Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke helt unormalt i normale rom dette desverre.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det noen tiltak som kan annbefales for å bøte litt på saken.
    Sett ut i fra denne målingen

    Er klar over at det nok ikke er så lett å si noe konkret. Jeg bare lurer på om det er noe i vannfallet som kan korrigeres med
    relativt enkle akustiske remedier
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 380096

    tok en ny måling og trykkte på limits top 105,0 bottom 45,0 da ser det sånn ut
    det går opp å ned her i verden ser jeg :)
    Trykk på freq axis knappe, mulig dette er samme feil som jeg plundret med for et par sider siden ;)
    Dette var et av rådene jeg fikk, samt sjekke at man ikke måler med den innebygde microfonen i pc.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Eneste jeg er helt sikker på er at jeg ikke måler med innbygget mic. For min stasjonære har ikke mic :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Niko. Legg ut en måling med høyre og venstre seperat. Legg også ut en impulse måling som viser de første 50ms.

    Det er mye som kan gjøres med tiltak. Men du bør jobbe med plassering av høyttalerne og sweetspot før du tar til på det akustiske.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen tiltak som kan annbefales for å bøte litt på saken.
    Sett ut i fra denne målingen

    Er klar over at det nok ikke er så lett å si noe konkret. Jeg bare lurer på om det er noe i vannfallet som kan korrigeres med
    relativt enkle akustiske remedier
    jeg er ikke noe aksutikkguru, men vil anbefale deg å kjøpe noen pakker med glava og eksperimenter med hva du klarer å få til, og når du har funnet doseringen, så bygger du noe som ser pent ut og gjør jobben.

    f.eks. kan du kjøpe tre ruller. to som du lar stå i plasten og plasserer i hjørner, og en som du tar ut og flytter litt rundt på mattene for å se og høre hvordan de påvirker.

    kvålsvoll la nylig ut tegninger på en meget pen absorbent. bygger noe som minner litt om den selv. du kan bygge grunnere og tykkere.

    2Up2mgw.jpg


    du burde prøve å plassere deg ut av hullene i responsen, hvis du har mulighet. det kan henge sammen med høyttalernes avstand til veggen bak høyttalerne, din avstand til veggen bak deg og så videre.

    jeg tror det er lurt med den hellige treenighet; plassering, fysiske akustikktiltak, dsp

    :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tips. Skal få målt litt mer og lagt ut her. Veldig kjekt å få litt hjelp til å tolke det en ser :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    venstre.jpg


    venstre kanal

    høyre.jpg

    Høyre kanal

    begge.jpg

    begge kanaler

    impulse.jpg

    impulse respons

    Den tror jeg ble helt feil iforhold til ønske. Litt utfordring det her kjenner jeg
    Mangler litt på kunnskapene om rew. Og hvordan man avgrenser impulsresponsen til de første 50ms
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Inne på impulsresponsen, gå inn på limits og velg disse parameterne. Da vil det nok se mer forståelig ut:

    limits ETC.png
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Takker og bukker thohaug :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    imp.jpg


    Da ble det seende sånn ut :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er fint med litt diagram før pulsen også - for å se pre ringing eller i ditt tilfelle fire like høye pulser. Ellers ser ikke dette ut som målinger av en høyttaler, det er noe rart med kurveformene.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er helt enig at dette ser rart ut. Men det er nå engang måling av mine ob høytalere :)
    Men se for all del ikke bort fra brukerfeil når det kommer til rew :)
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Og enda litt rarere blir det når dette er frekvensresponsen målt med holmimpulse. Med 1.6 glatting
    Men som sagt jeg har brukt rew for lite til å være sikker på at det ikke er brukerfeil.

    1.6 glatting.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    impulse 40ms.jpg


    impulse måling som viser litt før pulsen også :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye reduksjon bør man ha for at det skal være ok, - 20 db over hele fjøla er det realistisk?
    Når det måles etc er det viktig å måle en og en høyttaler.

    Her er en litt eldre en fra her hjemme før jeg rev ned akustikken, som en sammenligning, uten at jeg sier at den er perfekt.
    -20 er helt klart oppnåelig. 8x12 Tom sin derimot er vanvittig bra.

    Vis vedlegget 378956
    Ok mine målinger har alle vært med begge ht, velger dere kun en ht noen steder i rew?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er fint med litt diagram før pulsen også - for å se pre ringing eller i ditt tilfelle fire like høye pulser. Ellers ser ikke dette ut som målinger av en høyttaler, det er noe rart med kurveformene.
    Her er et typisk eksempel på ringing når den er riktig ille:

     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Etter mye tull med å få tatt målinger med Windows 8, tror jeg at det begynner å bli noenlunde riktig. Rommet er helt tomt med steinharde overflater overalt.

    Fossefall 20-500.jpg

    GD 20-20khz.jpg


    høyre
    impulse høyre.jpg


    Venstre
    impulse venstre.jpg



    Impulsrespons.jpg


    begge ht
    spl 20-20khz.jpg


    Begge ht
    spl 20-500.jpg


    Begge ht
    Stereo 20-20khz.jpg


    Har nok noe å jobbe med en stund fremover. Ikke akkurat refleksjonsfritt og låter selvfølgelig crap. Noen som kan lese noe fornuftig ut av dette og er det noe som er feil/savnes på målingene?

    mvh Calaf
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Har slengt opp noe isolasjon i førsterefleksjon, noe ala Reteps bue. Jevner seg noe ut, men det er ikke akkurat basstungt.
    Ser det noe bedre ut?

    Uten demping
    udempet.jpg

    GD udempet.jpg


    Med bue
    noe dempet.jpg

    GD noe dempet.jpg


    Sammenligning
    Overlay.jpg


    Brukte RTA-funksjonen for å prøve plassere best mulig før jeg dro inn noe isolasjon. Hadde plasseringer som ga betydeligere mer nivå i bassen, men så ikke spesielt pent ut ellers. Kan man kompansere for bass ved å enkelt bare dra inn basstårn/sub, eller er det en dårlig løsning ifht å plassere seg til mer nivå? Har ikke dempet noe bak HT. Kan lavt nivå være kansellering? Ble mye mas nå;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    de to er jo nesten ikke til å sammenlikne, helt klart mye bedre etter isolasjonen kom opp.

    ja, helt klart mye bedre med eget bassystem. plasser høyttalerne der du får best stereoperspektiv og lydbilde, sett opp bassystemet der det yter best.

    bruk dsp for å motvirke peaker i bassen, f.eks. den du har ved 80 hz, og bruke dsp eller gaininnstillinger for å finne den tonale balansen du ønsker.

    de fleste har en preferanse som ligger ganske tett opp mot gjevn og fin respons med gjevn etterklang, og gjerne med litt mer nivå i bunnen ift. resten for å kompensere for ørets lavere sensitivitet i bassområdet (spesielt når du spiller lavt).
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    de to er jo nesten ikke til å sammenlikne, helt klart mye bedre etter isolasjonen kom opp.

    ja, helt klart mye bedre med eget bassystem. plasser høyttalerne der du får best stereoperspektiv og lydbilde, sett opp bassystemet der det yter best.

    bruk dsp for å motvirke peaker i bassen, f.eks. den du har ved 80 hz, og bruke dsp eller gaininnstillinger for å finne den tonale balansen du ønsker.

    de fleste har en preferanse som ligger ganske tett opp mot gjevn og fin respons med gjevn etterklang, og gjerne med litt mer nivå i bunnen ift. resten for å kompensere for ørets lavere sensitivitet i bassområdet (spesielt når du spiller lavt).
    ja det høres unektelig bedre ut også. Mye bedre:). Og har vel fått et stereoperspektiv jeg aldri har hatt her før. Dro inn et par 10" suber og det hjelper litt i bunnen. Har bare såvidt prøvd litt, men synes jeg mister en del perspektiv når jeg prøver å dele ht mot sub. Det høres bedre ut med ht fullrange. Har også dratt ned litt på 80 peaken, hørbart bedre men ikke gjort noen flere målinger ennå.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om det høres bedre ut med fullrange, så er det nok bare at tidskorrigeringen ikke er riktig. Prøv å få justert tiden riktig slik at fronter og subber summerer godt sammen. Men aller først må subben plasseres der den låter/måler best. Bruk gjerne rta for å finne ut av dette. Rta er også kurant til å tidskorrigere subben etter du har funnet en god plassering.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    de to er jo nesten ikke til å sammenlikne, helt klart mye bedre etter isolasjonen kom opp.

    ja, helt klart mye bedre med eget bassystem. plasser høyttalerne der du får best stereoperspektiv og lydbilde, sett opp bassystemet der det yter best.

    bruk dsp for å motvirke peaker i bassen, f.eks. den du har ved 80 hz, og bruke dsp eller gaininnstillinger for å finne den tonale balansen du ønsker.

    de fleste har en preferanse som ligger ganske tett opp mot gjevn og fin respons med gjevn etterklang, og gjerne med litt mer nivå i bunnen ift. resten for å kompensere for ørets lavere sensitivitet i bassområdet (spesielt når du spiller lavt).
    ja det høres unektelig bedre ut også. Mye bedre:). Og har vel fått et stereoperspektiv jeg aldri har hatt her før. Dro inn et par 10" suber og det hjelper litt i bunnen. Har bare såvidt prøvd litt, men synes jeg mister en del perspektiv når jeg prøver å dele ht mot sub. Det høres bedre ut med ht fullrange. Har også dratt ned litt på 80 peaken, hørbart bedre men ikke gjort noen flere målinger ennå.
    ja, når du får bort mye av (senere refleksjoner) så blir ting mye klarere og hjernen plukker bedre opp hva som kommer fra høyre og venstre kanal + bedre fase ques for hjernen å tolke. dette gir ekstrem gevinst mtp stereoperspektiv hvis det ligger på innspillingen.

    husk at det du måler er "worst case" scenario (når materialet gir slike peaker tid til å bygge seg opp). det vil ikke skje under transienter (korte toner) i musikken, men ved vedvarende toner, f.eks. blåseinstrumenter eller bass drops i elektronisk musikk så vil slike peaker kunne bygge seg opp og bli veldig sjenerende. du kan derfor forsøke litt forskjellig eq-profiler for hvor hardt du vil angripe peakene uten å miste viktig informasjon for transientene. et overkorrigert system vil virke veldig livløst rent subjektivt på transienter.

    ---

    er enig med thohaug i at det mest sannsynlig bare er tidskorrigeringen/fasekorrigeringen din som er out of wack.

    det kan også være kjekt å være klar over at det kan være kvalitative ting; som at 10"'erne har artefakter/forvrengning mye høyere opp enn delingsfrekvensen, og avhengig av steilhet (hvor bratt filteret ruller av), så kan dette være hørbart og dermed ødelegge høyere opp og derfor gi dårligere perspektiv. sannsynligheten for at det er dette er liten, men siden høyttalerne dine ser ut til å ha ganske god respons lenger ned, så ville jeg i tillegg til å korrigere for tid også prøvd lavere deling hvis du har delt høyt.

    du kan også måle forvrengningen til subbene dine. du ser tallene under distortion-fanen i rew.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Om det høres bedre ut med fullrange, så er det nok bare at tidskorrigeringen ikke er riktig. Prøv å få justert tiden riktig slik at fronter og subber summerer godt sammen. Men aller først må subben plasseres der den låter/måler best. Bruk gjerne rta for å finne ut av dette. Rta er også kurant til å tidskorrigere subben etter du har funnet en god plassering.
    Takker for tips. Skal prøve det i morgen. Ble faktisk litt oppslukt. Lenge siden det har funket såpass bra her:)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan får dere overlay i vannfallet, når jeg velger overlay så forsvinner fanen vannfall?
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan får dere overlay i vannfallet, når jeg velger overlay så forsvinner fanen vannfall?[/


    innstillinger oppe til høyre, rullegardinet og velg hvilken måling. Ikke mye jeg kan, men fant ut av det igår;)

    edit:bildet kom visst ikke med. Men siste bildet i post 578 viser hva jeg mener.
     
    Sist redigert:

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    de to er jo nesten ikke til å sammenlikne, helt klart mye bedre etter isolasjonen kom opp.

    ja, helt klart mye bedre med eget bassystem. plasser høyttalerne der du får best stereoperspektiv og lydbilde, sett opp bassystemet der det yter best.

    bruk dsp for å motvirke peaker i bassen, f.eks. den du har ved 80 hz, og bruke dsp eller gaininnstillinger for å finne den tonale balansen du ønsker.

    de fleste har en preferanse som ligger ganske tett opp mot gjevn og fin respons med gjevn etterklang, og gjerne med litt mer nivå i bunnen ift. resten for å kompensere for ørets lavere sensitivitet i bassområdet (spesielt når du spiller lavt).
    ja det høres unektelig bedre ut også. Mye bedre:). Og har vel fått et stereoperspektiv jeg aldri har hatt her før. Dro inn et par 10" suber og det hjelper litt i bunnen. Har bare såvidt prøvd litt, men synes jeg mister en del perspektiv når jeg prøver å dele ht mot sub. Det høres bedre ut med ht fullrange. Har også dratt ned litt på 80 peaken, hørbart bedre men ikke gjort noen flere målinger ennå.
    ja, når du får bort mye av (senere refleksjoner) så blir ting mye klarere og hjernen plukker bedre opp hva som kommer fra høyre og venstre kanal + bedre fase ques for hjernen å tolke. dette gir ekstrem gevinst mtp stereoperspektiv hvis det ligger på innspillingen.

    husk at det du måler er "worst case" scenario (når materialet gir slike peaker tid til å bygge seg opp). det vil ikke skje under transienter (korte toner) i musikken, men ved vedvarende toner, f.eks. blåseinstrumenter eller bass drops i elektronisk musikk så vil slike peaker kunne bygge seg opp og bli veldig sjenerende. du kan derfor forsøke litt forskjellig eq-profiler for hvor hardt du vil angripe peakene uten å miste viktig informasjon for transientene. et overkorrigert system vil virke veldig livløst rent subjektivt på transienter.

    ---

    er enig med thohaug i at det mest sannsynlig bare er tidskorrigeringen/fasekorrigeringen din som er out of wack.

    det kan også være kjekt å være klar over at det kan være kvalitative ting; som at 10"'erne har artefakter/forvrengning mye høyere opp enn delingsfrekvensen, og avhengig av steilhet (hvor bratt filteret ruller av), så kan dette være hørbart og dermed ødelegge høyere opp og derfor gi dårligere perspektiv. sannsynligheten for at det er dette er liten, men siden høyttalerne dine ser ut til å ha ganske god respons lenger ned, så ville jeg i tillegg til å korrigere for tid også prøvd lavere deling hvis du har delt høyt.

    du kan også måle forvrengningen til subbene dine. du ser tallene under distortion-fanen i rew.
    Takker for gode tips og info:rolleyes: Skal gjøre en jobb ikveld og få tatt noen målinger med subene.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Takker calaf.
    1 mai vs 17 mai, det skjer ting når man flytter på tiltakene, og bringer inn flere.

    Water overlay 1 og 17 mai.jpg
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Har netopp kjøpt meg Umik1 og installert REW.

    Er det noen her som kunne gitt meg noen tips til den mest nøyaktige måten og måle lytteromet på.
    Da jeg må se hvilken eve akustikke tiltak jeg må gjøre i rommet.
    Gjerne den mest nøyaktige måten Sette opp/plassere mikrofon samt instillinger i REW.
    Helt fersk med REW og målinger:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hei.

    Har netopp kjøpt meg Umik1 og installert REW.

    Er det noen her som kunne gitt meg noen tips til den mest nøyaktige måten og måle lytteromet på.
    Da jeg må se hvilken eve akustikke tiltak jeg må gjøre i rommet.
    Gjerne den mest nøyaktige måten Sette opp/plassere mikrofon samt instillinger i REW.
    Helt fersk med REW og målinger:)
    Veldig kjapt

    Plasser micen i ørehøyde i sweetspot.
    Plugg mikrofon i pcen (pcen må også kunne sende lyd ut på anlegget selvsagt, enkleste pleier å være via usb eller hdmi)
    Åpne rew
    Legg inn kalibreringsfil til micen. (du får en popup som spør om du har en)
    Gå inn på innspillingsenheter i windows og sett volum på mic til 100%
    Still inn volumet på anlegget slik at du er på rundt 80 db. Bruk pink noise i generatoren og spl vinduet i rew til å lese av.
    Mål ivei.

    Hvordan akser osv du skal bruke på grafene er det laget et lite rammeverk i begynnelsen av denne tråden.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Har netopp kjøpt meg Umik1 og installert REW.

    Er det noen her som kunne gitt meg noen tips til den mest nøyaktige måten og måle lytteromet på.
    Da jeg må se hvilken eve akustikke tiltak jeg må gjøre i rommet.
    Gjerne den mest nøyaktige måten Sette opp/plassere mikrofon samt instillinger i REW.
    Helt fersk med REW og målinger:)
    Veldig kjapt

    Plasser micen i ørehøyde i sweetspot.
    Plugg mikrofon i pcen (pcen må også kunne sende lyd ut på anlegget selvsagt, enkleste pleier å være via usb eller hdmi)
    Åpne rew
    Legg inn kalibreringsfil til micen. (du får en popup som spør om du har en)
    Gå inn på innspillingsenheter i windows og sett volum på mic til 100%
    Still inn volumet på anlegget slik at du er på rundt 80 db. Bruk pink noise i generatoren og spl vinduet i rew til å lese av.
    Mål ivei.

    Hvordan akser osv du skal bruke på grafene er det laget et lite rammeverk i begynnelsen av denne tråden.

    Takker for tilbakemelding:)
    Skjønte ikke helt hva du mente med bruk av pink noise men, er vell vanlig sinus tone for og sjekke frekvens området??
    Har hverken hdmi eller USB til anlegget så må nok bli line out på PC og overgang til RCA.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Minijack utgangen fungerer også fint :)

    Når du åpner generator modulen i rew, så kan du velge Pink noise i drop down menyen der.
    Det er rosa støy. (den lyden du får når du ikke får inn en radiokanal f.eks) Rosa støy er en tilfeldig kombinasjon av alle frekvenser innenfor området du velger.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kunne ha sett over mine REW innstillinger om de er riktige. Tok noen målinger på ett gammelt stereo anlegg jeg hadde stående, før hifi anlegget skal måles:)
    Måling1.jpg
    Waterfall.jpg
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Preference instillinger.
    image.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Calibration file:None... Dvs du har ikke lastet inn UMIK kalibreringsfil og frekvensreposnen blir ikke riktig uten denne. På dsp Umik sine nettsider finner du kalibreringfil når du har oppgitt din mics serienummer,

    Obs det er to ulike filern en 90grader som brukest nå målelmiken peker rett opp, og en annnen når micen peker horisontalt rett frem. Synes å ha lest at 90 grarers vinkel er det som er anbefalt for rom malinger, du får google det..og sjekk REW forumet på soundfourge.com
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Calibration file:None... Dvs du har ikke lastet inn UMIK kalibreringsfil og frekvensreposnen blir ikke riktig uten denne. På dsp Umik sine nettsider finner du kalibreringfil når du har oppgitt din mics serienummer,

    Obs det er to ulike filern en 90grader som brukest nå målelmiken peker rett opp, og en annnen når micen peker horisontalt rett frem. Synes å ha lest at 90 grarers vinkel er det som er anbefalt for rom malinger, du får google det..og sjekk REW forumet på soundfourge.com
    Den siden der viser kalibreringsfil for lydkortet. For å få timing referanse.
    Du må inn på mic/meter fanen for å se om du har lagt inn kalibreringsfil til mic :)

    Ellers fint forklart :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Så dvs. at 90' cal fil og mic rett opp er riktig bruk?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Så dvs. at 90' cal fil og mic rett opp er riktig bruk?
    Hvor mye forskjell det er vet jeg ikke helt. Tror det ikke er så farlig med akustiske målinger. Selv har jeg benyttet mic rett frem. Dette er spesielt greit når man måler en og en høyttaler.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Kalibrerings filen er lastet ned og i bruk ja:)

    Har slitt mye med akustikken i lytterommet, målingene jeg når har tatt underbygger bare dette.
    Så nå ligger det an til og flytte hele anlegget til en loft stue jeg har som er betydelig større enn nåværende lytterom på 19kvm:)
    Ikke akkurat århundrets måling opp til 500hz:)

    Hifi anlegg.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hei.

    Kalibrerings filen er lastet ned og i bruk ja:)

    Har slitt mye med akustikken i lytterommet, målingene jeg når har tatt underbygger bare dette.
    Så nå ligger det an til og flytte hele anlegget til en loft stue jeg har som er betydelig større enn nåværende lytterom på 19kvm:)
    Ikke akkurat århundrets måling opp til 500hz:)

    Vis vedlegget 389400
    Gå på limits og sett verdiene til 10-500 på X aksen og 45-105 på Y aksen. Dette er standardverdiene vi har landet på i denne tråden. Mye lettere å lese av grafene da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn