Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    8.jpg
    Dette kom jeg fram till.
    dyttet ett pledd under bass porten på begge hoytalerne. och flyttet de fram till 1 meter fra veggen. (De stod 41cm för)
    det blei bedre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøv med en måling bare opp til 500hz.
    Da er det enda lettere å se problemene, husker ikke i farta hvor du gjør den innstillingen.
    Da blir vinduet fra 10 til 500 Hz.

    Steinar.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Mitt første seriøse forsøk på MathAudio software for romkorreksjon via PC,dvs equalising påslengt litt impuls/fasekorrigering for å markedføringsmessig heve seg over en almen grafisk EQ?

    Capture.jpg

    Kjørte 10-12 målepunkter rundt lytteposisjon, og la inn det anbefalte fallet på omtrent 5db fra 200hz til 20khz, og kjørte ganske hard korrigering for å sjekke effekten,

    Fikk i allefall rettet ut svingingen /droppet i diskant over delefrekevnsen på 2kHz , samt litt jevnere bunn, Hvordan høres det ut?
    Vel tydelig forskjell med lytting på Pink Noise, lyden er betydelig mer uniform, mens det før hørtes ut som ett fossefall med en liten bekk i tillegg som stakk seg ut , er det nå kun et jevnet sus, så det er en forbedring.
    Betydningen for musikken varierer, for heavyrock grunge musikk betyr det mindre ,men noe rumling i nedre bass er strammet opp og vokalen er klarere ( mindre brystresonans) som er en klar bedring, men også noe lysere som ikke alltid er fordelaktig.
    Dette er med 300B rørforsterker og lettreven høyttaler. Effekten er den samme med rørforsterker nr2 og en transistor sak,en transistoren blir litt vel lys i lyden da korreksjonen er gjort med 300B som i utgangpunktet har en dyper og varmere klang.

    Jeg tror jeg vil utvikle og teste dette videre siden det rydder en del opp i lyden, uten være en dramatisk forbedring slik jeg hørte på en Trinnov demo.

    Med mer glatting 1/3 oktav istedet for 1/12 er forskjellen tydeligere
    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Har netopp kjøpt meg Umik1 og installert REW.

    Er det noen her som kunne gitt meg noen tips til den mest nøyaktige måten og måle lytteromet på.
    Da jeg må se hvilken eve akustikke tiltak jeg må gjøre i rommet.
    Gjerne den mest nøyaktige måten Sette opp/plassere mikrofon samt instillinger i REW.
    Helt fersk med REW og målinger:)
    Veldig kjapt

    Plasser micen i ørehøyde i sweetspot.
    Plugg mikrofon i pcen (pcen må også kunne sende lyd ut på anlegget selvsagt, enkleste pleier å være via usb eller hdmi)
    Åpne rew
    Legg inn kalibreringsfil til micen. (du får en popup som spør om du har en)
    Gå inn på innspillingsenheter i windows og sett volum på mic til 100%
    Still inn volumet på anlegget slik at du er på rundt 80 db. Bruk pink noise i generatoren og spl vinduet i rew til å lese av.
    Mål ivei.

    Hvordan akser osv du skal bruke på grafene er det laget et lite rammeverk i begynnelsen av denne tråden.
    OBS Pink noise viser ikke reell frekvensrespons da pink noise faller gradvis av mot høyere frekenser, for relle måling må white noise brukes, eller helst sinus sveip som kommer automatisk når man klikker "measure"
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kjapt

    Plasser micen i ørehøyde i sweetspot.
    Plugg mikrofon i pcen (pcen må også kunne sende lyd ut på anlegget selvsagt, enkleste pleier å være via usb eller hdmi)
    Åpne rew
    Legg inn kalibreringsfil til micen. (du får en popup som spør om du har en)
    Gå inn på innspillingsenheter i windows og sett volum på mic til 100%
    Still inn volumet på anlegget slik at du er på rundt 80 db. Bruk pink noise i generatoren og spl vinduet i rew til å lese av.
    Mål ivei.

    Hvordan akser osv du skal bruke på grafene er det laget et lite rammeverk i begynnelsen av denne tråden.
    OBS Pink noise viser ikke reell frekvensrespons da pink noise faller gradvis av mot høyere frekenser, for relle måling må white noise brukes, eller helst sinus sveip som kommer automatisk når man klikker "measure"
    thohaug sikter nok til å justere lydnivået til ca 80 dB med pink noise før man starter målingen av frekvensresponsen med sinus toner.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hei.

    Har netopp kjøpt meg Umik1 og installert REW.

    Er det noen her som kunne gitt meg noen tips til den mest nøyaktige måten og måle lytteromet på.
    Da jeg må se hvilken eve akustikke tiltak jeg må gjøre i rommet.
    Gjerne den mest nøyaktige måten Sette opp/plassere mikrofon samt instillinger i REW.
    Helt fersk med REW og målinger:)
    Veldig kjapt

    Plasser micen i ørehøyde i sweetspot.
    Plugg mikrofon i pcen (pcen må også kunne sende lyd ut på anlegget selvsagt, enkleste pleier å være via usb eller hdmi)
    Åpne rew
    Legg inn kalibreringsfil til micen. (du får en popup som spør om du har en)
    Gå inn på innspillingsenheter i windows og sett volum på mic til 100%
    Still inn volumet på anlegget slik at du er på rundt 80 db. Bruk pink noise i generatoren og spl vinduet i rew til å lese av.
    Mål ivei.

    Hvordan akser osv du skal bruke på grafene er det laget et lite rammeverk i begynnelsen av denne tråden.
    OBS Pink noise viser ikke reell frekvensrespons da pink noise faller gradvis av mot høyere frekenser, for relle måling må white noise brukes, eller helst sinus sveip som kommer automatisk når man klikker "measure"
    Siktet bare til å finne riktig volum for sveip her :)
    Om man skal justere på lytteposisjon er pink pn kombinert med rta måling ved samme sekvens lengde en glimrende løsning, da du kan se endringer i bassrespons i realtime mens man flytter.
     

    Gnomen

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Hehe sånn er det noen ganger.
    Jeg for min del ville heller valgt en noe mer rufsete respons dersom du kan unngå dipper så mye som mulig. Peaker er lettere å maskere bort med en dsp. Har du ikke dsp stiller det seg litt annerledes siden peaker er generelt mer hørbare enn dipper.
    Litt offtopic kanskje, men har dere noen anbefalinger på DSP som er bra til dette formålet?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Jeg installerte spilleren Foobar2000 og kunne dermed legge til MathAudio DSP gratis på PC...fikk kurvene i post 643, Gir en smak av DSP før større investeringer
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det krever en pc for å få det igang, men etterpå kan du, som jeg gjør, bruke Squeezebox Touch med Inguz applikasjonen installert og legge inn en korreksjonsfilen under inpulses. Du kan også bruke en pc med JRiver og styre alt via det programmet.
    Eller du kan feks bruke en OpenDRC fra MiniDSP og legge in korreksjonsfilen i den boksen.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hehe sånn er det noen ganger.
    Jeg for min del ville heller valgt en noe mer rufsete respons dersom du kan unngå dipper så mye som mulig. Peaker er lettere å maskere bort med en dsp. Har du ikke dsp stiller det seg litt annerledes siden peaker er generelt mer hørbare enn dipper.
    Litt offtopic kanskje, men har dere noen anbefalinger på DSP som er bra til dette formålet?
    Om man ikke har pc, er en minidsp et ypperlig sted å starte :)
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Nye målinger

    Som jeg skrev i en annen tråd under HT, så har jeg et problem med egenstøy fra subwoofere.
    Er i dag hjemme småsyk, så da passet det å prøve å løse problemet på best mulig måte.(håper jeg da)

    Løsning min ble å kjøre HT med deling på 40 i Yamaha. NB! husk slå av Extra bass under option!
    Så stilte jeg på frekvens bak på sub til kurven ble mest mulig jevn. 12 knepp opp fra min.

    Synes selv subbene ble greit integrerte, og ikke minst, suset fra de ble minimale.
    Ble overasket over at dette fungerte såpass bra, da jeg har lest flere steder at å røre frekvens bak på sub er FyFY, etter kalibrering.

    Dette skal ikke være noe skryteinnlegg (er fullt klar over at andre har bedre rom og utstyr), skriver for å hjelpe evt andre med samme problem og for egen reminder.

    Nå ble bassen så bra, at nesten "man flue`n" gikk over ;-) Synes jeg da..

    SPL no smoting.jpg
    spl&phase.jpg
    Waterfall.jpg
    Spectrogram.jpg
    RT60.jpg
    GD.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lag en måling fra 15 til 300 Hz, da ser du problemområdet mye lettere.
    Du ser topper og bunner mye lettere i bassen.

    Steinar.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Nei nå gir jeg f... i beste SPL kurve og kjører Large + subber, igjen..
    Hjelper ikke med en noe jevnere kurve, når jeg ikke liker musikken slik!
    Rew er et fint hjelpemiddel, men bruke øra og sunn fornuft i tillegg må en ikke glemme (som sikkert mange har skjønt før meg;)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Brukt REW for første gang, målte fra lytte posisjon med Umik-1. Mest problemer i bass området og opp til ca 3khz med tanke på refleksjoner.
    Arendal Sub1 og Usher mini one DMD.
    Her er plot fra 20-500 hz.
     

    Vedlegg

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Her er 20-20 000 hz SPL, er tillagt 1/6 smoothing på grafene. Den røde er med sub, grønn uten sub tilkoblet.
    Rommet er ikke akustisk behandlet for 5 øre, mange store flater og vinduer...
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Heisann
    Hvordan ser impulse / ETC grafen din ut de første 50ms.

    Jeg bruker psykoacustic smoothing da jeg synes den korresponderer best med hva jeg hører.

    Er dette målinger med begge høyttalere? Over 1000hz så blir det ofte "feil" på målingene da man må være så pinlig nøyaktig med mic plassering..
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Det var målinger med begge høyttalerne.
    ETC med sub:


    Ikke det at dette sier meg noe særlig... :)
     

    Vedlegg

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Bruk de første 40 millisekundene. Juster med limit knappen. Dette er ca hvordan du vil at grafen skal se ut: Den viser refleksjoner i rommet ditt og nivået på disse.

     

    Vedlegg

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sånn ja, nå likner det mer på et "normalt" rom:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal gå den veien med ferdige produkter med bilde ville jeg heller valgt disse: | Sounds of Science
    Med tynne plater (5cm) for du bare demping i diskant og øvre mellomtone, selv superchunk virker bare ned til ca 100Hz (i beste fall). Thohaug bruker vel 30cm, hvis jeg ikke tar helt feil?
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har vanlig stue. Må nok dermed bli noe diskret. Men hvis det finnes noe som ikke gjør stua om til lydstudio så kan man jo vurdere.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvis du skal gå den veien med ferdige produkter med bilde ville jeg heller valgt disse: | Sounds of Science
    Med tynne plater (5cm) for du bare demping i diskant og øvre mellomtone, selv superchunk virker bare ned til ca 100Hz (i beste fall). Thohaug bruker vel 30cm, hvis jeg ikke tar helt feil?
    Jeg bruker 25cm :) uansett er et veldig viktig aspekt å få med her er at areal teller :) kjør litt ordentlig størrelse på evnt plater. F.eks 120x120cm :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Graks:
    Vær oppmerksom på at en ETC kurve er kun gyldig for høyttalerne målt hver for seg. En måling av begge går ikke og gir et defekt måleresultat. Og ETC viser område over schrøder frekvensen. Slik at en ETC av subwoofer har absolutt ingen verdi.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Aha, må nok da ta ny måling av kun en høyttaler. Takk for tipset.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig mange refleksjoner med høyt nivå og masse resonanser i bassen/nedre mellomtone. For å si det sånn, her er det ikke kabler og elektronikk man bør fokusere på.
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    hei.

    kunne godt tenkt meg og testet dette på mitt oppsett. kan noen si meg hva jeg trenger, og hvor jeg får tak i det?
    skal måle fronthøyttalere og subwoofer.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Og en minijack til stereo RCA kabel.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du allerede har DAC i anlegget med spdif coax inn, så er det beste å få seg en MiniDSP miniStreamer. Denne kbler du til i USB på PC og så får du spdif inn og ut. Jeg fant ut at dette ble det mest kostnadseffektive.

    Ministreameren er et løst kretskort, men du du lager enkelt en boks til den, av eska fra et par Torxbits (delenr 123861) på feiltema. Den passa nesten perfekt.

    Johan-Kr
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Vel det mest kostnads effektive er minjack kabel. Det er ikke nødvendig med bedre DAC enn den som er i Macen eller PCen for disse målingene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn