Minner meg om vitsen fra søttitallet, om noen husker så langt tilbake:Haha, Glenn Diesen skal faktasjekkes av Helge Lurås?
Jeg dævver.
![]()
Seminar om "Svalbard som norsk land"
Innledere, Pål Steigan, Pål Thynnes og Pål Pot
Minner meg om vitsen fra søttitallet, om noen husker så langt tilbake:Haha, Glenn Diesen skal faktasjekkes av Helge Lurås?
Jeg dævver.
![]()
Her har vi to versjoner:Ang. faktasjekk - så kan man jo lese det før det latterliggjøres….
![]()
Faktasjekk: Er det en "røverhistorie" at Boris Johnson overtalte Zelenskyj til å fortsette krigen?
Det var professor Sven Holtsmark fra Institutt for forsvarsstudier ved Forsvarets Høyskole som påsto at det var en «røverhistorie» med «utspring i Kreml» under NRK Debatten tirsdag kveld. – Versjonen om at Boris Johnson saboterte disse forhandlingene, det er en ren røverhistorie. De er oppstått...inyheter.no
Enorme kunnskaper? Har du sett de YT videoene han pøser ut?Gjorde meg umake med å se hele "Debatten" med FOR, og bevare meg vel...
Det skal sies at Professor Diesen åpenbart vet hva han snakker om, og han fremfører saklig og behersket, men derfra stopper det litt for meg. Hvordan i alle dager har han maktet det kunststykket å unngå forståelsen av det fullstendig åpenbare?? Han besitter jo enorme kunnskaper, så det eneste jeg begriper ut av dette, er at han rett og slett mener i fullt alvor at det er legitimt at Russlands tar seg til rette. Mystisk.
Ingen illusjonerTror du de lærer at navnet Russland kommer fra de svenske vikingene fra Roslagen og at deler av Russland var svensk?
Tror du de lærer at navnet Russland kommer fra de svenske vikingene fra Roslagen og at deler av Russland var svensk?
Bakgrunnen er på ingen måte kompleks.Ingen tvil om at Russland er agressoren og opptrer folkerettsstridig. Men bakgrunnen er kompleks.
Professor er nå en tittel og ikke en stilling.For å få et professorat må man dokumentere forskning. Hoveddelen av en professorstilling er nettopp forskning. Så jobben hans er primært å forske og å lede forskningsgrupper. Hans formelle tittel er ikke forsker, men det er det som primært er jobben hans (sammen med noe undervisning, da gjerne for dr. gradsstudenter som da er forskningsrelatert, samt noe, men veldig lite, administrasjon). Jeg undrer litt på hvordan han har kunnet få en professorstilling i det hele tatt, men det er jo kjent at ved overgangen fra høyskoler til universitet var mange høyskoler svært slepphendte med professortilsettingene. Jeg kjenner personlig et par slike tilfeller.
Og det du skriver "Innvendingene går på at han er selektiv og tar ting ut av kontekst." tyder jo nettopp på at han ikke driver god forskning.
Selvsagt kan man diskutere alle disse tingene, men ikke uten å tenke konsekvens. Vi snakker valget mellom pest og kolera her. Enten står du opp for egen frihet og internasjonalt godkjente avtaler og betaler prisen for å stå i det, eller du legger deg rolig ned og lar deg voldta til evig tid. Det er -ingenting- som peker i retning av at Russland har noen som helst plan om å gi Ukraina noen form av frihet eller rett til å foreta sine egne valg. Folkerettsstridige, uprovoserte angrep skal ikke tolereres, enten voldsutøveren heter Russland eller ISrael. Og sånn sett er detaljene omkring hvem som sa hva i 2014 og i 2022 kun av rent akademisk interesse.Professor ER en stilling. Trist at debatten er blitt slik at det ikke en gang er mulig å diskutere hvilken rolle Boris Johnson har hatt i denne tragedien, og om amerikansk hybris nå gjør at Ukraina ligger og vrir seg i smerte. Putin og Co er ustabil materie, og ustabil materie må behandles med kløkt og varsomhet. Kunne det diplomatiske sporet hjulpet Ukraina bedre? Ukraina er utsatt for seigpining nå, med nølende støtte fra vesten, mens vi ber dem kjøre på. Vi sender noen kroner og våpen og heier på, mens de mister flere tusen mennesker HVER UKE. Den mannlige befolkningen er i ferd med å bli utradert. Hvorfor skal det være så farlig å diskutere rundt dette? Diesen bruker vanlig forskningsmetode. Godt mulig at forskningen er svak faglig sett, men det er viktig å ha en debatt rundt dette og noen som stiller avvikende spørsmål. Det er egentlig bra at Diesen tør stå i dette; belastningen er stor. Igjen: russland er agressoren, men det er Ukraina som ligger og blør. Vi bør ha en mest mulig åpen debatt, slik at mulige veier ut blir grundig belyst. En åpen og god debatt vil avkle svake innspill. Debatten er nå slik at man tar mannen, ikke ballen.
Topp! Slik bør debatten væreLes gjerne denne:
![]()
Professor Diesens metode | Vagant
For å lykkes med sin fremstilling av Ukrainas forsvarstiltak etter 2014 som «provokasjoner» mot Russland, må Glenn Diesen gi avkall på metodisk og empirisk redelighet.www.vagant.no
(siden Diesens forskningsmetoder er blitt diskutert)
PS: Jeg tror at denne er lenket til tidligere.
Skal ikke påberope meg veldig dyp innsikt i tematikken, men en sak som jeg føler er underkommunisert er at i denne avtalen som lå på bordet - så var det snakk om "omfattende sikkerhetsgarantier" - hva innbar det og er det ikke normalt at land som skulle bidra/gi disse garantiene var en del av forhandlingene?Trist at debatten er blitt slik at det ikke en gang er mulig å diskutere hvilken rolle Boris Johnson har hatt i denne tragedien, og om amerikansk hybris nå gjør at Ukraina ligger og vrir seg i smerte.
Sikkerhetsgarantiene var inkludert allerede i Budapest-memorandumet, Ukrainas sikkerhet ble garantert av USA, Russland og Storbritannia. Verdien av denne sikkerhetsgarantien er vel i høyeste grad diskuterbar i dag.Skal ikke påberope meg veldig dyp innsikt i tematikken, men en sak som jeg føler er underkommunisert er at i denne avtalen som lå på bordet - så var det snakk om "omfattende sikkerhetsgarantier" - hva innbar det og er det ikke normalt at land som skulle bidra/gi disse garantiene var en del av forhandlingene?