Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Skal en del frorvrengning til før det blir synlig på frekvensgangen. 10% er et bidrag ved -20 dB.
    Ser at innlegget mitt kan misforstås, så en presisering her: Jeg har ikke sett at Umik-1 komprimerer, men til forvrengningsmålinger ved hørere lydstyrke enn gjennomsnittlig lyttenivå er den lite egnet.
    Er ikke det avhengig av hvilken forsterkning som er satt med mikrobryterne inne i mikrofonen?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er du sikker på dette? La jo ut målinger for en tid tilbake som jeg øket volumet steg for steg. Ingen endringer i frekvensgang opp til ca 105 db.
    Disse målingene ligger i databanken min og jeg kan ikke se at det viser tendenser til kompresjon eller vesentlige endringer i thd. Hvis jeg husker riktig var signal-støy forholdet best omkring 95dB, og bare marginalt lavere på 100dB. Bitte litt opp ved 105dB. Tilsvarende stiger thd noe ved lavere lydnivåer.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Den gir en stor forskjell fra flatt, det er helt sikkert, men jeg synes forskjellen oppleves mer som en perspektivgreie enn en frekvensganggreie. Har nok med valgt programmateriale å gjøre. Artig nok er Yamaha også en stor produsent av akustiske musikkinstrumenter...
    Ja, og min erfaring er at den dalen(selv om lav) tar vekk opplevd skarphet på litt volum som gjerne kan komme eks ifm solo-session med el-gitar på fullt øs.
    Selvsagt avhengig av høyttaler og musikksjanger. :cool:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.672
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Artig nok så har jeg fått en kommentar om litt lite gitarattakk her.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    En låt jeg bruker for å indikere om det er litt skarpt rundt det området er Kokken Tor med DeLillos på litt volum.
    Vokal og gitar på sluten fra ca 4:30 og utover kan bli litt mye på noen høyttalere, og det hjelper oftest om det området er dratt ned litt.
    Ser ut som Yamaha gjør det helt standard. :cool:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En låt jeg bruker for å indikere om det er litt skarpt rundt det området er Kokken Tor med DeLillos på litt volum.
    Vokal og gitar på sluten fra ca 4:30 og utover kan bli litt mye på noen høyttalere, og det hjelper oftest om det området er dratt ned litt.
    Ser ut som Yamaha gjør det helt standard. :cool:
    Denne dippen ligger også inne i noen av voicing kurvene til Lyngdorf. (Music 1 og music 2, mener jeg de heter)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Ja, det er nok et kjent område å jobbe litt med for å få en litt varmere tone på tingene., spesielt om høyttaler er av den skarpe typen.
    -Slikt skaper jo en huslyd som man blir glad i, og antagelig opplever direkte forskjell på når man prøver noe annet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Denne dippen ligger også inne i noen av voicing kurvene til Lyngdorf. (Music 1 og music 2, mener jeg de heter)
    Det stemmer. Her er EQ-profilen, hentet ut av en forumbruker på avforums.com:

    Voice1-3.JPG

    Avrullingen omkring 30 Hz har siden blitt fjernet av Lyngdorf.

    Voice4-6.JPG

    Voice7-9.JPG

    Voice10-12.JPG
    Voice13-14.JPG
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skal en del frorvrengning til før det blir synlig på frekvensgangen. 10% er et bidrag ved -20 dB.
    Ser at innlegget mitt kan misforstås, så en presisering her: Jeg har ikke sett at Umik-1 komprimerer, men til forvrengningsmålinger ved hørere lydstyrke enn gjennomsnittlig lyttenivå er den lite egnet.
    Den har dipswitcher på innsiden om man ønsker å måle ved høyere volum. Om det var slik du tenkte. Jeg har ikke sett at forvrengning har vært et problem. Måtte flippe på dipswitchene selv når jeg skulle gjøre måling av sub hornene på høyere volum utendørs.

    Hvordan så forvrengningen ut hos deg. Sikker på at det ikke bare er eksemplaret ditt? Kan ikke si at jeg har sett noe særlig til det.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    @iGlenn Er dette Lyngdorf tuning ut av boksen eller har du gjort noen justeringer på kurve og/eller bass?
    Dette er med innstillingen FOCUS (altså "Lyngdorf-justert" kun utifra måling i sweetspot, og det er også der jeg målte med REW nå), også har jeg lagt på en voicing (MUSIC 1, som trekker ned litt i området som vist på bildet her under).

    Music1.jpg




    Ellers er dette rett ut av boksen ja.

    Deler aktivt mellom fronter og hjørnebasser ved 400hz, 24db/okt, samt alt er med tidskompensasjon.

    Rommet er HELT RÆVA, og frontene passer ikke inn i det hele tatt så det er egentlig kun hjørnebassere og høy deling på redder inn opplegget.

    Her er en tidligere måling jeg hadde av kun fronter som spiller fullrange uten noen form for DSP:



    Helt krise :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    Dette er med innstillingen FOCUS (altså "Lyngdorf-justert" kun utifra måling i sweetspot, og det er også der jeg målte med REW nå), også har jeg lagt på en voicing (MUSIC 1, som trekker ned litt i området som vist på bildet her under).

    Vis vedlegget 932347



    Ellers er dette rett ut av boksen ja.

    Deler aktivt mellom fronter og hjørnebasser ved 400hz, 24db/okt, samt alt er med tidskompensasjon.

    Rommet er HELT RÆVA, og frontene passer ikke inn i det hele tatt så det er egentlig kun hjørnebassere og høy deling på redder inn opplegget.

    Her er en tidligere måling jeg hadde av kun fronter som spiller fullrange uten noen form for DSP:



    Helt krise :ROFLMAO:
    veldig likt mitt rom under 500hz… DSP fikser ganske mye av det
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes det Dirac Live viser på målingen stemmer lite overens med det rew viser.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ny måling i dag. Ser litt bassfattig ut, men jeg opplever det ikke som det.
    ny måling begge.jpg

    ny måling begge w.jpg
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.627
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @HoJ Det ble bra. Og dette er målt i lytteposisjon med kalibrert mik?

    Litt mye nivå oppover, ellers så det vel ikke så galt ut. 70-100hz kunne jo vært dradd ned kanskje.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette er målt i lytterposisjon med kalibrert mikrofon ja, Jeg kjører Dirac fra 20-200 - synes mye av energien og livligheten forsvinner i toppen med dirac hele veien. Har ikke gjort noe annet en å legge inn delay og sette crossover på 150 på både sub og høyttalere.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.627
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ganske mye løft fra 3khz og opp, men det er kanskje slik høyttalerne er tunet da. Kanskje ikke ultraimponert over Dirac heller hvis den er aktiv fra 20-200hz. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mulig andre alternativer gjør en bedre jobb, blir fort dyrt å bytte dsp-system. Dirac rydder mye i lydbildet her synes jeg, selv om det ikke ser slik ut på målingene.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.627
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mulig andre alternativer gjør en bedre jobb, blir fort dyrt å bytte dsp-system.
    Det kan hende det er variasjoner i rommet som vises bedre med multimåling som gjør at den har tatt de valgene den har gjort. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk tatt et par raske målinger på mitt oppsett gjennom AL kalibrert 2.1 oppsettet. 1/12 smoothing.
    NB: Nivået er ikke kalibrert.

    1688684555254.png


    Og jeg mener dette er omtrent slik AL simulerte det til å bli (alt for lenge siden til at jeg har alle innstillingene korrekt) Mulig jeg må gjøre en ny måling og AL simulering snart.

    1688684816041.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Lignet ikke mye den der. mk1
    Her er en simulert av Audiolense og en målt med REW. Her prøvde jeg å få mikrofon så riktig plassert som mulig. Ikke store forskjeller her

    1688703706965.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen forklare hvordan jeg kan få riktig delay mellom sub og høyttalere med rew?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor bruke REW når du har Dirac ?
    Kan dirac fikse delay? Har forstått på andre forum at delay og crossover må settes i minidsp før jeg måler i dirac. I hvert fall når jeg har to høyttalere og to suber.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det stemmer nok hvis du kun har stereokorreksjon i Dirac.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer nok hvis du kun har stereokorreksjon i Dirac.
    Nettopp, så da må jeg sette delay på høyttalerne. Det er jo delay både i subene og Minidsp så det må også tas med i betraktningen. Har sett på videoen over, men forstår ikke hvordan dette måles i rew.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn