Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.895

Siste avsnittet:
    "- Mest sannsynlig vil han velge å fortsette krigsinnsatsen som før. Men det vil kreve metoder som vil skade den russiske økonomien ytterligere, som økte skatter og trykking av penger."

Ja og ja. Krigen vil fortsette og hver russer skal nok bidra med mer arbeidskraft inn i krigen ved å betale mer i skatter og avgifter av sin månedlige lønn. Nå skal folket disiplineres gjennom tvang. Motstemmer og folkelige demonstrasjoner vil være like fraværende om den jevne russer går ned 20% i kjøpekraft.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.275
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    En gruppe “små grønne menn” som russerne organiserte i Estland ble avslørt og stilt for retten og rettsaken som startet i november23 nærmer seg slutten. Ingenting tyder på at russerne har tenkt å gi seg med sin drøm og å reinnta territoriene under sovjetsamveldet.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.171
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1

Siste avsnittet:
    "- Mest sannsynlig vil han velge å fortsette krigsinnsatsen som før. Men det vil kreve metoder som vil skade den russiske økonomien ytterligere, som økte skatter og trykking av penger."

Ja og ja. Krigen vil fortsette og hver russer skal nok bidra med mer arbeidskraft inn i krigen ved å betale mer i skatter og avgifter av sin månedlige lønn. Nå skal folket disiplineres gjennom tvang. Motstemmer og folkelige demonstrasjoner vil være like fraværende om den jevne russer går ned 20% i kjøpekraft.
    Om dere så min YT post fra Konstantin... så var Putler også klar for og ta sparepengene til folk.. og akjser... etc...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.895
    Om dere så min YT post fra Konstantin... så var Putler også klar for og ta sparepengene til folk.. og akjser... etc...
    …klart Putin ser seg rett til det, individet er til for staten og det viktigste for staten er det militære. En felles dugnad som folket plikter seg til å bidra med.

Og som det har vært nevnt flere ganger i denne tråden; i russland eier du eiendelene dine, helt til du ikke gjør det lengre. Og du skal aldri helt vite hvor grensene går for å bli fratatt eiendeler. Finner staten det opportunt at dem vi ta eiendelene dine, så gjør dem det. Dem kontrollerer lovverket og rettsapparatet, du har egentlig svært lite å stille opp med i Putin-staten. Selv ressurssterke oligarker har erfart dette.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.565
    Sted
    Portugal
    Nå er Donald sint;
    en time siden | av Audun Kristiansen Jahren
    Trump om Putin: – Han leker med ilden
    USAs president Donald Trump skriver tirsdag ettermiddag på Truth Social at en rekke tiltak allerede kunne vært iverksatt mot Russland hvis det ikke var for ham.

– Det Vladimir Putin ikke innser, er at hvis det ikke var for meg, ville en rekke veldig fæle ting allerede ha skjedd med Russland, og da mener jeg virkelig fæle ting. Han leker med ilden, skriver presidenten.

Trump har i det siste hardnet retorikken mot Russland og Putin, og uttalte i forrige uke at Putin var «virkelig helt gal» etter flere russiske angrep mot ukrainske mål.

Ifølge både CNN og Wall Street Journal vurderer Trump nå nye sanksjoner mot Russland for å tvinge landet til nye fredsforhandlinger med Ukraina.
    DN

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    2
    Norsk fiskegarn blir brukt som kamuflasjenett og til å beskytte skyttergraver, men de som leverer må bryte regelen om at norsk fiskegarn skal resirkuleres i Norge...

Minner meg litt om i starten av krigen, når hundrevis av skuddsikre vester ble kastet og resirkulert fordi de hadde gått over dato. Det ble gjort istedenfor å sende dem til Ukraina.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.895
    Zelenskyj hevder at russerne står angrepsklar med over 50 000 soldater nord-øst i Ukraina.

Samtidig sier Zelenskyj følgende:
    Samtidig gjentar han ønske om å ha med USAs president Donald Trump i fredssamtalene hvis det kan forenkle prosessen.
    "- Hvis Putin ikke er komfortabel med et bilateralt møte, eller hvis alle vil at det er med tre partene, så har jeg ikke noe imot det. Jeg er klar for alle typer format, sa Zelenskyj tirsdag."

Det bekymrer meg litt at Zelenskyj i løpet av den siste uken flere ganger har tatt opp dette fredssporet med russerne. Altså sett på muligheten for å få i gang noen samtaler og forhandlinger. Samtidig sa en av Zelenskyjs nærmeste medarbeidere her for et par dager siden at det er 0% sjanse for at russerne ønsker våpenhvile eller fred. Russerne ønsker fortsatt krig.
    Så da gjør jeg meg noen tanker om at Zelenskyj er urolig for den militære slagkraften til Ukraina og om den store angrepsstyrken til russerne i nord-øst kan utgjøre en trussel i det å holde frontlinjene.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.482
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det bekymrer meg litt at Zelenskyj i løpet av den siste uken flere ganger har tatt opp dette fredssporet med russerne. Altså sett på muligheten for å få i gang noen samtaler og forhandlinger. Samtidig sa en av Zelenskyjs nærmeste medarbeidere her for et par dager siden at det er 0% sjanse for at russerne ønsker våpenhvile eller fred. Russerne ønsker fortsatt krig.
    Så da gjør jeg meg noen tanker om at Zelenskyj er urolig for den militære slagkraften til Ukraina og om den store angrepsstyrken til russerne i nord-øst kan utgjøre en trussel i det å holde frontlinjene.
    Han kysser bare ræva til Trump.
    Dette er vigtigt for Ukraine nå. Des mere han viser seg villig til å spille med på Trump´s lag,
    des nemmere er det å vende Trump mot Putin. Spiller rett inn i Trumps verden.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.895
    Han kysser bare ræva til Trump.
    Dette er vigtigt for Ukraine nå. Des mere han viser seg villig til å spille med på Trump´s lag,
    des nemmere er det å vende Trump mot Putin. Spiller rett inn i Trumps verden.
    Joda, ser den. Men samtidig må vi ikke la oss avspore, snedig retorikk og dagsformen til Trump har ikke en tøddel å si for situasjonen på slagmarken i Ukraina. Ser at andre medier også omtaler den store planlagte sommeroffensiven til russerne.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.482
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Joda, ser den. Men samtidig må vi ikke la oss avspore, snedig retorikk og dagsformen til Trump har ikke en tøddel å si for situasjonen på slagmarken i Ukraina. Ser at andre medier også omtaler den store planlagte sommeroffensiven til russerne.
    Tror, de fleste av oss + de fleste oppegående ikke lar seg avspore.
    Og er helt sikker på, at Zelensky garantert ikke gjør det. Men siden Trumps sisste kommentaren om, at
    allt som kom ut av munnen på Zelensky bare forverret situasjonen, er han nødt til å spille med.
    Han liter ikke en tøddel på noe av det, Trump sier, men kan han vende Trump mot Putin ved å snakke
    Trump etter munnen, da er Trump vel den eneste, som vanligt ikke fatter, at det er det, som skjer.....
    Narccisisten liker jo alle, som...............

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    2
    Norsk fiskegarn blir brukt som kamuflasjenett og til å beskytte skyttergraver, men de som leverer må bryte regelen om at norsk fiskegarn skal resirkuleres i Norge...

Minner meg litt om i starten av krigen, når hundrevis av skuddsikre vester ble kastet og resirkulert fordi de hadde gått over dato. Det ble gjort istedenfor å sende dem til Ukraina.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.895

Tyskland skal hjelpe Ukraina med å produsere langdistansevåpen – lover nye milliarder
    Tysklands forbundskansler Friedrich Merz vil at landet skal bidra til produksjon av langdistanseraketter til Ukraina, sa han onsdag.
    Greit å huske tilbake da krigen startet og Tyskland satte grensen ved å sende hjelmer, spader og førstehjelpsmateriell til Ukraina.
    Du verden så mye motstand, baluba og hu-omhei det ble da det ble snakk om å sende tyske leopard stridsvogner til fronten.
    Og nå skal tyskerne bidra med produksjon av langdistanseraketter som kan nå dypt inn i russland. Ting må langsomt modnes i tyskernes bevissthet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.829
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Akkurat det endret seg vel med nytt styre i Tyskland... som foreløpig tilsynelatende har en annen virkelighetsforståelse og betydelig større baller enn forgjengerne....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.426
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forrige tyske regjering eller den før der, i alle fall kansleren, hadde vokst opp i DDR. Tegn streker mellom prikkene.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    2

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.572
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat det endret seg vel med nytt styre i Tyskland... som foreløpig tilsynelatende har en annen virkelighetsforståelse og betydelig større baller enn forgjengerne....

Og/eller mindre økonomiske bindinger til Russland kanskje.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.426
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal innrømme at det var en stund jeg trodde Russland skulle begynne å oppføre seg men så drakk Boris J. seg bort. Tyskerne hadde amerikanerne til å passe på både seg og russerne, jeg skal gi dem det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.225
    Sted
    Ein knaus
    @jonasgahrstore 2014-02-28 10:57 skrev:
    «Klokt at flertallet i NATO sto i mot Bush i 2008 og ikke tok Ukraina inn i NATO»
    Egentlig litt spesielt at Judas postet dette bare 8 dager etter at russland invanderte Ukraina (Krim).
    Eg tenkjer at det uvanlege er at Støre er så openhjartig, men trur det hjartesukket kom frå samtlege politikarar i NATO.

Den gamle tweet-en rører ved noko viktig for å forstå bakgrunnen for krigen, og også ved det som er kimen av sanning i den pro-russiske (jf. FOR/Diesen) argumentasjonen (hjå dei er denne kimen snudd og forvrengd, sjølvsagt):

NATO (post-1990, iallfall) var ikkje interessert i å ta opp medlemmer som kunne dra dei inn i full krig med Russland. Ukraina var/er vanskeleg å forsvara utan å stilla med ein stor landhær med påfølgjande blodbad (tida etter februar 2022 har vist det). Noko slikt ville NATO på ingen måte ta på seg.

Det speglar det Charap og Radchenko skriv om tryggingsgarantiar (Foreign Affairs 2024-04-16, The talks that could have ended the war in Ukraine. A hidden history of diplomacy that came up short—but holds lessons for future negotiations, artikkelen som har fått mykje omtale siste vekene). Eg tykkjer den fortener eit langt sitat:

Charap og Radchenko skrev:
    Ukraine had a bitter experience with a less ironclad version of this sort of agreement: a multilateral security assurance, as opposed to a guarantee. In 1994, it signed on to the so-called Budapest Memorandum, joining the Nuclear Nonproliferation Treaty as a nonnuclear weapons state and agreeing to give up what was then the world’s third-largest arsenal. In return, Russia, the United Kingdom, and the United States promised that they would not attack Ukraine. Yet contrary to a widespread misconception, in the event of aggression against Ukraine, the agreement required the signatories only to call a UN Security Council meeting, not to come to the country’s defense.

Russia’s full-scale invasion—and the cold reality that Ukraine was fighting an existential war on its own—drove Kyiv to find a way to both end the aggression and ensure it never happened again. On March 14, just as the two delegations were meeting via Zoom, Zelensky posted a message on his Telegram channel calling for “normal, effective security guarantees” that would not be “like the Budapest ones.” In an interview with Ukrainian journalists two days later, his adviser Podolyak explained that what Kyiv sought were “absolute security guarantees” that would require that “the signatories . . . do not stand aside in the event of an attack on Ukraine, as is the case now. Instead, they [would] take an active part in defending Ukraine in a conflict.”

Ukraine’s demand not to be left to fend for itself again is completely understandable. Kyiv wanted (and still wants) to have a more reliable mechanism than Russia’s goodwill for its future security. But getting a guarantee would be difficult. Naftali Bennett was the Israeli prime minister at the time the talks were happening and was actively mediating between the two sides. In an interview with journalist Hanoch Daum posted online in February 2023, he recalled that he attempted to dissuade Zelensky from getting stuck on the question of security guarantees. “There is this joke about a guy trying to sell the Brooklyn Bridge to a passerby,” Bennett explained. “I said: ‘America will give you guarantees? It will commit that in several years if Russia violates something, it will send soldiers? After leaving Afghanistan and all that?’ I said: ‘Volodymyr, it won’t happen.’”
    Hadde det ikke streifet han at de sannsynligvis aldri ville turt å gjøre samme stunt med grønne menn om de var i NATO...
    Både Støre og Charap/Radchenko (via Bennett) peikar mot det same: Det var avgjerande for NATO å ikkje ta opp medlemer som kunne tvinga alliansen inn i ein krig med Russland, eller faktisk, sterkare: Det var avgjerande å ikkje verta stilte i ein posisjon der dei vart tvinga til å gå til krig mot Russland.

Eg trur du har rett i at Putin ville vore meir forsiktig, både i 2014 og 2022, dersom Ukraina hadde vore NATO-medlemer. Samtidig var dette ei sak der NATO ikkje var interessert i å befatta seg med sannsyn større enn neglisjerbare (risiko = sannsyn × konsekvens).

Så, konklusjonane (mine):

1. Tweeten viser at påstanden om at angrepet mot Ukraina i 2022 var preventivt (kjernen i den pro-russiske argumentasjonen) er vås. NATO hadde ikkje slike militære ambisjonar.

2. USA/NATO/Vesten kan, kanskje, skuldast for å ha gjeve den (politisk) vest-orienterte delen av Ukraina von om meir støtte enn det var grunnlag for.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.567
    Sted
    Bergen
    Litt russisk olje og gass økonomi
    Risky business og må jo koste skjorta. russerne kan ikke klare å regne dette hjem når man tar med absolutt alt av kostnader?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.572
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis disse er like godt vedlikeholdt som de grå oljetankerne, så kan man jo håpe at en håndfull av dem ender på havets bunn. For naturen er jo LNG langt mindre problematisk enn olje.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.567
    Sted
    Bergen
    Og dette er hva vi har i vente
    Enhver generasjon finner løsninger på sine problemer. Men jeg føler godt på at jeg, grunnet alder, ikke behøver å stå lenge i dette.
    Livet i Forsvaret under den kalde krigen synes i dag meget enkelt ift. det man kan se for seg komme.
    Og det beste av alt; mye av dette er håpløst selvpåført og nå akselererende ..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.223
    Egentlig litt spesielt at Judas postet dette bare 8 dager etter at russland invanderte Ukraina (Krim). Hadde det ikke streifet han at de sannsynligvis aldri ville turt å gjøre samme stunt med grønne menn om de var i NATO...
    Å benytte "Judas-begrepet" i en slik sammenheng er i utgangspunktet såpass ødeleggende for fornuftig debatt, at det egentlig bare er trist.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.572
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå som Russland har begynt å gi militær eskorte til de grå tankerne blir det interessant å se hva responsen fra NATO blir fremover.

Gitt hvor mange tilfeller vi nå har på sabotasje og forsøk på sabotasje fra denne flåten virker det merkelig at man ikke skygger hver eneste tanker fra det øyeblikk de entrer Finskebukta.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.398
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.398
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke om dette er innenfor betalingsmur, men tittelen sier det meste.

Om en student argumenterer som Glenn Diesen, er veien kort til karakteren F

I et innlegg i Aftenposten kaller Glenn Diesen, professor ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), kritikken jeg rettet mot ham i tidsskriftet Vagant, for «bare oppspinn».
    Diesen står fritt til å mene dette og mye annet: at Nato «fremprovoserte» Russlands storangrep på Ukraina 24. februar 2022, og at Russlands krig mot Ukraina startet i 2022 og ikke i 2014. Han må få lov til å så tvil om det var Russland som sto bak massakrene i Butsja.
    På ett punkt har Diesen rett: Hans kolleger ved USN skulle aldri forfattet et opprop der de markerer avstand til hans «politiske holdninger». Om de derimot mener at Diesen faglig eller forskningsetisk er på villspor, må de begrunne dette. Minst én av Diesens kolleger, statsviteren Hermann Smith-Sivertsen, har faktisk gjort nettopp dette. Diesen har ikke svart, slik han heller ikke har svart i Vagant.

Igjen F

Min kritikk av Diesen dreier seg om hvordan han begrunner sine påstander. I Vagant la jeg vekt på to av hans grep: 1) Noen har sagt mer eller mindre det samme som Diesen, ergo har Diesen rett. 2) Han omgjør en aktørs referat av ulike analyser til aktørens eget standpunkt.
    Diesen gjentar nå de samme feilene:

1: At Kåre Willoch i 2014 uttrykte forståelse for Russlands okkupasjon av Krym, sier noe om Willoch, men det sier ingenting av substans om hverken Russland, Ukraina eller Krym. Det samme gjelder synspunktene til en tidligere rådgiver for Nicolas Sarkozy.
    Om en student argumenterer slik, er veien kort til karakteren F. Er det mindre strenge regler for professorer?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.398
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning