Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofo87

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2017
    Innlegg
    18
    Antall liker
    18
    Prøver meg på noen målinger. Er helt fersk på dette, så beklager vist jeg ikke har fulgt kravene.
    Tar gjerne imot tips om hva jeg kan gjøre for å bedre rommet.
    Målingene er gjort av subwoofer og fronter.

    Torstein 2.jpg
    Torstein.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    15db fall ved 200HZ er mye...prøv å justere sub nivå eller flytte deg /høyttalere
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Effekt av lytteposisjon. 1:Sofa med mic/hode 80cm fra bakvegg, og så i stol 200cm fra bakvegg.
    Capture.JPG



    Så i beste lytteposisjon=stol med dører til naborom lukket og åpne
    Capture.JPG



    Med lukkede dører er romklengen påtagelig og det viser målingen også...
    Capture.JPG



    Fortsatt god søndag folkens. Jeg h funnet en bra lytteposisjon nå både høres og ser det ut som, og optimaliseringen fortsetter
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Effekt av lytteposisjon. 1:Sofa med mic/hode 80cm fra bakvegg, og så i stol 200cm fra bakvegg.
    Vis vedlegget 434069


    Så i beste lytteposisjon=stol med dører til naborom lukket og åpne
    Vis vedlegget 434070


    Med lukkede dører er romklengen påtagelig og det viser målingen også...
    Vis vedlegget 434071


    Fortsatt god søndag folkens. Jeg h funnet en bra lytteposisjon nå både høres og ser det ut som, og optimaliseringen fortsetter
    Flott gjennomgang og morsomt å se :)

    En kjapp liten ting, RT målinger er relativt verdiløse i rom av vanlige størrelser, siden vi ikke har det vi kaller etterklang, eller en slik "hale" i små rom. I små rom har vi utstikkende refleksjoner og decay/resonanser. Man får mye bedre og riktigere info av å se på waterfall/decay plottet og ETC plottet imo.

    For at RT målingen skal være skikkelig relevant så må alle flatene være langt nok unna til at alle frekvensene blir refleksjoner. For eksempel i konsertsalakustikk så er den målingen ekstremt viktig for å skape en jevn hale på etterklangen i hele frekvensområdet. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    legg på glatting feks 1/12 oktav, bassen er vedlig høy i forhold til resten...
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Har du gjort noen korrigeringer i bassen her, eller ser det slik ut rett ut av boksen?
    Det er mye mer nivå i bassen her enn jeg liker, men det er da flere her inne som kjører lignende huskurve.
    Men det så jo veldig 'flatt' og fint ut, selv om lyden ser ut som den kanskje aldri forsvinner på 20Hz.
    Kan du legge ut spectrogram?
     

    thenuts

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Takk for input.

    Har økt bassen med noen dB ja. Det ble bare best sånn. Det målte "bedre" med lavere nivå men hørtes ikke like bra ut. Fruen klaget på mangel på bass. Nå skal det sies at rommet lekker litt bass pga åpen løsning bak begge fronter.

    Nivået i bassen synker ganske fort på ca 17-18hz. Nå skal det sies at nivået er målt med 2 subwoofere mot 1 høyttaler da. Nivået vil jo normalt være 3 dB høyere med 2 fronter i drift, så jeg føler at bassen er som den skal. 10 dB økning mellom 200 og 20hz er jo ganske vanlig uansett. Fungerer bra i surround også.

    Og ja, er gjort EQ i bassen, men ikke så mange punkter.

    Har ikke laget spectrogram før, hva er fordelen med det kontra waterfall?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Ja men hvis fruen vil ha det slik, så blir det slik.
    Men har du ingen annen korreksjon enn et generelt løft i bunnen så synes jeg du har vært heldig eller dyktig med rommet.

    Spectrogram knappen ligger rett til høyre for vannfall knappen.
    Det viser lydenergi i rommet over tid på en annen måte enn vannfall,
    og viser godt om det er noe som bygger seg opp over lang tid.
    her er en av mine målinger, greiene rundt 50 Hz kan man nok trygt se bort fra.
    spectrogram.jpg
     

    thenuts

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Joda, jeg har noen EQ-punkter opp til ca 200hz og et par over. Måler ganske bra uten EQ også, men følte at det måtte gjøres noen justeringer for å få så bra kurve som mulig.

    Jeg har også tatt ned nivået oppover i frekvens med en high shelf på 2500hz på Left Centre Right. (0,5Q, -6,2dB) og en tilsvarende på 830hz på bakhøyttalerene. Jeg synes nivået ble litt for høyt og slitsomt oppover i frekvens, men sånn er det jo med Klipsch.

    Kan jo forresten nevne hva slags høyttalere som er målt. Det er Klipsch RP-serien (3xRP280F i front og RP250s bak, 2 x R115SW)

    Rommet er 3,8x5,5 meter. Fronthøyttalere på langvegg. Subwoofere plassert på hver sin kortvegg med elementene mot midten av rommet. Har hjemmelaga demping i tak, på sidevegger og noe bak i rommet. Laget dempeplater med hobbyplater fra biltema, rockwool flexi-a/tilsvarende og høyttalerstoff.

    Legger ved spectrogram.

    Edit: Vet ikke hvorfor navnet på bildene ikke blir med, men rekkefølgen er ihvertfall:

    Venstre Front
    Høyre Front
    Senter
    Venstre Bak
    Høyre Bak
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    thenuts

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Bassen nedover henger igjen i rommet, men det er vanskelig å gjøre noe med uten veldig store tiltak i hjørnene tror jeg. Det kan hende jeg tar meg bryet en dag, men er ikke plaget nevne verdig av det.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Bassen nedover henger igjen i rommet, men det er vanskelig å gjøre noe med uten veldig store tiltak i hjørnene tror jeg. Det kan hende jeg tar meg bryet en dag, men er ikke plaget nevne verdig av det.
    Jeg jobber med en litt mer fleksibel løsning på det problemet:cool:
    Men vannfallene dine er ganske bra altså. Resonanser fra 30 og nedover er ikke veldig hørbare, og på film er de egentlig bare morsomme, da de forårsaker litt risting i sofa o.l.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha lest ett sted at REW kan brukes til å plassere høyttalere ved å måle frekvensrespons i sanntid med pink eller white noise, men kan ikke finne det igjen i farten.

    Har noen oppskriften til dette i hodet?
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    REW GD

    Hei, lurer på en ting

    Kan man bruke GD måling for å justere forsinkelse på SUB-HT ?
    PÅ vedlagt måling (suber+HT) så ser en at under 40 så er det forsinkelse, det er vel forsterker i SVS subene som gjør dette?

    Men skjønner ikke helt at det skal være så galt da jeg har kjørt YPAO? Distansen blir der ca 110cm lengre enn HT.
    Blir det riktig å øke distansen til kurven viser jevnest mot 0 ms.?

    Jeg har suber i reverse i forhold til HT (lyder og måler best slik), vet ikke om dette har noen betydning
    GD All.jpg
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ganske mye problemer med bas i mitt rom. Grafen ser ut som en berg og dalbane - peak.dipp.peak.dipp.peak osv.

    Jeg kan ikke flytte fram sitteposisjon og det er veldig begrenset med plass for absorbenter. Rommet er betong sirka 6x4.5m der halve rommet er spisestue. Jeg har mulighet for å flytte subb til 1 annen plass og eventuellt kjøpe en til sub som siste utvei da jeg må finne ny plass for server og dette er plass som igrunn ikke finnes men nevner det da jeg gjør det hvis det er siste utvei.

    Er på ferie nå så kan ikke legge ut bilder.

    Kjører Yamaha, deler ved 80 og YPAO 8målinger flat. Det positive er att med REW klarer jeg temme mye av disse toppene men problemet blir da att "bunnene" blir enda lavere...det er som att jeg kun flytter denne zick-zag kurven opp eller ned.

    Spørsmålet er om en subb-dsp kan hjelpe meg da jeg ikke kan løfte in rockwool i stua. Lurer også på om minidsp er den beste spesielt da jeg nå har umic?

    Spørsmål 2 er om en mulig utvei kan vare å kjøre frontene fullrange i tillegg til sub for å se om de kan fylle i disse dalene slik att jeg kan fokusere mer på å senke toppene eller er dette en blindvei? I mitt hode her i solen tenker jeg att hvis man har dipper i hvertfall 3 frekvenser og det normaltsett hjelper med flere subber så hjelper det kansje med bas fra 3 kilder og ikke kun 1 uansett? Fronter er MA gold 300.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg har ganske mye problemer med bas i mitt rom. Grafen ser ut som en berg og dalbane - peak.dipp.peak.dipp.peak osv.

    Jeg kan ikke flytte fram sitteposisjon og det er veldig begrenset med plass for absorbenter. Rommet er betong sirka 6x4.5m der halve rommet er spisestue. Jeg har mulighet for å flytte subb til 1 annen plass og eventuellt kjøpe en til sub som siste utvei da jeg må finne ny plass for server og dette er plass som igrunn ikke finnes men nevner det da jeg gjør det hvis det er siste utvei.

    Er på ferie nå så kan ikke legge ut bilder.

    Kjører Yamaha, deler ved 80 og YPAO 8målinger flat. Det positive er att med REW klarer jeg temme mye av disse toppene men problemet blir da att "bunnene" blir enda lavere...det er som att jeg kun flytter denne zick-zag kurven opp eller ned.

    Spørsmålet er om en subb-dsp kan hjelpe meg da jeg ikke kan løfte in rockwool i stua. Lurer også på om minidsp er den beste spesielt da jeg nå har umic?

    Spørsmål 2 er om en mulig utvei kan vare å kjøre frontene fullrange i tillegg til sub for å se om de kan fylle i disse dalene slik att jeg kan fokusere mer på å senke toppene eller er dette en blindvei? I mitt hode her i solen tenker jeg att hvis man har dipper i hvertfall 3 frekvenser og det normaltsett hjelper med flere subber så hjelper det kansje med bas fra 3 kilder og ikke kun 1 uansett? Fronter er MA gold 300.
    Det er mulig at med å plassere subben ulike steder i rommet at du kan oppnå en bedre respons siden hvor subben står har mye å si. Mulig det også er noe å hente ved å tweake med timingen mellom sub og front. Det er også kanskje noe å hente på å prøve andre delefrekvenser. En annen ting som definitivt vil kunne hjelpe er å justere den parametriske EQ'en og tidskorreksjonen(avstand) på reciever selv i stedet for å la ypao gjøre det, siden den ofte tar feil og gjør litt dumme valg.

    Du burde i hvert fall anskaffe litt måleutstyr.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Okej da har jeg noen målinger.

    Litt utfordring.

    left+sub.yp_spl.jpg

    left+sub_waterfall.jpg


    Jeg prøver først og fremst å se hvordan jeg kan få best mulig utgangspunkt med plassering og delefrekvens, fase osv. Når ting så står der de skal så er spørsmålet hva jeg har for valg for forbedringer.

    Her er rommet mitt og til venstre er det spisestue med bord/stoler, sjenk, bokhylle, tavler osv. Jeg har i tillegg stuebord, ullteppe, stereobenk, lerret, prosjektor og 2 dipoler som henger på bakvegg.

    Lila=Sofa
    Blå=langt vindu med dør ut til balkong
    Grå=Høyttalere
    Subben spiller i den retting pilen viser.

    rom.jpg



    Jeg har en Yamaha 3060 og da den har den kule egenskap att man kan justere sammtidigt som man lytter så satt jeg og lekte med delefrekvens sammtidig som jeg hørte på musikk og jeg syntes det durede mye mer jo høyre jeg delte.

    Så da målte jeg dette.

    delefrekvens.jpg


    Grønn er deling ved 200
    Orange er deling ved 80
    Mørkegrønn er deling ved 40

    Da 40 ser best ut på papiret så tok jeg utganspunkt i dette.
    Testet att flytte subben først til høyre hjørne framme ved høyre front:

    sub_plassering_front_spl.jpg

    sub_plassering_front_waterfall.jpg


    Så testet jeg til venstre om sofan på bakvegg:

    (får ikke lastet opp spl på denne vet ikke hvorfor men man ser ganske ok på waterfall og)
    sub_plassering_siden_waterfall.jpg



    Etter justering i yamaha og med subben mellom sofaene (beste wifi faktor) så endte jeg hvertfall opp med dette:
    etter_justering_spl.jpg

    etter_justering_waterfall.jpg



    Det som skjer er att jeg klarer ikke hverken få ut toppene eller bunnene uten jeg flytter helt enkelt hele denne kurve slik den er (zickzack) opp eller ned så må da velge pest eller kolera med litt during og ok bas eller ikkenoe bas men mindre during.

    Jeg syns ved siden av soffen til venstre ser best ut men jeg får ikke bort den 43hz peaken hvor mye jeg en prøver. Jeg inbillier meg att hvis jeg kunne få glattet ut 43 og bunnen 74 (og se bortifra peaken ved 30) så ville jeg kunnet senke hele kurven bittelitt og faktisk ha relativt fin kurve i de begrensinger jeg har.

    Så spørsmålet er: Kan jeg justere dette med en MiniDSP? Vil en ekstra subb kunne hjelpe? Hvor mange meter rockwool trengs for å dempe 43hz :rolleyes: Kan jeg legge det under sofaen :cool:
     
    Sist redigert:

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Du skal vel gå rimelig dedikert til verks for å fjerne en peak på 43 med rockwoool e.l.

    Men, 3060en gir deg vel mulighet til å justere PEQ selv? Dette vil være ganske likt som hva en MiniDSP kan gjøre.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Den har kun bånd på 39,4 og 49,6 ikkenoe imellom. 39,4 har jeg senket 8db her.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    De to resonansene er veldig hørbare i tid og derfor du synes det romler. EQ vil ikke hjelpe så veldig mye på det.

    Blir de ikke noe bedre om du trekker sofa ut fra bakvegg? Å sitte inntil bakvegg er ofte den aller verste plasseringen mtp god bassrespons i et rom.
    Prøv å flytt sofaen fremover om du ikke har gjort det og ta målinger av disse plasseringene også :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har prøvt å måle 50cm lenger fram og det blir ikke bedre. Jeg skjønner att EQ ikke kan gjøre så mye med tiden, men hvis jeg kunne fått ned db en 7db så tenker jeg att det blir mindre påtagelig? Men finnes det noen basfeller som vil hjelpe her nede? Jeg må si att jeg føler jeg må leve med den 30 det får bare vare, det merkes mest i film uansett.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Noen tanker om hvorfor kurven blir så veldig annerledes enda fra 150 ved kutt på 80 og 40?
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Har investert i en Umik1 mikrofon og nettopp tatt min første måling. Har jeg for lav dB eller? Tips kommentarer mottaes med takk til en fersking i måledomenet.

    Måling_Kudos T88.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Noen tanker om hvorfor kurven blir så veldig annerledes enda fra 150 ved kutt på 80 og 40?
    Dette er fordi at under schroederfrekvens i bassen (generelt 200hz og ned) så er rommet og høyttaler/subwoofer et samlet system. Altså endringer på den ene påvirker det andre.
    Når man setter på et vanlig delefilter, aktivt eller ikke så får man en fasevridning avhengig av hvor bratt filteret er. Fasevridningen skjer også oppover i frekvens og derfor syntes det på målingenoppover i frekvens. Siden fasen oppover i frekvens blir endret så blir også responsen i lytteposisjon endret (sub/høyttaler/rom er ett system)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ok. Men er det riktig å bruke det kutt som måler og tilsynelatende låter best eller er det rart å kutte så lavt?

    Jeg kom på nå att jeg kansje skal teste omvendt strategi og bruke eq båndene til å få opp dippene og så senke hele subben isteden. Får se om jeg rekker dette imorgen :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Okei. Det ble ikke noe bedre i tidsdomenet heller?
    Det å ta knekken på resonanser så lavt i frekvens er vanskelig uten trykkbaserte bassfeller Ekker at det blir veldig digert.
    Men du har litt grums oppover som med høy sannsynlighet vil hjelpe ganske mye å få ryddet en bassfelle. Det helt i bunnen får du nesten bare ta med eq. Om ikke reciever kan ta nøyaktige frekvenser anbefaler jeg å skaffe en EQ som kan. Men hva muligheter til tiltak har du eventuelt?

    En avansert og litt vanskelig måte å kvitte seg med problemet er en dsp og minst en ekstra sub. Pris på subben spiller ikke så stor rolle, så lenge den har nok kapasitet.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hei,
    Har investert i en Umik1 mikrofon og nettopp tatt min første måling. Har jeg for lav dB eller? Tips kommentarer mottaes med takk til en fersking i måledomenet.

    Vis vedlegget 453831
    Nivået på målingen er fint. Det ser ut som du har et par relativt kraftige resonanser i bassområdet. Har du mulighet til å poste en waterfall måling?
    Juster også skalaene riktig så du viser 45-105db på y-aksen.
    Måle standarden står i starten av tråden her :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Okei. Det ble ikke noe bedre i tidsdomenet heller?
    Det å ta knekken på resonanser så lavt i frekvens er vanskelig uten trykkbaserte bassfeller Ekker at det blir veldig digert.
    Men du har litt grums oppover som med høy sannsynlighet vil hjelpe ganske mye å få ryddet en bassfelle. Det helt i bunnen får du nesten bare ta med eq. Om ikke reciever kan ta nøyaktige frekvenser anbefaler jeg å skaffe en EQ som kan. Men hva muligheter til tiltak har du eventuelt?

    En avansert og litt vanskelig måte å kvitte seg med problemet er en dsp og minst en ekstra sub. Pris på subben spiller ikke så stor rolle, så lenge den har nok kapasitet.
    Jeg har ikke den måling kvar men jeg mener det ble verre hela greia faktisk.

    Jeg søkte litt etter trykkbaserte feller men ble ikke klokere. Jeg har lit budsjett til dette, kunne du peke meg i riktig retting om hva som kunne hjelpe? Trykkbaserte er hva jeg har skjønnt ikke så digre så dette kunne kansje passet in så f.eks 2 slike for å ta lavt og så kansje jeg eventuellt har plass til en vanlig basfelle som du nevner, men samme her, har du mulighet å peke på noe som viser hva du tenker så kansje jeg kan mekke selv men må vite hvilke parametrer du mener jeg bør gå for.

    DSP plus sub da tenker du att jeg skal kansellere de 2 toppene? Men da vill det bli en kost for dette som kun tar de 2 ikke sant? Den subben vill ikke kunne hjelpe till på resten av frekvensområdet? Hvis den i tillegg kan spille med i resten av frekvensområdet så er dette mye intressant, da kunne jeg tenkt meg en sub1 f.eks. Men her skulle jeg jo kunne starte men en minidsp da og prøve kun med den først og om det ikke hjelper så kan jeg kjøpe subben etterpå? Det er samme boksen som jeg bruker er det ikke?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Okei. Det ble ikke noe bedre i tidsdomenet heller?
    Det å ta knekken på resonanser så lavt i frekvens er vanskelig uten trykkbaserte bassfeller Ekker at det blir veldig digert.
    Men du har litt grums oppover som med høy sannsynlighet vil hjelpe ganske mye å få ryddet en bassfelle. Det helt i bunnen får du nesten bare ta med eq. Om ikke reciever kan ta nøyaktige frekvenser anbefaler jeg å skaffe en EQ som kan. Men hva muligheter til tiltak har du eventuelt?

    En avansert og litt vanskelig måte å kvitte seg med problemet er en dsp og minst en ekstra sub. Pris på subben spiller ikke så stor rolle, så lenge den har nok kapasitet.
    Jeg har ikke den måling kvar men jeg mener det ble verre hela greia faktisk.

    Jeg søkte litt etter trykkbaserte feller men ble ikke klokere. Jeg har lit budsjett til dette, kunne du peke meg i riktig retting om hva som kunne hjelpe? Trykkbaserte er hva jeg har skjønnt ikke så digre så dette kunne kansje passet in så f.eks 2 slike for å ta lavt og så kansje jeg eventuellt har plass til en vanlig basfelle som du nevner, men samme her, har du mulighet å peke på noe som viser hva du tenker så kansje jeg kan mekke selv men må vite hvilke parametrer du mener jeg bør gå for.

    DSP plus sub da tenker du att jeg skal kansellere de 2 toppene? Men da vill det bli en kost for dette som kun tar de 2 ikke sant? Den subben vill ikke kunne hjelpe till på resten av frekvensområdet? Hvis den i tillegg kan spille med i resten av frekvensområdet så er dette mye intressant, da kunne jeg tenkt meg en sub1 f.eks. Men her skulle jeg jo kunne starte men en minidsp da og prøve kun med den først og om det ikke hjelper så kan jeg kjøpe subben etterpå? Det er samme boksen som jeg bruker er det ikke?
    Til trykkbaserte bassfeller vil jeg absolutt anbefale Modex plate fra RPG. Sjekk ut lydogakustikk sin hjemmeside. Den har meget god effekt og er ikke så dyp. Den er ganske bred og lang da. Og de koster en del, men jeg mener selv ut i fra målbar effekt de de er overlegne konkurrentene.

    En minidsp er kjekt ja, og det er samme boksen uansett om du kjøper sub eller ikke. Om du skal bruke en sub i motfase, vil ikke denne kunne hjelpe i resten av frekvensområdet nei. Kvaliteten på denne spiller veldig liten rolle uansett, så selv en ganske billig sub vil være svært effektiv til dette formålet. Uansett er det veldig kjekt å ha en dsp i kjeden. Det åpner opp for veldig mange muligheter :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må si jeg får veldig lyst på en tunet til 40:
    Modex Module & Corner | Lyd & Akustikk

    Men det er kansje ikke reelt å tru att 1 vil holde?

    Hvis den store platen er bedre så finnes type2 som tar 35-100.


    Hvor langt ned vil jeg få dempet med doble akustikplater fra Maxbo satt i L-form vegg/gulv ganger 2-3 bredvid hverandre? Tenkte om jeg skulle teste litt med noe billigre først da det er litt begrenset hvor jeg kan ha en slik stor en. Bak sofaen hade jo vart fint men det er jo ikke sikkert det er der den vil hjelpe selvom det er nesten der jeg måler?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Anbefaler den som er bredbåndet. Altså den som fungerer i området 40-500hz. Siden det vil hjelpe på resten av problemene du har også :) Bare en vil hjelpe ganske mye. 2 er selvfølgelig bedre enn 1.

    En ting som bør nevnes er at slike trykkbaserte bassfeller ikke kan plasseres tilfeldig. De må plasseres der trykket er høyt for å fungere effektivt. Dyre er typisk i hjørner og langs vegger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    De to resonansene er veldig hørbare i tid og derfor du synes det romler. EQ vil ikke hjelpe så veldig mye på det.

    Blir de ikke noe bedre om du trekker sofa ut fra bakvegg? Å sitte inntil bakvegg er ofte den aller verste plasseringen mtp god bassrespons i et rom.
    Prøv å flytt sofaen fremover om du ikke har gjort det og ta målinger av disse plasseringene også :)
    Det hjelper betydelig med EQ hvis det gjøres med tilstrekkelig presisjon. Noen ganger er det enklere sagt enn gjort, men med en OPEN DRC går det an å bruke FIR filtre, og da er det straks enklere. Det som skaper romling er direktelyd som blir forsterket av refleksjoner. Når direktelyden tas ned, så tas refleksjonene ned samtidig. Og hvis det er minimumfase oppførsel på disse refleksjonene (noe det ofte er) så skal det i prinsippet gå an å forbedre etterklangstiden også.

    ... men ingen ting kan erstatte god akustikk...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    De to resonansene er veldig hørbare i tid og derfor du synes det romler. EQ vil ikke hjelpe så veldig mye på det.

    Blir de ikke noe bedre om du trekker sofa ut fra bakvegg? Å sitte inntil bakvegg er ofte den aller verste plasseringen mtp god bassrespons i et rom.
    Prøv å flytt sofaen fremover om du ikke har gjort det og ta målinger av disse plasseringene også :)
    Det hjelper betydelig med EQ hvis det gjøres med tilstrekkelig presisjon. Noen ganger er det enklere sagt enn gjort, men med en OPEN DRC går det an å bruke FIR filtre, og da er det straks enklere. Det som skaper romling er direktelyd som blir forsterket av refleksjoner. Når direktelyden tas ned, så tas refleksjonene ned samtidig. Og hvis det er minimumfase oppførsel på disse refleksjonene (noe det ofte er) så skal det i prinsippet gå an å forbedre etterklangstiden også.

    ... men ingen ting kan erstatte god akustikk...
    Det som skaper romling er jo stående bølger bygger seg opp ja? Altså decay. Ellers ville det vel kun hørtes ut som en volumøkning? Det romler ikke om du øker volumet på en frekvens utendørs som et eksempel :) se eksempelet med 90db nedenfor her.

    Og hvordan skal fir filtre gjøre noe med de resonansene i bunn der uten å skape betydelig pre ringing? Det er jo over et halvt sekund med decay der før det er 30db ned. Størrelsen på filteret må jo bli helt enormt? Jo høyere presisjon, jo mer presisjon, jo mer preringing.
    Men helt enig i at eq vil hjelpe litt her, derfor jeg anbefalte en minidsp :) men om du spiller 90db på 50hz etter korreksjonen, så vil den romlingen være like tilstedeværende ved 90db etter korreksjonen.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Om natta skal man sove Thomas:)
    Hør på alt Thohaug sier, har hørt resultatene av hans jobb GriffDeLaGriff.
    Han har hjulpet meg masse, den gutten har en læringskurve som er meget bratt.
    Må få skryte litt av deg Thohaug:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg må si jeg får veldig lyst på en tunet til 40:
    Modex Module & Corner | Lyd & Akustikk

    Men det er kansje ikke reelt å tru att 1 vil holde?

    Hvis den store platen er bedre så finnes type2 som tar 35-100.


    Hvor langt ned vil jeg få dempet med doble akustikplater fra Maxbo satt i L-form vegg/gulv ganger 2-3 bredvid hverandre? Tenkte om jeg skulle teste litt med noe billigre først da det er litt begrenset hvor jeg kan ha en slik stor en. Bak sofaen hade jo vart fint men det er jo ikke sikkert det er der den vil hjelpe selvom det er nesten der jeg måler?
    Du kan finne ut hvor mye det er mulig å rette opp vha DSP ved å teste en av FIR løsningene. Audiolense i demo mode lar deg korrigere 90 sekunder med musikk, Dirac gir deg en gratis prøveperiode, jeg tror Acourate også lar deg høre på resultatet før du prøver. Dette kan du gjøre uten noen forpliktelser, selvsagt. Og hvis det funker, så trenger du FIR filtrering ett eller annet sted i avspillingskjeden. Det kan være OpenDRC eller en PC, for eksempel.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si jeg får veldig lyst på en tunet til 40:
    Modex Module & Corner | Lyd & Akustikk

    Men det er kansje ikke reelt å tru att 1 vil holde?

    Hvis den store platen er bedre så finnes type2 som tar 35-100.


    Hvor langt ned vil jeg få dempet med doble akustikplater fra Maxbo satt i L-form vegg/gulv ganger 2-3 bredvid hverandre? Tenkte om jeg skulle teste litt med noe billigre først da det er litt begrenset hvor jeg kan ha en slik stor en. Bak sofaen hade jo vart fint men det er jo ikke sikkert det er der den vil hjelpe selvom det er nesten der jeg måler?
    Jeg har tilnærmet likt rom som deg, 7,5m x 4m med samme plassering som du har.
    15-20 db Peak på 43hz, kjempehull rundt 70hz.

    Her er det jeg har forsøkt hittil;

    - Romkorreksjon via Dirac Live og testet Audiolense med de 90 sek med korrigering. Dirac er enkelt å jobbe med, krever veldig lite av bruker og fungerer bra. Dreper litt liv i musikken som jeg aldri fikk til å justere tilbake på demoversjonen.
    Audiolense er tidenes minst brukervennlige program (sorry bx) og er for spesielt interesserte med den begrensningen det innebærer ved å kun være softwarebasert i forhold til minidsp dirac. Funker dog vel så bra som dirac sånn rett ut av startblokken og kan sikkert være et bedre valg om potensialet er viktig.

    - Hjørnebassfeller fra Gik acoustics (tri-trap). Hadde 4 stk av disse og prøvde alle mulige plasseringer for å finne best effekt. Hjalp godt på frekvenser over 100hz og fikk musikken til å fremstå med mer snert og punch da de påvirket positivt på både frekvensrespons og etterklangstid. Hadde null effekt under 100hz og ble dermed solgt videre da de er voldsomt store.

    - Hjemmelagde akustikkplater av 7,5 cm dype rockwool flexi a. Laget meg 10 stk av dette på 120x60 cm og har forsøkt alle tenkelige kombinasjoner av antall og plassering.
    Slo meg til ro med bruk av 3 stk på bakveggen bak sofaen da bruk av flere ga heftig demping av frekvenser over 500hz og ingen effekt i bassen, noe som føltes som å ta kvelertak på musikkens liv og røre.

    Har også sterkt vurdert disse modex produktene fra lyd og akustikk, men har avventet da jeg vurderer flytting. Må ha flere stk for å virkelig hjelpe på, og muligens en kombinasjon av type 1 og 2.

    Min konklusjon basert på forsøk i egen stue er at Thohaug har rett. Man må behandle akustikken fysisk for et godt resultat, og man må behandle bredbåndet for at det skal være verdt å bruke mye tid/penger på. Korreksjon er et godt alternativ, men bedre som finpuss etter behandling av de største problemene enn det er som løsning for håpløs akustikk.

    Verdt å tenke på at bedre akustikk også gir lavere støynivå og høyere levekomfort i oppholdsrom. Merkelig at det ikke er krav til dette ved nybygg i dag da vi vet at dårlig akustikk er knyttet til stress.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn