Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Det er helt klart at vi ikke fortstår Russland. Er det greit at vi starter 3 verdenskrig fordi vi har rett?
    Russerne startet og har det hele og totale ansvar for at det er krig.
    Håper absolutt at ukrainerne kan stanse dem, og med all hjelp de trenger.
    Men alt bør gjøres for at krigen ikke spres til andre land.
    Problemet med de fleste kriger, er at man sjelden har en god exit strategi.
    Bare se på hvordan vesten dro med halen mellom beina fra Afghanistan.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er russerne som startet krigen! Det var vel "vi" som startet andre verdenskrig også antar jeg etter samme "logikk"?
    Det spiller jo egentlig ingen rolle. Det er jo ingen logikk som styrer dette. Jeg er redd for min familie, og du ønsker bare å få rett, koste hva det koste vil. Jeg tror Putin aldri vil tape normalt, får jo håpe jeg tar feil.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det spiller jo egentlig ingen rolle. Det er jo ingen logikk som styrer dette. Jeg er redd for min familie, og du ønsker bare å få rett, koste hva det koste vil. Jeg tror Putin aldri vil tape normalt, får jo håpe jeg tar feil.
    dette er så sjukt som det kan bli. ukrainere utsettes for folkemord og de kjemper mot driten som løver, og du snakker om at det dreier seg om å få rett!
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner dette å bli rart. Russland er den agressive parten. Ingen tvil om det. Krigen er forkastelig, og masse uskyldige mister livet.
    Problemet er at Russland er ikke et vanlig land i krig. De er en supermakt innen "gamle" (kanskje) atomvåpen. Ukariana har rett til å vinne deres krig, men hva er vi i vesten villige til å ofre? Jeg registrerer at mange her ønsker at makt skal svares med makt, men jeg er ikke like sikkerpå at det er smart. Er det greit at vi vinner krigen mot Russland hvis Europa er bombet borte?
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.870
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Nå begynner dette å bli rart. Russland er den agressive parten. Ingen tvil om det. Krigen er forkastelig, og masse uskyldige mister livet.
    Problemet er at Russland er ikke et vanlig land i krig. De er en supermakt innen "gamle" (kanskje) atomvåpen. Ukariana har rett til å vinne deres krig, men hva er vi i vesten villige til å ofre? Jeg registrerer at mange her ønsker at makt skal svares med makt, men jeg er ikke like sikkerpå at det er smart. Er det greit at vi vinner krigen mot Russland hvis Europa er bombet borte?
    Ja, dette begynner å bli veldig rart. Når agressorer og krigslystne nasjoner ikke skal bekjempes fordi man har en feig og misforstått virkelighetsoppfattelse. Da skulle vel Hitler fått ture på i følge deg? Det var vel greit om den krigen ble vunnet? Eller ikke? Du burde ta et valg, hvor står du? Og, det er ikke Ukrainas krig, de forsvarer seg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Takke faen for at Hitler ikke hadde nukes, han ville ha brukt dem.
    Han sa jo rett ut at Tyskland burde gå til grunne, siden de ikke kunne seire.
    Si hva du vil om gamle Sovjet, lederne hadde en viss realitets sans.
    Når det gjelder Putler er jeg ikke så sikker.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Nå begynner dette å bli rart. Russland er den agressive parten. Ingen tvil om det. Krigen er forkastelig, og masse uskyldige mister livet.
    Problemet er at Russland er ikke et vanlig land i krig. De er en supermakt innen "gamle" (kanskje) atomvåpen. Ukariana har rett til å vinne deres krig, men hva er vi i vesten villige til å ofre? Jeg registrerer at mange her ønsker at makt skal svares med makt, men jeg er ikke like sikkerpå at det er smart. Er det greit at vi vinner krigen mot Russland hvis Europa er bombet borte?
    Mulig jeg misforstår, men det fremstår som at du mener det kanskje er smartere at vi stille og rolig lar Putin voldta og utslette en selvstendig nasjon med 45 millioner mennesker i håp om at han ikke over vestlig støtte til den voldtatte part blir så provosert at det kan bli litt ugreit også for våre norske familier? I tillegg til pumpeprisen på diesel.

    Kanskje vi i stedet burde straffe litauerne, som selv ble folkerettstridig annektert av Putins forbilde Stalin og måtte leve under åket i 45 år, for at de unødvendig provoserer Putin ved at de som selvstendig EU-medlem velger å implementere de sanksjoner som EU har bestemt?
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette begynner å bli veldig rart. Når agressorer og krigslystne nasjoner ikke skal bekjempes fordi man har en feig og misforstått virkelighetsoppfattelse. Da skulle vel Hitler fått ture på i følge deg? Det var vel greit om den krigen ble vunnet? Eller ikke? Du burde ta et valg, hvor står du? Og, det er ikke Ukrainas krig, de forsvarer seg.
    Hitler?? Hvis Hitler hadde hatt atomvåpen, hva tror du hadde skjedd??

    PS.Jeg er ikke uenig at Putin må vekk, men hvilken pris er vi klar til å betale?
    Jeg tror Putin vil bruke atomvåpen før han taper, og jeg håper virkelig jeg tar feil. Dere som tror dette er er en Afganistan krig, "stupid you".
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg misforstår, men det fremstår som at du mener det kanskje er smartere at vi stille og rolig lar Putin voldta og utslette en selvstendig nasjon med 45 millioner mennesker i håp om at han ikke over vestlig støtte til den voldtatte part blir så provosert at det kan bli litt ugreit også for våre norske familier? I tillegg til pumpeprisen på diesel.

    Kanskje vi i stedet burde straffe litauerne, som selv ble folkerettstridig annektert av Putins forbilde Stalin og måtte leve under åket i 45 år, for at de unødvendig provoserer Putin ved at de som selvstendig EU-medlem velger å implementere de sanksjoner som EU har bestemt?
    Ok. Hva skal vi da gjøre? Erklære krig?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Ok. Hva skal vi da gjøre? Erklære krig?
    Nei, slik det ikke er Ukrainas valgte krig er det heller ikke vår.

    Gitt at russerne ikke bare insisterer på at det ikke er noen krig, og kriminaliserer alle som måtte mene noe annet nasjonalt, men en lille militær spesialoperasjon, er det ingen grunn til at vi ikke skal fortsette med å forsyne ukrainerne med alt det de trenger for å forsvare ikke bare sitt eget land, men de internasjonale prinsipper og forpliktelser også vi har inngått.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    "Rewind and repeat" på en diskusjon som foregikk her for et par måneder siden....
    At folk kommer tilbake til gamle argumenter må da være greit.
    De som sier rewind and repeat hele tiden gjør jo akkurat det samme!
    De som sier dom er dumme, dom er dumme dom.
    Sa vi i min barndom!
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.870
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Hitler?? Hvis Hitler hadde hatt atomvåpen, hva tror du hadde skjedd??

    PS.Jeg er ikke uenig at Putin må vekk, men hvilken pris er vi klar til å betale?
    Jeg tror Putin vil bruke atomvåpen før han taper, og jeg håper virkelig jeg tar feil. Dere som tror dette er er en Afganistan krig, "stupid you".
    Ja, atomvåpen har Russland. Og da mener du at vi skal tilby en rumpe i været og tro at det er den eneste prisen vi trenger å betale? Hva er du redd for? Atomvåpen har eksistert i hele vårt liv og så dum menneskeheten er, vil den bli brukt før eller siden. Hvis du tror noe annet er du svært naiv.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, atomvåpen har Russland. Og da mener du at vi skal tilby en rumpe i været og tro at det er den eneste prisen vi trenger å betale? Hva er du redd for? Atomvåpen har eksistert i hele vårt liv og så dum menneskeheten er, vil den bli brukt før eller siden. Hvis du tror noe annet er du svært naiv.
    Tror jeg slutter å diskutere med deg. Hvor gammel er du?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Ja, atomvåpen har Russland. Og da mener du at vi skal tilby en rumpe i været og tro at det er den eneste prisen vi trenger å betale? Hva er du redd for? Atomvåpen har eksistert i hele vårt liv og så dum menneskeheten er, vil den bli brukt før eller siden. Hvis du tror noe annet er du svært naiv.
    Vi er tross alt på et hi-fi forum.
    Kan anbefale Randy Newman's sang: Political Science.
    Let's drop the big one now!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så nå ligger Russland på ytterste høyre? https://no.wikipedia.org/wiki/Fascisme

    Er det i det hele tatt noe å spørre om? Fra linken din:

    "Sentrale elementer er ekskluderende nasjonalisme med rasistiske trekk og mål om å isolere en «fiende», voldsbruk og allianser med høyrekonservative grupper, idealet om en totalitær stat styrt av en fører, imperialistiske ambisjoner og motstand mot marxisme, liberalisme, sosialdemokrati, anarkisme og representativt demokrati."

    Mer treffende enn som så kan da knappest dagens Russland beskrives.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Er det i det hele tatt noe å spørre om? Fra linken din:

    "Sentrale elementer er ekskluderende nasjonalisme med rasistiske trekk og mål om å isolere en «fiende», voldsbruk og allianser med høyrekonservative grupper, idealet om en totalitær stat styrt av en fører, imperialistiske ambisjoner og motstand mot marxisme, liberalisme, sosialdemokrati, anarkisme og representativt demokrati."

    Mer treffende enn som så kan da knappest dagens Russland beskrives.
    Presis. De som fortsatt røler, også her på dette forum, om at Putin vil gjenreise Sovjetunionen fordi han er/var «kommunist» bør lese dette.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.870
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Vi er tross alt på et hi-fi forum.
    Kan anbefale Randy Newman's sang: Political Science.
    Let's drop the big one now!
    Var det jeg sa da? Tross alt på et hi-fi forum? Hva gjør du her da i denne tråden som ikke har et fnugg av hi-fi i seg?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Var det jeg sa da? Tross alt på et hi-fi forum? Hva gjør du her da i denne tråden som ikke har et fnugg av hi-fi i seg?
    Om du i det hele tatt gadd å lese teksten til den sangen,så skjønte du ikke mye av den.
    Noen sang tekster forklarer politikk bedre enn de fleste politikere.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.870
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan
    Om du i det hele tatt gadd å lese teksten til den sangen,så skjønte du ikke mye av den.
    Noen sang tekster forklarer politikk bedre enn de fleste politikere.
    Hvordan kan jeg skjønne en tekst noen tydligvis har beordret at jeg skal lese, og som jeg ikke har gjort. Og, dermed erklært meg som tilbakestående fordi jeg ikke har forstått teksten. Håper du kan fortelle litt om melodien også, dur, taktskifter og akkorder.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Hvordan

    Hvordan kan jeg skjønne en tekst noen tydligvis har beordret at jeg skal lese, og som jeg ikke har gjort. Og, dermed erklært meg som tilbakestående fordi jeg ikke har forstått teksten. Håper du kan fortelle litt om melodien også, dur, taktskifter og akkorder.
    Interweben er et nyttig verktøy!
    Det er faktisk mulig å lytte til sanger via den!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Robin Horsfall
    Robin Horsfall• FollowingFormer SAS Soldier. Writer, Veterans Campaigner and Public Speaker.36m • 36 minutes ago


    Retreat is not defeat.

    The withdrawal from Severodonetsk is not a defeat. It is simply a tactical withdrawal. With supply lines in the rear threatened and bridges destroyed there was no reason to lose troops fighting for a city that has been flattened by artillery. There was an increasing risk of Ukrainian forces being cut off.

    After a long battle which forced Russia to expend huge amounts of men and materiel it was time to pull back to new defensive positions. Russia might regard conquering a pile of rubble as a victory but it is a pyric victory at best. It has cost them more than they wished to spend. To advance again Russian forces must cross the Donetsk River under heavy fire and start the process all over again.

    In the north near Kharkiv Russia is static but hoping for support from Belarus. This is a wild card that hasn't been played yet. Alexander Lukashenko has little confidence that his army will obey him if he orders them to invade Ukraine. In the South Russia is struggling to hold Kherson on the Dnipro River. In the Black Sea the Russian fleet has retreated out to sea to avoid missile attacks.

    Retreat is not defeat, it is good tactical soldiering which preserves Ukrainian armed forces and enables them to fight another day.

    Slava Ukraine!

    Who Dares Shares.

    Robin Horsfall
    a picture of a construction site

    Activate to view larger image
    • like
      support
      insightful
      143
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den russiske fremgangsmåten er omtrent som den brente jords taktikk, bare motsatt. Det eneste de får til er massivt artilleribombardement i ukevis inntil alt i nedslagsfeltet er totalt ødelagt, og så jager de frem soldater og overtar ruinene. En kilometer om gangen. Som på 1700-tallet. Selv om de skulle lykkes med å holde på slik vil det ta dem ti år å erobre hele Donbas i den farten.

    Og så, da? Azovstal er totalt ødelagt og skulle visstnok bli til en turistattraksjon for russere, og gjødselsfabrikken Azot i Sievjerodonetsk er det vel heller ikke mye igjen av. Hva slags mennesker er det som er tenkt å gjenoppbygge de erobrede områdene under russisk kontroll?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Nå begynner dette å bli rart. Russland er den agressive parten. Ingen tvil om det. Krigen er forkastelig, og masse uskyldige mister livet.
    Problemet er at Russland er ikke et vanlig land i krig. De er en supermakt innen "gamle" (kanskje) atomvåpen. Ukariana har rett til å vinne deres krig, men hva er vi i vesten villige til å ofre? Jeg registrerer at mange her ønsker at makt skal svares med makt, men jeg er ikke like sikkerpå at det er smart. Er det greit at vi vinner krigen mot Russland hvis Europa er bombet borte?
    Ta en Google search på tema med stikkordene hhv russiske jagerfly Sverige, russisk krigsskip Danmark, Litauen duma, Putin Ukraina 2008, Putin Peter den store, Russland økonomi, Spania økonomi, eu økonomi, usa økonomi, Japan økonomi, Australia økonomi; les og vurder
    Dersom du fremdeles synes det er greit å avgi makt til Russland …
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg er litt bekymret over er hva som skjer etterpå, altså når Russland har tapt krigen. Alle solemerker tilsier at øverste leder forsvinner på spektakulært vis når man har detaljstyrt en fiasko at slike dimensjoner. Hva vil skje med Russland da? Vil det dukke opp småkonger som legger beslag på "sine" landområder eller klarer man å holde Russland samlet? Hvis det splittes opp vil man potensielt få flere selvstyrte landområder hvor man ikke bare har småkonger med atomvåpen, men også totalt mangel på kontroll av disse våpen.

    Det betyr selvsagt ikke at Russland skal få viljen sin hverken i Ukraina eller i Litauen, eller at de kan peise på til Lisboa som de har hevdet.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Det beste hadde vært om vi så Moskva og St Petersburg som dette
    1656152757409.png


    Da ville Europa få det stille og rolig i de nærmeste 100 år
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Det jeg er litt bekymret over er hva som skjer etterpå, altså når Russland har tapt krigen. Alle solemerker tilsier at øverste leder forsvinner på spektakulært vis når man har detaljstyrt en fiasko at slike dimensjoner. Hva vil skje med Russland da? Vil det dukke opp småkonger som legger beslag på "sine" landområder eller klarer man å holde Russland samlet? Hvis det splittes opp vil man potensielt få flere selvstyrte landområder hvor man ikke bare har småkonger med atomvåpen, men også totalt mangel på kontroll av disse våpen.

    Det betyr selvsagt ikke at Russland skal få viljen sin hverken i Ukraina eller i Litauen, eller at de kan peise på til Lisboa som de har hevdet.
    Vanskelig å spå, men..

    D e nok en utfordring å tilrive seg makt fra noen utenfor Putins innerste krets. Så d e vel mest sannsynlig noen derfra som kommer inn. Dersom de e i samme Putinske mode har de lært endel. Derfor må alle andre sanksjoner fra vesten opprettholdes og gjerne forsterkes slik at russerne ikke får bygd opp ny mer moderne militær kapasitet.

    Dersom d skulle bli oppsplittelse så e d en fordel for alliansen mot russerne. Enklere å kontrollere små stater selv om de har A kapasitet. De e også avhengig av finansiering.

    men sjølsagt, kommer d en suisidal gærning så hjelper intet av dette
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Den russiske fremgangsmåten er omtrent som den brente jords taktikk, bare motsatt. Det eneste de får til er massivt artilleribombardement i ukevis inntil alt i nedslagsfeltet er totalt ødelagt, og så jager de frem soldater og overtar ruinene. En kilometer om gangen. Som på 1700-tallet. Selv om de skulle lykkes med å holde på slik vil det ta dem ti år å erobre hele Donbas i den farten.

    Og så, da? Azovstal er totalt ødelagt og skulle visstnok bli til en turistattraksjon for russere, og gjødselsfabrikken Azot i Sievjerodonetsk er det vel heller ikke mye igjen av. Hva slags mennesker er det som er tenkt å gjenoppbygge de erobrede områdene under russisk kontroll?
    Det er vel en slags naturlov at alt som innlemmes i Russland forblir en evig bakevje relativt til det som ligger på andre siden av grensen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel en slags naturlov at alt som innlemmes i Russland forblir en evig bakevje relativt til det som ligger på andre siden av grensen.
    Ja, og det er derfor idéen om at Russland vil bli stykket opp i et antall selvstendige stater er en ønskedrøm. Dette er historien om det lille fyrstedømmet Moskva som ble til et imperium gjennom århundrer av aggressiv ekspansjon, og ikke f..n om de ville tillate noe potensielt maktsentrum å vokse frem i provinsen. Det er maktvertikalen fra Putins kontor i Kreml som gjelder, og alt som kan tenkes å utgjøre en trussel mot tsarens eneveldige makt blir ryddet av veien. Militært drevet territoriell ekspansjon er imperiets eksistensberettigelse. Det er en kreftsvulst.

    Noen nevnte vel her om dagen at forventet levealder i Estland gikk opp med ganske mange år etter at de kom seg ut av Sovjetunionen og Russlands klamme grep.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn