Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er tvilende til at NATO ville gå til krig mot russland ifm. et angrep på Baltikum. Hvorfor skulle de
    Du tror altså at f.eks Tyskland, Finland, med sine tette bånd til særlig Estland, og spesielt Polen vil stå rolig og se på at Baltikum faller? Det synes jeg er en jævlig spesiell analyse, mildt sagt.

Svalbard er noe helt annet og helt klart mye mer av en gråsone.

da gjenstår spørsmålet hvor går NATOs røde linje?

Det er spørsmålet bare hvis man kjøper analysen din.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.013
    Sted
    Oslo
    Du tror altså at f.eks Tyskland, Finland, med sine tette bånd til særlig Estland, og spesielt Polen vil stå rolig og se på at Baltikum faller? Det synes jeg er en jævlig spesiell analyse, mildt sagt.

Svalbard er noe helt annet og helt klart mye mer av en gråsone.

Det er spørsmålet bare hvis man kjøper analysen din.
    Er ikke Svalbard essensielt for å overvåke ubåt trafikken fra Kola?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke Svalbard essensielt for å overvåke ubåt trafikken fra Kola?

Klart det er, men det er også mye lenger borte fra kontinentet enn det er fra Russland og vil kreve en voldsom innsats og logistikk, for en liten jordflekk med nesten ingen sjeler. Et helt annet regnestykke enn en bakkeinvasjon av Baltikum og tanken på at Russlands grense forflyttes til Polen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.600
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For å ta den andre veien, hvorfor skulle de ikke angripe? Vi ser jo alle hvor effektiv NATO er. Det er jo den ene suksess historien etter den andre.
    russerne skjelver nok kraftig.
    Jeg vil nok tro at russerne er litt bekymret for luftstyrken til NATO ja.
    NATO bygger jo mye av sin slagkraft på luftherredømme, og når vi ser hvor ubrukelig russiske luftvern er - så tror jeg de skjønner at de ikke kommer så veldig godt ut av et massivt luftangrep fra NATO. Det vil ikke være noe særlig kommando & kontroll, flyvåpen, jernbane, radarkapasitet eller annet igjen etter et slikt angrep.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Jeg ser ikke helt hva det er med russlands krig i Ukraina som får en til å tenke at de er i stand til å erobre seg frem til Algarvekysten. De kunne muligens/trolig klart å erobre Baltikum hvis de hadde valgt den veien i stedet for Ukraina, pga mangelen på beredskap, ressurser og ikke minst areal, men jeg tror ikke de hadde gjort det noe bedre i Finland enn forrige gang.
    Eg er ikkje så veldig bekymra for at Russland skal bestemma seg for å militært okkupera heile Europa.

Det interessante er grensetilfella (bokstaveleg tala). Ukraina, Baltikum (tidlegare Sovjetunionen, tilgang til Austersjøen), Belarus, Moldova, Georgia.

Så trur eg nok at Russland kunne ønskja seg eit belte av 50/50-land mellom, for å bruka Churchill og Stalin-språk, altså land som er politisk opne for russisk press/påverknad og militært insisterer på å ikkje vera eit trugsmål mot Russland (tenk Austerrike og Finland under den kalde krigen). Av ein eller annan grunn tviler eg sterkt på at Finland og Polen har det minste lyst til å vera der.

Svalbard er eit anna spørsmål.

Det handlar både om kontroll/tilgang til Nordishavet, men også (jf. fleire) om atomtrugsmålet.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.836
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sålenge Svalbard fungerer som demilitarisert iht traktaten har jeg problemer med å se en særlig militær betydningen av området... Om ene eller andre sida fant det for godt å ruste opp på øygruppa er det en annen skål...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Bergen
    Når man ser den russiske hærens effektivitet og hvordan de har løst "den spesielle militær operasjonen" som skulle ta en uke, så kan man undres over hvor skremt vi bør være av dem.
    Ja, det er den delen i dag. Slett ikke sikkert så i morra
    Så blir spørsmålet hva som skjer dersom russerne tester en liten enhet gjennom et gjerde langs grensa fra havet til havet…

for øvrig, disse diskusjonene minner meg om de diskusjonene jeg opplevde fra min tid i militæret i perioden 1992-2008 (og da ikke som menig på førstegangstjeneste).. helt lik
    Noe å være stolt av i dag kanskje?
    Og hvor lang tid tror man at Europa har for å bygge opp, vilje etc?
    Er par valg til med høyrevinnere så tenker jeg løpet er kjørt sammenlignet med russisk krigsøkonomi
    Russerangst? 3 år med krig? Spør Ukrainerne

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    521
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Eg er ikkje så veldig bekymra for at Russland skal bestemma seg for å militært okkupera heile Europa.

Det interessante er grensetilfella (bokstaveleg tala). Ukraina, Baltikum (tidlegare Sovjetunionen, tilgang til Austersjøen), Belarus, Moldova, Georgia.

Så trur eg nok at Russland kunne ønskja seg eit belte av 50/50-land mellom, for å bruka Churchill og Stalin-språk, altså land som er politisk opne for russisk press/påverknad og militært insisterer på å ikkje vera eit trugsmål mot Russland (tenk Austerrike og Finland under den kalde krigen). Av ein eller annan grunn tviler eg sterkt på at Finland og Polen har det minste lyst til å vera der.

Svalbard er eit anna spørsmål.

Det handlar både om kontroll/tilgang til Nordishavet, men også (jf. fleire) om atomtrugsmålet.
    Akkurat - nå har de gått inn i Ukraina og her er russerne ikke interessert i en fredsløsning, de har bestemt seg for at de vil ha Ukraina. Og uansett hvor mye våpen vesten pøser inn i Ukraina vil ikke Russland gi seg. De har kanskje ikke det mest effektive militære men de har bortimot ubegrensede ressurser inkludert atomvåpen.
    Norge, Sverige, Finland, Polen, etc tror jeg ikke Russland er så interessert i, i alle fall ikke i overskuelig fremtid.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Har du sett på kartet, stikkord avstand. Er det noen på Svalbard som overvåker ubåttrafikken fra Kola ? Svaret er ingen.
    Det er mogleg vi ser at det treng å sjå frå Vardø og med fly.

barentshavet.png

Likevel: Dersom Svalbard skulle verta okkupert, og militarisert etter russisk mønster, så ville Barentshavet i praksis verta eit russisk innlandshav.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.013
    Sted
    Oslo
    Ta å google " svalsat Svalbard militær betydning"
    Eneste satelitt stasjon med 24h kobling til polare satelitter
    Drives av Kongsberg Satellite Services

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.190
    Det er mogleg vi ser at det treng å sjå frå Vardø og med fly.

Vis vedlegget 1127204

Likevel: Dersom Svalbard skulle verta okkupert, og militarisert etter russisk mønster, så ville Barentshavet i praksis verta eit russisk innlandshav.
    Du presenterer lettversjonen av noe som er spilt på utallige Nato-øvelser. Det å etablere en russisk militær base av betydning på Svalbard vil kreve enorme
    ressurser. Og med bare å se på kartet igjen, logistikkmessige utfordringer av gigantiske dimensjoner. Ubåtfolket vårt f.eks hadde elsket den utfordringen, ja og de oppe i luften... .

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ukraina angriper et mål i Kursk. 3 av 3 med cm presisjon.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.600
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor ha fly som kan lande og ta av fra veier, når du har ekstremt bra militære flyplasser...
    Merkelig, når jeg jobbet i luftforsvaret så var jo litt av greia at disse betongelementene skulle kunne byttes ut og at rullebanene skulle kunne være operativ igjen X-antall timer etter et omfattende angrep.

Når det er sagt så er jagerfly store støvsugere - så rullbanen må være helt fri for rusk og rask som kan trekkes inn i motoren.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Du presenterer lettversjonen av noe som er spilt på utallige Nato-øvelser. Det å etablere en russisk militær base av betydning på Svalbard vil kreve enorme
    ressurser. Og med bare å se på kartet igjen, logistikkmessige utfordringer av gigantiske dimensjoner. Ubåtfolket vårt f.eks hadde elsket den utfordringen, ja og de oppe i luften... .
    Altså (om eg forstår deg rett): I ein open krigssituasjon er det lite poeng for Russland å angripa Svalbard, fordi dei ikkje kan utnytta territoriet. Fair enough.

Då vert spørsmålet om det er verd (for Ru) å ta Svalbard dersom dei kan gjera det utan å utløysa full krig mot NATO, og om den norske regjeringa (uavhengig av farge) vil ha mage til å svara kontant mot eit slikt forsøk.

Eg trur ikkje målet med Ukraina var å gjenskapa Den store fedrelandskrigen, men å slå til og tvinga fram ei regjeringsendring i pro-russisk retning før nokon fekk sukk for seg.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.333
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Bergen
    ^Det er denne konteksten jeg tror russerne vil gripe når de ønsker å eventuelt teste NATO. Dersom usa fortsetter med sin støtte til russerne er det slik jeg ser det, og har tastet om tidligere, rimelig tvil om usa vil støtte oss små land i Europa som ikke har noen kort, og til hvilken kost.
    Og jeg legger til grunn at trump et als regime fortsetter utover 2028.
    russerne vil i stor grad bli brukt av trumpern til dette formålet, og lykkes med det.
    Freds og prateelskerne, tvilerne, snu det andre kinn +++ vil aldri kunne holde stand og snu verdens magaere og dets like

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.993
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at putin åpner en eske Kleenex og spretter lokket på en boks vaselin når han ser hvor lydige russerne er for å marsjere inn i død og lemlestelse på hans kommando.

1000017378.png

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.225
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Forsvaret - Norwegian Armed Forces

Forsøkene fra utenlandske makter som vil påvirke oss endrer seg til stadighet.

– Det er tydelig at nett og sosiale medier blir en stadig høyere prioritert «kamparena» for makt og innflytelse, og at aktørene putter mer penger i det. Infrastrukturen blir mer avansert, og innholdet blir i større grad som en naturlig del av informasjonsmiljøet. Og det har jo ikke noen grenser.

Det sier Eskil Grendahl Sivertsen, forsker og ekspert på påvirkningsoperasjoner ved Forsvarets Forskningsinstitutt.

Med inntoget av kunstig intelligens kan nå alle med en mobiltelefon lage innhold, som framstår som ekte, enten ved å manipulere bilder eller lyd. Og ved å produsere innhold på norsk.

– Du har for eksempel disse russiske nettverkene. Det er ca. 200 falske nettaviser på et femtitalls språk, også norsk, som produserer over 10 000 artikler per døgn.

Det som forundret var hvorfor det ble lagt ned så store summer på nettsider ingen var innom. Men da Newsguard i USA spurte KI om krigen i Ukraina, kom svaret.

– I 33 prosent av svarene de fikk, var russisk propaganda hentet fra disse nettverkene. Det har blitt gjort en lignende undersøkelse på norsk, hvor vi ser de samme fenomenene.

Hvordan vi kan vurdere hva vi kan stole på, og hvem som har ansvaret for å verne oss, det kan du finne ut av ved å høre på Forsvarspodden og episoden «I DYBDEN: Russlands kognitive krigføring».

Forsvarspodden

https://open.spotify.com/episode/1YRz2a6iGOEnnLc2WbsYu3?si=bb21633450654e5d

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Bergen
    Litt om en mulig fremtid
    Til de som ikke orker å lese hele så er dette, for meg, et av de viktigste punktene for oss og den vedvarende diskusjonen om veien til Lisboa
    «..
    The Barents Observer has repeatedly reported about military infrastructure development in the Kola Peninsula and the Arctic. New weapons storages, naval infrastructure and bases are being built, including in Severomorsk, as well as in other north Russian sites such as Novaya Zemlya, Franz Josef Land, Nenoksa and more.

Military infrastructure development are under planning also in Pechenga, the region located along the border to Norway and Finland. When defence minister Andrei Belousov paid a visit to the area in October 2024, he announced plans for plans for new military infrastructure and weapon storage facilities.
    ..»
    Jeg mener at dette og russernes krigsøkonomi, som tidligere tastet, viser en intensjon med en vilje til å følge på som delvis underbygger russernes retorikk om veien til Lisboa.

Og som alle skjønner, selv om russerne tuller det til på slagmarken i Ukraina, er denne oppbyggingen dårlig nytt for Norge.
    Et par skikkelige russiske fartøy som fortøyer godt innenfor floskiftet på Svalbard underbygget av noen bypass pluss en liten grønn styrke som følger med en russisk passasjerbåt inn til Barentsburg
    trumps som ikke synes lille Norge har noen kort
    Et Europa som ikke bryr seg så meget om en fjern øde øy i nord
    Hva gjør vi da, melder oss inn i FOR og håper på alt vel og ute av syne?
    Andre viktige ord er sjølsagt krisemaksimering, russerfobia, konspirasjonsteorier osv osv…

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.993
    Torget vurderinger
    2
    Serbian President Aleksandar Vučić, who maintains strong ties with Moscow, made his first visit to Ukraine since Russia invaded in 2022 on Wednesday and said he supported the country's "territorial integrity."

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.343
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En russer forklarer hva slags person Putin egentlig er, og hvorfor amerikanerne feilvurderer ham. Innsiktsfullt og høyst severdig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn