Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det det måler i rommet er jo det som teller.
    Men hvor mange akustiske tiltak har du gjort i dette rommet Balle?
    Vanlig stue med sofa, myk puff, stoffstol , gardiner bak lytteposisjon og stort persisk teppe , og bokhylle på en side. Vegg bak høyttaler er 70cm mur kledd med gips, resten er panel kledd med gips.
    D88ACCC0-667B-4554-8395-41764E2E9D42.jpg

    Optimal posisjon markert med rød sirkel
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Høyttaler er 120cm fra veggen og jeg sitter 180cm fra motsatt vegg så det er ca 2m mellom høyttaler og 3 m fra meg til høyttaler. Dvs ved fin lytting sitter jeg ikke i sofa ,men i stol plassert foran sofa ved rød prikk,
    Alternativet er nærfeltslytting hvor høyttaler er 67cm fra veggen og jeg ca 230cm fra samme vegg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Har funnet at at jeg må justere Trinnov instilliggen litt utenfor standard for å stramme opp,jevne ut.. fra mitt innlegg på ASR
    nspired by Mitchos post on number of taps,and his and Olli's Trinnon/Audiolense/JBL/ FR plots i tried to check the effects of number of taps (or FIR msec length) in my Trrinnov Aamethyst.

    1. First I checked the predicted(Trinnov) and actual results (REW) with the standard settings, and found a quite good match.=upper plots
    2. Then I Increased number of FIR taps from 4800 to 14400 by increasing FIR length from 100 to 300ms ( Trinnov says 300 is OK, and that 600 will crash), and increased number of IIR filters from 10 to 30 and increased max Hz from 150 to 200. I also allowed more negative correction( -10 to -15db).
    The results seem quite good, (bottom 2 quadrants) when I have the opportunity I will measure the results in REW, but for now I have to trust the predictions, sorry for the busy graph, but I like to make notes like this to keep track.

    Capture.jpg

    Capture2.JPG
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter min ensomme vandring i akustikkens verden via HFS4. For en som må lytte i en en vanlig stue uten andre akustikktiltekk enn møblement er DSP rom- korreksjon en god hjelp.
    Capturerc.JPG
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fortsetter min ensomme vandring i akustikkens verden via HFS4. For en som må lytte i en en vanlig stue uten andre akustikktiltekk enn møblement er DSP rom- korreksjon en god hjelp.
    Vis vedlegget 637217
    Kan for lite om Trinnov BC til å vere noe til hjelp for deg.. Men det her ser da svært bra ut da. Låter det bra?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter min ensomme vandring i akustikkens verden via HFS4. For en som må lytte i en en vanlig stue uten andre akustikktiltekk enn møblement er DSP rom- korreksjon en god hjelp.
    Vis vedlegget 637217
    Kan for lite om Trinnov BC til å vere noe til hjelp for deg.. Men det her ser da svært bra ut da. Låter det bra?
    Tror det begynner å bli OK nå. Kan ikke tenke meg å spille musikk uten korreksjon på nå, Det er utrolig hvor galt det blir nå man slår av korreksjon på feks Lou Reed -Walk on the wild side.
    Har en svak bassheveing på 3db økende nedover fra 500 hz som passer det meste av musikk , bruker jeg Harman kurven med +5db i bass og -5db i diskant, blir det for heftig bass på bassrike låter, og litt lite sprut i toppen med mind voksne ører..
    +3db i bass og svakt diskanfall på -1-2dB er OK.
    Nesten uansett høyttaler plassering har jeg 3 store topp-og-daler som blir korrigert med DSP.
    Flyttet høyttaler 10cm av gangen fra 54cm til 184cm ut fra vegg og snittet er vist med rødt under..
    Capture.JPG



    Capture.JPG
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Mellom der man setter lengde å høyde på rommet å grafen som vises til høyre er det en kolonne som jeg ikke husker helt hva den heter, er det noe med dempe materiale tru?? Der kan man hvertfall ta fra 0-90, men hva sier de tallene? Er det tykkelse? Er det % dekket av vegger/tak/gulv? Men ser grafen forandrer seg masse når man fyller inn tall der ja.
     

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Jeg gjør et forsøk og legger ut mine innledende målinger med REW.
    Rommet er 7x4.5z3m og er en åpen stue/kjøkkenløsning med glassvegg på en kortvegg, betongtak og parkettgulv. Subben har innebygget romkorreksjon, er ellers satt til flat EQ.
    Det er svært mye flutterekko i rommet, eneste akustiske tiltakene jeg har gjort er to flyttbare paneler på førsterefleksjonspunkt og et bak lytteposisjonen.

    Så klart mye rart som foregår på det bildet der, men det jeg merker meg er jo at venstre høyttaleren har en real dipp på 50hz, mens venstre har på 88 og litt lengre oppe. Hvorfor er det så ulikt? Subben var påslått ved test av begge.

    Må nok bruke mye tid og penger hvis dette noensinne skal bli bra..
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjør et forsøk og legger ut mine innledende målinger med REW.
    Rommet er 7x4.5z3m og er en åpen stue/kjøkkenløsning med glassvegg på en kortvegg, betongtak og parkettgulv. Subben har innebygget romkorreksjon, er ellers satt til flat EQ.
    Det er svært mye flutterekko i rommet, eneste akustiske tiltakene jeg har gjort er to flyttbare paneler på førsterefleksjonspunkt og et bak lytteposisjonen.

    Så klart mye rart som foregår på det bildet der, men det jeg merker meg er jo at venstre høyttaleren har en real dipp på 50hz, mens venstre har på 88 og litt lengre oppe. Hvorfor er det så ulikt? Subben var påslått ved test av begge.

    Må nok bruke mye tid og penger hvis dette noensinne skal bli bra..
    Legg ut måling bare fra 20 til 300hz. (Ikke 20 til 20 000) Det er jo der bass problemene ligger.
    støygulvet (til venste) på målebilde setter du til 30 eller 40 db
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått umik1 i hus og fått foretatt min første måling av subbene.
    Jeg aner ikke hva jeg holder på med. Så det hadde vært fint med innspill.
    Målet er å få dempet de værste peakene i første omgang.
    Målingen er tatt med 24db deling på hhv. 20 og 80 hz. Ingen eq ellers.

    Forsterkeren er en Crown xti 2002 med innebygget dsp. Subbene er 2 stk JBL 4645b med 2258 drivere.

    Og slik ser resultatet ut 😬
    236970A5-874C-475F-9E12-E032FC7F9ECB.jpeg
    F6F907DE-B3DB-4165-9FD3-1367EB99570C.jpeg

    Edit. Målingen er fra 20-200 hz.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du er låst i denne posisjonen i rommet, er det vel kun en ting å gjøre.
    Få inn noen flere basser som spiller i motfase. Det første som må rettes opp her er jo søkket mellom 50 og 70 hz.
    Så må du jo trekke ned den toppen mellom 30 og 40.
    Men ta også en måling i samme området med ht innkoblet også.
    Regner med att dette er målt i lytterposisjon?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser det ut med hovedhøyttalerene innkoblet.

    7B011D91-D68B-4166-9C18-9764DAF48D3D.jpeg
    9F7106B1-2FF1-4447-BCC3-3F51C3AB13BF.jpeg

    Å flytte på subbene vil medføre full ommøblering, så det blir ikke aktuelt med det første. Men den peaken rundt 30 hz hadde det jo vært greit å gjøre noe med.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å flytt enten ht eller lytterposisjonen.
    Det er jo slik man finner ut om man kan komme ut av disse søkkene.
    Dempe det som er for høyt er jo det minste problemet.
    Men man må prøve og feile litt for å se om man kan finne bedre plasseringer, eller er det låst på dette området?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hvis du ikke kan flytte subbene eller lytteposisjon for å bedre dippen i 60hz området vil det være interessant å se hvordan responsen til frontene er i samme området. Har frontene god respons så dypt kan du dele på rundt 55hz før dippen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Kan du vise en skisse av rommet og plassering av deg og høyttaler'?
    Hvilke (hoved)høyttalere er det?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er begrenset hva jeg kan gjøre med høyttalerplasering. Men jeg trakk lytteposisjonen en halv meter tilbake og foretok ny måling.

    DC50E0BB-1C26-463F-B1DD-F2DB9ACE9B76.jpeg
    CAB3ABFA-00C1-4969-817D-AF9E8BA18866.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    ser jo berre ut,men bassen under 55hz er høy i nivå, om det er der subbene jobber kan du skru ned volumet på dem,
    en eler annen dipp i bassen som du nå har ved 100hz er vankelig å unngå. Den kommer antagelig fra refleks/kansellering fra vegg bak høyttaler.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken eq og q foreslår dere at jeg bruker for å få bukt med 40 hz peaken ?
    Hoved ht er JBL Array 1400.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hvilken eq og q foreslår dere at jeg bruker for å få bukt med 40 hz peaken ?
    Hoved ht er JBL Array 1400.
    Bruk Equalizer funksjonen i REW til å generere EQ punktene. Den funksjonen er gull! Obs: viktig å velge riktig DSP enhet i den øverste menyen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde nå bare prøvd meg frem litt.
    Søkket ved 60 er jo borte, nen kommet ett ved 100 som er litt mindre.
    Er håp her ser det ut til.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    ser jo berre ut,men bassen under 55hz er høy i nivå, om det er der subbene jobber kan du skru ned volumet på dem,
    en eler annen dipp i bassen som du nå har ved 100hz er vankelig å unngå. Den kommer antagelig fra refleks/kansellering fra vegg bak høyttaler.
    Det er her motfase kommer inn.
    Den lille jeg drepte hos meg med dette, ante ikke att dette kunne gjøre så mye.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    har ikke begynt med subber, ikke esteteisk tillatt i stuen, det er ille nok med gulvsående høyttalere
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er her motfase kommer inn.
    Den lille jeg drepte hos meg med dette, ante ikke att dette kunne gjøre så mye.
    Det er en dipp i 60hz området hos meg. Har stående en Klipsch KPT-904-LF med dobble 15" som ikke er i bruk. Plass til den på bakvegg. Prøvde meg veldig kjapt på et motfasestunt med den men frekvensresponsen gikk i berg og daler og resultatet var begredelig så kastet inn håndkle etter 15 minutter. Kan du gi noen tips?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er en dipp i 60hz området hos meg. Har stående en Klipsch KPT-904-LF med dobble 15" som ikke er i bruk. Plass til den på bakvegg. Prøvde meg veldig kjapt på et motfasestunt med den men frekvensresponsen gikk i berg og daler og resultatet var begredelig så kastet inn håndkle etter 15 minutter. Kan du gi noen tips?
    Grunnen er enkel. Dette "motfase" prinsippet steinost slenger rundt seg med hele tiden er noe han ikke helt forstår selv, thohaug rattet inn hans oppsett. Plasseringen av subber avgjør hvilken polaritet som er best. Det er ikke noen kvikk fiks. Om du ikke benytter DSP må du faktisk prøve deg frem med forskjellige plasseringer, delinger og polaritet. Integrering krever litt arbeid i starten, men den dippen er jeg temmelig sikker på at du kan bedre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Kan lite om subber, men Harman sier beste plassering er 2stk mot bakvegg, og Lungdorf anbefaler det samme og i hjørne.
    Dipen kan også være pga lytteposisjon. Jeg lærte mye av å kartlegge rommet ved å flytte høyttaler 10 og 10 cm fra bakvegg og det samme med lytteposisjon.
    Men de blir fort ca 400 målinger!! Med sub i tillegg så vil jeg anta sub uansett bør stå ved vegg/hjørne og det er forsinkelse/fase som må justeres, og at par ulike delefrekvenser. så da er du oppe i ca 10 000 målinger. nok for en helg....
    Ved å plukke ut de mest lovende og tillatte posisjoner kan det reduseres ..

    En kjekk metode er å bruke Moving Mic Method og "32 averages (i nedtrekksmenuen til høyre). Dvs ved en gitt høyttaler posisjon veiver du mikrofonen ( samme vinkel, dvs rett opp fra gulv og tilsvarende kaliberingskurve!) i området ved en lytteposisjon, for hver lyttepost lager du målingen. da kan du kjapt dekke mange lytteposisjoner, og se direkte hvilke som er lovende, og så ta at sweep av disse..

    Her er effekten av høyttalerplassering ved en lytteposisjon, Legge merk til at den lavest toppe og dal er uavhengig av høyttaler posisjon, neste kansellering ved 90 100HZ er er avhengig av høyttaler posisjon..
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/rew-målinger.79532/post-3084569

    Forøvrig er DSP den beste måten jeg har klart å få god kontroll på bassen, se grønn kurve under.




    og en til med lytteposijson nær vegg bak, som NÅ ikke lengre er det optimale, fant en bedre 180cm fra bakvegg etter målekampansje som over, se over
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan lite om subber, men Harman sier beste plassering er 2stk mot bakvegg, og Lungdorf anbefaler det samme og i hjørne.
    Ja, å plassere subber bak er i mange tilfeller svært effektiv. Men vær klar over at dette med detekterbarhet av subber er et reelt problem og i mange tilfeller begrenser det hvor langt opp de kan hjelpe. Klart man kan kanskje ikke synes det er spesielt forstyrrende at visse effekter komme bakfra, men jeg takler ikke dette og over 40-50Hz skal det ikke komme mye lyd ut av disse bak.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Ja, å plassere subber bak er i mange tilfeller svært effektiv. Men vær klar over at dette med detekterbarhet av subber er et reelt problem og i mange tilfeller begrenser det hvor langt opp de kan hjelpe. Klart man kan kanskje ikke synes det er spesielt forstyrrende at visse effekter komme bakfra, men jeg takler ikke dette og over 40-50Hz skal det ikke komme mye lyd ut av disse bak.

    Mente egenlig frontvegg, og tenkte bak høyttaler, og så ble det rett likevel? :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Basser bak plager også meg i ganske stor grad og har ikke ennå hørt noe jeg kunne leve med.
    Ja, de er faktisk veldig effektive og fikk til fantastiske kurver når jeg først prøvde uten tanke på frekvens. Det fungerte fint uten musikk. Nå har jeg delt de jeg har bak ved 27Hz med 12dB LR. Dermed løfter de bare responsen fra 40 og ned, hovedsaklig fra 10-24.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Da var jeg mer med, Balle Clorin. Har ikke så mye til overs for basser bak meg i rommet. Har ikke hørt systemer der det funker helt optimalt
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Ja, de er faktisk veldig effektive og fikk til fantastiske kurver når jeg først prøvde uten tanke på frekvens. Det fungerte fint uten musikk. Nå har jeg delt de jeg har bak ved 27Hz med 12dB LR. Dermed løfter de bare responsen fra 40 og ned, hovedsaklig fra 10-24.
    Kommer en tur for å høre om det er godt nok;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du vet, jeg bruker subber på helt annen måte enn deg. Dine jobber selvstending, mine bare dytter i kor med hovedht. Har dermed 8stk 7 tommere og 7 stk 12" som jobber sammen under 100Hz. Subbene foran fyller noen huller oppunder 100, de bak støtter bare dypbass og subsonisk respons
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Gir vel beng i hvordan de jobber bare det høres ut som basse tilhører musikken. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn