SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Det var der jeg fant svaret:)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Må hive meg innpå her.
    Det har blitt ganske mange par høyttalere til venner og familie med SEAS elementer.
    Fra ca 1970 og noen år. Laget kabinetter og la på finer. Strykejernet var godt å ha.
    Og jeg har vært på fabrikken i Moss. 20 år siden kanskje.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Jeg må nok ha meg et par 503 eller 603 igjen.
    Det ligger to par til salgs på finn, men til 3 og 4 tusenlapper!!!!!
    Det er i overkant!
    Solgte et par for ca 2 år siden for ca 1200 kr.
    Dumme dumme.........
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må nok ha meg et par 503 eller 603 igjen.
    Det ligger to par til salgs på finn, men til 3 og 4 tusenlapper!!!!!
    Det er i overkant!
    Solgte et par for ca 2 år siden for ca 1200 kr.
    Dumme dumme.........
    - HMMMMMMMMMM...- 1200 nkr. er jo faktisk ikke for ETT 13" chassis ei gang - ( - uten membransamlingen ).

    Mvh. Lyden av Opplevelser med masse medfølelser.............
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Var så heldig å finne 1| par renoverte SEAS TOWER og har fra før SEAS 603,403,men ikke ferdig ennå med dem så til da benytter DALI 850 jeg fikk som delbetaling på 1par.INFINITY KAPPA men må påstå alle SEAS høyt.er parene mine spiller fletta av KAPPA høyt.ene å DALI 850 hadde ganske lik lyd å farge på kassene så de står nå bak.Men er usikker om senter høyt.en fra INFINITY vil passe å da lurer på å bygge en med SEAS element jeg har,men da blir store.
    081.jpg
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Har både 603 og 403 men er som nye elementene så gratis går de ikke å får jeg rett bud kan vurdere å selge dem?
    1555643_10202315166913638_1553767444_n.jpg
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Du er vel klar over at SEAS fra 403 å oppover er ikke langt unna SPENDOR/HARBETH så at folk vil ha 4000 er fullt forståelig for ikke jeg heller vil ha solgt dem under det.Er lyd som knuste I.KAPPA høyt.ene så mye at jeg tvilte ikke når SEAS TOWER kom å er 1.par til som blir til salgs når SEAS har oppgradert dem å bare det de gjorde på fabrikken med mine kostet mere enn jeg betalte.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Enig med rorres: Fire tusen for et gammelt byggesett, selv om det heter Seas Kit 503 og er aldri så originalt og pent, er definitivt et skudd over tverrliggeren, etter min mening. Håper ikke noen av dere bet på inflasjonskroken og punget ut!

    Jeg har en viss forståelse for at man kan ta seg noe mer betalt for nettopp disse byggesettene, enn for andre sett fra Seas i samme periode, rett og slett fordi de største modellene er sjeldnere. Prisforskjellen er likevel noen ganger helt ute av proporsjoner, og for sammenligningens skyld kan jeg opplyse både tomolt og dere andre om at jeg kjøpte et par Kit 503 i absolutt prima stand for 2.500,- fra en meget erfaren og seriøs aktør, så sent som i august i fjor. Har dessverre også sett at regelrette oppussings- eller vrakobjekter (f.eks. med ett eller flere defekte evt. uoriginale elementer, kasser som er mer eller mindre ødelagte, etc.) blir forsøkt solgt med nesten like høyt prisforlangende, selv om de egentlig burde vært på loppemarked. Har selv et annet par Kit 503, som hører til i denne kategorien, og som ble kjøpt en måned tidligere. For disse betalte jeg omtrent halvparten av forannevnte, skjønt de var neppe verdt så mye om jeg skal være nøktern *...

    Observerte for øvrig at høyttalerparene rorres nevnte lå for salg nokså lenge, og at ett av dem ble splittet opp og solgt som deler i stedet. Konkluderer derfor med at det slett ikke er så stor rift om dem som enkelte kanskje tror. Det er vel også på sin plass å minne om at utropsprisen på Finn.no ikke nødvendigvis var den summen selger satt igjen med til slutt. Oppfordrer derfor dere som ser etter slike til å stikke fingeren i jorda, være tålmodige, og la andre kaste pengene sine ut vinduet! :)

    * Danskene er som alltid 'en lille smule' mer nøkterne enn oss petroleumsnisser. Les artikkelen til Troels Gravesen om oppussings-/oppgraderingsprosjektet hans, og sjekk også hva høyttalerne ble kjøpt for. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kiler i magen, når jeg ser bildet av Seas kit 503. Som å ta frem bilder fra det fineste med sin egen ungdomstid.

    Hehe, husker jeg fikk nøyaktig 760 kroner i konfirmasjonsgaver, for noen (les; mange) tiår siden.
    Hvor samtlige kroner gikk til mitt første lydapparatur Tandberg TP 41 med prislappnøyaktig lik gaven; kr 760,-
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Får litt assosiasjoner til stua til Vadseth'n, jeg. Piano og greier. :D

    Godt å se at unger får vokse opp i et musikalsk hjem. Og høyttalerne er lekre, og passer perfekt inn i interiøret.
     

    nippon81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.10.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    13
    Sted
    Føya i Sør-Trøndelag
    Får litt assosiasjoner til stua til Vadseth'n, jeg. Piano og greier. :D

    Godt å se at unger får vokse opp i et musikalsk hjem. Og høyttalerne er lekre, og passer perfekt inn i interiøret.
    Takk for komplimentet :)
    Jeg kommer fra en musialsk familie selv og har en bror som er musiker. Selv er jeg en perfeksjonist når det kommer til detalier i lyd.
    Barne danser når pappa spiller på "popanlegget"
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Flotte er de,kunne tenkt meg og hørt de,synd du bor så langt unna :'(

    Mvh
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Kjøpte 503 for 1500 i 1991 og 2500inkl.frakt på disse 603 men gav endel mere for TOWER når jeg vet de er renovert av SEAS alt å da var verdt å selge Infinity Kappa fronthøyt.ene for selv 603 med en annen diskant en h-258 spilte fletta med rett forsterker å det nesten samme som min første store DENON PMA-1560 men nå har stående en 1080R.Så når Kappa ikke har sjans på det vintage anlegget kjøpte TOWER paret selv om jeg burde spart da men idag angrer ikke for regneer man på hva de ville kostet idag er det over 35000 om dere omregner etter den tidens sum for siste annonse på TOWER sto ca.10000 i 1980 å da var ett stort beløp.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Er SEAS som har laget bånd diskantene i XTZ men om de lager for løst kjøp er noe annet.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Duster som betaler overpris er altså vi som kjøper SEAS fra årene da de bygde mye?

    Enig med rorres: Fire tusen for et gammelt byggesett, selv om det heter Seas Kit 503 og er aldri så originalt og pent, er definitivt et skudd over tverrliggeren, etter min mening. Håper ikke noen av dere bet på inflasjonskroken og punget ut!

    Jeg har en viss forståelse for at man kan ta seg noe mer betalt for nettopp disse byggesettene, enn for andre sett fra Seas i samme periode, rett og slett fordi de største modellene er sjeldnere. Prisforskjellen er likevel noen ganger helt ute av proporsjoner, og for sammenligningens skyld kan jeg opplyse både tomolt og dere andre om at jeg kjøpte et par Kit 503 i absolutt prima stand for 2.500,- fra en meget erfaren og seriøs aktør, så sent som i august i fjor. Har dessverre også sett at regelrette oppussings- eller vrakobjekter (f.eks. med ett eller flere defekte evt. uoriginale elementer, kasser som er mer eller mindre ødelagte, etc.) blir forsøkt solgt med nesten like høyt prisforlangende, selv om de egentlig burde vært på loppemarked. Har selv et annet par Kit 503, som hører til i denne kategorien, og som ble kjøpt en måned tidligere. For disse betalte jeg omtrent halvparten av forannevnte, skjønt de var neppe verdt så mye om jeg skal være nøktern *...

    Observerte for øvrig at høyttalerparene rorres nevnte lå for salg nokså lenge, og at ett av dem ble splittet opp og solgt som deler i stedet. Konkluderer derfor med at det slett ikke er så stor rift om dem som enkelte kanskje tror. Det er vel også på sin plass å minne om at utropsprisen på Finn.no ikke nødvendigvis var den summen selger satt igjen med til slutt. Oppfordrer derfor dere som ser etter slike til å stikke fingeren i jorda, være tålmodige, og la andre kaste pengene sine ut vinduet! :)Så til dere som mener slike høyt.ere ikke er verdt mere enn søppeltømmingen ddra dit heretter ¨å forklar oss som, har bygd SEAS i snart 30år hvordan det må gjøres om de skal være verdt d.


    * Danskene er som alltid 'en lille smule' mer nøkterne enn oss petroleumsnisser. Les artikkelen til Troels Gravesen om oppussings-/oppgraderingsprosjektet hans, og sjekk også hva høyttalerne ble kjøpt for. ;)
    Så gå ut av SEAS trådene dere som hakker ned på modeller og priser vi som er fornøyd er med våre!Ødelegger hele opplegget med å ha historien når 2 stykker skriver 503 var vel verdt å hive.Å vis meg hvilken kunnskap du har som ikke mange andre her har da du er jo ekspert på priser ang.SEAS,men i utlandet ville slike som deg ville blitt ledd av da DYNACOR solgte endel å gjør det ennå om du er oppgradert?
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Synd 2 går inn for å ødelegge tråden om SEAS da de ikke vet hverken priser heller modeller man fikk å hva de gav av lyd,så om slike fortsetter å hakke på de jeg eier å er umulig å få kjøpt lengre pluss renovert av SEAS for mere enn jeg gav betyr noen er helt på vidda?Så om dere som trodde dette var bålet på sommeren kassene skulle til snu og finn dere ett merke med garantert ett eller to SEAS element.Bare gir deg dette for å få lese hva en so ikke liker engang SEAS vurderer de til er da på tide å enten gi ut tegnet snart eller vi som ønsker starter en ny.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Beklager, tomolt, det har aldri vært min intensjon å rakke ned på høyttalerne du eller noen andre eier. Jeg ønsket først og fremst å imøtekomme argumentasjonen rundt hva som er fornuftig bruktpris, ved å dele litt av mine egne erfaringer og tanker, slik du og trådstarter allerede hadde gjort før meg. I ettertid ser det imidlertid ut til at du har tatt dette svært personlig, og det er jeg lei for. Kan vi være enige om at det er lov å være uenig når det gjelder pengebruk?

    Jeg må gjøre oppmerksom på at innlegget mitt handlet om Kit 503. De er med sin dynamiske og engasjerende spillestil en av mine desiderte favoritter, uansett musikkvalg. DD-Tower har jeg dessverre minimalt av erfaring med, men de har jeg heller ikke skrevet noe om. Etter det jeg kan se har ingen foreslått at 503 eller DD-Tower burde kastes på dynga/bålet, så jeg kan ikke skjønne annet enn at anklagen din må bero på en misforståelse.

    Synd 2 går inn for å ødelegge tråden om SEAS da de ikke vet hverken priser heller modeller man fikk å hva de gav av lyd (...)
    Jeg skjønner, ut fra det du tidligere har skrevet, at jeg er en av dem du her sikter til. Det er ikke min mening å ødelegge tråden, verken for deg eller andre. Jeg har heller aldri påberopt meg å være noen ekspert, slik du antyder i tidligere innlegg. Det er likevel ut fra sammenhengen ganske sørgelig, at du tillater deg å snakke så skråsikkert og forutinntatt om hva andre besitter av kunnskap.

    men i utlandet ville slike som deg ville blitt ledd av da DYNACOR solgte endel å gjør det ennå om du er oppgradert
    Hvis du fortsatt mener at jeg eller andre har sabotert tråden, setter jeg pris på å bli informert om det på en saklig og ryddig måte, uten nedsettende kommentarer. Send meg gjerne en PM, i stedet for å fortsette å bruke tråden til dette!

    - G -
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Ser enkelte kan være litt hårsåre her inne.
    Men det må vel gå an å være Seas-venn og samtidig være litt kritisk til enkelte bruktpriser.
    Har hatt utrolig mye Seas-høyttalere og har vært svært fornøyd med det meste.
    Har også hatt Kit 503.
    Kjempegode høyttalere, med det betyr ikke at jeg er villig til å betale hva som helst for de.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Var så heldig å finne 1| par renoverte SEAS TOWER og har fra før SEAS 603,403,men ikke ferdig ennå med dem så til da benytter DALI 850 jeg fikk som delbetaling på 1par.INFINITY KAPPA men må påstå alle SEAS høyt.er parene mine spiller fletta av KAPPA høyt.ene å DALI 850 hadde ganske lik lyd å farge på kassene så de står nå bak.Men er usikker om senter høyt.en fra INFINITY vil passe å da lurer på å bygge en med SEAS element jeg har,men da blir store. Vis vedlegget 305667
    Flotte de der!
    Har du et nærbilde av de?
    Hadde vært gøy å se om det er de jeg hadde for noen år siden.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Hei!
    Seas venn her, men har ikke noe seas enda.. Lyst å bygge noe selv og kikka litt på både thor og noen av de mindre modellene med d apolito konstruksjon..
    kunne også tenkt meg å lage noe helt selv med kyndig hjelp på kasse str og delefilter.

    Det jeg lurer på er hvilken diskant som er mest tilgivende på dårlige i innspillinger og minst sibilante, er allergisk mot spisse s er...
    mvh Johan
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Var det jeg batalt å for 503.Snakker om priser de er verd i lydkvalitet,så ro ned den arrogante tonen om at du vet bedre enn alle andre for er lyden de å jeg hører som teller å ikke dine ører.Å mine SEAS TOWER betalte like mye som SEAS i MOSS renoverte dem for å mener dette er historie om at det gikk ann å få bra lyd før å.Trenger ikke merker til flere hundre tusen å da har du ikke sett i rrett gruppe hvor alle tror det er ikke SEAS,men?Så jeg har aldri skevet mine beløp men hva en skulle ha å de ble solgt.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Å den tidens pris blir en helt annen idag så da er bedre å kjøpe XTZ for de går nesten for bare element prisen og gjetter på noen er misunnelig på at de har ikke holdt dem o god stand eller solgt dem i den tro at gammelt er dårlig.Typisk norsk å kjøpe nytt for da er de bedre.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Kjenner vel ikke til verdens største diamant diskant med samme metode som EMIT for å få lyd i dem heller da.Hold dere til andre merker til dere vet hva SEAS lager for de har BERYLLIUM diskanter å.Å er venn med ham som nå eier GENESIS som før var Undell som startet INFINITY og til dere som har noen millioner får ett lite par av dem.Så mener at SEAS er ett bra alterntiv for oss som ikke vil bruke ett lån man må betale på resten av livet når musikksamlingen kommer før lyden å da får brea nok høyt.ere til under 10000.For det koster om det skal være like bra fra A-Å så streaming folk tar den lette veien,men noen av de som elsker musikk heller finner det beste man får tl den billgste prisen men trenger ikke være billig lyd.Ta å regn over hva en plate koster og regn det med ca.8000 som er en liten samling å det blir mye penger.Så dette våset om at fordi ett 503 byggesett kostet 2300 da det kom er mulig å oppgradere selv om man som meg begynte å demontere forsterkere som 12åring å derfra lærte meg at vintage kan bli som nytt.
     
    Sist redigert:

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Vis vedlegget 346088 Kostet når de kom 12000 og skal få på finere plater utenpå de ganle og som de skrev i ett Hi-Fi magasin for noen mnd.er siden er SEAS ennå de beste å selger blant annet til LINN,HARBETH osv.så skal dere ha HARBETH 40-1 anbfaler å bygge de med nye element lik dem de bruker i SEAS 403 kasser for de er likdane utenom mellomtonen som er rund.Har nye element til SEAS ARGON og der er dome mellomtone lik KAPPA til INFINITY men svarte så er noen som må sjekke hva de gjør idag for de har alle typer diskanter men ikke i DYNBEL katalogen.For den nyeste med samme prinsipp som EMIT men med verdens største diamant er så dyr at de havner i japanske rom det merket som ennå er hemmelig skal bruke dem.Men har bilder av de og ferdig som høytalere.Er bare 2 veis men vil kunne få de største XTZ for samme prisen som 2 diskanter.Synd noen bruker de prisen man var så heldig å kjøpe dem for å første 503 som har DD basser(skumgummi ringer på 22mm.)er ikke lik de i 603 som ligner WELLEX sine å er mulig å bestille bladet å skal finne det så de vantroe her oppgraderer kunnskapen om SEAS.Små nå,men selger mest til de beste merkene for er bare 5 fabrikker igjen som bygger alt selv å LINNLP-12 får alt utenom chassi fra PROJECT men tar den prisen folk tror de ikke får en like bra fra verdens største platespiller fabrikk med ett annet merke på.Å drømmehøytalere er ikke laget for andre enn noen få rike da de klarer seg bra med å selge 10-12 par i året.Men lyden trenger ikke være bedre om ikke rommet er tilpasset anlegget å der er problemet med lyyd,så en prosessor er lov å bruke idag som før var en skam blant Hi-End folk da de trodde lyden skulle være uten noe bass kontroll osv.å hørtes ut som en brukbar mellomtone mange.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    De har det meste,men VIFA å er ikke dårligere for er en gammel SEAS fabrikk å da får modeller til billigere pris.Er mulig å bruke en motstander om du har får mye men helst finne de du liker å få ferdige delefilter for er masse element man ikke ser hos de som har lov å selge byggesettene eller ferdige å er fra dipol til små med excel element,men de koster å da kan være lurer å se på bruktmarkedet for blir ikke dårligere med årene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn