Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken oppdatering tenker du på? Pro upgrades?
    Jeg stiller et spørsmål og svarer ikke, men jeg har selv opplevd at REW plutselig endret dB nivået uten at jeg endret mic, kalibreringsvolum eller kalibreringsfil. Kanskje software oppgradering, brukerfeil eller noe annet.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stiller et spørsmål og svarer ikke, men jeg har selv opplevd at REW plutselig endret dB nivået uten at jeg endret mic, kalibreringsvolum eller kalibreringsfil. Kanskje software oppgradering, brukerfeil eller noe annet.
    Ja, brukerfeil er jo helt vanlig og særlig når det gjelder lyd + Windows(Eple kjenner jeg ikke)
    Med eksternt lydkort, som her, så blir det en prosedyre å koble til utstyret FØR pc startes slik at komponentene blir detektert i oppstarten - HVER gang det skal måles. Når REW er startet blir det å CALIBRATE mic som første sjekk før man fortsetter. Så er det å sjekke at alle elementene i hver sub-gruppe lager lyd der de skal....før måling begynner og volumet justeres til nivået det skal måles på...
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    212
    Sted
    Oslo
    Hei alle sammen .
    Jeg har kjøpt meg umik 1 mic fra avshop og har forsøkt å skjønne meg på dette, men ting tar tid.
    Er det noen som sitter på en enkel guide som forklarer det viktigste jeg må kunne der for å kalibrere høyttalerene mine, da tenker jeg på front høyttalerene for det meste.
    Jeg benytter meg av Denon x4700h

    Problemet mitt er at jeg er for dum til å skjønne noe, har lest gjennom https://www.avsforum.com/attachments/rew-101-hts-current-version-pdf.3137527/
    Men savner en enkel guide på hvordan man da bruker EQ eventuelt audyssey med ratbuddysey ( om noen bruker dette ? ) for å plotte inn frekvenser og eq via dette ?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    En måling over litt større frekvensområde...

    bif_180122_I.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Det var flate greier , hvordan fikk du det slik?
    Mye eksperimentering med elementenes individuelle plassering og fordelt i sub-systemets To Tårn.
    Subbene er manipulert i 3 grupper med separat Gain på alle elementer...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor separat gain i basstårn?
    Lytteposisjonen er låst i trekant med fronthøyttalere.
    Det er lengre avstand til det ene hjørnet i rommet enn det andre....fra lytteposisjonen.
    Hvert trinn i hvert tårn er plassert 90° på subben under.
    Alle elementer må levere lik respons i lytteposisjon uansett plassering i hvert tårn...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har lyst til å gå PRO veien med en 32 kanals DAC og multikanals lyd via pro audionettverk og hele faderullan om nødvendig. Om dette må drives fra en PC er greit. Er det DSP på PC som gjelder da? Hvilke løsninger er optimale? Trinnov med 32 kanaler synes jeg blir for dyrt.
    Hvem har peiling?
    Jeg synes det virker unødvendig komplisert med 32 kanaler. Jeg ser det vel som en umulig oppgave å få til noe meningsfult med individuell tilpasning av elementene.

    Mitt enkle tips er Crown Itech serie. Kjør en kanal på frontveggen og en på bakveggen. Den har innebygd DSP som gjør at du kan gjøre delay/fase/EQ på bakre array (og litt EQ på front hvis man ønsker). Den tar digital signal inn, og den har også en analog override som jeg bruker (Jeg bruke den digitale inngangen til stereoanlegg også har jeg surroundanlegg koblet på den analoge inngangen. Så når det kommer analogt signal - så henter den signal derifra, og ellers er det den digital inngangen som er i bruk).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det blir DBA i bula mi om ikke så alt for lenge. 16 stk. av verdens beste 15 tommere er på vei :cool:
    Selv om rommet mitt er kvadratisk og har stive vegger, gulv og tak så tror jeg det kan være noe å hente på å kunne tune driverne på bakveggen bittelitt individuelt avhengig av hvordan rommet møbleres.
    Det jeg kunne ønske meg er en tråd der de som har fungerende DBA kunne legge ut hvordan de har løst det med delay, DSP, hardware osv.
    Kanskje du starter Syncrolux?

    Jeg har lyst til å gå PRO veien med en 32 kanals DAC og multikanals lyd via pro audionettverk og hele faderullan om nødvendig. Om dette må drives fra en PC er greit. Er det DSP på PC som gjelder da? Hvilke løsninger er optimale? Trinnov med 32 kanaler synes jeg blir for dyrt.
    Hvem har peiling?
    Nå får vel du forsterkeri til kostpris og skulle ikke forundre meg om du fikk de 16 elementene til "for you my friend" pris. Spander nå på deg en skikkelig styreløsning. Feks Trinnov d-mon for proffene koster jo bare en brøkdel av hjemmejåle ekvivalenten. Dukker opp på ebay fra tid til annen også.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg synes det virker unødvendig komplisert med 32 kanaler. Jeg ser det vel som en umulig oppgave å få til noe meningsfult med individuell tilpasning av elementene.

    Mitt enkle tips er Crown Itech serie. Kjør en kanal på frontveggen og en på bakveggen. Den har innebygd DSP som gjør at du kan gjøre delay/fase/EQ på bakre array (og litt EQ på front hvis man ønsker). Den tar digital signal inn, og den har også en analog override som jeg bruker (Jeg bruke den digitale inngangen til stereoanlegg også har jeg surroundanlegg koblet på den analoge inngangen. Så når det kommer analogt signal - så henter den signal derifra, og ellers er det den digital inngangen som er i bruk).
    Jeg ser at både du og Syncrolux får skikkelig bra resultater ved å kjøre front-bass og bak-bass sammen uten noe mer fiksfakseri annet enn delay, filter og EQ, så da starter jeg der jeg også. Har en Behringer DCX2496 som skal få prøve seg først i hvert fall. Den har 6 utganger man kan leke seg med så jeg har jo muligheten til å trikse med 6 bass-"soner" hvis jeg vil gjøre dette vanskelig for meg selv.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Nå får vel du forsterkeri til kostpris og skulle ikke forundre meg om du fikk de 16 elementene til "for you my friend" pris. Spander nå på deg en skikkelig styreløsning. Feks Trinnov d-mon for proffene koster jo bare en brøkdel av hjemmejåle ekvivalenten. Dukker opp på ebay fra tid til annen også.
    Forsterkere blir ikke noe problem nei. Og med mitt pragmatiske forhold til hvordan disse skal se ut så blir ikke kabinettprisen særlig avskrekkende heller. Alt blir montert på eget teknisk rom uansett.
    Det er jo Snickers' sine 15 tommere som skal monteres og selv om jeg fikk noe kvantumsrabatt så ble det ikke noen billig affære. Det blir spennende å se om de har så lav forvrengning som lovet. Jeg kommer til å spandere på meg en skikkelig styreløsning av dette, men det kan være greit å ta det steg for steg så det blir nok den gamle Behringer som får første forsøk på styringen av bassene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kommer til å spandere på meg en skikkelig styreløsning av dette, men det kan være greit å ta det steg for steg så det blir nok den gamle Behringer som får første forsøk på styringen av bassene.
    DCX2496 tjente meg godt i flere år og en steg for steg tilnærming stiller jeg meg 100% bak! (y)
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Da var det min tur til å teste ut rew målinger med umik☺. Jeg har gått til anskaffelse av umik 1 og LARSA i AudioTools. Resultatet så vel ikke så stein hoppende galt ut, eller…?

    Planen er og eksperimentere med plassering av høyttalerne, bilder på vegger samt bedre integrering av sub.

    Så til første graf, tatt i lytteposisjon. Hva er problemoråder her? Er det litt lite i 150 Hz området?
    42895C12-B282-4E70-95E3-617619DE5DE7.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.140
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kort innpå med spørsmål som sikkert er besvart 100 ganger.
    Hvilken glatting velges for det meste dersom en måling skal presenteres her?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.547
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1/6, her med mikken i hodeposisjon etter en justering går kveld, ca 2 m fra driverne.

    Stue-hifi dette. L-formet rom på ca 48 kvm. Og ja, det søkket omkring 2-3 kHz er stadig like tilsiktet.

    @Dalemark, kan du vise samme måling med 1/6 okt glatting? Det gjør det faktisk enklere å se hva man hører.
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    1/6, her med mikken i hodeposisjon etter en justering går kveld, ca 2 m fra driverne.

    Stue-hifi dette. L-formet rom på ca 48 kvm. Og ja, det søkket omkring 2-3 kHz er stadig like tilsiktet.

    @Dalemark, kan du vise samne måling med 1/6 okt glatting? Det gjør det faktisk enklere å se hva man hører.
    Da var det 1/6 smoothing.
    F01B00B8-27B0-4B7E-84BF-771C62A6962A.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.547
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har en stigende trend fra 100 Hz til 10 kHz på 5 dB, invers av hva de fleste av oss har (min f.eks synker 6 dB). Det må låte lyst hos deg tenker jeg.
    (5 dB/delstrek mener jeg det står.)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Låter litt lyst her ja. Noen forslag på hva som kan gjøres med det?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Den innstillingen av micen helt oppi høyttaler som vises i AudioTools sin setup video, hvor viktig er det?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    @Dalemark , når du har Umik-1 mikrofon så er der veldig greit å bruke REW som er gratis. Hvorfor trenger du AudioTools ,, min gratisversjon viser pink noise som rett strek, mens den egeentlig faller. Kan det forklare stigningen din?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har bare en ipad for hånd. Skal få lånt en bærbar pc og tatt noen nye målinger. Mange takk for hjelpen her😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Jøss hvordan kobler du Umik til en iPad.? Overgang?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Vi er alle opptatt av lyd.....og det kan muligens bli mulig å endre kroppens egenskaper til det bedre, men hvordan?
    Her er en ekspert som belyser våre utfordringer.....også som lyttere.
    Hører dere like bra som eksperten i dette programmet?

    " Anatomisten Alice Roberts begir seg ut på et fryktløst vitenskapelig eksperiment for å bygge en kopi av sin egen kropp i en helt perfekt utgave. Denne dokumentaren utfordrer alt du trodde du visste om hva en perfekt kropp er. "

    Den perfekte HØRSEL
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hei alle sammen .
    Jeg har kjøpt meg umik 1 mic fra avshop og har forsøkt å skjønne meg på dette, men ting tar tid.
    Er det noen som sitter på en enkel guide som forklarer det viktigste jeg må kunne der for å kalibrere høyttalerene mine, da tenker jeg på front høyttalerene for det meste.
    Jeg benytter meg av Denon x4700h

    Problemet mitt er at jeg er for dum til å skjønne noe, har lest gjennom https://www.avsforum.com/attachments/rew-101-hts-current-version-pdf.3137527/
    Men savner en enkel guide på hvordan man da bruker EQ eventuelt audyssey med ratbuddysey ( om noen bruker dette ? ) for å plotte inn frekvenser og eq via dette ?
    sjekk disse linkene:)

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    sjekk disse linkene:)

    Audyssey Room EQ Review - testeren har på flere punkter for liten innsikt på flere områder i bruk av verktøyet og verifisering - trist
    a tool for tweaking Audyssey - for den vanlige bruker er dette like vanskelig risikosport som basehopping med ryggsekk uten fallskjerm
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hei
    Her er mine målinger med UMIK og REW. Audessey MultEQ app
    Stue anlegg. Rommet er ca 4x9meter. Sofa mot bakvegg, sitter ca 300cm fra HT.
    Bilder med 1/6 oppløsning.
    Prøver å legge ved REW.mdat fila av målingen men får ikke det til.
     

    Vedlegg

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Audyssey Room EQ Review - testeren har på flere punkter for liten innsikt på flere områder i bruk av verktøyet og verifisering - trist
    a tool for tweaking Audyssey - for den vanlige bruker er dette like vanskelig risikosport som basehopping med ryggsekk uten fallskjerm
    Mulig det, men ikke like livsfarlig da ;-)
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hva brukes i db på sweep? Ser jeg får helt forskjellige utslag avhengig av volumet på sweepen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn