Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Hva brukes i db på sweep? Ser jeg får helt forskjellige utslag avhengig av volumet på sweepen.
    Det holder vel med et nivå mellom 80 og 90 db. Målekurven skal bli lik med forskjellig nivå, så lenge den er tatt på samme sted og under samme forhold. Måler du veldig høyt kan komprimering i drivere skape avvik
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Da var ny måling foretatt justert inn med riktig latency.

    D9C1433E-3C9B-4DBF-95DD-09B1801E6E70.png
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Skal nå over på REW og foreta noen målinger der fra samme posisjon. Må latency justeres inn der også?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Uten å ha hørt det du måler, kan det jo likevel se mer ut som en høyttaler-respons.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Her er mine målinger med UMIK og REW. Audessey MultEQ app
    Stue anlegg. Rommet er ca 4x9meter. Sofa mot bakvegg, sitter ca 300cm fra HT.
    Bilder med 1/6 oppløsning.
    Prøver å legge ved REW.mdat fila av målingen men får ikke det til.
    Høy nivå på subben ?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Bruker 1/6 smoothing. Hva mener du? Innstallerte nettopp REW her. Noe jeg må være obs på?
    Hva jeg mener er at den REW målingen du la ut ser ut som en ganske normal frekvensrespons fra en høyttaler. Du er sikkert på rett vei.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Er det meg som er helt på jordet her. Bruker umik 1 med tilhørende kalibreringsfil. Må jeg kalibrere mere?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette står i hjelpmenyen:

    Show Schroeder integral allows the Schroeder integral for the nearest classical RT60 calculation result to be shown alongside the decay profile.

    Ikke at jeg ble så mye klokere av det:confused:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Ja leste litt på dette uten å bli så mye klokere. Men hele den greia med RT er vel for store rom så en bør ikke bry seg med det
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Bruker umik 1 med tilhørende kalibreringsfil. Må jeg kalibrere mere?
    Ved hvilket volum sender du signal ut fra høyttalerne? Det må settes inn i REW der jeg viste på forrige skisse...
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Ved hvilket volum sender du signal ut fra høyttalerne? Det må settes inn i REW der jeg viste på forrige skisse...
    Du trenger ikke det og du kan ikke, når du har en dedikert kalibrerings fil som han bruker.
    Da må du endre cal fila på "sens Factor", dersom du skal tulle med det.

    re.jpg
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    De mikrofonene jeg har justert cal fila på er 1-3db feil i snitt. Men det er gjengs over hele fjøla , så det betyr jo egentlig ingenting. Det er først og fremst en kalibreringsmik, om de spiller 90db eller 92db betyr ikke så mye,Så lenge det er over hele spekteret. Vanlige DB målere er som regel alltid feil de også, Typisk clas Ohlson måler, Radio Shack osv måler ikke rett de heller. Har justert en gjeng med slike opp igjennom. De er ikke laget for DB drag 🙃

    Siden du ennå holder på med kalibrering av SPL i REW, hva bruker du til kontroll måling av kalibreringsmikken ? DB måler ?


    med og uten endring på en Umik
    Capture.PNG
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har sett litt på THD målinger med REW, og lurer litt på hvordan man best bør gjøre dette når man er nødt til å gjøre det innendørs. Spørsmål:
    -Avstand ? 1 meter, 10 cm?
    -Med eller uten EQ?
    -Ved et gitt SPL nivå @ 1 meter, eller en gitt spenning inn?

    Er det noen ting i REW man burde stille inn for å få et mest mulig pålitelig resultat?

    Saken er at jeg har målt ved 80 dB i lytteposisjon på 3 meters avstand, og alt ser ut til å ligge under noise floor. Får ikke det helt til å rime heller.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg målte mellomtonen på Magnepan høyttalerne mine nå på 1 meter med nå, med et SPL rundt 85 dB. Siden forvrengningen er ekstremt lav trodde jeg det var noe galt med målinga, men jeg så jo når jeg utvidet frekvensområdet litt nedover at dette nok er korrekt, for her stiger det jo på som forventet.

    Brun er Noise Floor. Rød er 2.orden og gul 3.orden.

    Magnepan midrange THD 1 meter.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er basspanelet i samme frekvensområde, men 6 dB høyere. Vil tro det går helt bananas under 200 Hz da...

    Magnepan Bass THD 1 meter.png
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.517
    Torget vurderinger
    1
    Min er erfaring er at ved virkningsgrad og under ser det veldig pent ut på de fleste elementer, om du legger til 5-10dB kan det hende at det endrer seg til det verre
    Jeg målte mellomtonen på Magnepan høyttalerne mine nå på 1 meter med nå, med et SPL rundt 85 dB. Siden forvrengningen er ekstremt lav trodde jeg det var noe galt med målinga, men jeg så jo når jeg utvidet frekvensområdet litt nedover at dette nok er korrekt, for her stiger det jo på som forventet.

    Brun er Noise Floor. Rød er 2.orden og gul 3.orden.

    Vis vedlegget 784506
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg skal måle noen andre greier under samme forutsetninger, så skal vi se. Kommer tilbake til dette.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er en annen høyttaler målt på samme SPL nivå. Det er en 8" Seas Excel W22 pluss en B&G Neo3 planardiskant, en høyttaler jeg anser er ganske bra. Delefrekvens er 2,5 kHz eller noe sånt. Dette ser litt mer grisete ut gitt.. 5% 2.orden ved 2 kHz. Yikes. Forklarer vel hvorfor Valentino ga den tommel ned....

    Seas W22 og Neo3.png
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Har griller i ørene. Mellomtonegriller.
    Om noen ønsker å få slaktet mellomtonegjengivelsen sin er det bare å ta kontakt!

    Jeg kunne tenkt meg å sett på Excel W22, W12 og Mundorf 2340 som 3-veis uten baffel. Dipolgriller.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hehe. Har griller i ørene. Mellomtonegriller.
    Om noen ønsker å få slaktet mellomtonegjengivelsen sin er det bare å ta kontakt!

    Jeg kunne tenkt meg å sett på Excel W22, W12 og Mundorf 2340 som 3-veis uten baffel. Dipolgriller.
    Jeg hadde faktisk det en gang. To W12 og fire W22. Mener å huske det låt bra. Skal finne bilde av det ... Poster i tråden din.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg målte mellomtonen på Magnepan høyttalerne mine nå på 1 meter med nå, med et SPL rundt 85 dB. Siden forvrengningen er ekstremt lav trodde jeg det var noe galt med målinga, men jeg så jo når jeg utvidet frekvensområdet litt nedover at dette nok er korrekt, for her stiger det jo på som forventet.

    Brun er Noise Floor. Rød er 2.orden og gul 3.orden.

    Vis vedlegget 784506
    Kjørte du Stepped Sine i RTA som gir en mer nøyaktig måling av vreng?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.585
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Liten rapport om forskjellen mellom Umik-1 (med medfølgende kalibreringsfil) og Umik-2 (med kalibreringsfil fra uavhengig tredjepart aka cross-spectrum labs):

    Mulig jeg var heldig med min Umik-1, men disse har ikke mer enn ca +/-1dB avvik i forhold til hverandre, mao begge ganske presise. Det største avviket var at Umik-1 lå ca 1dB høyere enn Umik-2 over et bredt område fra ca 7-18khz. Nedover i frekvens var det nesten helt likt med noen små avvik her og der.

    1644685693374.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Kanskje de har forbedret kslibreringsprosedyren. Men begge disse ser ut til å burde fungere bra.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Aktiv drift av frontene. Rom og plassering i stor grad symmetrisk, men noen variasjoner er det for eksempel med dør og vindu bak i rommet. Har til nå tatt nærfeltsmålinger kun på den ene høyttaleren, korrigert driver/horn kombinasjon, og deretter brukt samme EQ på den andre høyttaleren. Bør jeg korrigere hver høyttaler for seg??
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.585
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Aktiv drift av frontene. Rom og plassering i stor grad symmetrisk, men noen variasjoner er det for eksempel med dør og vindu bak i rommet. Har til nå tatt nærfeltsmålinger kun på den ene høyttaleren, korrigert driver/horn kombinasjon, og deretter brukt samme EQ på den andre høyttaleren. Bør jeg korrigere hver høyttaler for seg??
    Du bør korrigere rom og høyttalere hver for seg. Så først få høyttalerne slik du ønsker de (nærfelt og/eller friluft), og så ved behov justere en eller flere høyttalere mtp rommets påvirkning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn