes det ingen iboende bitdybde, men skaleres ned til ønsket bitdybde etter dekomprimering til et typisk 32bit float mellomformat

    Derimot kan lossy kompresjon angi frekvens, så man kan fint lage en 96khz ogg vorbis-fil.

    Står det i Spotify at lyden er 16/44.1khz og ikke antall kbs, og dette angir selve filen og ikke utdata så skal det teknisk sett være lossless. Men noe forteller meg at det muligens ikke er riktig, og at lossless ikke er rullert ut enda. Vil tippe det blir klart og tydelig hva som er lossless og lossy når alt er plass.
    Beklager at jeg ikke er presis. Jeg svarte i kontekst av det vi diskuterte, nemlig formatet som streames på Spotify. Det er 44.1khz/16bit.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Eg lurer litt på om dette får konsekvensar for drift/satsingar på noko måte, eller om det berre er at dei seier opp folk dei ikkje heilt finn arbeidsoppgåver til. Det Ek seier i teksten, kan ymta om det siste.
    Ser det står henvisning til billig kapital i uttalelsene fra firma, som jo ofte kan ha betyd at selskapet har puslet med litt ting på siden av kjerne-virksomhet.
    -Dette ga sikkert ikke den avkastningen de forventet/eller fordringer tapt, som nå gjør at det skal spares inn igjen.

    Med økt fokus på kostnader i Spotify, så blir det nok mere fokusert på hva som gir direkte penger inn i kassa til Spotify.
    Det er ikke sikkert det er Hifi. 😉
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Med økt fokus på kostnader i Spotify, så blir det nok mere fokusert på hva som gir direkte penger inn i kassa til Spotify. Det er ikke sikkert det er Hifi. 😉
    Nei. Eg skal verkeleg ikkje påberopa meg høg kompetanse i bedriftsleiing (ei øving eg sannsynlegvis aldri til å gjera i heile livet), men det vel ganske velkjent at verksemder har det med å veksa litt ukontrollert i gode tider, utan at ein alltid heilt har ein plan for kva og korleis desse alle desse folka skal brukest. Det er nokre gode poeng i videoen @ufo lenkja til, sjølv om eg skrudde av då han byrja med den heftige moraliseringa på slutten.

    Det som bekymrer meg med musikk-strøymemarknaden er om vi får same tendens som på videostrøyminga; at dei ulike leverandørane går stadig lengre i å skulle tilby eksklusivt innhald for å halda på brukarane. Spotify har vel prøvd seg med sånne eksklusive podkastar, og eg fryktar litt for kva som ligg frammi løypa når Apple har kjøpt BIS.

    Eg skulle ønskt at desse musikk-tenestene konkurrerte på ganske avgrensa felt:

    - App, interface og integrering
    - Lydkvalitet (sjølv om høgkvalitets Vorbis kanskje ikkje er eit reelt problem)
    - Pris
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    De ulike aktørene på musikkstrømme-markedet konkurerer jo fint de, og at de ønsker å "låse inn" kundene er jo et fortrinn alle aktørene ser.
    Dette gjelder jo egentlig alt vi kjøper. Eks slike Kundeprogrammer++ i alle bransjer er jo en del av dette.
    Så lenge kundene er der, så trenger man ikke innovere. Å låse inn kunden er en fin måte å skape stabilitet (for firma).😉

    Derfor så kan det jo se ut som folket må vente enda leeenge på noe hifi fra Spotify.
    Ganske enkelt basert på at ingen/få av kundene deres ønsker dette. En indikator på om firma er på merket, er at de måler kundetilgang ev kundeflukt.
    Det å vifte med hifi-kvalitet flagget en gang i blandt vil jo indikere interessen i folket. Men om de aller fleste kundene drar på skuldrene (og forblir kunder), så trenger de ikke gjøre noe.

    Men om det viser seg at de andre leverandørene vokser/stjeler kundene pga strømmekvalitet, så må Spotify også gjøre noe der.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Det blir sagt at HiFi er ferdig produkt som bare venter på egnet lanseringstidspunkt siden Apple ødela det forrige gang med å tilby samsame til lavere pris*. Mangel på rimelig kapital kan være et slikt insentiv for lansering av HiFi sa optimisten ;)


    * på kostnad av musikerne viste det seg senere, — som heller ikke fikk betalt for gratisperioden Apple tilbød sine kunder.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Det blir sagt at HiFi er ferdig produkt som bare venter på egnet lanseringstidspunkt siden Apple ødela det forrige gang med å tilby samsame til lavere pris*. Mangel på rimelig kapital kan være et slikt insentiv for lansering av HiFi sa optimisten ;)
    Det ville forbausa meg om det var tekniske grunnar som gjorde at HiFi ikkje er lansert enno, ja.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvor viktig lossless er for selskapet. Spotify aksjen går til værs i dag etter tallslipp og guiding for andre kvartal. Tror ikke guiding innholdt noe om lossless? Aksjen har nå steget 45 prosent siden årsskiftet og opp over 13 prosent idag.
    • Overskuddet tilsvarer like under 2 milliarder kroner. Det er en stor oppgang fra samme kvartal i fjor, da selskapet gikk 156 millioner euro i underskudd.
    • Omsetningen har økt til 3,6 milliarder euro, opp fra 3 milliarder euro.
    • Antall aktive brukere økte til 615 millioner, opp fra 602 millioner i fjorårets siste kvartal, av dem betaler 239 millioner ekstra for premiumabonnementet.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    hvordan snudde de det? husker de blødde penger år etter år mens artistene sa de skodde seg på deres bekostning.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    Må vel være økningen i premiumkunder som bærer skuta og gjør dette meget profitabelt for aksjonærene. Aksjemarkedet liker stor kundebase og guiding om økte priser og det er nettopp det Daniel Ek gjøre her. Varsler økte priser men det kundene får igjen er mer fleksible prisplaner. Mulighet for lossless i økte priser??

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Utfordringen til Spotify Hifi er vel at en klar overvekt av kloden ikke bryr seg om de lytter til musikk i mp3, CD-kvalitet eller hires. De fleste "ikke audiofile" lytter i dag til streaming i bilen eller via bluetooth propper eller headset. Mange gjør det også på farten, slik at støyende omgivelser ikke gjør det enklere ift å gi hørbare forskjeller.

    Hvis man hadde stilt seg opp på Karl Johan og spurt 100 forbipasserende om tror at lydkvaliteten på Spotify er den samme som på CDen, så tror jeg det hadde vært en klar overvekt av JA. De fleste som hører på nyere musikk har kanskje aldri hørt albumet på CD, eller de har kanskje ikke utstyr til å spille av en CD hjemme heller. Det er nok mye smarthøyttalere som man kobler seg opp med bluetooth eller wifi, for ikke å snakke om lydplanker. Bluetooth er jo komprimerende i seg selv, så for den gjennomsnittlige verdensborger så vil det ikke kvaliteten på streamingtjenesten påvirke den hørbare lydkvaliteten i stor grad.

    Spotify lever nok godt på at de var først ute, slik at de fleste som ikke er opptatt av lyd ikke tenker over at det finnes alternativer., og når folk uansett opplever lyden som bra så ser man ingen grunner til å bytte heller.

    Vi som er opptatt av lyd er nok dessverre i et betydelig mindretall der ute.
    Det kommer nok ikke noe Spotify Hifi før Spotify ser at de kan klare å tjene inn oppgraderingen i maskinpark/båndbredde mot dyrere abonnementstyper. De er nok ikke interessert så lenge ikke betalingsvilligheten overstiger deres økte kostnad på å innføre CD-kvalitet. Går de break-even på det, så tror jeg heller de holder seg på dagens tilbud.

    Bare mine tanker rundt det :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.648
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har skrevet noe liknende før, but here goes:
    Spotify på Veldig høy lydkvalitet er vanskelig å skille blindt fra ukomprimert/lossless. Jeg har satt opp alle husets Spotify-apper til Veldig høy over Wifi og Auto på mobilnett. Det er verre med stopp i musikken enn redusert lydkvalitet når man er på farten synes jeg.
    Hører jeg noe jeg stormdigger på Spotify kjøper jeg det.
    Bortom line: Jeg føler ikke behov for lossless-strømming fra internettet.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Bortom line: Jeg føler ikke behov for lossless-strømming fra internettet.
    Lossy gjer litt teoretisk vondt, og lossy^2, slik det i mange tilfelle er med Spotify-over-BT er kanskje praktisk høyrbart?

    For eigen del er programvara, at det verkar overalt og for heile familien, eit klart pluss med Spotify.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har skrevet noe liknende før, but here goes:
    Spotify på Veldig høy lydkvalitet er vanskelig å skille blindt fra ukomprimert/lossless. Jeg har satt opp alle husets Spotify-apper til Veldig høy over Wifi og Auto på mobilnett. Det er verre med stopp i musikken enn redusert lydkvalitet når man er på farten synes jeg.
    Hører jeg noe jeg stormdigger på Spotify kjøper jeg det.
    Bortom line: Jeg føler ikke behov for lossless-strømming fra internettet.
    Helt enig, tar meg selv i å bruke Spotify mest - selv når jeg sitter foran anlegget og har tilgang på Qobuz. Er bare noe med det kjente og lettvinte bruken i Spotify. Har satt opp like innstillinger som deg. Praktisk med Spotify ift å dele linker med musikktips til venner og familie, kjenner ingen utenfor hifi-miljø som har noe annet enn Spotify.

    Handler stort sett inn det meste jeg liker veldig godt på fysisk format. Men prøver å fri meg litt fra tanken om å måtte ha det fysisk i hylla her, da jeg tar meg i å spille av fra streaming selv etter jeg har kjøpt plata. Prøver dog å rippe alt til SSD, slik at jeg kan spille fra lokalt bibliotek (y)

    Er jo noen her inne på HFS som har klart å fri seg fra hamstergenet og heller har investert i en god streamer og kun streamer alt av musikk. Med tanke på hvor mye musikk som kan komme de neste 50 årene så er jeg litt usikker på utfordringer plassmessig hvis jeg skal kjøpe alt jeg liker på fysisk format om det ikke skal oversvømme stue og boder.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.718
    Antall liker
    5.914
    Jeg spiller fra Spotify, Qobuz og Cdspiller. Forskjellen er forsvinnende liten, så da vinner Spotify rett og slett på overlegen brukergrensesnitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn