SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Hvor var vi?, Hva skjer?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Seas lager utrolig mye bra, men jeg finner det en smule besynderlig at utsalgspris her i Norge er nesten det dobbelte av feks Madisound.......nesten billieger å importere fra USA, og da er det noe feil et sted....

    EDIT: Sorry - det var før dollarkursen spratt opp, men likevel...
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Blir gøy å lese, har møtt ham en gang på fabrikken der jeg fikk en guidet tur gjennom produksjonen samt en kikk i utviklingsavdelingen med ham.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Interessant lesning for en seasvenn: Bj�rn B�rja
    Glimrende og detaljert, Takk for tips! :)

    Den største, mest givende gleden i mitt audio/tekniske liv var å få møte Bjørn Børja på fabrikken.

    Timer med omvisning og forklaringer; Mektig imponerende kunnskap, avanserte tekniske løsninger, innovative konstruksjoner med presisjon og grundighet. Dessuten trivelige samtaler om felles interesse av "historien bak", Norsk radio & audiohistorie.

    Jeg sidestiller Bjørn Børja med Vebjørn Tandberg, som de fremste personene i Norsk audiohistorie!
    -Tenk at de to var naboer..verden er liten :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Interessant lesning for en seasvenn: Bj�rn B�rja
    Glimrende og detaljert, Takk for tips! :)

    Den største, mest givende gleden i mitt audio/tekniske liv var å få møte Bjørn Børja på fabrikken.

    Timer med omvisning og forklaringer; Mektig imponerende kunnskap, avanserte tekniske løsninger, innovative konstruksjoner med presisjon og grundighet. Dessuten trivelige samtaler om felles interesse av "historien bak", Norsk radio & audiohistorie.

    Jeg sidestiller Bjørn Børja med Vebjørn Tandberg, som de fremste personene i Norsk audiohistorie!
    -Tenk at de to var naboer..verden er liten :)


    Eksisterer det noe litteratur om disse skrevet på norsk?

    I samme sleng; 3000-serien til Tandberg syntes jeg fortsatt er noe av det flotteste jeg har sett innenfor hi-fi.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Vurderer å slå til på enten seas mimir eller idunn hos dynabel isag, noen som har noen tanker om disse to modellene? Leser at Idunn kan være litt lys og spiss i lyden, og det liker jeg ikke...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    DSCN0226.jpg



    Mulig dette er spurt om tidligere, men hva heter dette settet og hvor i hierarkiet til Seas befinner disse seg?

    Jada, kassene er mildt sagt stygge, men faktisk velbygde og elementene er hele og fine. Funnet på loppa for en tier.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    @ Moderator: kunne det vært en idé å slå sammen de to Seastrådene. Blir sliten av to...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Det er nok ikke annen likhet enn at membranen er oval.... Mindre magnet på SEASen, annerledes chassi, størrelse.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Vurderer å slå til på enten seas mimir eller idunn hos dynabel isag, noen som har noen tanker om disse to modellene? Leser at Idunn kan være litt lys og spiss i lyden, og det liker jeg ikke...
    Idunn er ikke spiss i lyden. Ikke hevet i diskanten, ikke noe kontroversielt eller problematisk med delefilteret (det er enkelt, men gir god og bratt avrulling, og basselementet har ingen resonanser i lyden), og diskanten er ganske luftig og ren og upresset. Dens 20 liter store kabinett er kanskje litt stort for det store magnetsystemet til bassene, noe som gir en svakt avrullet (les; ikke fet) karakter. Kan bli slank i mange rom, men blir gjerne ren og dyptpløyende.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Lurer på hvorfor ovale elementer ikke mer populært . Det fungerer jo utrolig bra.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Byggde et 2-veis SEAS med 25 TV-EW bass og en stor tekstildome. Byggde de på sløyden på ungdoms skolen. Tror de ble kjøpt fra fabrikken, da det var flere som byggde disse . Har angret i ettertid at jeg solgte dem. mvh Guit
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Vurderer å slå til på enten seas mimir eller idunn hos dynabel isag, noen som har noen tanker om disse to modellene? Leser at Idunn kan være litt lys og spiss i lyden, og det liker jeg ikke...
    Idunn er ikke spiss i lyden. Ikke hevet i diskanten, ikke noe kontroversielt eller problematisk med delefilteret (det er enkelt, men gir god og bratt avrulling, og basselementet har ingen resonanser i lyden), og diskanten er ganske luftig og ren og upresset. Dens 20 liter store kabinett er kanskje litt stort for det store magnetsystemet til bassene, noe som gir en svakt avrullet (les; ikke fet) karakter. Kan bli slank i mange rom, men blir gjerne ren og dyptpløyende.

    Tusen takk for flott svar!

    Nå blir det en litt anna, men for meg bedre, Seas løsning, en mindre gulvstående 2 veis med ER18RNX og T25CF001.. mulig jeg lager et kabinett i toppen av kabinettet og lar nedre delen være åpen for fremtidige bassløsninger..

     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Lurer på hvorfor ovale elementer ikke mer populært . Det fungerer jo utrolig bra.
    Ett svar er at de var dyrere aa lage og vanskligere aa faa "korrekt" som par - eller som 4 elementer for ett sett hoytalere i de som Linn bygde...
    Linn brukte disse i sine konstruksjoner paa 70 og 80-tallet. Dette var fordi de bygde Isobarik hoyttalere med to basser etter hverandre inne i kabinettet, og du kan snu og vri et element som er ovalt for aa faa det inn i kassen gjennom hullet til det elementet som skal monteres foran. I tillegg er det sagt at det var en ekstra skatt paa profesjonelle hoytalere i UK paa den tiden - og alle hoytalere med elementer over 10 tommer havnet i denne kategorien 13*9 var skattemessig 9 tommer.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et poeng med ovale elementer var til bruk i radio og TV'er. Man kunne få et smalt element til montering ved siden av skjermen på TV'en, som likevel hadde brukbart membranareal.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Kan også ta med at ovale elementer får en noe særegen spredningskarakteristikk. Seas' klassiske 28/17 TV-GW (som i Pink_Panther's HiFi-30) har membranarealet til et 8" element, men gir horisontal spredning (montert "stående", vel å merke) som ligner mer på et 6" element. Den vertikale spredningen ruller av tidligere (tilsvarer her 11"), men dette kan også være en fordel med tanke på å begrense refleksjoner fra tak/gulv. Det er imidlertid verdt å merke seg at membranen er mye dypere enn en typisk 6", noe som gjerne gir en mer nasal klang i mellomtoneområdet.

    Jeg vil anta at membranoppbrytningene på grunn av geometrien er spredt over et bredere område enn typisk for runde enheter, noe som gjør at de ikke "stikker seg ut" like tydelig. Har selv hatt HiFi-30 (også kjent som byggesett/kit Type 94H), og likte dem svært godt. Disse var relativt rimelige i sin tid, og ble nok solgt til mang en entusiast over det ganske land på tidlig 70-tall! :)
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Noen som har bygd høyttaler med Seas Excel Millenium og W18E001? Er på tanken av noe ala Joseph Audio Pulsar clone eller liknende.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    kan ikke uttale meg om den, men joseph audio er gal nok til å dele seas L16 ved 2khz i prism og profile (opp til $7k) noe som gjør de til en feilkonstruksjon imo, så hadde ikke stolt på noe han gjør.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Elemtene er de samme som brukes i Seas Odin/Thor kitene, minus ett mellomtone. Altså vanlig TM konstruksjon.
    Joseph audio har mange lovprisede konstruksjoner, tror ikke man skal overse disse. Men man kan nok lage noe liknende selv langt billigere.
    Har allerede Seas Odin mk3 som jeg vurderer bygge om til 2-veis diskant-mellomtone stativ høyttaler. Men trenger altså hjelp til delefilter konstruksjon.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Jeg lurer på om det er noen i denne tråden som kunne hjulpet meg med å finne elementer som kunne passet i et par kabinetter jeg har?
    Det er et par PMC fact 8 kabinetter uten noe mere, så jeg må skaffe meg to diskanter og 4 bass/mellomtone elementer.
    Jeg mener der er seas som lager elementene til PMC?
    Vet at ikke får tak på original elementer, har snakket med leverandør for PMC. Og det var PMC som var lite behjelpelige med det. (noe jeg skjønner på en måte).
    Så jeg må ha noen alternativer fra seas sortimentet som de har for løssalg. (Mulig det er scan-speak for alt jeg vet men tror ikke det)
    Alle forslag settes pris på, jeg kan ikke så mye om dette men håper å kunne lære noe.
    mener del frekvensen er 1700hz mellom diskant og mellomtone/bass.
    Linker og info fra PMC = http://pmc-speakers.com/sites/default/files/attachments/Fact.8_Fact_Brochure.pdf

    Crossover Frequency:1.7kHzDimensions:H 1030mm (40.55") + 25mm (0.98") spikes W 155mm (6.1") + 80mm (3.15") ingot feet D 380mm (14.96") + 23mm (0.9") Ag terminalDrive Unites:2 × fact 140mm (5½") precision driversEffective ATLTM Length:3m 9.8ftFrequency Response:28Hz – 30kHzImpedance:8 OhmsInput Connectors:2 pairs 4mm PMC Ag terminals (bi-wire or bi-amp)sensitivity:89dB 1w at 1mWeight:20.0kg 44lbs

    IMG_5280.jpg
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hei,

    Det spørs vel egentlig hvor tro mot originalen du ønsker å være? Som du selv sier er originalelementene umulige å oppdrive. De er bygd etter PMC's spesifikasjoner, og dette dikterer både delefilter og bassavstemming. Skal det ligne originalen akustisk og elektrisk, så er nok dette dessverre nokså vanskelig å få til uten akustiske/elektriske målinger av originalelementene, ikke minst med tanke på sjansen for å få til et velfungerende delefilter. Hvis du derimot bare trenger noe som passer i originalhullene, er saken grei: Da er det bare å måle diameter på hull og utfresing, og sjekke opp mot databladene til aktuelle kandidater. Kan dog hjelpe deg litt på vei, ettersom brosjyren avslører et par detaljer:

    Diskantelementet stammer definitivt fra Seas, og er en 19mm dome med bredt oppheng som ligner 22TFF (H1280). PMC's variant har imidlertid ventilert polstykke og et digert bakkammer, som standardutgaven ikke har. Dette vil vanligvis dempe og senke egenresonansen betydelig, og er et premiss for at PMC kan dra delefrekvensen helt ned til 1700Hz. Hvorvidt PMC bruker magnetisk olje til demping og avkjøling av svingspolen vet jeg ikke, men dette er ikke usannsynlig. Sjekk derfor om 22TFF passer fysisk, og vurdér om du kan leve med en høyere delefrekvens, f.eks. 2500Hz. Gå alternativt for en 1" dome med bakkammer og fres større åpning i kabinettet.

    Basselementet i brosjyren ligner mistenkelig på en eldre Vifa-type à-la P13WH, som ble benyttet i det populære Ariel-prosjektet. Ariel baserer seg for øvrig også på transmisjonslinjeprinsippet, selv om den innvendige konstruksjonen er nokså forskjellig fra PMC sitt kabinett. Dette er kanskje å banne i en Seas-tråd, men Vifa lagde også fine greier (og er uansett for lengst historie, med mindre man interesserer seg for bærbar hipsterlyd). PMC ser ut til bruke en versjon med relativt liten magnet (tilsvarer muligens P13WG), trolig for å heve nivået en smule rundt resonansfrekvensen. Dette er nok gjort helt bevisst, for å kompensere for dempingen en transmisjonslinje gjerne gir i bunnen. De nevnte Vifa-chassisene passer trolig rett inn (140 mm ytre diameter, 113 mm hulldiameter), og dukker av og til opp på eBay. Pass bare på at hvert basselement har 8 Ω impedans, ettersom disse skal paralellkobles!

    Rent fysisk er det jo svææært lite å gå på i bredden på PMC'ene dine, så derfor vil nok andre basselement være vrient å få til å passe skikkelig. Det nærmeste vi kommer med norsk hyllevare er kanskje Seas sine 15- eller 16-centimeters chassis (som egentlig måler 146 mm), men da må det uansett mekkes litt på kabinettene med fresestål.

    mvh
    Geir
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du skulle ha målt utskjæringene til basselementet, så man vet hva man har å se etter...

    Når man ikke vet parametrene til originalelementene, så skyter man i blinde, men disse tror jeg kan være interessante erstatningselementer, og de er på opphørssalg og dermed noe billigere...
    Dayton Audio ES140Ti-8 5-1/2" Esoteric Series Woofer 8 Ohm

    Johan-Kr
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Skal ta en liten måle runde og komme tilbake med mål på skruehull og element åpning.
    Ut i fra du skriver over her så tror jeg kanskje jeg skal prøve å få noen elementer som passer i første omgang og lage et delefilter som deler på 1,7khz og prøve for moroskyld:cool:
    Jeg lurer litt på om denne kan passe som diskant?
    http://www.seas.no/index.php?option...fg&catid=45:seas-prestige-tweeters&Itemid=462

    Uansett takk for hjelp så langt.

    mvh markusen
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå vet jeg ikke hva du har av utstyr eller, men til en slik konstruksjon tror jeg du kommer langt med en MiniDSP av en eller annen sort og en Umik for måling, sammen med en 4-kanals forsterker.

    Hvis du skal dele så lavt som 1700Hz, spesielt med lavaere ordens filter, så tror jeg en T35C ville være et bedre valg. http://www.dynabel.no/selvbygg/hoyttalerelementer/diskanter/seas-e0055-t35c-002


    Johan-Kr
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    håper dere skjønner tegningen?
    de to nederste er jo like men har ikke tegnet all info på en tegning siden det fort kan misforstås.
    ps gjort med tommestokk så ikke skyt meg om jeg har bommet på en millimeter...
    IMG_6356.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du skulle ha fått målt diameteren på ytterhullet med skyvelære. Det er fort gjort å bomme på et par millimeter når du skal finne diameteren.

    Denne ser ut som en kandidat, men er bittelitt for stor... Fountek FW146 5-1/4" Aluminum Midwoofer Speaker

    Skruehullene må du nesten regne med at der trengs det nye....

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Minidsp er aktiv deling, ja. Vil anbefale 2x4HD som minimum.

    Johan-Kr
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Dette er vel i ferd med å bli noe som fortjener en egen byggetråd. Men, men... ;)

    kan ikke gjøre noen av de større om dere ser på bilde av høyttaleren så er det knapt et par millimeter mellom hvert element...
    Du har selvfølgelig helt rett. I tillegg er kabinettene laget så smale som overhode mulig. Det enkleste er å skaffe noe som passer rett inn.

    Jeg lurer litt på om denne kan passe som diskant?
    http://www.seas.no/index.php?option=...ers&Itemid=462
    Både Seas 22TFF og 22TAF/G skal passe rett oppi originalåpningene uten snekring. Metall- eller tekstildome er vel egentlig en smakssak. Begge disse anbefales delt fra 2500 Hz og oppover, fordi forvrengningen i området under vil stige betydelig. Bratt filter (minst 24 dB/oktav - gjerne aktivt) er nødvendig hvis du vil la dem gå lavere.

    Vifa P13WG (eller P13WH med større magnet) skal passe rett inn i bassåpningene, uten modifikasjoner. Her er et par NOS, så da trenger du bare to likedanne til. :)

    mvh
    Geir
     
    Sist redigert:

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk for all hjelp en så lenge;)
    mistenker at det blir tekstildome på meg:p
    skal se om jeg klarer å labbene mine på de vifa på ebay.
    om det blir et delefilter eller minidsp det vil tiden vise.

    ble kanskje litt utenfor temaet i denne tråden...

    Mvh Markusen
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Jeg synes det er på tide å vekke denne tråden igjen, og denne gangen kommer et par spørsmål fra min side.

    Når det gjelder Seas-historien er åttitallet relativt ukjent territorium for meg, og det kan se ut til at de holdt en lavere profil når det gjelder selvbygg i en periode hvor omveltningene var mange. Dette bildet er knipset i min egen stue, og er fra fronten av mine Argon MkII:

    The Seas Sound.JPG


    Er det noen som kan fortelle meg når Seas tok i bruk denne logoen? Jeg regner med at det må ha vært omkring den tida da Argon kom på markedet, men når var egentlig det? Solgte de andre modeller parallelt med Argon, og i så fall hvilke?

    PS: Hvis noen skulle sitte på Eltek-kataloger eller annet materiell fra denne tida, er jeg svært interessert! :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn