SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Seas Excel Graphene W22NX001, dette er spennende nytt fra Moss.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De har både 16, 18, 19 og 22cm utgaver. Nokså «pæbret» pris på disse, da. De ligger på +-12k for paret for alle disse.

    Jeg vil tro at du sliter med å lage to-veis med denne 8-tommeren. Den har en temmelig grim resonanstopp på 4,5kHz

    9E6B5CF6-B72F-4749-9A58-01C70622627E.jpg


    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Joda, men det hadde like vel vært å artig å høre hva noen kunne fått ut av en toveis konstruksjon som deler ved 1500-2000 Hz mot en 35 mm Seas Excel dome. Går ut fra at bassen trenger en sugekrets i sitt filter og diskanten må dempes 8-10 dB, men dette hadde kunne blitt en meget interessant toveis for oss "halvgamliser" som ikke hører særlig mye over 12 kHz uansett...
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Litt artig at "Fenalaar" nevner grim resonanstopp:

    For Grimm Audio har jo lagd en utmerket toveis av det forrige Excel elementet: https://www.grimmaudio.com/hifi-products/loudspeakers/ls1/

    De bruker DXT diskant, deler ved 1550 hz LR4. Siden de kjører digitalt lineariserer de driverne før deling. Men jeg er enig i at den større 35 diskanten passer bedre, kanskje ned mot 1250 hz?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    I waveguide og bratt deling så kanskje. Men 1500-1600 er vel mer realistisk...
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    skeptisk til denne svært dyre grimm, hverken diskanten eller wooferen trives der. de kunne valgt en bedre diskant men da uten waveguide..
    linkwitz orion er en bedre høyttaler (med seas millenium 1400hz lr4) og den ble betydelig utbedret med mye rimeligere elementer i lx521!

    her er en som ikke vet hva han driver med i det hele tatt. (Joseph audio $9000) benytter L16 til 2khz. vil låte helt jævli.
    Profileblacksmall.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    skeptisk til denne svært dyre grimm, hverken diskanten eller wooferen trives der. de kunne valgt en bedre diskant men da uten waveguide..
    linkwitz orion er en bedre høyttaler (med seas millenium 1400hz lr4) og den ble betydelig utbedret med mye rimeligere elementer i lx521!

    her er en som ikke vet hva han driver med i det hele tatt. (Joseph audio $9000) benytter L16 til 2khz. vil låte helt jævli.
    Vis vedlegget 581118
    Har ikke hørt disse, men ble sittende lenge å lytte til Joseph Audio Perspective nede på messa i München for ett par år siden. De låt helt nydelig på rimelig Cyrus elektronikk. Stiv pris, men å si at de ikke har peiling synes jeg var å ta litt hardt i uten noe mer håndfast å vise til.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det stemmer jo at på papiret går disse stive Excel membranene helt bananas med forvrengning over 1 kHz, og den responspeaken ser faretruende ut. Men i praksis så låter de veldig bra. Jeg har delt en 8" Excel på 2,7 kHz med godt resultat. Men optimalt sett burde de nok deles ved 1 kHz eller lavere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det stemmer jo at på papiret går disse stive Excel membranene helt bananas med forvrengning over 1 kHz, og den responspeaken ser faretruende ut. Men i praksis så låter de veldig bra. Jeg har delt en 8" Excel på 2,7 kHz med godt resultat. Men optimalt sett burde de nok deles ved 1 kHz eller lavere.
    Tror du om W18EX003 som toveis, delt rundt 2.000 eller kanskje litt over dette, delt aktivt via Hypex Fusion 252?
    Eller det samme men med (Nextel-varianten) W18NX001?

    Jeg spør, i evige streben etter den perfekte toveis konfigurasjon :) Dvs. Accuton har vel driverne, dersom lommeboka er vid :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har testet litt på Accuton vs Seas Excel ... og synes vel ikke Accuton er verdt penga. Lydmessig er de to veldig like egentlig.

    W18EX003 delt på 2k burde da funke veldig bra, men helst burde man nok delt ved 1,5 kHz. Det gjør det litt tricky å finne en egnet diskant, men Seas har da noen som burde funke - f.eks T29B001
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Over til Bergen :) ...Ved at jeg ser du søker Magnepan, Syncrolux. Jeg har lenge klødd meg i huet ved å tenke hva med 32 stk. H1216-08 CA15RLY på tre vertikale rader og med én diskant i midten, og de to ytterste radene svakt vendt ut mot venstre og høyre. Med aktive subber til. Kan tenke meg man får disse Seas driverne for drøyt 35 lapper som en spesialbestilling. Åpen baffel. Eller trykk-kammer. Jeg tenker ikke line-array, mer en erstatter av elektrostater.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har testet litt på Accuton vs Seas Excel ... og synes vel ikke Accuton er verdt penga. Lydmessig er de to veldig like egentlig.

    W18EX003 delt på 2k burde da funke veldig bra, men helst burde man nok delt ved 1,5 kHz. Det gjør det litt tricky å finne en egnet diskant, men Seas har da noen som burde funke - f.eks T29B001
    Nikker meg enig med deg. Men, det som er det store 10.000 kr spørsmålet - og som IKKE kan måles - er selve "sounden" man selv HØRER øverst i arbeidsområdet for denne driveren i en slik konfigurasjon, om (noe så skjørt som) menneskestemmer HØRES like bra ut her som på en 6.5" eller 5.5" eller 4.5" driver...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja jo.. mellomtonen - stemmer og piano spesielt synes jeg er bedre i Seas sin 4.5" Excel, rent konkret W15CH001. Den har responspeaken mye lenger opp, og fungerer bedre i området opp til 2 kHz enn de større Excel driverne.

    Når det er sagt så er ingen av de noen match for en god planardriver ala B&G RD-75 eller Magnepan sin bånddiskant....

    Jeg har "konvertert" til Magnepan da de låter mer laidback og har større frihet for artefakter i lyden, noe jeg hører i stort sett alle tradisjonelle høyttalere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    skeptisk til denne svært dyre grimm, hverken diskanten eller wooferen trives der. de kunne valgt en bedre diskant men da uten waveguide..
    linkwitz orion er en bedre høyttaler (med seas millenium 1400hz lr4) og den ble betydelig utbedret med mye rimeligere elementer i lx521!

    her er en som ikke vet hva han driver med i det hele tatt. (Joseph audio $9000) benytter L16 til 2khz. vil låte helt jævli.
    Vis vedlegget 581118
    Seas Argon inspirert denne:=)
    Mine gamle står fortsatt i et nabohus av meg.

    Seas Argon.jpg
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Seas Argon inspirert denne:=)
    Ser hva du sikter til. :)

    Føyer til at Seas brukte en forløper til denne baffelutformingen allerede i 1978, da de konstruerte studiomonitorer på oppdrag fra NRK (ble bygget noe sånt som 35 par slike, så disse er sjeldne å se). De skrå kantene har til hensikt å temme rippelen i mellomtone/diskantområdet som skyldes baffeldiffraksjon. Heissmann Acoustics har utviklet flere DIY-modeller med tilsvarende løsning, kombinert med waveguide til diskant. På nettsida finnes også simuleringer og målinger av ulike konfigurasjoner til sammenligning.

    Jeg opplever også Seas Argon som ørevennlige. Litt "laid back" dynamisk, om jeg skal være kritisk, men med en tonal karakter som fungerer svært godt hos meg. Overraskende godt, i grunn, da stua har livligere akustikk enn det som godt er (harde flater, åpen løsning mot både kjøkken og korridor). De er i grunn stikk motsatt av de gamle JBL'ene mine (XPL160), som trengte et godt dempet rom, og som låt helt horribelt da jeg dro dem inn i den samme stua.
     
    Sist redigert:

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Seas Argon inspirert denne:=)
    Ser hva du sikter til. :)

    Føyer til at Seas brukte en forløper til denne baffelutformingen allerede i 1978, da de konstruerte studiomonitorer på oppdrag fra NRK (ble bygget noe sånt som 35 par slike, så disse er sjeldne å se). De skrå kantene har til hensikt å temme rippelen i mellomtone/diskantområdet som skyldes baffeldiffraksjon. Heissmann Acoustics har utviklet flere DIY-modeller med tilsvarende løsning, kombinert med waveguide til diskant. På nettsida finnes også simuleringer og målinger av ulike konfigurasjoner til sammenligning.

    Jeg opplever også Seas Argon som ørevennlige. Litt "laid back" dynamisk, om jeg skal være kritisk, men med en tonal karakter som fungerer svært godt hos meg. Overraskende godt, i grunn, da stua har livligere akustikk enn det som godt er (harde flater, åpen løsning mot både kjøkken og korridor). De er i grunn stikk motsatt av de gamle JBL'ene mine (XPL160), som trengte et godt dempet rom, og som låt helt horribelt da jeg dro dem inn i den samme stua.
    Hadde utplassering i NRK en gang for en haug år siden, og fikk gleden av å leke meg med de monitorene drevet av adyton-forsterkere. Låt veldig flott

    mvh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Seas Argon inspirert denne:=)
    Ser hva du sikter til. :)

    Føyer til at Seas brukte en forløper til denne baffelutformingen allerede i 1978, da de konstruerte studiomonitorer på oppdrag fra NRK (ble bygget noe sånt som 35 par slike, så disse er sjeldne å se). De skrå kantene har til hensikt å temme rippelen i mellomtone/diskantområdet som skyldes baffeldiffraksjon. Heissmann Acoustics har utviklet flere DIY-modeller med tilsvarende løsning, kombinert med waveguide til diskant. På nettsida finnes også simuleringer og målinger av ulike konfigurasjoner til sammenligning.

    Jeg opplever også Seas Argon som ørevennlige. Litt "laid back" dynamisk, om jeg skal være kritisk, men med en tonal karakter som fungerer svært godt hos meg. Overraskende godt, i grunn, da stua har livligere akustikk enn det som godt er (harde flater, åpen løsning mot både kjøkken og korridor). De er i grunn stikk motsatt av de gamle JBL'ene mine (XPL160), som trengte et godt dempet rom, og som låt helt horribelt da jeg dro dem inn i den samme stua.
    Hadde utplassering i NRK en gang for en haug år siden, og fikk gleden av å leke meg med de monitorene drevet av adyton-forsterkere. Låt veldig flott

    mvh
    De gamle sorte beista som sto der oppe, Adyton altså.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Mener å huske at disse hadde en litt ulekker metallfarge? Men dette er som sagt lenge siden. Var hos NRK Hedmark i Elverum. Løp inn og ut av opptaksrommet. Prøvde ulike mikrofonteknikker og kunne lytte til forskjellene i ro og mak etterpå. De hadde et ganske godt rom og fint flygel. Lærerikt
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg opplever også Seas Argon som ørevennlige. Litt "laid back" dynamisk, om jeg skal være kritisk, men med en tonal karakter som fungerer svært godt hos meg. Overraskende godt, i grunn, da stua har livligere akustikk enn det som godt er
    Du sier "tonal karakter" - takk for at flere enn meg verdsetter dette i en høyttalerkonstruksjon - er så mange som byr på mye bra men ikke helt har klart å sy sammen dette i lydbildet. Trolig også en av de momentene i en konstruksjon som man trolig ikke direkte kan måle seg frem til, men som gode høyttalerkonstruksjoner med ørene i behold sørger for er tilstede.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mener å huske at disse hadde en litt ulekker metallfarge? Men dette er som sagt lenge siden. Var hos NRK Hedmark i Elverum. Løp inn og ut av opptaksrommet. Prøvde ulike mikrofonteknikker og kunne lytte til forskjellene i ro og mak etterpå. De hadde et ganske godt rom og fint flygel. Lærerikt
    Ja der var det Seas studiomonitorer, aktive mener jeg de var også. Men det er vel 25 år sida jeg var der, minst.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Mener å huske at disse hadde en litt ulekker metallfarge? Men dette er som sagt lenge siden. Var hos NRK Hedmark i Elverum. Løp inn og ut av opptaksrommet. Prøvde ulike mikrofonteknikker og kunne lytte til forskjellene i ro og mak etterpå. De hadde et ganske godt rom og fint flygel. Lærerikt
    Ja der var det Seas studiomonitorer, aktive mener jeg de var også. Men det er vel 25 år sida jeg var der, minst.
    Mulig? Mener å huske et par aktive studermonitorer og et sett Seas med forsterker - men dette var i 92/93 en gang, så minnets treffsikkerhet er nedslipt
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Seas-monitoren var aktiv, med treveis delefilter og forsterkertrinn produsert av Xelex AB og montert i eget rack

    Eksemplaret på bildet må ha blitt oppgradert med metalldome i diskant (disse ble først tilgjengelige på siste halvdel av 80-tallet, så vidt jeg vet). Muligens ble det også laget nye forsterkere etterhvert, da Adyton-navnet gjerne blir nevnt i sammenheng med monitorene.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Seas-monitoren var aktiv, med treveis delefilter og forsterkertrinn produsert av Xelex AB og montert i eget rack

    Eksemplaret på bildet må ha blitt oppgradert med metalldome i diskant (disse ble først tilgjengelige på siste halvdel av 80-tallet, så vidt jeg vet). Muligens ble det også laget nye forsterkere etterhvert, da Adyton-navnet gjerne blir nevnt i sammenheng med monitorene.
    Den opprinnelige Seas-monitoren var et samarbeid mellom Seas, Xelex og NRK. Produsert ca 1977-8.

    Xelex-forsterkerne ble upålitelige med tiden. Rundt 1990 ble høyttalerne bygget om med spesiallaget 3x150W forsterker fra Adyton og LR4 aktivt delefilter. Muligens ble mellomtone og/eller diskant også skiftet ut.

    Men noen særlig god høyttaler var det ikke....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ca. 1990 så jeg en aktiv minimonitor i LS 3/5A-skolen. Børja/NRK/Seas.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De som forleden fikk morgenkaffen i halsen, over teksten til hvert høyttalerelement hos den nye norske SEAS distrubutøren - slapp av "faren" er over - engelsk originaltekst fra Moss erstatter google-translat'n :)

    https://analoghifi.no/product-category/hoyttalerelementer/seas/

    Har forøvrig hatt kontakt med han, en veldig hyggelig fyr virker det til å være, og jeg syntes nettsiden hans er svært enkel og logisk lagt opp når en søker info om de forskjellige driverne. Well, info og info, det er det vell kun egentlig Wavecor som vet hva god info er og med Morel som kanskje dårligst av de alle - av produsentene.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen som har delefilter-tegning på Seas Argon?
    Har fått tak i et stygt par.
    Ser at en liten spole har smeltet plastikk på begge filtrene.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har delefilter-tegning på Seas Argon?
    Har fått tak i et stygt par.
    Ser at en liten spole har smeltet plastikk på begge filtrene.
    Samme som skjedde med mine, "litt" hardt kjørt.
    men slikt lar seg jo fikse, slettes ingen gal taler, så lenge den får en kraftig amp.
    Mine havnet hos naboen.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    1599556726243.png

    Jeg ser at spolen jeg må skifte har en impedanse på 5 ohm. Ingen 0,5 mH spoler jeg finner på nett er i nærheten av dette.....
    Noen tips?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Samme som skjedde med mine, "litt" hardt kjørt.
    men slikt lar seg jo fikse, slettes ingen gal taler, så lenge den får en kraftig amp.
    Mine havnet hos naboen.
    Nei, det koster ikke mange kroner å skifte noen komponenter.
    Det var en voldsom bass i disse.
    Men mulig det bare oppleves slik, ettersom diskant og mellomtone forsvant litt.
    Tenkte å skifte kondisene også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn