Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ja er med på det, men poenget mitt var at utfasing burde virke bedre jo lavere du kommer i frekvens noe som ikke ser ut til å skje her
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvis man har et rom der vegger, tak eller gulv blir satt i bevegelse kan det hende det er dette om skaper denne halen også.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja er med på det, men poenget mitt var at utfasing burde virke bedre jo lavere du kommer i frekvens noe som ikke ser ut til å skje her
    Det kan være fordi selve rommet ikke er stivt nok ved lave frekvenser. Veggene slipper jo gjennom mer lyd ved lave enn høye frekvenser, ergo blir de mykere jo lavere frekvensen blir.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    På en måte kan man si det, meeeeen....en titt i denne tråden viser litt av striden mellom de "lærde" med kompetanse...? :unsure:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/teknisk-analyser-av-låter-og-hvordan-de-integrerer-i-våre-anlegg.101647/page-32#post-3458630
    Jeg har ikke sett den tråden før, men jeg har lært utrolig mye av kompetente «amatører» her som jeg har tatt med i min egen produktutvikling. Brukte gåseøyne med vilje fordi mange har kompetanse som holder et profesjonelt nivå og vel så det. De beste amatørene går langt utenpå mange proffer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja er med på det, men poenget mitt var at utfasing burde virke bedre jo lavere du kommer i frekvens noe som ikke ser ut til å skje her
    Jeg har sett mye tilsvarende også uten dba, men jeg vet ikke hva det skyldes. Det kan være målestøy. Jeg ver ikke, men støy-signalforhold er alltid dårligere i bassen enn lengre opp.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ja er med på det, men poenget mitt var at utfasing burde virke bedre jo lavere du kommer i frekvens noe som ikke ser ut til å skje her
    En måling både med og uten "bakvegg" vil vel gi svar på det? Og det bør vel være dramatisk forskjell med så "kraftig" tiltak... :unsure:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sett mye tilsvarende også uten dba, men jeg vet ikke hva det skyldes. Det kan være målestøy. Jeg ver ikke, men støy-signalforhold er alltid dårligere i bassen enn lengre opp.
    Tilsvarende uten dba er jo helt naturlig, basen lever alltid lengre i et rom og konseptet utfasing er nå en gang slik at i en vanlig stue eller mindre vil dypbassen alltid forsvinne om man kobler i motfase er derfor jeg lurer på hvorfor virkningen ser mindre effektiv ut i den lave enden.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.988
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det blir DBA i bula mi om ikke så alt for lenge. 16 stk. av verdens beste 15 tommere er på vei :cool:
    Selv om rommet mitt er kvadratisk og har stive vegger, gulv og tak så tror jeg det kan være noe å hente på å kunne tune driverne på bakveggen bittelitt individuelt avhengig av hvordan rommet møbleres.
    Det jeg kunne ønske meg er en tråd der de som har fungerende DBA kunne legge ut hvordan de har løst det med delay, DSP, hardware osv.
    Kanskje du starter Syncrolux?

    Jeg har lyst til å gå PRO veien med en 32 kanals DAC og multikanals lyd via pro audionettverk og hele faderullan om nødvendig. Om dette må drives fra en PC er greit. Er det DSP på PC som gjelder da? Hvilke løsninger er optimale? Trinnov med 32 kanaler synes jeg blir for dyrt.
    Hvem har peiling?
    Snickers sine 15” ? Blir spennende å høre om😀
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tilsvarende uten dba er jo helt naturlig, basen lever alltid lengre i et rom og konseptet utfasing er nå en gang slik at i en vanlig stue eller mindre vil dypbassen alltid forsvinne om man kobler i motfase er derfor jeg lurer på hvorfor virkningen ser mindre effektiv ut i den lave enden.
    Det jeg mener er flott vannfall ned til er visst nivå, og så kommer det en ny fase med lang etterklang … disse halene som stikker ut.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tror det kan være refleksjoner fra andre rom i huset.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det kan være fordi selve rommet ikke er stivt nok ved lave frekvenser. Veggene slipper jo gjennom mer lyd ved lave enn høye frekvenser, ergo blir de mykere jo lavere frekvensen blir.
    Det er meget tenkelig. Jeg ser selv hvordan store vindusflater, gulv og vegger settes i bevegelse av bassresponsen. I det ene øyeblikket absorberer flatene vibrasjoner fra bassresponsen, og i neste sekund stråler de ut den samme lyden.
    Jeg har sett mye tilsvarende også uten dba, men jeg vet ikke hva det skyldes. Det kan være målestøy. Jeg ver ikke, men støy-signalforhold er alltid dårligere i bassen enn lengre opp.
    det er nok også en grunn til at hørselen har veldig lav sensitivitet nedover i frekvens. Jeg antar at det er mye vind-støy og lignende som vi heldigvis går glipp av. På stille dager på hytta så får jeg målinger med veldig lite thd langt ned i frekvens. 52m2 stue som er åpnen til hall, loftstue etc. Parkett på betong gulv og isolerte vegger med trepanel innvendig. Skrått tak opp til 4,5m og usymmetriske vegger. Lite som vibrerer der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tror det kan være refleksjoner fra andre rom i huset.
    Rommet mitt har en ganske stiv og tykk langvegg mot kun ett tilstøtende rom, og doble dører. De tre andre veggene er yttervegger. Når jeg måler rundt 70 dB høres det så og si ikke i naborommet, men jeg skal ikke avslå ideen helt for det. Skal se om jeg klarer å få gjort noen målinger på dette på noe vis.

    Edit: to tilstøtende rom, men dør bare inn til ett av de.
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.543
    Sted
    Langesund
    Rommet mitt har en ganske stiv og tykk langvegg mot kun ett tilstøtende rom, og doble dører. De tre andre veggene er yttervegger. Når jeg måler rundt 70 dB høres det så og si ikke i naborommet, men jeg skal ikke avslå ideen helt for det. Skal se om jeg klarer å få gjort noen målinger på dette på noe vis.

    Edit: to tilstøtende rom, men dør bare inn til ett av de.
    Ser en på vannfallet ditt, så ser en at det faller ganske kontant de første 25 db. Ørets dynamikkområdet i bassen er ganske redusert og når du spiller på normale nivåer, vil det som ses nederst i vannfallet neppe være til stor sjenanse
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nemda, det er neppe direkte hørbart. Likevel interessant å finne ut av. Jeg har også en resonans ved 18 Hz som ikke rimer med målene på rommet… så den kan være fra et tilstøtende rom.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Inni rommet:
    Jan 9 - DBA - lukket dør.png


    Utenfor rommet:

    Jan 9 - DBA - utenfor rommet 1.png


    Se spesielt de to laveste fjelltoppene ved ca 18 og 26 Hz.

    Enten oppstår resonansene i selve rommet og lekker ut gjennom dør og vegger, eller så oppstår de utenfor rommet og lekker tilbake.

    Interessante greier. Det jeg selvsagt burde gjøre nå er å måle rommet utenfor med en høyttaler plassert der.....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser jo ut som du setter hele huset i arbeid nede i dypet.:) Jeg hører jo ting knirke oppe når jeg pumper i dypet, så tror nok du er på riktig spor. Min stue er jo helt åpen og slusser dypbassen opp trappen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når jeg spilte musikk tidlig om mårran i dag så klagde samboeren som inntil da fortsatt sov i andre hjørnet av huset, en etasje opp og bak fire dører, på at et bilde på soveromsveggen klirret. Måtte vært når jeg spilte Yello eller Kraftwerk….
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.450
    Antall liker
    35.266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg spilte musikk tidlig om mårran i dag så klagde samboeren som inntil da fortsatt sov i andre hjørnet av huset, en etasje opp og bak fire dører, på at et bilde på soveromsveggen klirret. Måtte vært når jeg spilte Yello eller Kraftwerk….
    Hodetelefoner... da slipper du klage...😜
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kan fint spille 80 dB i lytterommet uten at hun hører noe som helst på soverommet …. Bortsett fra når jeg treffer en resonans i huset ved 25Hz…
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.988
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo ut som du setter hele huset i arbeid nede i dypet.:) Jeg hører jo ting knirke oppe når jeg pumper i dypet, så tror nok du er på riktig spor. Min stue er jo helt åpen og slusser dypbassen opp trappen.
    Hva sier resten av husstanden når du er så snill og deler bassen med resten av huset? Eller for å si det på en annen måte. Blir det ikke mye bass i stua?😀
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Merkelige ting skjer på lave frekvenser. Jeg satte på tonegenerator med Kii Three for å finne ut når bassresponsen sluttet å være hørbar. Et eller annet sted på midten av 20-tallet sluttet jeg å høre så mye, men når jeg kom til 17-18 hz ble det et jækla spetakkel på kjerringen som sto på kjøkkenet.

    Hun trodde det var jordskjelv siden glassene i skapet hoppet ut. Det er ikke rare nivået Kii har så langt nede, men når ting først begynner å resonere...

    Uansett, egenstøy fra mikrofonen kan muligens også forklare mye grums i dypet?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva sier resten av husstanden når du er så snill og deler bassen med resten av huset? Eller for å si det på en annen måte. Blir det ikke mye bass i stua?😀
    Aldri fått noen klage, bare litt latter når glassene har danset på bordet oppe.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte bare sjekke tilstanden i stua….
    Bass med 50% tilkoblet.jpg
    Hva skjer ved 190hz.jpg
    Seas1.jpg
    Tja.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg måtte bare sjekke tilstanden i stua….

    Du er ikke alene om å ha en slik skjønnhetsflekk rundt 200.... 😁 Finner det best å la den være her. Den oppfører seg ikke som en skulle tro ut fra målinger.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Den får være i fred inntil jeg får fingen ut og gjør ferdig resten av mitt langsomme prosjekt
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du er ikke alene om å ha en slik skjønnhetsflekk rundt 200.... 😁 Finner det best å la den være her. Den oppfører seg ikke som en skulle tro ut fra målinger.
    Tja, den ser jo nesten ut som en perfekt kansellering. Kan det være en fasefeil i deling mellom sub og hovedhøyttalere. Jeg ser forresten at det også oppstår noe rundt 90-95 hz (halve frekvensen), så da er det kanskje knyttet til bredde på rommet eller 90 cm avstand til veggen bak lytter?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvilket 3D-program anbefales for å plotte målinger av frekvensresponsen i et rom?
    Legger ved en skisse som viser målepunkter i et rom som er 4 x 7 meter. Det måles i flere lag av høyde og bredde bl.a. kne, bryst og hode.
    Målingene utføres med sub1, sub1 + sub2, sub1 + sub2 + sub3 og sub1 + sub2 + sub3 + sub4

    3D_rom.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Etter flere runder med måling ser det ut som "nøytraliteten" blir bedre når volumet økes... :unsure:
    Flere som opplever det samme?

    Legger ved målinger fra 3 forskjellige stillinger på MV - 2 av kurvene er smoothet

    bif_120122_II.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.543
    Sted
    Langesund
    Hva er det du måler her. 117-118 db mellom 100 og 200 hz krever jo noe annet en en 6,5"
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Absoluttverdiene på REW sin db Y akse er i hytt og pine, om man ikke har gjort kalibrering av mic og REW med dB måler
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette kan også skje om man trekker ut og setter inn mic uten å restarte. Hjelper ikke å legge inn kalibreringsfil heller da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn