Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å zoome ut slik at målinger vise med 5 Db mellom linjene. Din har 20db. På denne måten kommer feilene i rommet bedre frem og det blir lettere å finne de.

    Den gainen du har må du enten flytte deg ut av eller dra ned med EQ. Den er dominerende i lydbildet ditt.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Hifi venstre HT.jpg

    Venstre HT.Grønt er uten sofa til lytte posisjon. Rødt er med. Jeg har flyttet anlegget frem og tilbake og tatt i bruk utallige akustikk produkter så nå tror jeg jeg gir opp rommet. Har forsket litt på loftstua i dag og det virker lovende:) Håper innstillingene ble greiere nå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har sett verre målinger enn dette.
    Med sofaen er kurven din ikke så ille foruten den kjempetoppen. Om du har prøvd å flytte deg ut av den. Og det ikke fører noen vei, så må den EQes bort. Så kraftig som den er så kan du egentlig bare drømme å kjøpe kommersielle remedier, kanskje en svær menbranfelle kan gjøre noe, da se som regel ikke går så dypt. Den bølgen din er svært stor alle veier.

    Det som kan hjelpe. Har ikke fått testet det selv da jeg tar min store bølge med eq. Er å kjøre en subwoofer eller flere i motfase til den bølgen. Slik at du kansellerer den i sweetspot.
    Burde fungere i teorien. Men jeg har ikke testet det i praksis.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Nytt hifi rom.jpg


    Da har jeg flyttet hele anlegget til nytt rom.

    Mye bedre lyd og målinger:)
    Tar gjerne imot tips for og få orden på dippene.
    Kanskje det hjelper og plassere ht nærmere bakvegg står ca 1.4meter fra veggen nå.
    Mye pga att jeg liker stram og presis bass.

    Blått er det gamle rommet.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Som før. Håpløst å se hvordan det står til med slike enorme mellomrom mellom linjene.
    Hold deg til 5db mellom linjene. Da er det mye lettere å sammenligne kurvene.

    Har du mulighet til å flytte deg ut av dippene? Dipper er mye verre å ha med å gjøre enn peaker.
    Den dippen ved 40 og 150hz kommer helt definitivt til å være veldig hørbar.

    Ellers ser jo utgangspunktet lovende ut her, selvom det er vanskelig å se på grafen pga linjeavstand.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Som før. Håpløst å se hvordan det står til med slike enorme mellomrom mellom linjene.
    Hold deg til 5db mellom linjene. Da er det mye lettere å sammenligne kurvene.

    Har du mulighet til å flytte deg ut av dippene? Dipper er mye verre å ha med å gjøre enn peaker.
    Den dippen ved 40 og 150hz kommer helt definitivt til å være veldig hørbar.

    Ellers ser jo utgangspunktet lovende ut her, selvom det er vanskelig å se på grafen pga linjeavstand.


    Jeg er nok ikke helt venn med Rew enda:)Skal prøve og flytte meg ut av dippene ja.
    Syntes jeg fikk det til og spille bra bare etter bare noen timers jobbing, så får se hva tiden viser.
    Det andre rommet brukte jeg 1år med bannskap på:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hehe sånn er det noen ganger.
    Jeg for min del ville heller valgt en noe mer rufsete respons dersom du kan unngå dipper så mye som mulig. Peaker er lettere å maskere bort med en dsp. Har du ikke dsp stiller det seg litt annerledes siden peaker er generelt mer hørbare enn dipper.

    Btw. Limit knappen som bestemmer hvordan grafen ser ut. Sett den til 45-105db :)
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Kommentarer til målinger og waterfall?

    Jeg tolker disse målingene slik at responskurven er OK, men at akustikken er for dårlig i området 50-100 hz og altfor dårlig i området 20-50 hz.

    Er jeg inne på noe?

    frekvensspektrum 21 aug 2016.jpg

    waterfall 21 aug 2016.jpg
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Det er en nærmest umulig oppgave å måle bassområdet. Du måler ikke bare høyttaleren, men store mengder "ekko" som holder bassen hengene igjen en god stund etter opphørt signal. Den målingen du viser til ser for meg ut som forventet i et lytterom. Hadde du målt høyttaleren utendørs en stille dag, så hadde diagrammet sett mye mer ryddig ut, men også mindre svulstig i bassen siden det ikke er noe rom - eller rettere sagt - alt for stort rom rundt høyttaleren.

    Vidar
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Det er en nærmest umulig oppgave å måle bassområdet. Du måler ikke bare høyttaleren, men store mengder "ekko" som holder bassen hengene igjen en god stund etter opphørt signal. Den målingen du viser til ser for meg ut som forventet i et lytterom. Hadde du målt høyttaleren utendørs en stille dag, så hadde diagrammet sett mye mer ryddig ut, men også mindre svulstig i bassen siden det ikke er noe rom - eller rettere sagt - alt for stort rom rundt høyttaleren.

    Vidar
    Vidar, tusen takk for nyttig tilbakemelding. Siden dette er store lydbølger, har jeg oppgitt tanken om å putte litt Glava i hjørnene for å bøte på problemet.

    Men hva er konklusjonen? Skal jeg bare la være å gjøre noe med rommet? Ingen bassfeller?
     
    Sist redigert:

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Det er en nærmest umulig oppgave å måle bassområdet. Du måler ikke bare høyttaleren, men store mengder "ekko" som holder bassen hengene igjen en god stund etter opphørt signal. Den målingen du viser til ser for meg ut som forventet i et lytterom. Hadde du målt høyttaleren utendørs en stille dag, så hadde diagrammet sett mye mer ryddig ut, men også mindre svulstig i bassen siden det ikke er noe rom - eller rettere sagt - alt for stort rom rundt høyttaleren.

    Vidar
    Vidar, tusen takk for nyttig tilbakemelding. Siden dette er store lydbølger, har jeg oppgitt tanken om å putte litt Glava i hjørnene for å bøte på problemet.

    Men hva er konklusjonen? Skal jeg bare la være å gjøre noe med rommet? Ingen bassfeller?
    Helmholtz-resonatorer kan være nyttige i situasjoner som dette. Dette er "basskasser" med bassport, men ikke noe basselement. De plasseres på strategiske steder der basslyden bygger seg veldig opp, og gjerne ved en spesiell frekvens. Helmholtzresonatoren vil absorbere disse lydbølgene fordi en bassport jobber ikke i fase med den lyden som trigger resonansen i porten. Dermed vil lyden bli kansellert inntil en viss grad. Helt kansellert blir den ikke, men det skal den heller ikke.

    Vidar
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt opptørking ;)
    Er ennå noe rusk å rydde i men det blir bedre å bedre.

    Uten eq.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg tolker disse målingene slik at responskurven er OK, men at akustikken er for dårlig i området 50-100 hz og altfor dårlig i området 20-50 hz.

    Er jeg inne på noe?

    Vis vedlegget 395204
    Vis vedlegget 395205
    Hei, den dypbassen der er det ikke stort å gjøre ved er jeg redd. Skal du til med helmholtz i det området blir den veldig stor. Er dette i samme rommet som du har laget målinger i tidligere (med skråtak og trapp)?
    Synes det egentlig ikke ser så verst ut bortsett fra for mye nivå i bassen. De dippene på 60 og 70hz ser det ut som du kan flytte deg bort i fra ved plassering. Har du sub koblet til her?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm.. trenger litt assistanse her. Har en "vanskelig" dip rundt 160hz som forflytter seg når jeg dytter høyttalere innover eller utover. Kjører jeg testtone på 160hz, så hører jeg den på venstre side av venstre høyttaler (fase greier?!) Reiser jeg meg, tja, 20-30 cm opp.. så smetter lyden i midten av høyttalerene. Og reiser jeg meg helt opp så er den der.. Flytta høyre høyttaler så langt frem at testtonen ble midstilt i "sitteplassen".. måtte vel ha høyre høyttaler ca 50cm lengre frem enn venstre. Noen tips? Bassfeller?

    SPM.jpg

    waterfall.jpg


    (Ser at målingene der er med SVS subbene aktivert, men er samme problem uten dem på. Dems lowpass er satt til 50hz uansett og dem påvirker ikke 160hz ).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Rommet mitt(eldre bilde... Cornwall og Heresy er ute av bildet ):
    7886ef1e74a0a3347b4acf18bfdf958d.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tilsvarer 2.12m en av rommets dimensjoner?

    Johan-Kr
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Uten å kontrollmålt nå. Så kan det vere ifra gulv til flatt tak ja...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Kan være en refleksjon fra tak. Har du prøvd å dempe der bare for å se om det er problemet. ?
    Antagelig er Schroeder noe høyere i dette rommet dog. Har du prøvd å satt på testtonen og gått langs vegger og hjørner i rommet og hørt om du får kartlagt hvor tonen har høyest amplitude? Prøv å demp akkurat der.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Blir tykt ved den frekvensen der. F.eks Rockwool flexi-a på 30cm dybde vil hjelpe. Mulig det er i et hjørne det samler seg mest, så ville sjekket ut det.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    2.12 under taket er såpass lavt at det er lite å gå på.

    Hvis du kan gå ned til 2 m høyde, så kan du muligens prøve å bruke klosser av forskjellig lengde og sette sammen til en difusor i taket.

    Johan-Kr
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hva skal en diffusor på den dybden kunne gjøre på den frekvensen?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg angriper vinduet mitt... Tydelig løft når det ble satt opp en bassfelle rett over stereobenken mot vinduet der..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    En liten ting... Jeg syns jeg har fått veldig fin respons i bassen når jeg bruker XLR ifra Accuphase til SVS... men... fant en løsning med RCA som gjør integreringa med surround reciveren litt bedre...

    Problemet er at XLR til Accuphase er såkalt "inverted"... og da stemmer ikke fase innstillingene så bra lengre fant jeg ut... Hva tilsvarer inverted fase på 75grader? RCA er ikke inverted altså ;).
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Legg til eller trekk fra 180 for å få invertt fase.

    Jihan-Kr
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da sliter jeg... har bare "trinnløst" 0-180 ;)....

    Og med XLR (som er inverted ifra accuphase sin side) så ligger jeg på 75.....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm kan du bytte om på høyttalerterminalene, så inverterer du tilbake.

    Johan-Kr
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det var egentlig ikke så dumt ;). Men da må jeg skru opp SVS... da holder jeg meg til løsningen jeg har med XLR imens... men det var faktisk veldig bra svar ;).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei!
    Spør like greit her, i steden for å åpne ny tråd.

    Jeg har mac,en på datahospitalet, og har derfor installert rew på en pc jeg har stående.
    Når jeg kjører sveip er det en ekkolignende klang i sveipet i de øvre oktaver som jeg ikke skjønner hva kommer av. har prøvd å se i innstillinger for lyd men klarer ikke se hva det kan være.

    Jeg ble også litt usikker på hvordan cal.filene skal ligge på soundcard og mic. for to kanals målinger.
    Noen?:)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    det høres ut som 'aliasing', men jeg vet ikke hvordan du fikser det.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått det problemet noen ganger hvis jeg setter samplingrate for høyt, prøv 44,1 kHz.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Du har ikke på monitorering? Da vil lyden inn på mikrofonen spilles av igjen på høyttaleren. Det kan låte slik.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Hei Rew folket.

    Nå har jeg og köpt en umik-1 og begynt måle litt.

    Leste förste posten og er ikke man og få till de instillingene som dere bruker.
    Noen av dere som kan sammenfatte dem?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Trykk på 'limits' knappen oppe i høyre hjørne.
    Sett visningsområde der til 45-105 dB og 20-20000Hz.
    Glatting kan du velge om du trykker på 'controls' knappen, det ser ikke så rotete ut med litt glatting.
    Men den toppen ved 40Hz forsvinner dessverre ikke av dette, det er nok rommet ditt som står for den er jeg redd.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    IMG_2482.jpg
    Se der ja.
    Nå blei det mye bedre.

    Nå får jeg begyne og leite etter den 40hz ern som stikker ut.

    Kan den vere i kjelleren mon tro :) ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn