Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor det det så forbanna vanskelig for Spotify å få til?
    Tror ikke det er så vanskelig, men en god del jobb. Og de har kanskje funnet ut at de fleste av kundene ikke er interessert.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Koster nok en del å rigge for høyere båndbredde. Kjenner jeg Spotify hadde de tenkt å la kundene betale for det, og da gjennom et ekstra dyrt abonnement. Når da Apple og Amazon slo til med lossless uten pristillegg kan det hende hr. Ek syntes det svei litt vel mye i lommeboka.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Spotify er god nok til bruk i bilen. Helt suverent brukeregrensesnitt. Jeg abonerer på alle fire strømmetjenestene. Spotify premium connect, Tidal HIFI, Qobuz og Roon. Jeg må snart bestemme meg ;) Har fått stabilisert Roon. Så nå er det i orden med lydelen!
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Dette var surt, og artikkelen som tidligere ble lagt ut fra whathifi ser ut til å få rett. Da blir det bytte på meg til høsten.
     

    JEJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    511
    Antall liker
    42
    Da sier jeg opp spotify. Har ikke mer tålmodighet
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Spotify er god nok til bruk i bilen. Helt suverent brukeregrensesnitt. Jeg abonerer på alle fire strømmetjenestene. Spotify premium connect, Tidal HIFI, Qobuz og Roon. Jeg må snart bestemme meg ;) Har fått stabilisert Roon. Så nå er det i orden med lydelen!
    Godt nok i bilen 😂
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, tror det når jeg ser det. Kanskje.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nyter godt Spotify i bilen, Tidal og qobuz i huset.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Ryktebørsen har iallfall tatt av i løpet av de siste to døgn. Hadde vært veldig ålreit om ukomprimert lyd på Spotify endelig ble en realitet; da blir en god tjeneste komplett. I øyeblikket bruker jeg Tidal til lytting, mens Spotify gjør jobben i dagligstua, i bilen og på treningsklokka. Spotify gruser Tidal på brukeropplevelse og tildels også på utvalg. Så det hadde vært deilig å kunne bruke én tjeneste i nær framtid.

    Men det har jo vært stille for denne hifi-oppgraderingen til Spotify i mer enn halvannet år. Kan det - i verste fall - være at Spotify har bortprioritert hele lydkvaliteten ettersom betalende brukere "flest" ikke bryr seg? Brukere flest går jo rundt med bluetooth-headset (komprimert lyd) og har musikk som en del av sitt møblement i form av en bluetooth mono-høyttaler stående på skjenken.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ryktebørsen har iallfall tatt av i løpet av de siste to døgn. Hadde vært veldig ålreit om ukomprimert lyd på Spotify endelig ble en realitet; da blir en god tjeneste komplett. I øyeblikket bruker jeg Tidal til lytting, mens Spotify gjør jobben i dagligstua, i bilen og på treningsklokka. Spotify gruser Tidal på brukeropplevelse og tildels også på utvalg. Så det hadde vært deilig å kunne bruke én tjeneste i nær framtid.

    Men det har jo vært stille for denne hifi-oppgraderingen til Spotify i mer enn halvannet år. Kan det - i verste fall - være at Spotify har bortprioritert hele lydkvaliteten ettersom betalende brukere "flest" ikke bryr seg? Brukere flest går jo rundt med bluetooth-headset (komprimert lyd) og har musikk som en del av sitt møblement i form av en bluetooth mono-høyttaler stående på skjenken.
    Det siste der er det nok mye sant i - den gjennomsnittlige bruker synes lydkvaliteten er mer enn god nok. Siden Apple og Tidal nå tilbyr CD-kvalitet i deres grunnabonnementer så kan jo det påvirke hva Spotify tror de kan få ut av Spotify Hifi hvis brukerne forventer å ikke betale mer enn de allerede gjør.

    Selv har vi familieabonnement på Spotify og jeg hadde gladelig betalt en 100-lapp til i måneden for å få CD-kvalitet. Bytte bort Spotify er uaktuelt for de andre her hjemme. Alternativet er jo å anskaffe Qobuz til 149kr mnd (hvis man ikke skal betale for ett år av gangen). Fordelen med Qobuz er bra lydkvalitet og mulighet for kjøp av enkeltlåter, men de mangler overraskende mange album i biblioteket ift Spotify og Tidal. Tidal har forholdsvis bra utvalg i biblioteket, men mye usikkerhet rundt om man får "vanlig FLAC" eller MQA-fil når det er CD-kvalitet, i tillegg til at kjøpefunksjonen er lagt opp til at man kun kan kjøpe hele album/EPer.

    Spotify tilbyr jo ikke kjøp av musikk pr idag, så mulig de kan tjene noe på å tilby det samme som Qobuz men begrenset til CD-kvalitet.

    Lever i håpet, men har mistet litt troen da Spotify Hifi ble lansert av selskapet selv som en stor ting som skulle komme i løpet av 2021 og når vi gikk inn i 2022 uten at noe hadde skjedd så ble det hele utsatt på ubestemt tid via en liten kommentar på Facebook-siden deres eller noe i den duren.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg leser denne artikkelen fikk jeg ikke veldig tro på at Spotify Hifi vil bli prioritert:

    Det måtte i så fall være om de doblede driftskostnadene allerede skyldes oppgraderinger som er gjort ift serverkapasitet/båndbredde..
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Spotify er god nok til bruk i bilen. Helt suverent brukeregrensesnitt. Jeg abonerer på alle fire strømmetjenestene. Spotify premium connect, Tidal HIFI, Qobuz og Roon. Jeg må snart bestemme meg ;) Har fått stabilisert Roon. Så nå er det i orden med lydelen!
    Godt nok bare i bilen ? Blindtester viser det stikk motsatte
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Tror nok at Spotify faktisk bommet/mista løpet med å tilby høyere kvalitet/CD++ til rett tid.
    Enten de sov i timen og ikke skjønte greia, eller de trodde de var så store at de hifi-greiene de andre lanserte ville være dødt inne kort tid.
    Ser ut som de så langt tok feil.

    Vil nok tro at Spotify ikke får den o'store succes med å lansere høyere kvalitet nå heller. Media og de aller fleste av brukerene deres kommer antagelig ikke med annet enn et stort skuldertrekk. -Sånn sett vil det kunne potensielt skade mere enn det hjelper Spotify i markedet. (investorer, rykte om å henge etter, etc).
    Man kan jo også spekulere på hvor mange av dagens brukere som egentlig etterspør den høyere kvaliteten, etc. 🤔

    Skal jeg tro noe så vil nok Spotify komme med litt høyere kvalitet til slutt.
    Om det er sammen med annen tjeneste (eks kombinasjon med strømmetjenester på filmer, etc), om de bare lanserer det litt skjult i en ny abo-tjeneste, eller når de tar ibruk en splitter ny codec/format er selvsagt usikkert.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    bytt høyttalere om dere ikke får god nok lyd! 320kbit vs ukomprimert har svært lite med dette å gjøre, for de fleste iallefall
    det er komisk å se på nettet, f.eks kommentarer fra folk med knøttsmå stativhøyttalere eller med feilkonstruerte diy kit prate om "dårlig lydkvalitet" fra spotify. vet de i det hele tatt om utgivelsen er den samme?
    man kan f.eks få langt bedre lyd med 192kbit mp3 fra et stort oppsett enn man noensinne vil få fra et billig oppsett og flac.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    bytt høyttalere om dere ikke får god nok lyd! 320kbit vs ukomprimert har svært lite med dette å gjøre
    Dette kan du hevda til du vert blå, @ufo, for alt eg veit er du det, din rekneskapning frå det ytre rom, men du veit samtidig at det er ingenting som er så vondt som å vita at nokon (ikkje minst) har tukla med det sigitale dignalet, ved å ta bort informasjon du kanskje kunne høyra (sjølv når du speler av på 55dB).

    Det er difor eg kjøper nedlastbare filer i 192/24, ikkje fordi eg kan høyra det (sjølvsagt ikkje på stereoen, men ikkje med AKG K701-klokkene heller): Klokkartrua på at då har eg i det minste alt som kan seiast om saka i trygg forvaring. Sjølv om urkjelda er seksti år gamle analoge spoleband.

    Jau då, heile familien bruker Spotify. Ingen gadd læra seg det fine interfacet for å spela av mitt vakre og vel-tagga flac-bibliotek.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    773
    Antall liker
    909
    Jeg kan høre forskjell på Qobuz og Spotify, Qobuz kan låte litt mer lekent.
    Jeg har Spotify og lever fint med det som eneste avspillingskilde.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns også at spotify gir god lyd, bedre enn både vinyl, cd, kassett og bånd her i gården.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    bytt høyttalere om dere ikke får god nok lyd! 320kbit vs ukomprimert har svært lite med dette å gjøre, for de fleste iallefall
    det er komisk å se på nettet, f.eks kommentarer fra folk med knøttsmå stativhøyttalere eller med feilkonstruerte diy kit prate om "dårlig lydkvalitet" fra spotify. vet de i det hele tatt om utgivelsen er den samme?
    man kan f.eks få langt bedre lyd med 192kbit mp3 fra et stort oppsett enn man noensinne vil få fra et billig oppsett og flac.
    Dette kan du hevda til du vert blå, @ufo, for alt eg veit er du det, din rekneskapning frå det ytre rom, men du veit samtidig at det er ingenting som er så vondt som å vita at nokon (ikkje minst) har tukla med det sigitale dignalet, ved å ta bort informasjon du kanskje kunne høyra (sjølv når du speler av på 55dB).

    Det er difor eg kjøper nedlastbare filer i 192/24, ikkje fordi eg kan høyra det (sjølvsagt ikkje på stereoen, men ikkje med AKG K701-klokkene heller): Klokkartrua på at då har eg i det minste alt som kan seiast om saka i trygg forvaring. Sjølv om urkjelda er seksti år gamle analoge spoleband.

    Jau då, heile familien bruker Spotify. Ingen gadd læra seg det fine interfacet for å spela av mitt vakre og vel-tagga flac-bibliotek.
    To gode poeng.

    Etter mye testing fram og tilbake i det siste, har jeg kutta ut Tidal. Forskjellen fra Tidal Hifi til Spotify er for liten til at det plager meg; på 9 av 10 musikkstykker hører jeg ingen i det hele tatt. Det er ikke der skoen trykker i mitt stereorom. Men, som Tweedjakke skriver, er det vissheten om at jeg da ikke har "hele" signalet, som er problemet. Altså noe som bare finnes i mitt hode, og som er "making a problem where there ain't one", som Tony Soprano villle sagt.

    Jeg klarte ikke å like Tidal. Jeg koser meg mer med Spotify, der jeg har 12 års lyttehistorikk samlet i spillelister, som igjen gir relevante anbefalinger. Desuten er brukergrensesnittet overlegent.

    Så noe oppløsning har jeg kanskje mistet, men det er deilig å ha bare én strømmetjeneste.

    Så får Spotify Hifi komme hvis det skal komme. Eller ikke.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Folket hos Spotify tenker nok de samme tankene ja:
    Hvorfor bruke masse tid, energi og penger på noe som brukerene egentlig ikke ønsker eller føler de virkelig trenger?

    De som er opptatt av Hi-Fi/høyere strømmekvalitet har vel forlengst byttet til annen leverandør.
    De som fortsatt bruker Spotify er vel dermed stort sett happy, ergo så må ikke noe gjøres.
    Business as usual. :cool:
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Jeg er opptatt av hifi, men slaget står ikke mellom mp3 320 kb/s og lossless overføring. Sorry folks, det er nevroser.
    Enig!

    Og i det siste har jeg tenkt igjennom alle de nydelige, lydmessige a-ha-opplevelsene (nei, ikke bandet) jeg har hatt nettopp med Spotify som kilde. I det hele tatt er det stort sett med Spotify-lyd jeg har bygget opp det anlegget jeg har nå. Tidal var noe jeg først bestemte meg for å bruke da lyden i stereostua var blitt så bra at jeg begynte å finne meg smådetaljer å plukke på.

    Og så var jo både skuffelsen og komedien komplett da jeg i fortsettelsen foretrakk mine eldre CD-versjoner av gamle klassikere. De nyere remastringene låter jo i mange tilfeller både flatt og slapt.

    Så nei, slaget står ikke akkurat mellom 320kb/s og lossless.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Enig!

    Og i det siste har jeg tenkt igjennom alle de nydelige, lydmessige a-ha-opplevelsene (nei, ikke bandet) jeg har hatt nettopp med Spotify som kilde. I det hele tatt er det stort sett med Spotify-lyd jeg har bygget opp det anlegget jeg har nå. Tidal var noe jeg først bestemte meg for å bruke da lyden i stereostua var blitt så bra at jeg begynte å finne meg smådetaljer å plukke på.

    Og så var jo både skuffelsen og komedien komplett da jeg i fortsettelsen foretrakk mine eldre CD-versjoner av gamle klassikere. De nyere remastringene låter jo i mange tilfeller både flatt og slapt.

    Så nei, slaget står ikke akkurat mellom 320kb/s og lossless.
    Så Spotify ble antatt for dårlig etterhvert som stereoanlegget ble bedre, derav overgang til Tidal. Så ble det oppdaget at CD egentlig var best av alt.
    Gikk du da tilbake til Spotify? 🤔
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ble "ufrivillig" kunde av Tidal grunnet bilkjøp. (6mnd gratis hifi+ abbonnement).
    Hopper ikke akkurat i taket.
    Den der "hirez" greia er for veldig mange bare tull med Tidal. Det forutsetter enten native Tidal app eller Roon (som "unfolder" i første omgang) og MQA kompatibel dac (som "unfolder" 2 gang).

    Brukes andre løsninger med Tidal plugin (Logitech Media Server f.eks. eller i bilen) så skrapes MQA tag av filene av og det er maks 16/44 som kommer.

    Mye bedre med native "hirez" dersom man må ha det.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes Tidal MQA er halvparten så bra som en ekte DSD128 fil med Gustard x16 MQA DAC. Spotify er bare latterlig dårlig når jeg switcher mellom Spotiy og DSD128 på samme Pink Floyd sang. Det blir vel ikke bedre kvalitet hos Spotify nå når de sparker 600 medarbeider.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, eg trur ikkje det er slik at Spotify må henta flac frå alle plateselskapa den dagen dei vil oppgradera til CD/lossless. Det er vel heller snakk om bandbreidde ut, funksjonalitet i app og alt som bruker Spotify Connect, kanskje lagringsplass (det er ikkje sikkert at full FLAC ligg overalt i infrastrukturen) og kanskje eit omfattande arbeid med å reforhandla avtaler.

    Men, hei, lat oss snakka litt om nevrosane våre; eg trur nemleg at eg greier å høyra skilnad på 16 og 24 bit PCM, men eg fattar ikkje korleis det kan ha seg.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Ser ingen benevning offisielt om mp3 fra Spotify.
    MP3 var vel mere CD-ripp for 20 år siden. 🤔

    Men mp3 er likevel blitt ordet som mange beskriver og forbinder med Spotify. -Kanskje spesielt om man er skeptisk eller ikke tilhenger av konseptet streaming overhodet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Spotify mottar filer i FLAC/WAV og downsampler.
    Dersom man bruker Chromecast så må man også være klar over at man får 256kbps AAC og ikke 320 pga at Chromecast ikke støtter OGG-formatet. Dette gjelder Chromecast som overføringsprotokoll og ikke bare avspillingsenhetene til Google så vidt jeg har forstått.


    1674563850243.png
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes Tidal MQA er halvparten så bra som en ekte DSD128 fil med Gustard x16 MQA DAC. Spotify er bare latterlig dårlig når jeg switcher mellom Spotiy og DSD128 på samme Pink Floyd sang. Det blir vel ikke bedre kvalitet hos Spotify nå når de sparker 600 medarbeider.
    Placebo 👍
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mulig det har noe med Spotify sin Chromecast-implementering å gjøre.
    Er ganske mye om det på nettet om man Googler litt, også siden Spotify selv sier at de gir maks 256 AAC over Chromecast så stemmer nok det.

    1674566259142.png


    Det enkleste er nok å bruke en streamer med Spotify Connect..
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Om det er tilfelle: Kan også være politisk fra Spotify, hvor dem ønsker å promotere enheter (Spotify Connect lisenser) som de får et finansielt bidrag fra. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn