Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en SVS PB12 NSD som jeg tetta porten i for å sjekke om den tok den verste kulen rundt 35-40Hz (etter det jeg husker). Og det gjorde susen, så jeg solgte den gamle hingsten og kjøpte en SB1000 pro. Ble fornøyd med en gang, men mye kunne bli bedre. Plasserte fronter etter beste evne i et forsøk på å bevare både trøkk, balanse og soundstage. Smekka deretter inn subben og justerte både plassering, faser og frekvenser. Målte mellom alle små justeringer og kom frem til dette resultatet. Kunne vært ennå bedre men da er jeg redd jeg må jeg inn med flere duppeditter.
    Nå kommer svigers så må man bare høre etter... men aldri før har Neil Murrys bassløp trøkka så bra sammen med gode gamle Ian Paice på de gamle Whitesnakeplatene mine. Hærrrli`

    1/6 smoothing:
    Vis vedlegget 880638
    Jeg synes jo personlig du har alt for mye fall alt for tidlig, men det er jo bare meg. Det er masse smekk mye lenger opp i frekvens også. Hvis du har mulighet til det ville jeg testet mye jevnere fall hele veien ned til 1-2khz, og flate ut først der. Så hvor mye fall det skal være fra 20hz til 1-2khz vil jo variere etter smak, typisk en plass mellom 7-10dB basert på hvordan du har skrudd til ovenstående. Dvs at du skal ha VESENTLIG mindre fall frem til 200hz, kanskje 3-5dB maks. Hva som i praksis funker varierer litt på rommet også. Men da mer noe sånt:

    1672474195717.png
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hadde en SVS PB12 NSD som jeg tetta porten i for å sjekke om den tok den verste kulen rundt 35-40Hz (etter det jeg husker). Og det gjorde susen, så jeg solgte den gamle hingsten og kjøpte en SB1000 pro. Ble fornøyd med en gang, men mye kunne bli bedre. Plasserte fronter etter beste evne i et forsøk på å bevare både trøkk, balanse og soundstage. Smekka deretter inn subben og justerte både plassering, faser og frekvenser. Målte mellom alle små justeringer og kom frem til dette resultatet. Kunne vært ennå bedre men da er jeg redd jeg må jeg inn med flere duppeditter.
    Nå kommer svigers så må man bare høre etter... men aldri før har Neil Murrys bassløp trøkka så bra sammen med gode gamle Ian Paice på de gamle Whitesnakeplatene mine. Hærrrli`

    1/6 smoothing:
    Vis vedlegget 880638
    Starta på scratch og fikk dette resultatet i dag. Sjekka med "problemlåta" John Martyns "He`s got all the whiskey" hvor første og laveste basstone nesten rev huset med tidligere forsøk. Med siste kalibrering ble den integrert i musikken og lå ikke på toppen som før. Dere har selvfølgelig rett i at fallet var for bratt.
    Er det bedre i teorien nå tro? Whitesnake ble ikke så voldsomt rått, men med 3db i subben så kom det mye råskap tilbake.
    1/6 smoothing nå også.

    Custom full.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Starta på scratch og fikk dette resultatet i dag. Sjekka med "problemlåta" John Martyns "He`s got all the whiskey" hvor første og laveste basstone nesten rev huset med tidligere forsøk. Med siste kalibrering ble den integrert i musikken og lå ikke på toppen som før. Dere har selvfølgelig rett i at fallet var for bratt.
    Er det bedre i teorien nå tro? Whitesnake ble ikke så voldsomt rått, men med 3db i subben så kom det mye råskap tilbake.
    1/6 smoothing nå også.

    Vis vedlegget 880842
    Hvilken delefrekvens har du mot subben?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Deler ikke. Har ikke mulighet til det. Den står faktisk på 200Hz, fase 180, og room gain på 25Hz, og korrigering på EQ. Den største forskjellen ble på room gain og fase. Vanskelig rom jeg har sikkert. Skråtak, rare vinkler og skeiv møblering. Kasta nesten alt jeg har lest på båten og begynte i forskjellige ender før det ble som målt. Helt sikkert feil måte å gjøre det på, men sånn ble det i dag. Artig prosess.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har en dip på 200+. Har ikke bilde av det, men kan den komme av for høyt satt low pass filter?
    (bildet er slettet, ble feil ifht tidligere bilder)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har en dip på 200+. Har ikke bilde av det, men kan den komme av for høyt satt low pass filter?
    (bildet er slettet, ble feil ifht tidligere bilder)
    Hvis subben ruller av ved 200hz så kan det vel være fordi den er stilt høyere enn høyttalerne og dermed vil lyden naturlig nok være lavere over 200hz når subben ikke lenger hjelper til?

    Det er jo litt interessant å se hvordan dette ser ut i forhold til resten av frekvensområdet, det er først da det går an å si noe om dette er lite, mye eller passe bass, midbass, osv. Altså, du kan jo si noe om det ved å bare lytte da, men ikke vi andre :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hmm, her må det gjøres noe. Har flytta fronter til jeg blir grønn, men dette er det beste jeg fikk til på fronter ned til 200Hz, men målingen er altså med sub.

    Hmmm.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Hvis du trykker her(oppe til høyre) får du en logaritmisk visning av frekvenskurven. Lettere å tyde synes jeg.
    valg.png
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Mere spam, nå med Feq axis. Jeg syns det ser ut som jeg må inn med noe mere hardware mellom pre og effekt. Har som nevnt ingen justeringsmuligheter på front, og kun de som finnes på SVS SB1000 pro.

    Med Freq ax.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Tror jeg har fått forandret noe innstillinger her. Er det noen som kan klippe ut en oversikt det som er mest vanlig?
    innstillinger i rew.PNG
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hmmm. Dette ser feil ut. Kjører 2.1 korrigert via Audyssey og får denne kurven. Kjørt flere ganger med samme resultat. Det var ikke mye dype toner her, men det spiller jo OK på musikk. Glattet med 1/6.
    Noen som "ser" hva som er galt?

    Aud u_man.jpg


    Her er glatte målinger fra anlegget uten mulighet for justeringer på fronter. Dette ble for mye av det gode i bassen.
    Ny målinger med ny SVS.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Den øverste er vel bare fronter......så med litt deling i Audyssey + justering av subnivå så blir det greit.....
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Den øverste er vel bare fronter......så med litt deling i Audyssey + justering av subnivå så blir det greit.....
    Øverste med sub også. Det er lyd i den. Virker som om om Audyssey skrur ned subben. Mulig jeg kløner med innstillinger. Men hvor vanskelig er det med automatiske justeringer da 🙄
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Øverste med sub også. Det er lyd i den. Virker som om om Audyssey skrur ned subben. Mulig jeg kløner med innstillinger. Men hvor vanskelig er det med automatiske justeringer da 🙄
    Automatikken tar hensyn til fronthøyttalerenes kapasitet og gir derfor ofte en deling som er for lav.....og noen ganger så lav at du må aktivere bruk av sub ved avspilling i Stereo i menyen.....
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Alle innstillinger er sjekket og funnet i orden. Trur eg...
    Testet med db meter og toner over og under delefrekvens. Over lå 100hz på 70db, og 40/50/60 lå på 69db.
    Kan det være lydkortet? Eller kan det være noe jeg har trykt på i REW? Irriterende!
    EDIT: 30hz og lavere er ikke så veldig hørbart. Subben spilte så å si alene fra 60hz og ned.
     
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Skal se om jeg får til det neste gang.
    Finner ikke ut stereo og sub, men nå ble alt så meget bedre med settingen dolby surround. Da kom bassen gitt. Håper det ikke forringer lyden.
    Test i morgen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ..nå ble alt så meget bedre med settingen dolby surround. Da kom bassen gitt...
    Det stemmer med hintene du fikk........så da blir det "bass" når fler-kanals lyd avspilles.....
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Det stemmer med hintene du fikk........så da blir det "bass" når fler-kanals lyd avspilles.....
    På en Yamaha jeg hadde så kunne jeg få det i stereo også. Har jo bare 2.1 og fant aldri ut av at jeg måtte sette den i surround av å lese manualen. Men den var jo på utenlandsk så…
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Det funker også på denne Receiveren......som allerede nevnt...... så setter du det i menyen.....
    Og det har jeg utført mener jeg. Og testet. Men det ser ut til å funke kun på surround.
    Men hvis du kan lekse opp i klartekst eller fore meg med teskje så settes det umåtelig stor pris på. Sikkert veldig enkelt når man kan det.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Det er en Cinema 50. Finner heller ikke ut hvordan man forandrer de forskjellige surroundmodes. Skal jo være multiEQ XT32 på denne, og da tenkte jeg at det var alle mulige valg tilgjengelig. Kjører REW x antall ganger med alle mulige valg i stereo uten noen forandringer. Velger så surround, og da slår bassen seg inn på «riktig» måte. I stereo så kommer den lavt i bakgrunnen og det hjelper ikke å skru opp volum på sub.
    Kan ta det tekniske på en annen tråd så får jeg heller ta målinger ettehvert hvis jeg får fiksa dette.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Sett fronter som small i speaker setup.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    I stereo så kommer den lavt i bakgrunnen og det hjelper ikke å skru opp volum på sub.
    Og du er helt sikker på at subwoofer er med i Stereo.?
    -For om den er så burde du jo høre bra forskjell om du skrur opp volumet der og da på sub'en til max.🤔
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Blå er null tull på front i large på tidligere forsterker m/sub fra preout (vet ikke hvorfor målingene klipper men-men).
    Rød er Marantz Cinema 50 med Audyssey men tydeligvis uten sub og deling på 80hz.
    Brun er samme som over, men med sub delt på 60hz.
    Målinger utført på samme volum og samme kabler/PC/Mic etc.
    Må si det er utrolig stor forskjell. Her er det ennå rom for finjusteringer i ampens manuelle innstillinger.
    OG: under knappen "Pure" finner man det som jeg letet etter hele tiden! Å legge noe som IKKE er Pure under den knapper er farlig nært straffbart! Der finner man direct og ikke minst det "alle" maser om: auto... Jeg sjekka "alt" sett bort i fra den knappen. Vet ikke hvorfor jeg plutselig forsøkte den, men der lå den altså godt skjult.
    PUH! Helgen er reddet.
    ABC.jpg
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Hei, finnes det en enkel nybegynner guide? Lasted ned i dag og har umik-1. vil måle db i bass området og finne ut best plassering av ht. Og så korrigere med DSpeaker. Men er helt blank, på preferences og ellers fremgang
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Fant en liten video som viser målekurver profesjonelle lydfolk forholder seg til når de tester..... :unsure:

     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Huset for meg selv ikveld, så tenkte jeg skulle kjøre en del Rew målinger på de 2 ulike plasseringene jeg bruker her med ulike lytteposisjon.
    Ikke veldig stødig i Rew men noe brukt er det. Ser det anbefales å kjøre 1m sveip x4 på målingene. (Ikke brukt så lange tidligere). Rundt 85db på spl.
    Er Dipol høyttalere jeg har, er det andre tips mtp måling jeg bør ta i betraktning i så måte?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn