Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Nå snakkes det om et nytt angrep på Kyiv.
    Tyder det på at russerne ser at de ikke kommer noen vei i øst og at den eneste måten å "vinne" på er å ta Kyiv og innsette en russisk regjering? Har de i det hele tatt styrker til slikt? Er det bar prat for å få Ukraina til å flytte styrker fra fronten tilbake til Kyiv?
    Og nå sies det jo også at ukrainerne har brutt gjennom de russiske linjene nord for Kherson. Riktignok med en liten styrke, men likevel...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Den offensiven skal vel først komme sent på året? Kan også være en forhandlingsmelding for å få ukrainerne til å komme med større innrømmelser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor ikke? Tja, hvor mye er det igjen egentlig?

    Luhansk er jo i praksis tapt for Ukrainia. Russerne hadde en dårlig elvekryssing men de viser ingen tegn til å gi seg, men man kan jo håpe,men nå når Zelenksyi ympter om samtaler og avstå land er det jo tegn på at Ukrainia ikke klarer å stå i mot i lengden, og dermed ikke kommer til å klare å driver russerne ut heller
    Dette er fremdriften på 1 måned. Det første bildet er 1. mai og det nederste bilder er i dag.

    Og du ser jo ganske greit hvor mye som er igjen av Donbass. Og som jeg har skrevet før - russerne sine tap er enorme og ukrainerne blir flere og flere, og de blir bedre og bedre utstyrt.

    0105-2.png
    2805.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå snakkes det om et nytt angrep på Kyiv.
    Tyder det på at russerne ser at de ikke kommer noen vei i øst og at den eneste måten å "vinne" på er å ta Kyiv og innsette en russisk regjering? Har de i det hele tatt styrker til slikt? Er det bar prat for å få Ukraina til å flytte styrker fra fronten tilbake til Kyiv?
    Og nå sies det jo også at ukrainerne har brutt gjennom de russiske linjene nord for Kherson. Riktignok med en liten styrke, men likevel...
    De har ingen sjans til det. Ukraina har sitt TDF som nå har fått hvile, satt opp nye stillinger, fått etterfylt utstyr og ikke minst har omfattende kamptrening osv. Så Kiev er lang bedre beskyttet nå - enn det var i slutten av februar.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er slik jeg også oppfatter det, så jeg lurer på hva disse meldingene/ryktene skyldes.
    Når man i tillegg ser hvor langsomt det går i Luhansk og også at ukrainske styrker visstnok har brutt gjennom i Kherson fylke og er på vei mot byen som styrer vannforsyningene til Krim, begynner man jo å lure.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Noen ser ut til å være veldig bekymra på russernes vegne, og at d beste er å gi de kontroll over Ukraina slik d var 23 feb. Da blir alt så bra

    https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=95383
    Jeg antar at pr nå så må man være enten helt blind, ha lesesvansker eller vanskelig for å se egne feiltolkninger dersom man fremdeles faktisk fortsetter å stå på det resultatet. Men krigens gang er, som vi har sett, vanskelig å forutsi.
    Hva gjør man dersom russerne virkelig går etter resten av Ukraina? Hvilket land ønsker disse appeasserne å legge på slakterbenken neste gang?
    Til d kjedsommelige, Europas nye helt har helt rett, d står om Europa og NATO har en utfordring på gang

    Jeg tror som sagt at russerne, i denne omgang, faktisk ikke vil gi seg før Kiev. Hvorfor skulle de det, de er tross alt i egne øyne, en supermakt. Og vesten har latt de få bygge opp d sjølbildet over mange år.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror som sagt at russerne, i denne omgang, faktisk ikke vil gi seg før Kiev. Hvorfor skulle de det, de er tross alt i egne øyne, en supermakt. Og vesten har latt de få bygge opp d sjølbildet over mange år.
    Og, hvis de lykkes med det, er det Odesa, Moldova, Polen og Baltikum som står for tur. Og Sør-Varanger. Alt ifølge dem selv. Appeasement (dvs å belønne angrepskrigen med å akseptere stjålet land) virker ikke som en klok politikk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En annen ting som jeg synes en del av kommentatorene ikke tar hensyn til er dette med læring.

    Det påpekes gang på gang at russerne nå har lært og at de ikke vil gjøre de samme feilene igjen osv. Men Ukrainerne lærer jo også, og for meg er det ikke åpenbart at det er russerne som kommer best ut av læringsprosessen her. Med store tap er styrkene nå satt sammen av mange ulike grupperinger, de har enorme problemer med kommando og kontroll, informasjonsflyten er elendig, det finnes ikke noe miljø for ærlige tilbakemeldinger, de har dårlig kommunikasjonsutstyr og jeg vil anta at de er langt svakere enn vesten til å overvåke og analysere det som skjer på slagmarken. For å gi et anekdotisk eksempel - russiske styrker gravde seg ned inne i det forurensede området ved Tsjernobyl. Hvordan i helvete kan det skje. Ethvert tenkende menneske som hører ordet Tsjernobyl vil jo begynne å tenke seg om, men her har vi altså en tropp som graver seg ned. Da er det trolig ingen i troppen som vet hvor de er - eller hva som har skjedd der. Det er trolig heller ingen lenger opp i systemet som vet det - for da burde de jo sagt at det ikke er så jævla lurt. Så - en liten ting, men den gir i mine øyne en god illustrasjon på hvor elendig kommando og kontroll er på russisk side.

    På ukrainsk side har de bygd opp et kapabelt underoffiserskorps - som styrer sine styrker med stor selvstendighet opp i mot overordnete mål. De har god kommunikasjon og mange av de kjemper jo i geografiske områder hvor de er kjent. Så vil jeg anta at hele NATO følger situasjon svært nøye med satellitter og ulike overvåkingsfly/droner og har et meget detaljert bilde av situasjonene på bakken. Og gir hele tiden gode tips til Ukraina om hvor, når og hvordan fienden kan slås.

    Jeg tror Ukraina har langt større evne til å forbedre seg enn det russerne har.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Sikker på det?
    Fra linken i dr dongs innlegg:
    Interessant lesing. Ukrainia hardt presset men står i mot foreløpig , men faktum er at russerne ubønnhørlig presser på leser jeg her, og kartene viser at Ukrainia må vike etterhvert. Ingen ting som står her tyder på at det er Russrene som presses ut av området
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ukrainas bruk av droner, må da gi enormt med info ? Både hvor russerne er og hvor og treffe mer/bedre med bomber og granater....
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Forsker ved NUPI Julie Wilhelmsen er bekymra...... . Ikke uventa fra henne faktisk. Eskalere ????

    Og hun drar selvfølgelig proxy-kortet.
    – Man må være klar over at Norges bidrag faller naturlig inn i en større satsing fra USAs side hvor de sender stadig tyngre våpen – i større omfang. Det kan handle om mer enn å gjøre Ukraina i stand til å forsvare seg, sier Wilhelmsen.
    1653734543517.png


    Forsker: Tyngre våpen fra Norge kan eskalere Ukraina-krigen (msn.com)

    Dr.E
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    putlerjugend to the rescue!

    litt søtt at det er snakk om alle mulige tiltak for å unngå at "fin-russerne" skal oppleve krigen selv.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    bajs, jeg som hoppa litt kjapt på her og antok at han også fjerna nedre aldersgrense.

    jaja, det kommer nok snart nok, når desperasjonen tar grep.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det vært kynisme det var snakk om, så hadde vi invadert Russland nå som vi ser hvor svake de er og tatt kontrollen over alle ressursene vi selv ville ha.
    Dermed hadde vi både løst et problemmed en spitter pine gal nasjon og ledelse, som var en konstant trussel mot verden, og _samtidig_ fått mettet vårt uendelige behov for billig energi og råvarer.

    Og samtidig kunne vi sagt at vi frigjorde de fra diktaturet. Noe jeg ikke vet om er så smart med tanke på hvordan russerne ser ut til å fungere.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tror AndersR bør ta en titt på dokumentet Russland for noen år siden offentliggjorde om når de akter å benytte atomvåpen.

    Det ville vært dumt om vi løp rett inn i en forhåndsvarslet atomkrig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke "vi" som løper. Denne krigen er startet av Russland. En eventuell atomkrig vil bli startet av Russland. Selvfølgelig skal man forsvare seg mot agressive fascistiske imperialister. Rett kritikken til rett adresse....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Får bare håpe at Putin får en langt bedre etterfølger, og at det ikke tar for lang tid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant lesing. Ukrainia hardt presset men står i mot foreløpig , men faktum er at russerne ubønnhørlig presser på leser jeg her, og kartene viser at Ukrainia må vike etterhvert. Ingen ting som står her tyder på at det er Russrene som presses ut av området
    Tja, det bølger fortsatt begge veier. Russland siger fremover, men med denne farten vil de bruke et par måneder bare å erobre salienten ved Sieverodonetsk. Det er ikke enveiskjørt, det heller. Dette er nord for Popasne, hvor Ukraina ser mer ut til å forsterke styrkene ved Sieverodonetsk enn å planlegge noen tilbaketrekning derfra.
    Jeg tror ikke på at russerne greier dette heller før jeg eventuelt ser det. Og selv da står ca halve Donetsk igjen før de kan påstå å ha erobret «hele Donbas». Der har de ikke kommet en meter vestover siden februar, og jeg ser ikke helt hvordan de skulle få det til nå, med T-62 tanks og utskremte 18-åringer.

    Det er avisoppslag i dag om at Putin ikke har gitt opp planen om å erobre Kyiv og vurderer å gjenoppta offensiven der. Jeg leser det mest som at rapportene om et par kilometer fremrykning ved Popasne nå har filtrert oppover i systemet og har nådd tsaren i form av en beretning om et strategisk gjennombrudd og en strålende seier. Putins største problem er at han tror på sin egen propaganda.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så, trikset er å få noen i de statlige nyhetskanalene til å lage et fake innslag der de viser at russerne har erobret Kyiv og alle jubler, slik at Putte kan se dette og bli kjempefornøyd?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er noe sånt som behøves, for med denne farten får han det ikke til på bakken i løpet av sin egen levetid. Animasjonen nedenfor er hva han har brukt en hel måned på, og nå utbasunerer han dette som om det skulle vært noe i retning av seieren ved Stalingrad:
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Og, hvis de lykkes med det, er det Odesa, Moldova, Polen og Baltikum som står for tur. Og Sør-Varanger. Alt ifølge dem selv. Appeasement (dvs å belønne angrepskrigen med å akseptere stjålet land) virker ikke som en klok politikk.
    Trodde jeg skulle kunne beruke 50 Høvdinger på noe annet enn en H&K417 (Sivilversjonen) Men hvis Putte får så mye som en kvadratmillimeter av jord i Ukraina må det nok omprioriteres.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Stiller er spørsmål til @Larson Ønsker du at Putin skal stoppes, eller vil du akseptere/anerkjenne Ny-Russland og hva det måtte innebære i fremtiden?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Trodde jeg skulle kunne beruke 50 Høvdinger på noe annet enn en H&K417 (Sivilversjonen) Men hvis Putte får så mye som en kvadratmillimeter av jord i Ukraina må det nok omprioriteres.
    Høhø. Lykke til med reservedeler om du skulle trenge det. Greit nok at tyskerne nekter å sende tyngre saker til Ukraina fordi de er redd for å bli trukket inn i konflikten, men med tanke på hvor flinke HK er til å sende reservedeler til det sivile markedet i et land i fredstid så... vel... ville ikke satt så mye penger på en MR308 nei, selv om den ser fin ut.

    Muligens den best egnede plattformen omgjort til den minst egnede plattformen, utført av HK selv.
    Håper ikke det er mange av disse blant sivilie i Ukraina.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Synes SKYnews sin dekning av krigen er veldig god. Deres, hovedsakelig militære, eksperter virker å ha god peil og gir troverdig informasjon (for de som tror at all info fra vesten er propaganda og fake news så e d antagelig helt uinteressant)
    Nettopp , dette forsterker mitt inntrykk av at russerne lærer og blir sterkere og bedre, Ukrainia er på hælene og blir langsomt overkjørt. At de treffer en tanks med en drone inimellom er langtifra nok til å få russerne ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er forskjell på hva man ønsker å se og det som faktisk skjer.


    Ukraina kan bli nødt til å trekke styrker ut av flere områder øst i landet i takt med at russerne gjør framskritt, skriver Reuters.

    Frykten er at ukrainske styrker skal bli omringet i begge fylkene Luhansk og Donetsk som utgjør regionen Donbas.

    I verste fall kan de siste soldatene som holder stand i Luhansk ende opp som dem som ble igjen i den beleirede byen Mariupol i ukevis før de til slutt overga seg, skriver Associated Press.

    Putin nærmer seg delmålet
    En ukrainsk tilbaketrekking vil gjøre at Russland og president Vladimir Putin kommer nærmere målet om å kapre hele Donbas-regionen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn