Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Nettopp, så da må jeg sette delay på høyttalerne. Det er jo delay både i subene og Minidsp så det må også tas med i betraktningen. Har sett på videoen over, men forstår ikke hvordan dette måles i rew.
    Hei HoJ

    Jeg bruker fremgangsmåten jeg linket til deg.
    Rask og enkel fremgangsmåte. Testet du den?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ser på F.responsen jeg har en dip rundt 50hz.
    Når jeg ser på vannfallet , ser det jo merkelig ut rundt 50hz. Noen som har tips hva dette er/årsak til? :unsure:
    Vannfall 50hz.jpg
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Du har ikke en jordingsfeil eller et vindu som vibrerer ved 50hz?
    Kan ikke tenke meg det er jordingsfeil, da ville vel jordfeilbryter gått av.
    Vindu kan det selvfølgelig være, står på stua anlegget. Med mindre vinduer og størrefelt med skyvedører. :unsure:

    Jonas
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    PC med Umik 2 mikrofon.
    Den konverterer til digitalt signal i mikrofonen så den er mindre påvirket av ekstern støy. Med mindre det kommer et 50hz signal over usb strømtilførselen.
    Har du prøvd flere målinger og får samme resultater?
    Prøvd med forskjellige usb porter på PCen?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Ser på F.responsen jeg har en dip rundt 50hz.
    Når jeg ser på vannfallet , ser det jo merkelig ut rundt 50hz. Noen som har tips hva dette er/årsak til? :unsure:
    Vis vedlegget 933581
    Du skriver:
    "Sist inn i stua er tårnene.....
    Vi får se om det også dukker opp en fagmann over sommeren og gjennomgår/fintuner muligheten i Flex :)
    Deler de på 45hz 24db/o BW mellom tårn og fronter. 48db/o cut på 20hz."
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Både ja og nei. Målinger jeg kjørte for par ukes tid siden hadde jeg ikke denne. Men alle målinger i dag har den.
    Deler mellom tårna og frontene på 55hz også, så ble i tvil om dette hadde innvirkning.
    Takk, skal teste med annen port på pc også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei HoJ

    Jeg bruker fremgangsmåten jeg linket til deg.
    Rask og enkel fremgangsmåte. Testet du den?
    Siden jeg skal kjøre delay på høyttalerne, er det lurt å bruke en av subene som "time-referansene"?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Jeg bruker "oppskriften", venstre front som referanse. Ligger Subbene 3.51ms etter fronter. Legger jeg inn 3.51ms forsinkelse på frontene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nytt problem med rew, den viser 80db ved "check levels" - det er den ikke maks 60db ut i fra hva jeg hører. Avinstallert rew installert på nytt - lastet inn cal. fil på nytt - men til ingen nytte.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Hva REW viser i dB trenger man ikke bry seg noe om, det er relative avvik som teller.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Gir jo kanskje ikke den beste følelsen for hele greia når man starte med en åpenbar feilmåling før man er ordentlig igang.:oops:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nytt problem med rew, den viser 80db ved "check levels" - det er den ikke maks 60db ut i fra hva jeg hører. Avinstallert rew installert på nytt - lastet inn cal. fil på nytt - men til ingen nytte.
    Sjekk mot RTA appen på telefonen?

    hvis du kjører A eller C vekting på begge og pink noise så vil du kanskje seom det stemmer sånn circa?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Målinger er et nyttig verktøy når komponenter i systemet skal byttes/oppgraderes.
    Da er det greit å ta en måling før og etter komponent-skifte. DIGITALISEN har gjort
    sitt inntog på alle plan i systemene og dermed åpnet mulighetene for manipulering
    på linje med eller faktisk mer omfattende enn RØR-mafiaen er vant til......
    I utgangspunktet søker jeg "nøytral" FR med MV= -20dB etter en Factory Reset
    og ny oppstart i Default Mode. Valg av preferanser kommer senere for først må
    0-punktet verifiseres......

    Her er en måling av 2 forskjellige forsterkere, men er det vanlig med så store forskjeller ?
    Samme test kan fint brukes for å teste kilde-produkter, men er det noen flere her som
    finner REW nyttig ift testing av enkeltprodukter i lyd-kjeden ?
    Hvor mye av variasjonene i FR gjenspeiler kun høyttaler + rom.... :unsure:


    Dali_Epicon_8.jpg
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    257
    Antall liker
    206
    Kan noen anbefale aktører/firma for å analysere REW-målinger? Jeg ønsker bedre å forstå disse, og finne ut hva som kan gjøres for å bedre et krevende rom (stue).

    // Frode
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp denne og bli vis selv…detkan bli din beste hifiinvestering noensinne… eller spør noen her om å stikke innom deg.

    Fås antagelig billigere på Amazon og sånn.

    REW har mye ressurser på nett og du finner nok ut av hvorden gjøre en måling. Mål systematisk med ulike lytteposisjoner og høyttaler plassering , så danner det seg et bilde av rommets hovedproblem , og dy lærer mye

    PS Duet Audio i Bergen er Trinnov ekspert….
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan dirac fikse delay? Har forstått på andre forum at delay og crossover må settes i minidsp før jeg måler i dirac. I hvert fall når jeg har to høyttalere og to suber.
    Har du testet miniDSP uten Dirac?
    Man kan droppe Dirac, og bruke manuell eq.
    Om man er heldig eller dreven på å sette strategiske PEQ punkter
    ... kanskje det låter bedre enn med Dirac :unsure:
    Hvem vet?
    ...ikke før man har testet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes minidsp uten dirac låter meget dårlig. Har lastet ned ny device control og dirac nå - kjørt time-ref og målt db mellom sub og høyttalere i dag, funnet en crossover som også fungerer bra. (endte opp med 120 på høyttalere og 130 på subene) - ble godt fornøyd med resultatet.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    257
    Antall liker
    206
    Kjøp denne og bli vis selv…detkan bli din beste hifiinvestering noensinne… eller spør noen her om å stikke innom deg.

    Fås antagelig billigere på Amazon og sånn.

    REW har mye ressurser på nett og du finner nok ut av hvorden gjøre en måling. Mål systematisk med ulike lytteposisjoner og høyttaler plassering , så danner det seg et bilde av rommets hovedproblem , og dy lærer mye

    PS Duet Audio i Bergen er Trinnov ekspert….
    Takk for tips. Jeg tenkte at å få en ekspert til å analysere målingene var en god måte å kickstarte kunnskapen generelt og REW spesfielt. GIK Accoustics har en tjeneste som hjelper med denne. Idéen deres er vel å bruke dette til å rekrutere kunder for produktene sine. Hvilket er forståelig. Jeg fikk en positiv respons derfra. Martin i Duet Bergen kjøpte jeg Trinnov av, tenkte ikke på han i farta. Så blir det å lese litt i boka til Floyd.

    Egentlig er det ikke så "hevla" mye å få gjort i et 3 x 3 meter hjørne i ei stua som er samboer med et kjøkken. Men, jeg vil gjerne "forstå" rommet.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    250
    Antall liker
    145
    Jeg sliter med å komme i gang med dette måle verktøyet.
    Så jeg trenger noen i nærheten av Asker som vil komme hjem til meg og hjelpe meg med dette.
    Hvis noen har mulighet vil jeg bli veldig glad.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du testet miniDSP uten Dirac?
    Man kan droppe Dirac, og bruke manuell eq.
    Om man er heldig eller dreven på å sette strategiske PEQ punkter
    ... kanskje det låter bedre enn med Dirac :unsure:
    Hvem vet?
    ...ikke før man har testet.
    MiniDSP uten Dirac låter bra her. Krever endel knokefett å sette opp, i alle fall mitt 4-veissystem, men resultatet blir bra fordi øret bestemmer sluttresultatet, ikke en algoritme.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kan hjelpe en grønnskalling... Hvordan kan jeg få informasjon angående delay mellom suber og høyttalere på rew igjen.
    Jeg klarer å måle forskjell mellom høyre og venstre hovedhøyttaler, men subene (med minidsp flex) sliter jeg med. Hvordan løser jeg det?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Når du måler med meterstokk vil du komme forholdsvis nært. Om du for eksempel deler ved 100Hz er bølgelengden 3,4 meter, og du vil normalt kunne komme rimelig nær bare ved å måle avstandene. Det betyr at du har ca 1 grad fasedreining pr cm. Når du så senere ser på hvordan dette summerer, og det kanskje ikke treffer som ønsket, så er det i utgangspunktet høyttalernes fase i bunnen, eller noe i rommet som ødelegger for deg. Du kan ikke time dette mer perfekt ved å se på impulsresponsen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Når du måler med meterstokk vil du komme forholdsvis nært. Om du for eksempel deler ved 100Hz er bølgelengden 3,4 meter, og du vil normalt kunne komme rimelig nær bare ved å måle avstandene. Det betyr at du har ca 1 grad fasedreining pr cm. Når du så senere ser på hvordan dette summerer, og det kanskje ikke treffer som ønsket, så er det i utgangspunktet høyttalernes fase i bunnen, eller noe i rommet som ødelegger for deg. Du kan ikke time dette mer perfekt ved å se på impulsresponsen.
    Men det er vel forsinkelse i selve suben også (svs forsterker for eksempel)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du tenker på et eventuelt delay i signalet gjennom DSP enheten i forsterkeren. Det kan være indikert i brukermanualen til subwooferen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Med denne måten får du alle avstander i forhold til avstanden fra mikrofon til venstre høyttaler.
    Utfordringen med bass er at bølgelengden er så lang at du vet ikke helt hvor du skal legge impulstoppen i forhold til de andre høyttalerne.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Med denne måten får du alle avstander i forhold til avstanden fra mikrofon til venstre høyttaler.
    Utfordringen med bass er at bølgelengden er så lang at du vet ikke helt hvor du skal legge impulstoppen i forhold til de andre høyttalerne.
    Mulig, den ga svar at jeg skulle ha delay på venstre høyttaler på 7ms og 6.6 på høyre høyttaler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn