Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Portugal

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Bergen
    . . Flott poesi dette:

"Et samfunn som ikke tåler fredsbudskap, men ønsker krig som moral, har mistet seg selv. Det er ikke frihet. Det er frykt forkledd som patriotisme. Og det minner om mekanismene i 1930-tallets forkrigsår: hvor frykt, propaganda og sosialt press formet et mentalt landskap der kritikk var forræderi."
    ..
    Nesten ordrett fra noen tidligere poster av en eller annen med sterke antipatier mot NATOs og vestens innbilte miltære deltagelse i Ukraina pre 2022... hmm kanskje alle de egentlig er med i FOR og postene her inne bare var en oppvarming..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Bergen
    Og akkurat nå på dagsrevyen kronprinsen lander med tog i Kiev. Ganske så sterkt synes jeg, men som gml Marinemann så er man jo preget av mottoet for For Konge, Fedreland og Flaggets hæder

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.652
    Partiet FOR har sine sympatisører. De forsøker å ikle det hele i en vakker drakt som kalles fredsbudskap. Men bak ligger helt tydelig sympatien for Russland. De to hovedpersonene Glenn Diesen og Marianne Leraand (kasta ut av Rødt) er tydelig på det, men FOR sin hjemmeside har den samme vakre drakten.
    Uten at det betyr så mye i denne sammenheng så ble vel ikke Leraand kastet ut av Rødt men meldte seg ut i protest etter at partiet i 2023 valgte å støtte også militær bistand til Ukrainas folkerettslige rett til å forsvare seg selv?

Hun har vel tidligere vært militant leder for både Ottar og palestinersaken, om jeg husker rett, uten at det vel dermed er etablert noen underavdeling av Ottar på verken Gaza eller Vestbredden ennå av den grunn.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.652
    Og akkurat nå på dagsrevyen kronprinsen lander med tog i Kiev. Ganske så sterkt synes jeg, men som gml Marinemann så er man jo preget av mottoet for For Konge, Fedreland og Flaggets hæder
    Noen ganger har det vel vist seg greit i ettertid at vi har det med å diskutere mye og lenge her i landet. Inklusive diskusjonen for et halvt århundre siden om å ikke gjøre arverekkefølgen avhengig av kjønn.

Ellers hadde vel Norges støtte til Ukraina vært redusert til trailerlass på trailerlass med Durek-medaljonger.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.354
    Sted
    Ein knaus
    Herre Jesus for noen farlige tullinger og kollaboratører.
    Eg diskuterer, med jamne mellomrom, med folk (ikkje FOR-medlemer, men andre) som er kritiske til støtta til Ukraina og opprustinga i Noreg. Eg oppfattar det ikkje stort sett som fordekt støtte til Russland, men meir eit desperat ønskje om å stå for ein ikkje-militaristisk politikk: Eit slags, ofte litt trassig, synspunkt om at «det må vera mogleg å løysa dette utan krig og soldatar, og iallfall vera lov å argumentera for det».

Eg meiner jo det er eit farleg naivt synspunkt, men eg trur ikkje desse eigentleg opplever å stø Russland.

Eg trur mange av dei (ofte dei siste ein skulle tru var putinistar) gjerne grip til «det russiske narrativet» fordi det er det einaste som kan gje meining til eit slikt synspunkt.

@noruego : ML var lokallagsleiar i Ottar, men eg er ikkje sikker på kva verv ho har hatt i den organiserte solidaritetsrørsla for Palestina? Ikkje leiar nasjonalt, iallfall.

(Dette med koplingane mellom solidaritetsrørsla og kvinnesaksorganisasjonane er forresten ei lang og samanvikla historie som vonleg vert belyst i ei phd-avhandling om ikkje så veldig mange år)

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Bergen
    Eg diskuterer, med jamne mellomrom, med folk (ikkje FOR-medlemer, men andre) som er kritiske til støtta til Ukraina og opprustinga i Noreg. Eg oppfattar det ikkje stort sett som fordekt støtte til Russland, men meir eit desperat ønskje om å stå for ein ikkje-militaristisk politikk: Eit slags, ofte litt trassig, synspunkt om at «det må vera mogleg å løysa dette utan krig og soldatar, og iallfall vera lov å argumentera for det».

Eg meiner jo det er eit farleg naivt synspunkt, men eg trur ikkje desse eigentleg opplever å stø Russland.

Eg trur mange av dei (ofte dei siste ein skulle tru var putinistar) gjerne grip til «det russiske narrativet» fordi det er det einaste som kan gje meining til eit slikt synspunkt.

@noruego : ML var lokallagsleiar i Ottar, men eg er ikkje sikker på kva verv ho har hatt i den organiserte solidaritetsrørsla for Palestina? Ikkje leiar nasjonalt, iallfall.
    En ikke militaristisk politikk er i dagens globale situasjon absolutt farlig.
    Det er veldig vanskelig å være uenig i målet om en ikke militaristisk politikk i hele verden, og de fleste ville nok ønske at det var slik
    Men man må stikke fingeren i jorda og se hvordan verden er.
    putler siste ordeskapader relatert til bare midlertid våpenhvile viser jo til fulle hvor vanskelig dette er.
    Men ledere som putler, benji, trump, presteskapet i iran mfl viser jo at verden produserer mange agressive mannfolk som ikke skjæmmes for å rydde ut sine innbilte fiender med et enkelt sverdslag, dessverre

Så da hjelper det lite at et lite land midt i storpolitikkens senter tar et ensidig fred, ikke militaristisk ståsted, uten mulighet for ihvertfall et lite eget forsvar

BTW

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.354
    Sted
    Ein knaus
    Så da hjelper det lite at et lite land midt i storpolitikkens senter tar en ensidig fred, ikke militaristisk ståsted, uten mulighet for ihvertfall lite eget forsvar
    Einig. Udelt.

Men hugs på at ideologien om fred, nedrusting og ikkje minst Noreg som fredsnasjon («When there’s war and all is hell, send in Jan Egeland», som Ylvis, halvt ironisk, sa det) har stått veldig sterkt i Noreg. Ikkje så sterkt i R/RV/AKP, men iallfall i SV og ganske store delar av det politiske spekteret.

Eg trur mange av dei som har delt denne verdsoppfatninga kjenner på eit slags tap. Eit slags «kva faen er det som skjer», når SV og etter kvart Raudt plutseleg stør «NATO-sida» i ein krig.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Bergen
    det er jeg helt enig i, og det tror jeg vil gjelde mange i norge, men også i Europa. Vi har vel alle trudd, i større eller mindre grad, på at handel, politisk og kulturelt samkvem etc, skulle øke terskelen for å gå til angrep på naboen.

Det må fremdeles jobbes for dette, men man må sikre seg slik at man kan stå imot, ihvertfall litt

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.652

Joda, har også en del venner og kolleger i omgangskretsen som er skeptiske til militær bistand til Ukraina. Ikke for at de er for Russland eller deres uprovoserte angrepskrig mot Ukraina som sådan. Men stort sett som følge av enten redsel for eskalering inn i atomkrig eller på grunn av anti-NATO/USA har vært implantert i ryggmargen i tiår, eller som oftest en ymse vektet kombinasjon av de to.

Det denne saken minner meg om er da høyre-populister for noen år siden i Nord Europa kastet seg over en diskusjon som opprinnelig ble startet av menneskerettighetsaktivister på vegne av barn og dyrevelferd; hvorvidt rituell omskjæring av guttebabyer (jøder og muslimer) eller religiøs slakt (kosher/halal) strider mot Barnekonvensjonens prinsipp om barnets beste til de er myndige og kan ta valget selv, eller at slakt av dyr må skje ved dyrets bevissthet og ikke bedøving.

Det var slike ting jeg hadde i tankene da jeg skrev om høyrepopulister som GD, som søker og finner delvis gjenklang hos det ideologiske ytre venstre for en felles sak, hvor sistnevte blir dratt med som ideologiske nyttige idioter.

PS Skal ikke påstå at jeg kjenner noe særlig til ML, men mente å huske koblinger til både Ottar og palestinersaken (og kanskje også Afghanistan?), uten at det nødvendigvis er oppsiktsvekkende i Rødt.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.504

(Dette med koplingane mellom solidaritetsrørsla og kvinnesaksorganisasjonane er forresten ei lang og samanvikla historie som vonleg vert belyst i ei phd-avhandling om ikkje så veldig mange år)
    Og det er jo akkurat dette russerne spiller på med sin propaganda og krigføring. Det er også samme som er målet med terrorbombingen av sivile. Få sivilbefolkningen til å resignerer og gi opp.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.652
    Synes det var både bra og riktig av NrK å løfte denne debatten til nasjonalt nivå.

Kudos til Titten Tei for politisk klarhet i både prinsipp og tale. Godt å høre politikere som Søreide, med tung kompetanse på området, uttale seg i tilsvarende klartekst.

Kontrasten til Vedumens forkjærlighet til 98 oktan noe tidligere på Dagsrevyen skal jeg la ligge.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.005
    Torget vurderinger
    2
    I sosiale medium skriv han at for tida bur i Murmansk og at han der driv ei bedrift med om lag 50 tilsette.

– Vi skal levere inn anbod på ei rekkje store prosjekt, seier Berge til NRK tysdag.

Det er bare å svi av en mill fra Murmansk, så vipps får man tilslag på store kontrakter fra statseide selskaper i russland. putin styrer oligarker og andre rikinger gjennom å gi kontrakter direkte med staten, eller gjennom statseide selskaper.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.075
    Sted
    Oslo
    I sosiale medium skriv han at for tida bur i Murmansk og at han der driv ei bedrift med om lag 50 tilsette.

– Vi skal levere inn anbod på ei rekkje store prosjekt, seier Berge til NRK tysdag.

Det er bare å svi av en mill fra Murmansk, så vipps får man tilslag på store kontrakter fra statseide selskaper i russland. putin styrer oligarker og andre rikinger gjennom å gi kontrakter direkte med staten, eller gjennom statseide selskaper.
    Han er nok ikke den eneste forretningsmannen som er mere opptatt av inntjening enn å ta et moralsk standpunkt.
    Nok av eksempler på disse.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Liten by

Disse spørsmålene stilte NRK Atle Berge
    1. Du nevnte for Grannar at du støtter et barnehjem for foreldreløse barn fra den russisk-okkuperte delen av Ukraina. Hvor lenge har du gitt slik støtte, og hvor mye er det snakk om?
    2. Hva kan du si om barnehjemmet? Hvor er det, og hvor mange barn er det der?
    3. Hva var foranledningen til at du begynte å støtte dem?
    4. Tall fra FN, sitert av ukrainske myndigheter, sier at 19.500 barn er bortført til Russland. Hva tror du om det?
    5. Hva tenker du om at støtte til barnehjem i realiteten kan være en støtte til å holde barn vekk fra hjemlandet?
    6. Hvordan betrakter du den nasjonale og kulturelle tilhørigheten til disse barna?
    Slik svarer Berge:
    Han svarer delvis på ett av dem – om hva slags barnehjem det er snakk om:
    «Det er et norskstøttet senter for hjemløse og vanskeligstilte familier. De støtter òg vanskeligstilte fra krigen.»

Han svarer ikke på hvor lenge han har støttet senteret eller hvor mye han gir.
    NRK spør blant annet om bortføringen av barn, og at han i realiteten kan komme til å støtte at Russland holder ukrainske barn borte fra hjemlandet.

Berge avfeier spørsmålene som bygget på propaganda og hat mot Russland.
    «Håpløse spørsmål. Det skinner klart igjennom at du er enormt russofob», skriver han i en melding.

Så man er russofob om man stiller spørsmål og har fakta, er det slik?
    Hva tenker vi om denne mannen da?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Portugal

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Liten by
    Slapp av! Ifølge FOR, Diesen, Berge og vår eminente debatt venn her inne, så er jo Russland våre venner! De har jo aldri tatt seg til rette i verden, må vite. Noen styrker her og der, hva har vel det å si? Kanskje de skal lage et nytt hotell? Kanskje blir vi servert kaffe på grensa? Dette blir bra!

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    514
    Sted
    Melhus
    Verste er at FOR har alle rede en del "usefull idiots" i alle landsdeler knyttet til partiet.
    Det er bare håpe a de stemmeberettige har mer vet og ikke legitimerer partiets eksistens ved neste valg.

La FOR dø en stille død og i stede for blomster en donasjon til de som hjelper Ukraina i dens eksistensielkamp.

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    514
    Sted
    Melhus
    Tror ikke FOR fikk seg spesielt mange flere velgere i går for å si det sånn....
    (A)sosiale medier og fakenews gjør rare ting med folk, ikke vær overrasket at de faktisk har sanket noen sjeler.
    Det finnes folk, "professor" g. diesen inkludert, som er ekstremt ukritisk og historieløse.

Kun referere til 2022 som veltepunkt for angrepet av Ukraina er så sjangseløst.
    NATO som ekspanderer er ikke NATO sin skyld, det er land VELGER å være en del av NATO familien heller en bli innvadert av russland.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.354
    Sted
    Ein knaus
    Hva tenker vi om denne mannen da?
    Eg tenkjer mest på krigsprofitørane under 1. verdskrigen som Nordahl Grieg skreiv om i Vår ære og vår makt.

Eg er ikkje så overraska over at han, personleg, ser på Putin-Russland som eit kjempefint land. Hyggelege folk og gode pengar å tena. Kvifor all denne kriginga?

Det er mogleg at denne kampanjen er «finansiert» av Moskva, men i så fall er det neppe meir enn ei teneste for vener: «Atle Tormodovich, Atya, no ville det vera ei god tid å fortelja det norske folket at slaget er tapt. Heilt opp til deg, sjølvsagt, men det kjem ei tid der vi vil hugsa på ein slik gest. Za zdorovje!»

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Liten by
    Burde han få lov til å støtte dette?
    Burde FOR ha lov til å bruke penger fra en som bor i et land vi strengt tatt er i krig med og som vi boikotter på så mange måter?
    Hva sier loven?

Ifølge dette nymoderne internettet:
    "Det er mulig at dette kan være i strid med loven, dersom det viser seg at støtten kom fra et utenlandsk selskap uten tilknytning til Norge."

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.324
    Burde han få lov til å støtte dette?
    Burde FOR ha lov til å bruke penger fra en som bor i et land vi strengt tatt er i krig med og som vi boikotter på så mange måter?
    Hva sier loven?

Ifølge dette nymoderne internettet:
    "Det er mulig at dette kan være i strid med loven, dersom det viser seg at støtten kom fra et utenlandsk selskap uten tilknytning til Norge."
    Jeg er diametralt uenig i at Norge er i krig med Russland, selv om vi støtter Ukraina med store pengebeløp.

FOR har ytringsfrihet som alle andre, og vår evne til å opprettholde denne fundamentale rettigheten, kan måles på hvor godt maktapparatet tolererer ytringer som strider med dets interesser. Således skal lovverket holde fingrene unna FOR's idiotiske ytringer. At privatpersoner fjerner plakatene, er i seg selv også en form av ytring, som ikke kommer fra statens maktapparat.

Det sagt:

Viktig å holde hodet kaldt i disse dager, og tenke gjennom alt en får servert..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.354
    Sted
    Ein knaus
    NATO som ekspanderer er ikke NATO sin skyld, det er land VELGER å være en del av NATO familien heller en bli innvadert av russland.
    Påstanden om at Nato-utvidinga skulle vera eit militært trugsmål mot den russiske staten er absurd. Med det ramlar argumentasjonen saman.

Det er saknar frå FOR, og andre som deler den argumentasjonen, er eit europeisk perspektiv. Dei har henta kritikken av USA i Europa først og fremst frå amerikansk høgreside og amerikansk "realistisk" utanrikspolitikk.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Liten by
    Jeg er diametralt uenig i at Norge er i krig med Russland, selv om vi støtter Ukraina med store pengebeløp.

FOR har ytringsfrihet som alle andre, og vår evne til å opprettholde denne fundamentale rettigheten, kan måles på hvor godt maktapparatet tolererer ytringer som strider med dets interesser. Således skal lovverket holde fingrene unna FOR's idiotiske ytringer. At privatpersoner fjerner plakatene, er i seg selv også en form av ytring, som ikke kommer fra statens maktapparat.

Det sagt:

Viktig å holde hodet kaldt i disse dager, og tenke gjennom alt en får servert..
    Tja, hybrid krigføring er også en krig og der i vi ihvertfall i krig med eller under angrep av Russland.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.324
    Tja, hybrid krigføring er også en krig og der i vi ihvertfall i krig med eller under angrep av Russland.
    Nja... Russland bedriver en slags sport med både kartlegging av diverse infrastruktur, systematisk påvirkning av valg og velgere, samt mer og mindre åpenbare cyberangrep i mange vestlige land. Man kan med god grunn hevde at de oppfører seg truende. Men begrepet "krig" synes jeg ikke dekker handlingene særlig godt.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Liten by
    Jeg tror det er i beste fall en litt naiv vinkling. Bare fordi vi ikke har konkrete beviser i Norge (men i andre land finnes det), så betyr ikke det at det ikke har skjedd eller vil skje. Norske myndigheter er ihvertfall vledig klare på at Norge kan bli et mål i 2025 og dermed er det vel en slags krig, selv om den heldigvis ikke er konvensjonell. Men det er kanskje semantikk vi diskuterer nå :)

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    514
    Sted
    Melhus
    Påstanden om at Nato-utvidinga skulle vera eit militært trugsmål mot den russiske staten er absurd. Med det ramlar argumentasjonen saman.
    Så Sverige, Finnland velger å være med i Nato fordi russland var så snill mot Ukraina ?!
    Estland, Letland, Litauen, Polen mm., gikk med i Nato fordi russland er en reelt militairt trussel mot landene.
    Alle som har kjent på russlands styresett vil ikke være offer for dem, bortsett fra nasjonalister i en del tidligere balkan/østblokk land.

@Tweedjakke kom gjerne med en forklaring av din påstand.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn