SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    laban skrev:
    sclalars skrev:
    Hei!
    Må vel anse meg som Seas venn jeg òg, siden jeg har dette utsøkte høyttalermerke i mine diy'ere
    Høyttalerne ble opprinnelig laget med Lowther elementer i, men ble senere byttet ut med Seas Exotic.


    Her er et par bilder:




    mvh
    Lars
    Pokker så flotte høytalere er du møbelsnekker ? de får 10p fra meg iallefall.

    Mvh

    Laban
    Enig i det. Dette er nok de ultimate Seas-ene etter min smak. Hvordan låter de i forhold til Lowther? Jeg har hørt det skal være bedre, men hvor mye er det å tjene på å bruke disse nye fra Seas istedenfor Lowther? Har jo et litt langsiktig prosjekt av denne typen selv, og skal først velge elementer.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Ikke mye aktivitet på Seas tråden gitt.
    Har ikke Seas noen venner her inne?:)
    Jeg forespurte Dynabel om dette elementet Seas H1411 A26RE4 (Produktdetaljer) [dynaBel AS] for ca ett år siden.
    Den gang kunne de ikke skaffe det.
    Nå er jeg i gang med en 2 veis Seas med 26RFX som bassmellomtone og Crescendo-diskant.
    Men hadde jeg visst dette så hadde jeg nok prøvd meg på noe slikt Speaker Kits
    A26RE4 skal visst rulle fint av på 2000 hz. Sammen med Crescendo tror jeg det hadde blitt kanonbra.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Akkurat den sammensetningen tenkte jeg på for en god stund siden også :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Da har jeg kjøpt meg et par slike. Blir nok ikke brukt med det aller første, men jeg har et par kabinetter som burde passe temmelig bra.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    laban skrev:
    sclalars skrev:
    Hei!
    Må vel anse meg som Seas venn jeg òg, siden jeg har dette utsøkte høyttalermerke i mine diy'ere
    Høyttalerne ble opprinnelig laget med Lowther elementer i, men ble senere byttet ut med Seas Exotic.


    Her er et par bilder:




    mvh
    Lars
    Pokker så flotte høytalere er du møbelsnekker ? de får 10p fra meg iallefall.

    Mvh

    Laban
    Enig i det. Dette er nok de ultimate Seas-ene etter min smak. Hvordan låter de i forhold til Lowther? Jeg har hørt det skal være bedre, men hvor mye er det å tjene på å bruke disse nye fra Seas istedenfor Lowther? Har jo et litt langsiktig prosjekt av denne typen selv, og skal først velge elementer.
    Plukket akkurat opp Iphone`n for å ta bilde av min DIY`s, så så jeg disse smykkene! Slapp telefonen ned, og skrev dette isteden:)

    Men, lyden i mine er fra en annen verden!
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Her er det rene julekvelden, eller, som å vente på julekvelden. Kom over et par 503 kit på finn.
    De blir sendt til meg ila uka. Gleder meg virkelig til å få høre disse!!!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg har et par tqwt etter oppskrift av Troels Gravesen. Jeg satte inn et par vintage SEAS 21TV-G etter tips fra ham. Dette spiller suverent, og bedre enn mine Snell E-3, som også er temmelig gode. SEASene finnes i gamle radionette- og experthøyttalere fra 70 tallet. Koster ingenting på loppemarked.

    BLACKCONES
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Seas Avanti.PNG


    Legger inn et bilde av mitt første høyttaler prosjekt: Seas Avanti med 5.orden subb. Disse ble lagd i 1990 når jeg var mest bitt av hifi basillen. (etter vært har fornuften vent tilbake).
    Litt om høyttalerene: de ble lagd etter en oppskrift som sto i en blekke i fra gammle Eltek. Elementene som ble brukt var: P17 rex, P21Rex og H 400-25TAFF?
    De hadde noen merkelige løsninger som viste seg å ikke å være helt patent.
    Blant annet skulle spideren som sentrerer svingspolen på mellomtonen (P17rex), beskjæres slik at sektorer av spideren ble fjernes helt. Dette skulle visstnokk få ned fs'en og fjerne komprimert luft under spideren og lette arbeidsvilkårene til elementet. Lydmessig merket jeg ikke noe særlig til dette, men etter å ha brukt høyttaleren en stund begynte membranen å henge slik at svingspolen begynte å skrape i magnetgapet...
    Dette ble da løst ved å vri elementet 180 grader.

    En annen ting var at bassrefleks røret (i topp kassa) skulle fylles opp med sugerør slik at det trykket i kassa som ikke kom linjert ut i røret ble begrenset...
    Sikker en god ide, helt til en får unger....
    Topp kassene ble lagd først og noen måneder senere ble subben ferdigstilt.
    Kassene ble lagd av 19mm MDF og sprøytelakkert med sort bengalakk.

    En liten halvflau historie i ettertid (den gang blodig allvor) om beskjæringen av spideren som viser hvor bitt av basillen jeg var:
    Toppkassa ble ferdig på en lørdag og det manglet kun å beskjære spideren. Prøvde å beskjære spideren med en tapetkniv (uten hell), hvor jeg tenkte at en skalpell måtte være riktig verktøy for jobben....
    Og hvordan skal man få tak i en skalpell på en lørdags kveld? Det endte med at jeg dro på legevakta for å overtale en kirurg om at jeg trengte skalpellen nå! Jeg forklarte han detaljert om hva jeg skulle bruke den til og han var faktisk "helt med". Men etter flere sammtaler med andre som var mere skepptisk en han, måtte jeg gå tommhent hjem for deretter å vente helt til mandagen hvor jeg kjøpte flere skalpeller på apoteket...
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Hei

    Jeg hadde også Avanti med P17REX på midten av nittitallet, uten sub.

    Det med modifisering av spider kom fra Danmark, og jeg tror det var han Peter Rahbek sin ide.

    Ikke helt patent, men de som gjorde tweaket opplevde P17REX som mye hurtigere, men spider ble svakere og elementet måtte skruves ut og
    vris 180 grader i forhold til horisontalplanet, for svingspole begynte å skrape i polstykket etter en tid.

    P17REX/P spilte enda bedre i samme kabinett.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ikke mye aktivitet på Seas tråden gitt.
    Har ikke Seas noen venner her inne?:)
    Jeg forespurte Dynabel om dette elementet Seas H1411 A26RE4 (Produktdetaljer) [dynaBel AS] for ca ett år siden.
    Den gang kunne de ikke skaffe det.
    Nå er jeg i gang med en 2 veis Seas med 26RFX som bassmellomtone og Crescendo-diskant.
    Men hadde jeg visst dette så hadde jeg nok prøvd meg på noe slikt Speaker Kits
    A26RE4 skal visst rulle fint av på 2000 hz. Sammen med Crescendo tror jeg det hadde blitt kanonbra.
    Jeg er, og har vært omtrent hele livet, Seasvenn.

    Morro å se klassiske 25F EW OG EWX bli videreutviklet . Disse 70 talls A25 elementene er mine favoritter, og jrg har brukt de i originale kit 303R og 302. Men mest av alt i DIY HT og Subber opptil 120 liter. Spiller ungdommen i senk i kjellerkinoen :)

    Stå på Seasvenner !

    Mvh arild
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    KIT 503.jpg
    Da var mine små stativhøyttalere på plass, KIT 503
    Førsteinntrykket var at de kanskje var litt ruskete i toppen.
    Hadde liggende et par H1499-06 27TBCD/GB-DXT som jeg monterte i.
    Har ikke gjort noe endringer i filteret, men det låter mye roligere nå.
    Skal lage nye kabinetter til de, og gå over delefilterene.
    Noen som vet hvor store kasser disse bassene kan ha, med port?
    Wellex 6003 er jo på 60 liter, men hvis det har noe for seg å lage de større, så gjør jeg gjerne det!
    Har noen kasse på 100 liter:)

    Kasser.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nettop kjøpt meg SEAS 503 også. Jeg har byttet diskanter, stivet av kabinetter og byggd nye delefiltre som beskrevet på Troels Gravesens sider. Resultatet ble etter min mening veldig bra.
    Har også prøvd 21 TV elementene som beskrevet over i et "gulvhorn" beskrevet på hifi4all.dk, og dette enkle elementet imponerer kraftig med naturlig stemmegjengivelse og fin bass. Tror vel at jeg kunne fått enda bedre resultat med et bedre delefilter, men mangler kompetanse til å få til dette. Bruker nå bare en spole og en kondensator for å skille bass og diskant.
    Disse elementene finnes i blandt annet Radionette TK18 og TK20 høyttalere.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Da var mine små stativhøyttalere på plass, KIT 503
    Førsteinntrykket var at de kanskje var litt ruskete i toppen.
    Hadde liggende et par H1499-06 27TBCD/GB-DXT som jeg monterte i.
    Har ikke gjort noe endringer i filteret, men det låter mye roligere nå.
    Skal lage nye kabinetter til de, og gå over delefilterene.
    Noen som vet hvor store kasser disse bassene kan ha, med port?
    Wellex 6003 er jo på 60 liter, men hvis det har noe for seg å lage de større, så gjør jeg gjerne det!
    Har noen kasse på 100 liter:)
    Hvis du besøker denne siden: SEAS VINTAGE VERY OLD så ser du at det er forskjellige versjoner av F33 som har litt forskjellige data.

    Jeg har både kit503 og Wellex 6003 men foretrekker 503.

    Forsøkte også å oppgradere filter med komponenter av bedere kvalitet, dette ble ikke vellykket selv om samme verdier ble benyttet. Så det kan nok være en ide å kikke i papirene til TG hvis du har de samme elementene.
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Jeg har nettop kjøpt meg SEAS 503 også. Jeg har byttet diskanter, stivet av kabinetter og byggd nye delefiltre som beskrevet på Troels Gravesens sider. Resultatet ble etter min mening veldig bra.
    Har også prøvd 21 TV elementene som beskrevet over i et "gulvhorn" beskrevet på hifi4all.dk, og dette enkle elementet imponerer kraftig med naturlig stemmegjengivelse og fin bass. Tror vel at jeg kunne fått enda bedre resultat med et bedre delefilter, men mangler kompetanse til å få til dette. Bruker nå bare en spole og en kondensator for å skille bass og diskant.
    Disse elementene finnes i blandt annet Radionette TK18 og TK20 høyttalere.
    Tøft! Jeg har også gulvhorn med SEAS TV-G, primitivt delefilter og Vifa billige horndiskanter. Det spiller som bare FY! Hvilke diskanter bruker du? Har du en link til byggebeskrivelsen du brukte?
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Hei hei!

    Jeg har nettopp klabbet sammen et prosjekt jeg har overtatt med Excel tweetere og mellomtoner. Sliter litt foreløpig med en litt vel skrikende diskant, men tror jeg skal få bra bukt med det. Noe av problemet tror jeg er at de blir foret med en Squeezebox gjennom en Lyngdorf TDA2200. Voldsomt åpent og velspillende, men hissig diskant og skingrende s'er. Er det mulig at slike diskanter "stivner" om de blir liggende for mange år ubenyttet? Ekstra fortørnende var det ihvertfall at pu'en på platespilleren min gikk ad undas samme dag som høttalerne var klare for prøvelytting. Daft.

    Velvel, jeg må uansett erklære meg venn av Seas. Og slik ser de ut:

    20120712_202759 (Custom).jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Tegning for gulvhornet fant jeg via hifi4all på http://skeuner.dk/pics/HojttalerSelvbygForAlle.pdf. Bruker 4 ohms utgave av Philips AD0160 (Gravesen WWDT). Denne har passende følsomhet til Seas elementet. Jeg kunne gjerne tenkt meg å høre mer om Gravesens TQWT med 21 TV elementet, og hvilken diskant og tilhørende delefilter som benyttes.
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Gravesen har ikke bygget TQWT med 21 TV-G. Jeg har gjort det, etter tips fra ham. Jeg har brukt en 4 ohms Vifa Horntweeter fra Madisound, og 6 dB deling. Det spiller forrykende klart og dynamisk. Overgår mine Snell E 3 med god margin.
    Madisound Speaker Store
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    off topic; har " lekt" meg litt med div seas elementer har meninger om ting her, liker sounden eller fraværet av egenlyd i metallmembraner nedover i frekvens. Synes 10" både alu og excel( også alu) er så undermotoriserte at de begge lyder som dedikerte subwoofer elementer.
    Seas sin 8 excel magnesium er et element med utrolig lite egenlyd, men også såpass slow at det grenser til det kjedsommelige. Ved henvendelse til seas om of få lavet en utgave med 134 mm magnet ( alle delene finnes på huset , da de har en annen 8" med 134 mm. magnet ), kansje det hadde hjulpet noe . Mener seas dette kommer utenfor mainstream behovet
    .
    Utgaver med kapton el.l. upåvirkekelige materialer som svingspoleform er samme sak.

    Sørgelig at en ikke utnytter potensialet som ligger i de flotte produktene en har , spesielt når merkostnaden ville være så liten. Tøft gjort dengang man introduserte magnesium som membran material, ved siden av beryllium har disse materialene bevist sine egenskaper, men for seas sitt vedkommende er etter mitt syn produktene ikke ferdigutviklede .


    mvh per morten
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Må så absolutt hive meg inn i det gode selvskap! I mitt hus kommer kun elementer fra Moss!

    Stå på godt folk!
     

    rovigen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    39
    Sted
    Kverneland
    Må vel og kaste meg inn som SEAS venn , siden høytalerene eg har er bestykket med kun Moss elementer ( ART Moderne 10 ) og di spiller etter min mening jævlig bra ;)
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    I kveld flytter det inn nye lekekamerater hos meg.... Art Deco 10. Seas på sitt beste.
    Velger derfor å selge mitt Seas DIY prosjekt.........kanskje:)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Må holde liv i Seas-tråden:)
    Emotion.jpg

    Da har jeg fått testet mine Seas DIY opp mot "Originalen" Art Deco 10.
    Art Deco er en fantastisk høyttaler som jeg kunne levd med leeeeenge. MEN, de stygge til venstre på bildet har alle de samme egeskapene + bedre luftighet og litt bedre dynamikk. Det som ikke er bra i forhold til Decoene, er jo selvsagt bass og kasselyd. Kasselyd eksisterer ikke i Decoene.
    Men de manglene blir snart rettet opp, når de 110 liters kabinettene mine er ferdige:)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Støtter opp om Seas mafian etter nå levd en stund med Vaf i66 Signature å er storfornøyd til mitt enkle bruk .
    To stk Yamaha yst sw 1500 hjelper til i bunnoktavene men det er litt smørr på flesk men liker BASS så da så .

    Mvh

    Lars
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Hatt en slik Yamaha-sub tidligere. Kanskje den suben som har gjort størst inntrykk på meg.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Noen som vet noe om Seas sier noe om annbefalt moment på monterings bolter til mellontone på excel serien ?

    Mvh

    Lars
     

    601

    Medlem
    Ble medlem
    18.07.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Hei alle Seas venner. Har nettopp fått meg ett par Abrahamsen fs401 høyttalere. Bestukket med fire modifiserte U16RCY/P tror jeg. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Men hvilken diskant fra Seas Abrahamsen bruker har jeg ikke klart å spore opp. Tenkt jeg kunne prøve her før jeg ringer Abrahamsen å spør selv.

    Bruker Abrahamsen fs401 på min Linn majik dsm boks med flott resultat.

    Mvh seas venn fra Hamar.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde i mange år et par velspillende høyttalere fra Møre høyttalerfabrikk med kun Seas-elementer.
    Mellomtonen var meget bra med Excel karbonelement.
    Dessverre er disse nå solgt og erstattet av Audio Physic Scorpio2 som jeg tror også har spesialtilpassede mellomtoner fra Seas?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Hei alle Seas venner. Har nettopp fått meg ett par Abrahamsen fs401 høyttalere. Bestukket med fire modifiserte U16RCY/P tror jeg. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Men hvilken diskant fra Seas Abrahamsen bruker har jeg ikke klart å spore opp. Tenkt jeg kunne prøve her før jeg ringer Abrahamsen å spør selv.

    Bruker Abrahamsen fs401 på min Linn majik dsm boks med flott resultat.

    Mvh seas venn fra Hamar.
    Ligner på disse Seas H1499 27TBCD/GB-DXT (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

    mvh
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Se hva jeg fikk levert på døra i kveld:)
    alle elementer er 100% strøkne.
     

    Vedlegg

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Det er forresten Kit 303R.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Ser av og til at det dukker opp Sense Grieg høyttalere til salgs på finn.
    Dette ser ut til å være norskproduserte høyttalere med Seas-elementer.
    Akkurat nå er det et par Sense Grieg 4 til salgs.
    Ser jo ut til å være en god høyttaler, med flotte elementer.
    Noen som har mer info om Sense?
    Gar googlet, men finner ikke stort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn