Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    fmcmnc
    Jeg har ikke lest av Amnesty Ukraina skriver. Men jeg har lest dette:

    Vis vedlegget 839086

    Du må gjerne forsvare dette, jeg mener det er kritikkverdig.
    Amnesty Ukrainas kritikk av Amnesty International har jeg klippet inn ovenfor. Når du ikke gidder å lese det ukrainske Amnesty skriver om Amnesty-rapporten, så fremstår du ikke søkende.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Amnesty Ukrainas kritikk av Amnesty International har jeg klippet inn ovenfor. Når du ikke gidder å lese det ukrainske Amnesty skriver om Amnesty-rapporten, så fremstår du ikke søkende.
    Da har jeg lest kritikken. At dette slår beina under påstandene til Amnesty International får jeg ikke helt til å stemme. De er bare ikke enige. Da er det påstand mot påstand. Ingen av oss vet hvorfor kommunikasjonen mellom Amnesty Ukraina og Amnesty International fungerer som den gjør. Da er det heller ikke lett å dømme hva som er rett og galt, om man ikke allerede på forhånd har bestemt hva sannheten er.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg lest kritikken. At dette slår beina under påstandene til Amnesty International får jeg ikke helt til å stemme. De er bare ikke enige. Da er det påstand mot påstand. Ingen av oss vet hvorfor kommunikasjonen mellom Amnesty Ukraina og Amnesty International fungerer som den gjør. Da er det heller ikke lett å dømme hva som er rett og galt, om man ikke allerede på forhånd har bestemt hva sannheten er.
    Det et normalt brudd på selskapsetikk å overkjøre lokalt ansatte, å ikke la dem komme til orde. Det er utvilsomt brudd på publiseringsetikk å ikke ta i mot innspill fra dem som sitter nærmest det som studeres og rapporteres om.

    Og så har du mange andre faktorer, som at Ukraina forsvarer seg i sivile områder hvor Russland har brakt krigen.

    @Khanate, jeg synes du nærmer deg et moralsk konkursbo i måten du uttrykker deg på. Russland har truet Norge, med atomvåpen, økonomisk og på annet vis. Likevel tar du den truendes side mot den som truer oss nordmenn.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det et normalt brudd på selskapsetikk å overkjøre lokalt ansatte, å ikke la dem komme til orde. Det er utvilsomt brudd på publiseringsetikk å ikke ta i mot innspill fra dem som sitter nærmest det som studeres og rapporteres om.

    Og så har du mange andre faktorer, som at Ukraina forsvarer seg i sivile områder hvor Russland har brakt krigen.

    @Khanate, jeg synes du nærmer deg et moralsk konkursbo i måten du uttrykker deg på. Russland har truet Norge, med atomvåpen, økonomisk og på annet vis. Likevel tar du den truendes side mot den som truer oss nordmenn.
    Den moralske pekefingeren sitter alltid løst i dette forumet. En finger peker på meg, de andre peker på deg. Jeg har ikke tatt side i saken, jeg mener bare at ukraina må kritiseres om de gjør noe kritikkverdig. Det er ikke jeg som tar standpunkt i saken, men snarere deg og mange andre i denne tråden. Du har åpenbart konkludert med at Amnesty Internationals kritikk er grunnløs. Kanskje du er synsk og ser noe som Amensty International ikke har fanget opp? I motsatt tilfelle er jeg tilbøyelig til å legge større vekt på deres betraktninger enn dine. I motsetning til forumets debattanter så har de faktisk besøkt fronten.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Nå tøyser du fælt Khanate, hvis du ikke hadde tatt side i saken ville du vel vært like opptatt av kritikken som amnesty gir russerne fx. Du har tatt side i saken, du vil bare ikke stå for valgene du har gjort..

    Edit: men utover det så tviler jeg ikke på at Amnesty faktisk har funnet kritikkverdige forhold hos Ukraina, og til tross for uryddig saksgang, burde responsen fra UKR vært mer i tråd med det @noruego skisserte. Det de sier er dette:
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Den moralske pekefingeren sitter alltid løst i dette forumet. En finger peker på meg, de andre peker på deg. Jeg har ikke tatt side i saken, jeg mener bare at ukraina må kritiseres om de gjør noe kritikkverdig. Det er ikke jeg som tar standpunkt i saken, men snarere deg og mange andre i denne tråden. Du har åpenbart konkludert med at Amnesty Internationals kritikk er grunnløs. Kanskje du er synsk og ser noe som Amensty International ikke har fanget opp? I motsatt tilfelle er jeg tilbøyelig til å legge større vekt på deres betraktninger enn dine. I motsetning til forumets debattanter så har de faktisk besøkt fronten.
    Ordet moral er i språket av en grunn. Du tar fiendens side mot Norge.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ordet moral er i språket av en grunn. Du tar fiendens side mot Norge.
    Du, og flere andre her inne, er veldig opptatt av å plassere meg på russlands side i konflikten. Om man ikke klarer å treffe ballen kan man alltids gå etter beina til motspilleren. Det skorter på ferdighetene, og dermed blir debatten som den er. Når det gjelder situasjonen i ukraina så er den som den er helt uavhengig av hvor debattantene i dette forumet måtte stå. Mitt anliggende er bare å beskrive tingene slik jeg oppfatter de. Jeg har ikke noe behov for å erklære støtte til den ene eller andre siden. Nå ser det ut til at du og flere andre her inne avviser kritikken til amnesty, og da er dere fiender til sannheten.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Om en tungvektsbokser gyver løs på en guttunge, så blåser ikke dommern i fløyta om guttungen sparker tungvekteren på skinnleggen,
    Selv om det egentlig ikke er lov!
     
    K

    Khanate

    Gjest
    teddyh skrev:
    Eksempler takk


    m.a.o så har du ikke eksempler nei
    Du postet en wikipedia artikkel hvor bitchute kritiseres for å ikke bedrive sensur. Om jeg forstår din kritikk rett, så betraktes alt som formidles via bitchute som høyreekstremt fordi kanalen ikke bedriver sensur. Denne type absurd "kildekritikk" ser vi dessvere mye av i denne tråden. Da skulle det være etablert at du ikke klarer å skille mellom kilde og medie. Om det nå er slik at bitchute er høyreekstremt pga manglende sensur så må nødvendigvis Hifisentralen også være høyreekstremt da de tillater at innhold fra bitchute formidles her. Jeg anbefaler at du slutter å kommentere her inne i protest.
     
    Sist redigert av en moderator:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Chef för ryskt robotprogram gripen misstänkt för förräderi
    Andrei Shiplyuk, som uppges leda det hypersoniska laboratoriet vid Institutet för teoretisk och tillämpad mekanik i staden Novosibirsk i Ryssland, har gripits misstänkt för landsförräderi. Det skriver den ryska statskontrollerade nyhetsbyrån Tass, rapporterar Reuters.
    Shiplyuk har under de senaste åren samordnat forskning för att stödja utvecklingen av hypersoniska robotsystem.
    I juli avled en annan Novosibirsk-baserad fysiker i bukspottskörtelcancer kort efter att anhållits misstänkt för landsförräderi.
    SVT-avatar

    Kajsa Ekström
    SVT
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Khanate når man ser ditt nick må det være lov å anta at du er svak for "sterke menn". Du har min medfølelese i det at du valgte en ledestjerne som viser seg å ikke være så sterk. Det må faktisk være en smule frustrerende.

    Når det gjelder Amnestys kritikk for at Ukraina bringer krigen til fienden, dvs kriger i "sivile" områder så viser bare det at de som har utarbeidet denne rapporten ikke har peiling på hvordan en moderne krig utkjempes. De tider der armeene stillte seg opp mot hverandre på en stort åpent stykke land og sloss er forlengst forbi. Dette av ymse årsaker, blant annet fordi slike store åpne stykker fast eiendom er en
    klar mangelvare i det meste av verden!

    Og du kan ta deg fan på at du og andre Putinister da ville ha kritisert Ukraina for at de kriget på mark som skulle blitt brukt til matproduksjon. Ikke ta det personlig som en fornærmelse av deg, for jeg anser ikke at du er verd å fornærme eller krenke, men det er et uttrykk som heter: "Man kjenner lusa på gangen"!

    Nå har vi sett gang på gang at Russland gir seg en god fan i hvem og hva de bomber til betongstøv. Sivile hus og sivile mennesker like gjerne som soldater. Å da komme og kritisere Ukraina for at de lager stillinger der de er taktisk fornuftig i forhold til å kunne stoppe russerne er mildt sag tåpelig! Hvis Russland på noen som helst måte kan sies å komme ut av denne krigen med noe som ligner på en
    seier ligger det ganske klart i kortene at vi i Norge ligger oppe på topp-5 lista over hvem som skal angripes neste gang. Hvis du ville
    være så vennlig å dele din adresse med oss så er jeg ganske sikker på at det er mulig å få gitt beskjed til rette vedkommende om at
    dette spesifikke nabolaget IKKE skal forsvares da du ikke ønsker norske eller allierte soldater akkurat der.

    Krig er ikke et spørsmål om å dø for sitt land, det går ut på å sørge for at de andre dør for sitt!
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Slik er det vel også når Hamas sender raketter mot Israel fra taket på et sykehus. De vet jo hva de gjør og hva svaret kan bli.
    Men det er ei stund sida jeg har lest om dette nå og det er til det bedre.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Amnesty bør heller fokusere på den angripende part og mindre på den som forsvarer seg med nebb og klør.
    Det er tapre og modige folk som vurderer situasjonen der den er og forholder seg til det og fare er det over alt, og verre blir det vel også.
    Jeg har ikke oppfattet at Ukraina har begått noen krigs-overgrep av betydning ennå. De har forsvart seg, over forventning og håper på gode resultater fremover med fortsatt USA støtte. Stopper den er vel slaget tapt. Europa kan vel ha masse møter og diskusjoner og skrive avtaler men krigføring i praksis og i fellesskap er de vel ikke trenet til.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Når det gjelder Amnestys kritikk for at Ukraina bringer krigen til fienden, dvs kriger i "sivile" områder så viser bare det at de som har utarbeidet denne rapporten ikke har peiling på hvordan en moderne krig utkjempes. De tider der armeene stillte seg opp mot hverandre på en stort åpent stykke land og sloss er forlengst forbi.

    Nå har vi sett gang på gang at Russland gir seg en god fan i hvem og hva de bomber til betongstøv. S
    Amnesty har naturligvis god oversikt på det juridiske i samband med krig, utover dette så legger de seg ikke opp i hvordan krigshandlingene utføres. Deres oppgave er å belyse brudd på menneskerettighetene, uansett hvem som utøver disse bruddene. Russland angriper militære mål, også når disse befinner seg i et sykehus, i en barnehage, i en skole, i en boligblokk etc. Dette er helt i tråd med lovgivningen på området. Om de angriper rene sivile mål hvor sivile skades og/eller drepes så er dette å betrakte som krigsforbrytelser. Hvilket også kommenteres av Amnesty. Når en militær styrke inntar sivile fasiliteter så må sivilistene evakueres om det er fare for at disse kan havne under ildgivning.

    Dessverre ser det ut til at du og flere andre i denne tråden er blitt part i saken, og dermed har mistet evnen til prinsipiell tenkning. Dette gir seg for eksempel utslag i en total avvisning av Amensty Internationals rapport. Krigsforbrytelser bør ikke aksepteres av noen, uansett hvem som har utført forbrytelsene.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Det er kommet en CBS dokumentar som hevder at mange våpen som gis til Ukraina "forsvinner". Hva som er fakta vet jeg ikke, men giverland sier at alle tyngre våpen kan gjøres rede for.. påstandene er de samme som russisk propaganda hevdet omtrent samtidig som Ukraina begynte å få levert tyngre våpen. Da ble de avvist.
    ..det jeg stusser litt på er at Donatella Rovera som skrev Amnesty rapporten er aktiv i den dokumentaren og. Tilfeldig?

     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har svært vanskelig for å ta den artikkelen videre alvorlig. Det har vært gjentatt mange ganger fra flere sider at man har koll på alle tunge våpen som leveres og at man har svært gode systemer for å sikre dette. At en del lette våpen og annet utstyr kommer på avveie er neppe til å unngå, men om en andel tyngre skyts også forsvinner på veien ville vi ganske sikkert hørt mye mer om saken mye tidligere og giverviljen ville ha dalt betraktelig.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^Har ikke sett dokumentaren enda (som ligger øverst i artikkelen) bare traileren. Den virket like tendensiøs som Oliver Stone sin "dokumentar" Ukraine on Fire.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Kreml var jo tidlig ute på akkurat den ballen. Finner den ikke nå men så en rapport alt i mars hvor russiske trollfabrikker kjørte ut propaganda om at vestlige våpenleveranser til et "drittland" som Ukraina ville ende opp på svartebørsen og skape sikkerhetsproblemer for donorlandene selv.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke sett den selv heller. Artikkelen holdt for meg og jeg tipper dette er et produkt som indirekte kommer fra Kreml, som Noruego påpeker.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    At et av Europas mest korrupte land, har blitt speidergutter er vel naivt.
    Intet forsvar for Putler, og vi må gjøre hva vi kan for å stanse ham.
    Men det er lov å ha mere enn en tanke i hodet!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    At et av Europas mest korrupte land, har blitt speidergutter er vel naivt.
    Intet forsvar for Putler, og vi må gjøre hva vi kan for å stanse ham.
    Men det er lov å ha mere enn en tanke i hodet!
    Det er absolutt lov. Også å insinuere at man, i motsetning til de ikke-navngitte "andre", selv naturligvis er intellektuelt kapabel til den slags.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    At korrupsjonen er borte som dugg for solen er det neppe noen som tror, men jeg vil anta at det å stjele spesielt tunge våpen mens landet er i krig og nasjonalismen og krigsmoralen skyhøy er en risikosport av dimensjoner.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    At korrupsjonen er borte som dugg for solen er det neppe noen som tror, men jeg vil anta at det å stjele spesielt tunge våpen mens landet er i krig og nasjonalismen og krigsmoralen skyhøy er en risikosport av dimensjoner.
    Raufoss M72 kan jo nesten gå som cabin bagasje.
    I Afghanistan var stinger nyttige til å skyte ned russiske helikoptere,
    og like bra for Taliban til å skyte mot amerikanerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn