Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Ja, skjønner hva du mener. Skal utprøve dette. Takk for tips nok en gang
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Impuls.jpg

    Her er impuls, denne vet jeg ikke hvordan man bruker, ETC finner jeg ikke?

    Edit: ser nå det står etc nede under denne grafen, skal se om jeg skjønner
    Impuls etc.jpg

    Var det slik, i så fall trenger jeg hjelp :)
    Hva brukes denne til?

    Plassering av rockwool platene finner du om du ser på Impulse eller ETC grafen...
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Se på de første 40MS på etc grafen. Slik det er vist nå viser den alt for lang tid.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Unger, kjæring og bikkje ute av huset. Griper REW mikrofonen nok en gang;)

    Fikk rettet ut kurven noe mer. Toppen på 300 klarte jeg ikke å dempe fordi har brukt opp 1-4 bånd, og det 5 går da ikke lengre ned en 500.
    Ikke vet jeg hvorfor.

    Impuls respons kurven er jeg ikke sikker på, tror det er et par topper som ideelt burde vært lavere?

    Nivået i øvre register er kanskje litt for lavt. Men noen knepp på Treble knappen øker denne.

    Dette ser vel ikke så halvgalt ut nå, til å være i en normal stue?

    All SPL.jpg
    20-500.jpg
    20-10000.jpg
    Decay.jpg
    Distortion.jpg
    Impulse.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Se på de første 40MS på etc grafen. Slik det er vist nå viser den alt for lang tid.
    Vis vedlegget 378904
    Slik du mener?
    Hva skal man se etter her, eller hvordan bør det se ut?
    Ser bra ut dette. Lettere å lese om du har 5db mellom linjene. Da kommer også de kraftige refleksjonene frem bedre. Men synes det ser bra ut.
    Sånn ca. du mener?
    Impuls etc 40 ms.jpg

    Er det toppene etter start som indikerer refleksjonspunktene, førsterefleksjon vegger, tak og gulv?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå har du riktig skala i tid. Db skalaen bør også være i 5 db intervaller, men nå ser du ivertfall at du har noen topper rett før 5ms og rundt 8-10ms som stikker seg litt ut.
    Men dette er ikke ille. Har sett langt verre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Toppene etter 0 ms er direktelyden. Toppene etter viser når de ankommer i tid. Og hvor kraftige de er. -10db betyr at den refleksjonen er 10db lavere i nivå enn direktelyden.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye reduksjon bør man ha for at det skal være ok, - 20 db over hele fjøla er det realistisk?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Toppene etter 0 ms er direktelyden. Toppene etter viser når de ankommer i tid. Og hvor kraftige de er. -10db betyr at den refleksjonen er 10db lavere i nivå enn direktelyden.
    Da har jeg forstått dette tror jeg.
    Eks. om man ganger lydens hastighet 343 m/s med 3 ms (som er første ref. punkt) og deler på 1000 = ca. 1 meter lengere vandring for lyden fra første ref. enn direktelyden.
    Høyttaler avstand pluss 1 m kan måles ut på eks. et snøre, endene holdes mellom mic. og ht, så kan man strekke slakken mot ref. punkter for å finne treffpunktet.
    Er det slik dere gjør det?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvor mye reduksjon bør man ha for at det skal være ok, - 20 db over hele fjøla er det realistisk?
    Når det måles etc er det viktig å måle en og en høyttaler.

    Her er en litt eldre en fra her hjemme før jeg rev ned akustikken, som en sammenligning, uten at jeg sier at den er perfekt.
    -20 er helt klart oppnåelig. 8x12 Tom sin derimot er vanvittig bra.

    etc samlet.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Toppene etter 0 ms er direktelyden. Toppene etter viser når de ankommer i tid. Og hvor kraftige de er. -10db betyr at den refleksjonen er 10db lavere i nivå enn direktelyden.
    Da har jeg forstått dette tror jeg.
    Eks. om man ganger lydens hastighet 343 m/s med 3 ms (som er første ref. punkt) og deler på 1000 = ca. 1 meter lengere vandring for lyden fra første ref. enn direktelyden.
    Høyttaler avstand pluss 1 m kan måles ut på eks. et snøre, endene holdes mellom mic. og ht, så kan man strekke slakken mot ref. punkter for å finne treffpunktet.
    Er det slik dere gjør det?
    ja, dette kan godt gjøres.

    jeg har målt avstander via gulv, tak, vegger, via bakvegg til sweetspot osv cirka, notert disse, og så regner jeg ut avstandene fra impulsen, for så å gjøre kvalifisert gjetning til plassering av tiltak. så plasserer man tiltaket, måler og ser om det var riktig.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Oi, noe å strekke seg etter, får starte med thohaug sin så jeg ikke tar vann over hodet selv om også den antageligvis er helt opp til vikene i panna ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Oi, noe å strekke seg etter, får starte med thohaug sin så jeg ikke tar vann over hodet selv om også den antageligvis er helt opp til vikene i panna ;)
    thohaug sin flytter de fleste hårfester flere cm bakover og titalls meter under havoverflaten, bare så det er sagt, he he he :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hjelpen folkens, dette er veldig moro å lærerikt. Disse grafene har jeg bladd raskt forbi når jeg har lest tråder her på hfs da jeg ikke har skjønt bæra.
    Men nå blir di nok sett på med et annet syn, utfordring haha ;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ble vist kvelden, må no va opplagt når dørene skal monteres, fikk melding nå i ettermiddag at de var kommet til byen ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    tror ikke jeg har sett ett eneste eksempel på en person med noen lunde dedikasjon til å lære måling gå bort fra det igjen.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hvorfor er det ikke flere som legger ut målingene sine her? Enklere å kunne se hva som er riktig eller galt om man kan sammenligne.
    Jeg legger ut mine målinger for å få bekreftelse på at jeg "sikter" riktig og forstår REW.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror ikke det er så mange som har oppdaget verdien av å justere og flytte på høyttalerene, subber og sweetspot ved bruk av måleverktøy. Er mange som har gullører og hører ting på plass. Ingen ting galt i noen av delene.

    Jeg har bare troen på at med målinger så et det lettere å plukke opp trøbbel i responsen enn med øret.

    En annen ting som jeg tror er at mange med musikk anlegg ikke ønsker å se hvor ille deres anlegg måler. Det man ikke vet har man jo ikke vont av.

    Se på deg selv. Om du hadde et kjempe søkk i frekvensgangen ved 40hz. En topp ved 80hz og en dipp ved 200hz. Det er ikke sikkert du hadde merka de ved avspilling av musikk. Men når du ser de så plutselig vil man høre de. Get my point?

    De fleste har anlegget sitt plassert i rom det andre holder på også. Dette fører til at eier av anlegget ofte må plassere høyttalerene der det er mulig. I 95% av tilfellene er det på en plass det de ikke låter optimalt. Så siden de ikke kan flytte på høyttalerene. Subbene, sweetspot så kjøper de heller nye saker og putter de på plass det de andre sto. Muligens så vil lyden forandre seg litt. Kanskje til det bedre kanskje til det verre, og da er man igang. Om de i tillegg hadde målt opp lyden og ikke har mulighet for å flytte høyttalerene og sweetspot så vil man tilslutt ikke kunne høre på musikk lenger....

    Du får være velkommen i målemafiaen. Men husk på at det er andre veier til Lom.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Enig i mye av det du skriver Peter.
    Anng. det å ha HT i stua, så kan en jo justere en god del med PEQ, avstander/forsinkelser uten å "herpe" stua.

    Med kun integrerte forsterkere og HT, blir vel tweakingen gjort med bytting av produkter for å få en litt annerledes frekvensgang...
    Er glad jeg lærte meg REW/PEQ, isteden for å havne på "byttekjøret" obs! du gjør vist begge deler;) (No offence )

    Men er vel ingen "unnskyldning" for at ikke flere legger ut målinger, det var jo veldig mange som sa de brukte dette i en avstemming har på HIFI asylet....



    Tror ikke det er så mange som har oppdaget verdien av å justere og flytte på høyttalerene, subber og sweetspot ved bruk av måleverktøy. Er mange som har gullører og hører ting på plass. Ingen ting galt i noen av delene.

    Jeg har bare troen på at med målinger så et det lettere å plukke opp trøbbel i responsen enn med øret.

    En annen ting som jeg tror er at mange med musikk anlegg ikke ønsker å se hvor ille deres anlegg måler. Det man ikke vet har man jo ikke vont av.

    Se på deg selv. Om du hadde et kjempe søkk i frekvensgangen ved 40hz. En topp ved 80hz og en dipp ved 200hz. Det er ikke sikkert du hadde merka de ved avspilling av musikk. Men når du ser de så plutselig vil man høre de. Get my point?

    De fleste har anlegget sitt plassert i rom det andre holder på også. Dette fører til at eier av anlegget ofte må plassere høyttalerene der det er mulig. I 95% av tilfellene er det på en plass det de ikke låter optimalt. Så siden de ikke kan flytte på høyttalerene. Subbene, sweetspot så kjøper de heller nye saker og putter de på plass det de andre sto. Muligens så vil lyden forandre seg litt. Kanskje til det bedre kanskje til det verre, og da er man igang. Om de i tillegg hadde målt opp lyden og ikke har mulighet for å flytte høyttalerene og sweetspot så vil man tilslutt ikke kunne høre på musikk lenger....

    Du får være velkommen i målemafiaen. Men husk på at det er andre veier til Lom.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Enig i mye av det du skriver Peter.
    Anng. det å ha HT i stua, så kan en jo justere en god del med PEQ, avstander/forsinkelser uten å "herpe" stua.

    Med kun integrerte forsterkere og HT, blir vel tweakingen gjort med bytting av produkter for å få en litt annerledes frekvensgang...
    Er glad jeg lærte meg REW/PEQ, isteden for å havne på "byttekjøret" obs! du gjør vist begge deler;) (No offence )

    Men er vel ingen "unnskyldning" for at ikke flere legger ut målinger, det var jo veldig mange som sa de brukte dette i en avstemming har på HIFI asylet....



    Tror ikke det er så mange som har oppdaget verdien av å justere og flytte på høyttalerene, subber og sweetspot ved bruk av måleverktøy. Er mange som har gullører og hører ting på plass. Ingen ting galt i noen av delene.

    Jeg har bare troen på at med målinger så et det lettere å plukke opp trøbbel i responsen enn med øret.

    En annen ting som jeg tror er at mange med musikk anlegg ikke ønsker å se hvor ille deres anlegg måler. Det man ikke vet har man jo ikke vont av.

    Se på deg selv. Om du hadde et kjempe søkk i frekvensgangen ved 40hz. En topp ved 80hz og en dipp ved 200hz. Det er ikke sikkert du hadde merka de ved avspilling av musikk. Men når du ser de så plutselig vil man høre de. Get my point?

    De fleste har anlegget sitt plassert i rom det andre holder på også. Dette fører til at eier av anlegget ofte må plassere høyttalerene der det er mulig. I 95% av tilfellene er det på en plass det de ikke låter optimalt. Så siden de ikke kan flytte på høyttalerene. Subbene, sweetspot så kjøper de heller nye saker og putter de på plass det de andre sto. Muligens så vil lyden forandre seg litt. Kanskje til det bedre kanskje til det verre, og da er man igang. Om de i tillegg hadde målt opp lyden og ikke har mulighet for å flytte høyttalerene og sweetspot så vil man tilslutt ikke kunne høre på musikk lenger....

    Du får være velkommen i målemafiaen. Men husk på at det er andre veier til Lom.


    Noen er nudister mens andre ikke ønsker å blottlegge utstyret ;)

    Hvorfor får jeg melding om at innlegget er for kort og må inneholde minst 2 tegn til, noen som vet?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Siden du etterlyser målinger så kan jeg bidra med to målinger jeg har gjort med suboptimal plassering av høyttalerene og kun en 10cm tykk dempeplate bak hodet.
    Den første er med Audiolense korrigering og den andre uten. Jeg skal gjøre målinger med bedre HT-plassering og mer akustiske remedier senere.
    TV%20pos%20med%20Al.jpg

    TV%20pos%20uten%20Al.jpg
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Du mener jeg burde tilslørt meg med en lett smoothing ;)


    Enig i mye av det du skriver Peter.
    Anng. det å ha HT i stua, så kan en jo justere en god del med PEQ, avstander/forsinkelser uten å "herpe" stua.

    Med kun integrerte forsterkere og HT, blir vel tweakingen gjort med bytting av produkter for å få en litt annerledes frekvensgang...
    Er glad jeg lærte meg REW/PEQ, isteden for å havne på "byttekjøret" obs! du gjør vist begge deler;) (No offence )

    Men er vel ingen "unnskyldning" for at ikke flere legger ut målinger, det var jo veldig mange som sa de brukte dette i en avstemming har på HIFI asylet....



    Tror ikke det er så mange som har oppdaget verdien av å justere og flytte på høyttalerene, subber og sweetspot ved bruk av måleverktøy. Er mange som har gullører og hører ting på plass. Ingen ting galt i noen av delene.

    Jeg har bare troen på at med målinger så et det lettere å plukke opp trøbbel i responsen enn med øret.

    En annen ting som jeg tror er at mange med musikk anlegg ikke ønsker å se hvor ille deres anlegg måler. Det man ikke vet har man jo ikke vont av.

    Se på deg selv. Om du hadde et kjempe søkk i frekvensgangen ved 40hz. En topp ved 80hz og en dipp ved 200hz. Det er ikke sikkert du hadde merka de ved avspilling av musikk. Men når du ser de så plutselig vil man høre de. Get my point?

    De fleste har anlegget sitt plassert i rom det andre holder på også. Dette fører til at eier av anlegget ofte må plassere høyttalerene der det er mulig. I 95% av tilfellene er det på en plass det de ikke låter optimalt. Så siden de ikke kan flytte på høyttalerene. Subbene, sweetspot så kjøper de heller nye saker og putter de på plass det de andre sto. Muligens så vil lyden forandre seg litt. Kanskje til det bedre kanskje til det verre, og da er man igang. Om de i tillegg hadde målt opp lyden og ikke har mulighet for å flytte høyttalerene og sweetspot så vil man tilslutt ikke kunne høre på musikk lenger....

    Du får være velkommen i målemafiaen. Men husk på at det er andre veier til Lom.


    Noen er nudister mens andre ikke ønsker å blottlegge utstyret ;)

    Hvorfor får jeg melding om at innlegget er for kort og må inneholde minst 2 tegn til, noen som vet?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Haha neida nudister er helt greit ;)

    Du mener jeg burde tilslørt meg med en lett smoothing ;)


    Enig i mye av det du skriver Peter.
    Anng. det å ha HT i stua, så kan en jo justere en god del med PEQ, avstander/forsinkelser uten å "herpe" stua.

    Med kun integrerte forsterkere og HT, blir vel tweakingen gjort med bytting av produkter for å få en litt annerledes frekvensgang...
    Er glad jeg lærte meg REW/PEQ, isteden for å havne på "byttekjøret" obs! du gjør vist begge deler;) (No offence )

    Men er vel ingen "unnskyldning" for at ikke flere legger ut målinger, det var jo veldig mange som sa de brukte dette i en avstemming har på HIFI asylet....



    Tror ikke det er så mange som har oppdaget verdien av å justere og flytte på høyttalerene, subber og sweetspot ved bruk av måleverktøy. Er mange som har gullører og hører ting på plass. Ingen ting galt i noen av delene.

    Jeg har bare troen på at med målinger så et det lettere å plukke opp trøbbel i responsen enn med øret.

    En annen ting som jeg tror er at mange med musikk anlegg ikke ønsker å se hvor ille deres anlegg måler. Det man ikke vet har man jo ikke vont av.

    Se på deg selv. Om du hadde et kjempe søkk i frekvensgangen ved 40hz. En topp ved 80hz og en dipp ved 200hz. Det er ikke sikkert du hadde merka de ved avspilling av musikk. Men når du ser de så plutselig vil man høre de. Get my point?

    De fleste har anlegget sitt plassert i rom det andre holder på også. Dette fører til at eier av anlegget ofte må plassere høyttalerene der det er mulig. I 95% av tilfellene er det på en plass det de ikke låter optimalt. Så siden de ikke kan flytte på høyttalerene. Subbene, sweetspot så kjøper de heller nye saker og putter de på plass det de andre sto. Muligens så vil lyden forandre seg litt. Kanskje til det bedre kanskje til det verre, og da er man igang. Om de i tillegg hadde målt opp lyden og ikke har mulighet for å flytte høyttalerene og sweetspot så vil man tilslutt ikke kunne høre på musikk lenger....

    Du får være velkommen i målemafiaen. Men husk på at det er andre veier til Lom.


    Noen er nudister mens andre ikke ønsker å blottlegge utstyret ;)

    Hvorfor får jeg melding om at innlegget er for kort og må inneholde minst 2 tegn til, noen som vet?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er mye hemmeligetskremmeri vettu rundt sine målinger. Jeg vet ikke. Har lagt ut en del opp igjenom.

    Byttekjøret ja. Desverre så er jeg veldig glad i veldig ulik musikk. Som ofte trenger ulike høyttalere. Og jeg er også opptatt av at lyden skal være morro på metall og rock. mem skal også ha sarthet til vokal musikk. Kamelonaktig kan man si. Kjenner jeg nærmer meg.

    Har også vert innom kino en stund. Det var ikke noe for meg.

    Målinger kommer. Må bare ha ny mic først. Tror jeg har slitt ut den jeg har...
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Tror mange som har fulgt tråden din, unner deg ro i sjela, etter lang vandring:)

    Må humre litt når du innleder på side 1 i tråden din, "Legger ut en liten tråd.." , og nå er den på 209 sider;) Kudos for stå på vilje! Morro å følge med på!


    Er mye hemmeligetskremmeri vettu rundt sine målinger. Jeg vet ikke. Har lagt ut en del opp igjenom.

    Byttekjøret ja. Desverre så er jeg veldig glad i veldig ulik musikk. Som ofte trenger ulike høyttalere. Og jeg er også opptatt av at lyden skal være morro på metall og rock. mem skal også ha sarthet til vokal musikk. Kamelonaktig kan man si. Kjenner jeg nærmer meg.

    Har også vert innom kino en stund. Det var ikke noe for meg.

    Målinger kommer. Må bare ha ny mic først. Tror jeg har slitt ut den jeg har...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo en liten tråd...:)

    Er deilig å komme seg på oppløpet. Men søren hvor mye jeg har lært.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    sitter her og klorer i gamle målinger og tenkte bare å sette grafen til thohaug litt i perspektiv.

    1. målingen til thohaug



    ---

    2. dette er fra mitt rom uten behandling av førsterefleksjoner langs sidevegg. anse 100ms som 0ms. ~100ms er latency pga prepro i kjeden på måletidspunktet og jeg kjørte ikke loopback gjennom denne.

    etc-no-glava.jpg


    verdt å nevne er at veggen bak lytteposisjon og mikrofon, så er det glavaruller med plast fra gulv til tak på hele veggen, mellom disse rullene så er det luftlommer og mye lyd bouncer nok inn blant disse og kommer svakt tilbake. hvis plasten tas av, så vil dempingen bli langt mer ekstrem, men de rullene er primært et forsøk på absorbsjon av bass, hvilket de gjør meget bra.

    ---

    3. dette er med 2 stk glava proff 35 "plater" langs hver sidevegg + en "plate" på toppen av en reflektiv flate under tv.

    etc-glava.jpg


    en forbedring, men ikke en enorm forbedring, legg f.eks. merke til den tuttelutten rundt 119ms. det er mest sannsynlig en refleksjon som treffer tv-skjermen, så sidevegg/tak og så sweetspot.

    den tutten som er ved 104ms er nok refleksjon fra tak. mine høyttalere er 100-graders biradiale oppover (sprer mye til hver side, mot tak og gulv), så det blir mye liv og refleksjoner.

    ---

    4. her er de lagt på hverandre for å vise effekten av tiltaket.

    etc-glava-vs-no-glava.jpg


    dette setter grafen til thohaug i et større perspektiv og viser at et så bra resultat som han har krever mer enn noen få isolasjonsplater. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er et par målinger av mitt system før mikken gitt at Helvetia...

    frekvens Phyco.jpg

    Frekvens med phyco glatting.

    Impulse hele systemet.jpg

    Impulse der jeg leker med refleksjoner mellom 10-20ms med noen enkle grep så får jeg den til å falle slik at nivået faller hele veien ned mot 30ms
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ikke så stor forskjeller, men litt er det. Har ikke min gamle måling så jeg gjorde den om litt i paint så det er lettere å sammenligne.

    etc (3).jpg

    ....
    etc-samlet.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ikke så stor forskjeller, men litt er det. Har ikke min gamle måling så jeg gjorde den om litt i paint så det er lettere å sammenligne.

    Vis vedlegget 379839
    Har fundert litt på hvorfor jeg ikke klarer å få min så lavt, og jeg tenker at det muligens kommer av måten dine er skjært til i forhold til mine. Tenkte jeg skulle teste dette når jeg bygger opp igjen nå. Prøve å finne og måle meg frem til den ultimate dempemåten. -30 er egentlig bra nok for meg allikevel egentlig, men muligens er det enda litt å hente. Vet ikke hvor hørbart en eventuell forbedring faktisk er :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    wf.jpg

    Tok en måling i lyttepos og genererte vannfall. Hva har jeg gjort gæernt her tru
    ser ikke helt ut som de andre vannfallene her inne :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    vf 8.5.jpg


    tok en ny måling og trykkte på limits top 105,0 bottom 45,0 da ser det sånn ut
    det går opp å ned her i verden ser jeg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn