Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Jeg er kanskje tidenes tregeste når det kommer til alt som er basert på bruk gjennom en pc, men har likevel fått til Audiolense:).....selvfølgelig med mye hjelp.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ingen dårlig egenskap Tor, når man kan innrømme å få hjelp.
    Der er jeg også:)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Anbefaler den som er bredbåndet. Altså den som fungerer i området 40-500hz. Siden det vil hjelpe på resten av problemene du har også :) Bare en vil hjelpe ganske mye. 2 er selvfølgelig bedre enn 1.

    En ting som bør nevnes er at slike trykkbaserte bassfeller ikke kan plasseres tilfeldig. De må plasseres der trykket er høyt for å fungere effektivt. Dyre er typisk i hjørner og langs vegger.
    Problemet er jo att den er fra 50-500.

    Jeg skjønner att jeg sikkert vil få bedre lyd mere ofte med en slik da disse lave toppene mest kommer fram i film, men rent prinsipiellt tar det emot litt att legge så mye penger som ikke tar disse stygge toppene. I tillegg er det just film som jeg ser sent på kvelden og jeg inbillier meg att denne duringen høres mere til naboer men det kan jo vare inbilling. :rolleyes:

    Jeg skal teste ut litt hvor trykket er og se hva jeg har for fysiske muligheter, og la meg si att de er ganske små, men tenker att jeg kjører en 43hz tone og lytter hvor den er som verst. Sammtidig skal skal låne en liten dsp idag for å se hva dette kan gjøre, jeg vil bli veldig glad om den bare kutter litt av toppen asså.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må si jeg får veldig lyst på en tunet til 40:
    Modex Module & Corner | Lyd & Akustikk

    Men det er kansje ikke reelt å tru att 1 vil holde?

    Hvis den store platen er bedre så finnes type2 som tar 35-100.


    Hvor langt ned vil jeg få dempet med doble akustikplater fra Maxbo satt i L-form vegg/gulv ganger 2-3 bredvid hverandre? Tenkte om jeg skulle teste litt med noe billigre først da det er litt begrenset hvor jeg kan ha en slik stor en. Bak sofaen hade jo vart fint men det er jo ikke sikkert det er der den vil hjelpe selvom det er nesten der jeg måler?
    Du kan finne ut hvor mye det er mulig å rette opp vha DSP ved å teste en av FIR løsningene. Audiolense i demo mode lar deg korrigere 90 sekunder med musikk, Dirac gir deg en gratis prøveperiode, jeg tror Acourate også lar deg høre på resultatet før du prøver. Dette kan du gjøre uten noen forpliktelser, selvsagt. Og hvis det funker, så trenger du FIR filtrering ett eller annet sted i avspillingskjeden. Det kan være OpenDRC eller en PC, for eksempel.
    Bra tips, jeg visste ikke att dette fantes som prøve, dette må jeg teste. :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må si jeg får veldig lyst på en tunet til 40:
    Modex Module & Corner | Lyd & Akustikk

    Men det er kansje ikke reelt å tru att 1 vil holde?

    Hvis den store platen er bedre så finnes type2 som tar 35-100.


    Hvor langt ned vil jeg få dempet med doble akustikplater fra Maxbo satt i L-form vegg/gulv ganger 2-3 bredvid hverandre? Tenkte om jeg skulle teste litt med noe billigre først da det er litt begrenset hvor jeg kan ha en slik stor en. Bak sofaen hade jo vart fint men det er jo ikke sikkert det er der den vil hjelpe selvom det er nesten der jeg måler?
    Jeg har tilnærmet likt rom som deg, 7,5m x 4m med samme plassering som du har.
    15-20 db Peak på 43hz, kjempehull rundt 70hz.

    Her er det jeg har forsøkt hittil;

    - Romkorreksjon via Dirac Live og testet Audiolense med de 90 sek med korrigering. Dirac er enkelt å jobbe med, krever veldig lite av bruker og fungerer bra. Dreper litt liv i musikken som jeg aldri fikk til å justere tilbake på demoversjonen.
    Audiolense er tidenes minst brukervennlige program (sorry bx) og er for spesielt interesserte med den begrensningen det innebærer ved å kun være softwarebasert i forhold til minidsp dirac. Funker dog vel så bra som dirac sånn rett ut av startblokken og kan sikkert være et bedre valg om potensialet er viktig.

    - Hjørnebassfeller fra Gik acoustics (tri-trap). Hadde 4 stk av disse og prøvde alle mulige plasseringer for å finne best effekt. Hjalp godt på frekvenser over 100hz og fikk musikken til å fremstå med mer snert og punch da de påvirket positivt på både frekvensrespons og etterklangstid. Hadde null effekt under 100hz og ble dermed solgt videre da de er voldsomt store.

    - Hjemmelagde akustikkplater av 7,5 cm dype rockwool flexi a. Laget meg 10 stk av dette på 120x60 cm og har forsøkt alle tenkelige kombinasjoner av antall og plassering.
    Slo meg til ro med bruk av 3 stk på bakveggen bak sofaen da bruk av flere ga heftig demping av frekvenser over 500hz og ingen effekt i bassen, noe som føltes som å ta kvelertak på musikkens liv og røre.

    Har også sterkt vurdert disse modex produktene fra lyd og akustikk, men har avventet da jeg vurderer flytting. Må ha flere stk for å virkelig hjelpe på, og muligens en kombinasjon av type 1 og 2.

    Min konklusjon basert på forsøk i egen stue er at Thohaug har rett. Man må behandle akustikken fysisk for et godt resultat, og man må behandle bredbåndet for at det skal være verdt å bruke mye tid/penger på. Korreksjon er et godt alternativ, men bedre som finpuss etter behandling av de største problemene enn det er som løsning for håpløs akustikk.

    Verdt å tenke på at bedre akustikk også gir lavere støynivå og høyere levekomfort i oppholdsrom. Merkelig at det ikke er krav til dette ved nybygg i dag da vi vet at dårlig akustikk er knyttet til stress.
    Jeg hade selvbygget dempepaneler før som tog sig av førsterefleksjonene og dette var meget bra men har aldrig hatt måleprogram.
    Det høres ut som att du aldrig fikk tatt den 43hz peaken og jeg blir bittelitt skremt når jeg hører att man kan ta livet av "klangen" i musikken, akkurat dette syns jeg skjer hvis jeg driver å eq-ar alltfor mye - helt plutselig er det renere men også veldig døtt. Det er også en grunn till att jeg alltid kjørt helt ufiltrert (pure direct) men trodde att det hade skjedd såpass mye iogmed alt skryt disse nye forsterkene har fått.

    Jeg får nog ta og høre etter hvor disse problemene oppstår og så se om det er mulig å plassere noe der. Så må jeg helt enkelt justere ting med måtte slik att man ikke mister gløden ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser det ut hos meg. Null EQ/DSP unntatt det interne/ikke justerbare SVS har bygget inn i subben for å hjelpe den til å prestere helt i bunnen.

    Relativt fornøyd med lyden nå, selv om kurvene i seg selv har noen irritasjonsmomenter. ;)

    Nå har jeg senket nivået på subben noe. Drar jeg den enda lengre ned, stikker dippen ved 28Hz under gjennomsnittskurven, og det vil jeg ikke. ;) Toppene ved 20 og 34Hz blir jeg ikke kvitt vha. småjustering av plassering samt nivå, delefrekvens og fase. ...Så de får jeg leve med til jeg får ekstremt mye tid og tiltakslyst. Noe jeg helt fint klarer. Jeg kommer ikke lengre uten akustikkremedier og dsp/eq her, med de kompromisser som gjelder. ...Og akustikkremedier og DSP har jeg altså ikke lyst på.

    Jeg spiller vinyl på gamlemåten, og at anlegget ikke er "hifi-perfekt", men har litt karakter, er helt fint. Som jeg sa langt tilbake i tråden er det enten/eller her i Østfold. Enten "låter det ræva", eller så "spellær det som faen". Jeg synes dette havner i sistnevnte kategori. :) Jeg synes det låter fett og engasjerende, og jeg har det moro når jeg hører på musikk. Akkurat det jeg vi ha.

    Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke gjerne vil ha tips og/eller meninger relatert til målingene og justeringer. :)

    Jeg får heller "geek out" med DSP og akustikkbehandling og alt som hører med i et annet anlegg et annet sted en annen gang. ;)

    450118-dazeds-mid-fi-rew-170723-06.jpg

    450119-dazeds-mid-fi-rew-170723-07.jpg

    450121-dazeds-mid-fi-rew-170723-08.jpg

    450122-dazeds-mid-fi-rew-170723-09.jpg

    450123-dazeds-mid-fi-rew-170723-10.jpg

    450124-dazeds-mid-fi-rew-170723-11.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Anbefaler den som er bredbåndet. Altså den som fungerer i området 40-500hz. Siden det vil hjelpe på resten av problemene du har også :) Bare en vil hjelpe ganske mye. 2 er selvfølgelig bedre enn 1.

    En ting som bør nevnes er at slike trykkbaserte bassfeller ikke kan plasseres tilfeldig. De må plasseres der trykket er høyt for å fungere effektivt. Dyre er typisk i hjørner og langs vegger.
    Problemet er jo att den er fra 50-500.

    Jeg skjønner att jeg sikkert vil få bedre lyd mere ofte med en slik da disse lave toppene mest kommer fram i film, men rent prinsipiellt tar det emot litt att legge så mye penger som ikke tar disse stygge toppene. I tillegg er det just film som jeg ser sent på kvelden og jeg inbillier meg att denne duringen høres mere til naboer men det kan jo vare inbilling. :rolleyes:

    Jeg skal teste ut litt hvor trykket er og se hva jeg har for fysiske muligheter, og la meg si att de er ganske små, men tenker att jeg kjører en 43hz tone og lytter hvor den er som verst. Sammtidig skal skal låne en liten dsp idag for å se hva dette kan gjøre, jeg vil bli veldig glad om den bare kutter litt av toppen asså.
    Ja, det er mulig du vil ha bedre effekt av den type 2 hos deg. De store problemene dine ligger jo primært på 30, 45 og 90 hz. Den på 30 tror jeg blir vanskelig uten å involvere litt eq, men den på 45 og 90hz ca bør tas ganske kraftig nedmed et panel eller 2. Test også gjerne audiolense også :)
    Om du vil finne ut hvor de evt må plasseres så kan du sette på en sinustone i rew ved de tre store frekvensene det gjelder og gå rundt i rommet. Der volumet er høyest er trykket høyest og der må det plasseres.

    Hvordan måte du får det til på er ikke så viktig så lenge du oppnår bedre lyd enn du hadde.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg hadde fått bukt med de ekle dippene rett under 1,1KHz, 2,8KHz samt 90-110Hz og 180-250Hz hadde mye vært gjort.

    Hadde ikke REW en funksjon for å finne avstanden fra høyttalerne refleksjonene som forårsaker disse befinner seg på?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ingen automatisk en. Men ved hjelp av litt hyssing så vil du kunne regne deg frem til hvor det kommer fra.
    Ta målingen din. Åpne impulse plottet. Se på x aksen, det står det sent refleksjon kommer i tid etter første impuls. Omregne det til sentimeter. Ta en hyssing. Fest den i sweetspot. Trekk den til høytaler. Legg til antall cm. og fest den til høyttalerene. Før hyssing mot gulv, tak og vegger. Når hyssingen blir stram da har du punktet ditt. Sett en absorbent der og kontroller..

    Jobb med 1 høyttaler og og en refleksjon av gangen.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah. Skjønner prinsippet. Får regne litt. :) Lydens hastighet er 346m/s i lytteromstemperatur? ;)

    Som det vises på impulsmålingen over, skjer det f.eks. noe etter både ca 2,5 og 5ms, og masse rart under 1ms. Altså når lyden har gått 0,9 og 1,8m Dette er jo kortere enn lytteavstanden, så det må dermed skyldes noe annet enn refleksjoner, men rundt 28-29 og 34ms ser det også noe. Altså 10-11 meter, som høres uforholdsmessig langt ut for førsterefleksjoner i alle fall. ....Dette må jeg visst bruke noe mer tid på. ;)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du tar lytteavstanden og legger til Antal cm i forsinkelse. Så om du sittet feks 300cm fra øret ditt til mellomtonen
    Og du har en refleksjon etter 1ms. så er 1ms ca 33cm. Lyden reiser altså 33cm lenger enn direktelyden. dette vil typisk vere et bord, sofaryggen ol.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    30-40ms er nok andre eller tredje refleksjon. fjerner du de som er nærmest direkte impulse først. Så vil mye av det senere forsvinne av seg selv.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvis jeg hadde fått bukt med de ekle dippene rett under 1,1KHz, 2,8KHz samt 90-110Hz og 180-250Hz hadde mye vært gjort.

    Hadde ikke REW en funksjon for å finne avstanden fra høyttalerne refleksjonene som forårsaker disse befinner seg på?
    Jo dette kan enkelt kartlegges ved å bruke etc funksjonen i impulse fanen.
    Høyttalerne må måles en og en og vinduet bør være i DB skala og det er ikke vits å se på noe etter 40ms til å begynne med.

    Her er forøvrig mitt gamle oppsett. Her er det brukt litt eq under 170hz, men ellers er resten akustiske tiltak. Nå driver jeg med en løsning for best mulig lyd uten akustikk.

    Waterfall.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du tar lytteavstanden og legger til Antal cm i forsinkelse. Så om du sittet feks 300cm fra øret ditt til mellomtonen
    Og du har en refleksjon etter 1ms. så er 1ms ca 33cm. Lyden reiser altså 33cm lenger enn direktelyden. dette vil typisk vere et bord, sofaryggen ol.
    Det skjønte jeg, men i det området som tilsvarer lytteavstanden pluss opp til 3-4m er det egentlig ingenting som skiller seg ut fra "hårbørsten" som er det innzoomede impulsplottet.

    Litt merkelig. Kanskje jeg må trikse med limits eller visningen for å se det bedre. "Filtered IR", kanskje?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som nevnt, luker du bort første ref punktene på begge sideveggene. Gulv tak og bak og framvegg, så blir det svært mye mindre SV det. Helt borte blir det ikke. Da måtte du ha ha tatt med anlegget utendørs.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å vise den andre type plott på impulse. Jeg er mere vant til å bruke og jobbe med den.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Har fått lånt en liten svart dsp.
    Etter en grov justering ser det ut kunne hjelpe noe.

    Med kun Yamaha peq:
    etter_justering_waterfall.jpg


    Med dsp i kjeden:
    med dsp.jpg



    Her har jeg kun "pillet" ganske så kjappt litt før middag på subwoofer eq og det er sikkert en del jeg kan gjøre via frontene og da de har flere bånd som jeg ikke begynnt å se på enda.

    Imorgen skal jeg se om jeg har flaks med hvor trøkket er på problemområdene (typ 43, 70 og 90) for å se om det er vits å kjøpe noen absorbenter. Våre ganske flott å få ryddet opp hele veien her ass.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Kudos Titan T88 spl.jpg
    Kudos Titan T88.jpg



    Takk for svar. Her er waterfall målinger, hva leser du ut av disse målingene?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Vis vedlegget 454068 Vis vedlegget 454069


    Takk for svar. Her er waterfall målinger, hva leser du ut av disse målingene?
    Ut i fra disse målingene leser jeg et litt typisk minimalistisk rom med harde og ganske tette vegger. (Gips, betong etc) det ser ikke ut som du har en subwoofer, men jeg ta feil her.
    Bassen på generelt basis henger ganske lenge igjen i tid på ganske mange frekvenser og du har ganske ujevnt volum på de forskjellige frekvensene i bassen. For eksempel er punchet i basstromma her 4 ganger så opplevd høyt lyttevolum som punchen i skarptrommen grunnet den store resonansen på 60-70hz. Dette er helt normalt. Jeg vil si at i første omgang bør det være en del å hente på å prøve alternative plasseringer av lytteposisjon spesielt, men også høyttalerne. Du sitter ikke tilfeldigvis ganske nærme en vegg?
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    ...For eksempel er punchet i basstromma her 4 ganger så opplevd høyt lyttevolum som punchen i skarptrommen grunnet den store resonansen på 60-70hz....
    Rommet mitt måler veldig likt som 32bit rundt 40-90hz. Ukorrigert låter det ikke helt ille, men akkurat det med basstromme er det som virkelig ødelegger. Selv med ganske kraftig EQ i problemområdet (67, -7, 7 og 58, -5, 3) låter noe galt med for eksempel basstrommer. Er årsaken da helt enkelt decay (eller hva det heter)? Finnes det noen bedre måte å korrigere dette området elektronisk?

    Før EQ:
    wat.jpg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo dette kan enkelt kartlegges ved å bruke etc funksjonen i impulse fanen.
    Que? ;)

    Ah... Sånn?

    REW-170723-12.jpg


    Dette er begge høyttalerne, men det betyr vel bare at det blir mer rotete, og litt mer gjetting på hvor refleksjonene kommer fra?


    Edit: Eller sånn:

    REW-170723-14.jpg
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    det er nok de greiene der han mener ja.
    men sett vinduet til brukbare verdier, du viser jo halve formiddagen og litt ut på kvelden her :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    det er nok de greiene der han mener ja.
    men sett vinduet til brukbare verdier, du viser jo halve formiddagen og litt ut på kvelden her :)
    Jepp.... Hang med etterhvert. ;) Se bildet jeg redigerte inn i #743.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil si at Audiolense er et godt alternativ:) Her han du se før og etter hos meg:

    Høyre uten Al.jpg


    Høyre kanal med Al.jpg


    ...For eksempel er punchet i basstromma her 4 ganger så opplevd høyt lyttevolum som punchen i skarptrommen grunnet den store resonansen på 60-70hz....
    Rommet mitt måler veldig likt som 32bit rundt 40-90hz. Ukorrigert låter det ikke helt ille, men akkurat det med basstromme er det som virkelig ødelegger. Selv med ganske kraftig EQ i problemområdet (67, -7, 7 og 58, -5, 3) låter noe galt med for eksempel basstrommer. Er årsaken da helt enkelt decay (eller hva det heter)? Finnes det noen bedre måte å korrigere dette området elektronisk?

    Før EQ:
    Vis vedlegget 454096
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil si at Audiolense er et godt alternativ:) Her han du se før og etter hos meg:
    Takk, jo, det kan være Audiolense hadde fungert bedre. Det er rett frem å eksportere Audiolense-filter til en MiniDSP-boks?

    Edit: Det fremkommer vel av signaturen din at det er mulig ja :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selv tipper jeg foreløpig på at den rundt 5ms er bordplata, 12ms er førsterefleksjon fra sidevegger, 18-22 kan være førsterrefleksjon fra motsatt sidevegg, etc... Kan jeg bruke dette til å kalkulere hvor/hvordan dette påvirker frekvensresponsen, eller gjør det ikke det?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da må du ha en av disse: https://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-da Jeg bruker Squeezebox touch og legger korreksjonsfilene inn i en mappe på PC'n.


    Jeg vil si at Audiolense er et godt alternativ:) Her han du se før og etter hos meg:
    Takk, jo, det kan være Audiolense hadde fungert bedre. Det er rett frem å eksportere Audiolense-filter til en MiniDSP-boks?

    Edit: Det fremkommer vel av signaturen din at det er mulig ja :)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg vil si at Audiolense er et godt alternativ:) Her han du se før og etter hos meg:

    Vis vedlegget 454137

    Vis vedlegget 454138

    ...For eksempel er punchet i basstromma her 4 ganger så opplevd høyt lyttevolum som punchen i skarptrommen grunnet den store resonansen på 60-70hz....
    Rommet mitt måler veldig likt som 32bit rundt 40-90hz. Ukorrigert låter det ikke helt ille, men akkurat det med basstromme er det som virkelig ødelegger. Selv med ganske kraftig EQ i problemområdet (67, -7, 7 og 58, -5, 3) låter noe galt med for eksempel basstrommer. Er årsaken da helt enkelt decay (eller hva det heter)? Finnes det noen bedre måte å korrigere dette området elektronisk?

    Før EQ:
    Vis vedlegget 454096
    Det hjelper ikke så veldig mye på decay som du ser på målingene til vidarje, men det hjelper litt og er mulig du får litt/nok forbedring på det. Har egentlig ikke så veldig mange gode tips for å løse dette problemet ordentlig annet enn trykkbaserte feller eller sub.
    Nå vil jo audiolense kunne gjøre frekvensrespons veldig jevn da, så det vil nok hjelpe ganske mye i seg selv. Men i tidsdomenet vil jeg nesten si at det blir som å sette plaster på et kjøttsår.

    Men det er ingen tvil om at det kan hjelpe. Du får prøve eventuelt og se hva du synes :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Selv tipper jeg foreløpig på at den rundt 5ms er bordplata, 12ms er førsterefleksjon fra sidevegger, 18-22 kan være førsterrefleksjon fra motsatt sidevegg, etc... Kan jeg bruke dette til å kalkulere hvor/hvordan dette påvirker frekvensresponsen, eller gjør det ikke det?
    Desverre er det vanskelig å se på impulse etc graf hvordan det påvirker frekvens.

    Det du kan bruke de til er jo å se om det er noen punkt som stikker seg ut. 1ms er ca 1for forresten.

    Noe annet du kan bruke de til er å se om du har riktig type tiltak på de ulike plassene.

    Ta en måling fra 20-500hz. Denne grafen vil se helt annerledes ut. Tipper jeg. Rett og slett fordi da kreves det enda mere og tøffere tiltak. Jeg pleier å se på både impulse og frekvens om hverandre. Godt mulig det ER mulig å bruke de grafene slik du ønsker, men det har gått forbi meg i vertfall.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Det hjelper ikke så veldig mye på decay som du ser på målingene til vidarje...
    Nei, resultatene er strengt tatt ganske like mine korrigerte målinger, jeg tenkte jeg evt. kunne se på prøveversjonen.

    Som nevnt er jeg rimelig fornøyd med korrigerte resultater, rommet tatt i betraktning, det er bare så plagsomt at noe "boom" på 67hz henger igjen, selv om jeg tar toppene. Jeg har heller ikke plass i dette rommet til akustiske tiltak som hjelper noe særlig under 100hz.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan komme langt med en ekstra subb som jobber i motfase i og rundt trøbbel frekvens. Bruker en slik metode selv.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    En sub som jobber motfase kan være en elegant løsning for å fikse decay på en spesifikk frekvens uten å ta opp voldsomt med plass :)
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kresen vil en slik løsning typisk være i forhold til plassering? Jeg antar sub-en bør plasseres der trykket er høyest?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ja, den må stå der ja. Også er det komplisert å sette opp. Men det fungerer veldig bra.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tester litt plassering av lytteposisjon. Enorme forskjeller fra å sitte 20 cm fra bakvegg til 1m fra bakvegg;

    vegg vs 1 m frem.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det høyden som lager den? Da erre bare å skifte ut takplater med bredbåndede absorbenter, så er det velstand? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn