Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Frekvensrespons i forhold til typiske romdimensjoner og møblering

    Når det er så lite som her er det gjerne for lite energi i høyttaleren i samme området. Det blir gjerne forsterket av rommet..... en typisk gjenganger i 3-veis konstruksjoner.
    Hva er det som er en typisk gjenganger i 3-veis konstruksjoner?
    For lite energi i nedre mellomtone. Ofte blir det akkompagnert av for mye et sted mellom 50 og 100 Hz.
    Tja, kan dette bare være konsekvensen av typiske romstørrelser hvor man får en del destruktiv interferens i de to oktavene over schrøder før man virkelig går over i reflekterende gjengivelse? Har opplevde dette selv at det gjerne kan være et vanskelig område i flere rom jeg har brukt.
    Så er det kanskje ikke politisk korrekt å sitere seg selv, men oppdaget en litt interessant ting i dag. Jeg driver og justerer inn delefilter, posisjonering og tuning av nye høyttalere (diy line array) sammen med noen diy basstårn som jeg har hatt i ca 6 år. Rommet mitt er kanskje litt større enn gjennomsnittet, men ikke mye (lxbxh 7,3x5,2x3,0).

    Hvis vi ser på psykoakustisk glattet frekvensrespons så er høyre og venstre kanal innenfor ca 2dB fra hverandre fra 16hz til 175hz og fra 700hz til 20khz. I mellom 175hz og 700hz skjer det imidlertid mye forskjellig og avvikene er over 2dB. I hovedsak er anlegget symmetrisk satt opp i forhold til rommets dimensjoner, men møbleringen er usymmetrisk og fremstår som eneste vesentlige forskjell mellom kanalene.
    FA8E263B-F05A-4142-A975-83F5E2CE92EE.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    For lite energi i nedre mellomtone. Ofte blir det akkompagnert av for mye et sted mellom 50 og 100 Hz.
    Tja, kan dette bare være konsekvensen av typiske romstørrelser hvor man får en del destruktiv interferens i de to oktavene over schrøder før man virkelig går over i reflekterende gjengivelse? Har opplevde dette selv at det gjerne kan være et vanskelig område i flere rom jeg har brukt.
    Så er det kanskje ikke politisk korrekt å sitere seg selv, men oppdaget en litt interessant ting i dag. Jeg driver og justerer inn delefilter, posisjonering og tuning av nye høyttalere (diy line array) sammen med noen diy basstårn som jeg har hatt i ca 6 år. Rommet mitt er kanskje litt større enn gjennomsnittet, men ikke mye (lxbxh 7,3x5,2x3,0).

    Hvis vi ser på psykoakustisk glattet frekvensrespons så er høyre og venstre kanal innenfor ca 2dB fra hverandre fra 16hz til 175hz og fra 700hz til 20khz. I mellom 175hz og 700hz skjer det imidlertid mye forskjellig og avvikene er over 2dB. I hovedsak er anlegget symmetrisk satt opp i forhold til rommets dimensjoner, men møbleringen er usymmetrisk og fremstår som eneste vesentlige forskjell mellom kanalene.
    Vis vedlegget 580267
    Generer en lang sinussveip med REW, Fra 700-800 hz og nedover. Spill av denne mens du sitter i lytteposisjonen. Hør etter om lyden vingler fra side til side.
    Hadde slike problemer i anlegget mitt og det gjør at stereoperspektivet ikke er optimalt.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Vis vedlegget 580208
    Vis måling fra 20 til 500hz
    Det e det viktigste og vanskeligste å gjøre noe med.
    Nesten ikke mulig å se noe med et så stort vindu.
    Ser ut til att det en del groms.
    Impulsreaponse vannfall er også fint å se.
    Men i første omgang opp til 500hz.
    Takk mye for gode råd! Det er de første spede forsøk på å måle med REW som du skjønner.
    Test med 20-500. Dette er et annet rom og oppsett enn anlegget jeg beskreiv over i #1747. Her er det med mikrofonen holdt i hånden ved lytteposisjonen.
    Sjekket at nivå på forhånd er OK i REW med SPL meter.

    20:50 La inn nye filer etter akse justering, fikk det vel sånn noenlunde til? dette er jo morsomt.

    La inn bilder med justerte skalaer i innlegg #1749.
    Dette er først og fremst for å lære å bruke REW og en test forut for å måle hos en bekjent med anlegget som ikke svarer til forventningene.
    Hvordan tolke resultatet? hva er viktig å se etter på kurvene? Hvordan justere ht plasseringen for å bedre gjengivelsen av musikk? Jeg nevnte at det aktuelle rommet virker overdempet og er ikke det rommet som er testet her. Jeg er ikke ute etter det perfekte resultatet, det skjønner jeg vil kreve flere målinger og mye kompetanse. Kun å justere en runde eller to.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 580208
    Vis måling fra 20 til 500hz
    Det e det viktigste og vanskeligste å gjøre noe med.
    Nesten ikke mulig å se noe med et så stort vindu.
    Ser ut til att det en del groms.
    Impulsreaponse vannfall er også fint å se.
    Men i første omgang opp til 500hz.
    Takk mye for gode råd! Det er de første spede forsøk på å måle med REW som du skjønner.
    Test med 20-500. Dette er et annet rom og oppsett enn anlegget jeg beskreiv over i #1747. Her er det med mikrofonen holdt i hånden ved lytteposisjonen.
    Sjekket at nivå på forhånd er OK i REW med SPL meter.

    20:50 La inn nye filer etter akse justering, fikk det vel sånn noenlunde til? dette er jo morsomt.

    La inn bilder med justerte skalaer i innlegg #1749.
    Dette er først og fremst for å lære å bruke REW og en test forut for å måle hos en bekjent med anlegget som ikke svarer til forventningene.
    Hvordan tolke resultatet? hva er viktig å se etter på kurvene? Hvordan justere ht plasseringen for å bedre gjengivelsen av musikk? Jeg nevnte at det aktuelle rommet virker overdempet og er ikke det rommet som er testet her. Jeg er ikke ute etter det perfekte resultatet, det skjønner jeg vil kreve flere målinger og mye kompetanse. Kun å justere en runde eller to.

    X aksen må settes til 20hz på venstre side og 500 hz på høyre side.
    Y aksen ca 30 i bunn og ca 100 i topp.
    Regner med att denne målingen kun var et eksempel?
    Men ja du er på rett vei nå.
    Bruk litt volum når du måler.
    Har lagt ut dette bilde før.
    Men bare så du ser hvor ting sånn ca skal være på X og Y

    SISTE 3.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Det tryggeste er å vise det slik så en ikke blir tatt for å skryte av kurvene.
    diagram.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Snart ut på topptur og da tar vi liv av kveruleringa:) Tenkt mest på meg selv, da det har bitt hintet mer enn en gang at jeg er glad i mitt
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snart ut på topptur og da tar vi liv av kveruleringa:) Tenkt mest på meg selv, da det har bitt hintet mer enn en gang at jeg er glad i mitt
    En liten liste over mine forslag til svar på slike antydninger;

    "Det er da vel for f... ikke min feil at alle andre sitt suger så j*#&%?"

    "Det er vanskelig å være ydmyk når man er så god som meg!"

    "Det er ikke det at mitt er så bra, det er alle andre sitt som er så dårlig."

    "Du vet, min smak er enkel. Det beste er godt nok. Jeg liker jo anlegget mitt, så..."

    "Hvis du tror mine målinger er gode nå, vent til i morgen!"

    "Vel, jeg er ikke helt fornøyd. Jeg tror jeg kunne klart å redusere avviket fra 20-20k med 0,005 dB hvis jeg hadde flyttet på sofaputen."

    etc.. :D
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen små Yamaha høyttalere som vi brukte til TV'n oppe. Nede i kjelleren er det noe helt annet, men da blir det skryt:)
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Justerer skalaene, ja.
    Et spørsmå utenom at jeg skal måle med litt mer volum, ser oppsettet ut til å være innafor? mik/pc
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Justerer skalaene, ja.
    Et spørsmå utenom at jeg skal måle med litt mer volum, ser oppsettet ut til å være innafor? mik/pc
    Ta noen testmålinger like etter hverandre uten å røre noe i rommet, og sjekk at du får samme resultat hver gang. Jeg sleit med inkonsekvente målinger en stund, til jeg bytta mikrofonen. Er ikke måleresultater stabilt er det en håpløs oppgave. Om du ikke skal grave deg ned i for mye detaljer og antall målinger og grafer er det mest hensiktsmessig å måle begge høyttalere sammen opp til 500 Hz, og separat over dette. Lavt i frekvensene hører man uansett ikke hvor lyden kommer fra, og lyden fra de to høyttalerne kan både forsterke og fase ut hverandre ved ulike frekvenser i lytteposisjon, så å måle begge samtidig er smart.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Måling testrom

    Målte med litt mer volum. I et par tilfeller fikk jeg rød tekst på headroom, verdi ca 4,5. Hva betyr nå det?
    Hva sier disse målingene om status i rommet? All slags kommentarer tåler jeg greit, både + og - helst med litt forklaring til kurvene.
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For lite energi i nedre mellomtone. Ofte blir det akkompagnert av for mye et sted mellom 50 og 100 Hz.
    Tja, kan dette bare være konsekvensen av typiske romstørrelser hvor man får en del destruktiv interferens i de to oktavene over schrøder før man virkelig går over i reflekterende gjengivelse? Har opplevde dette selv at det gjerne kan være et vanskelig område i flere rom jeg har brukt.
    Så er det kanskje ikke politisk korrekt å sitere seg selv, men oppdaget en litt interessant ting i dag. Jeg driver og justerer inn delefilter, posisjonering og tuning av nye høyttalere (diy line array) sammen med noen diy basstårn som jeg har hatt i ca 6 år. Rommet mitt er kanskje litt større enn gjennomsnittet, men ikke mye (lxbxh 7,3x5,2x3,0).

    Hvis vi ser på psykoakustisk glattet frekvensrespons så er høyre og venstre kanal innenfor ca 2dB fra hverandre fra 16hz til 175hz og fra 700hz til 20khz. I mellom 175hz og 700hz skjer det imidlertid mye forskjellig og avvikene er over 2dB. I hovedsak er anlegget symmetrisk satt opp i forhold til rommets dimensjoner, men møbleringen er usymmetrisk og fremstår som eneste vesentlige forskjell mellom kanalene.
    Vis vedlegget 580267
    Generer en lang sinussveip med REW, Fra 700-800 hz og nedover. Spill av denne mens du sitter i lytteposisjonen. Hør etter om lyden vingler fra side til side.
    Hadde slike problemer i anlegget mitt og det gjør at stereoperspektivet ikke er optimalt.
    Takk for det. Det hørtes ut akkurat som du sa. Endte opp med å flytte høyttalere og sweetspot 8-10cm til venstre og så kom det meste på plass. Nå er det jevnt på begge kanaler opp til 360 hz og fra 600hz og oppover. Avviket mellom 360 og 600hz er innenfor 3dB. Vokal sitter bedre nå!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Så er det kanskje ikke politisk korrekt å sitere seg selv, men oppdaget en litt interessant ting i dag. Jeg driver og justerer inn delefilter, posisjonering og tuning av nye høyttalere (diy line array) sammen med noen diy basstårn som jeg har hatt i ca 6 år. Rommet mitt er kanskje litt større enn gjennomsnittet, men ikke mye (lxbxh 7,3x5,2x3,0).

    Hvis vi ser på psykoakustisk glattet frekvensrespons så er høyre og venstre kanal innenfor ca 2dB fra hverandre fra 16hz til 175hz og fra 700hz til 20khz. I mellom 175hz og 700hz skjer det imidlertid mye forskjellig og avvikene er over 2dB. I hovedsak er anlegget symmetrisk satt opp i forhold til rommets dimensjoner, men møbleringen er usymmetrisk og fremstår som eneste vesentlige forskjell mellom kanalene.
    Vis vedlegget 580267
    Generer en lang sinussveip med REW, Fra 700-800 hz og nedover. Spill av denne mens du sitter i lytteposisjonen. Hør etter om lyden vingler fra side til side.
    Hadde slike problemer i anlegget mitt og det gjør at stereoperspektivet ikke er optimalt.
    Takk for det. Det hørtes ut akkurat som du sa. Endte opp med å flytte høyttalere og sweetspot 8-10cm til venstre og så kom det meste på plass. Nå er det jevnt på begge kanaler opp til 360 hz og fra 600hz og oppover. Avviket mellom 360 og 600hz er innenfor 3dB. Vokal sitter bedre nå!
    Bare hyggelig.:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Målte med litt mer volum. I et par tilfeller fikk jeg rød tekst på headroom, verdi ca 4,5. Hva betyr nå det?
    Hva sier disse målingene om status i rommet? All slags kommentarer tåler jeg greit, både + og - helst med litt forklaring til kurvene.
    Prøv å flytt deg ut av den stygge du har fra 75 til ca 130hz.
    Den på 50 får du se hva som skjer med.
    Men en slik kan tas med motfase bass.
    Men målingene ser mer "riktig" ut.
    Er jo de tingene du bør ta tak i først er min mening.
    Bare prøv målinger med å flytte deg lengre bak eller fremover.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Målte med litt mer volum. I et par tilfeller fikk jeg rød tekst på headroom, verdi ca 4,5. Hva betyr nå det?
    Hva sier disse målingene om status i rommet? All slags kommentarer tåler jeg greit, både + og - helst med litt forklaring til kurvene.
    Prøv å flytt deg ut av den stygge du har fra 75 til ca 130hz.
    Den på 50 får du se hva som skjer med.
    Men en slik kan tas med motfase bass.
    Men målingene ser mer "riktig" ut.
    Er jo de tingene du bør ta tak i først er min mening.
    Bare prøv målinger med å flytte deg lengre bak eller fremover.
    Tusen takk for gode råd, jeg kan flytte bakover og prøve. Er det slik at denne type problemer har med lytteposisjon å gjøre? og ikke forhold i rommet/møbler?
    Ellers bygger jeg REW kunnskaper og ser litt mer etterhvert. Den "All SPL"? slår den sammen alle målinger i samme målerunde? Varierte litt på volum mellom målingene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hold volumet på samme hele tiden, bare flytt mic.
    Regner med att du har den i ørehøyd
    Det er da du ser om du klare å flytte deg ut av disse søkkene.
    Der er jo lyden veldig svak/dempet.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Ved måling med Dayton Audio EMM-6 målemik får jeg meget lite bass på målingen. Signalkjeden er da EMM-6 til Focusarite 2i2 til REW.
    Avrulling i bassen fra ca 1 khz og ned. Miken som er gåen da tru..? Eller kan det være Focusriten?
    Har også Umik-1, den måler riktig.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ved måling med Dayton Audio EMM-6 målemik får jeg meget lite bass på målingen. Signalkjeden er da EMM-6 til Focusarite 2i2 til REW.
    Avrulling i bassen fra ca 1 khz og ned. Miken som er gåen da tru..? Eller kan det være Focusriten?
    Har også Umik-1, den måler riktig.
    Benytter du riktig korreksjonsfil med Dayton mic'en? https://www.parts-express.com/DaytonAudioMicrophoneCalibration.aspx

    Focusrite'en kan du kalibrere eller ved å sjekke output mot input ved å gjøre en loopback fra utgangen til inngangen.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har riktig korreksjonsfil ja. Focusriten har jeg kalibrert med loopback.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser det jo godt hvis du slår på mic på pc når du er koblet til.
    Mange har gjort den feilen før deg;=)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen måte å gjøre målinger i REW med output fra en annen kilde? Jeg måler på en laptop og kunne tenke meg å generere output fra Mac Mini som jeg bruker som streamer. Er det mulig?
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Du kan laste ned REW sin "Measurement Sweep" fra signalgeneratoren med "Timing reference", og så spille av denne fra kilden, og foreta målingen i REW. Da med ""Wait for timing reference" avhuket.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For interessens skyld: er det noen an dere som ikke bruker DSP som har 20hz- 20khz målinger fra sweetspot. Interresant å se hvordan det måler og hvordan dere opplever lyden. (Uten for mye glatting i målingene)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Du kan laste ned REW sin "Measurement Sweep" fra signalgeneratoren med "Timing reference", og så spille av denne fra kilden, og foreta målingen i REW. Da med ""Wait for timing reference" avhuket.
    Ah, nydelig! Tester det ut. Takk.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Kan du ikke bare legge REW inn på mac,en?
    Jeg har REW på flere maskiner her.
    Hvis du spør meg - så jo. Det var det jeg prøvde å beskrive. Men jeg fant ikke ut hvordan jeg kunne gjøre målinger, da den etterlyste tilkoblet input. Har ikke testet ennå, men antar at «Waiting for timing Reference» som beskrevet over vil gjøre susen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For interessens skyld: er det noen an dere som ikke bruker DSP som har 20hz- 20khz målinger fra sweetspot. Interresant å se hvordan det måler og hvordan dere opplever lyden. (Uten for mye glatting i målingene)
    Opplever det helt grusomt, er usikker på om jeg har en slik måling.
    Men kan se når jegbkommer hjem fra hytta.
    Endelig en helg der igjen..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.216
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    For interessens skyld: er det noen an dere som ikke bruker DSP som har 20hz- 20khz målinger fra sweetspot. Interresant å se hvordan det måler og hvordan dere opplever lyden. (Uten for mye glatting i målingene)
    Her er det jeg har kommet frem til i en normal stue uten akustikk tiltak utenom teppe og gardiner, som en møblert hjem skal ha etter min mening. Høyttaler 20% ut rommet og lytter 30% av romlengde ut fra bakvegg. Rød er uten DSP svart med DSP. Med denne flate DSP innstillingen blir det litt tamt i bassen , så jeg øker basen med 3db gradvis under 500hz. Da ligner nivået og trykket mer på den røde situasjonen , 1/48 dels glatting. Svart kurve er senket litt i REW for å øke lesbarheten
    Lyden er ganske bra, men for feit dominerende bass uten DSP , ok på en morsom måte på mange låter men på basstunge låter blir det litt for heavy
    Høyttalerne har en nedre frekvens på 51hz/-3db(anechoic ? Antagelig) men bassporten gir mye under 50hz i et rom med vegger ....

    Slik ser det ut på en god dag...
    E04DCBA4-FE37-455A-8EB3-4CE38722427C.jpg



    juster jeg basen litt opp -3db- <500Hz i DSP settings og 30hz basspeaken lagt på samme nivå får jeg dette 1/6 glatting
    med og uten DSP
    Capture.jpg


    Man kan også juster bassnivået uten DSP, bare å plugge bassporten, selv om ujevnhetene ikke flater ut senkes gassnivået generelt.
    Capture.jpg
    ,
    1/6 glatting deesverre...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn