Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg får ca 10 dB ekstra ved 20 Hz. Sånn har det vært i mange rom, og jeg trenger ikke ekstrem hjørneplassering heller. Ett element. Men ved 20 Hz så er et par meter unna hjørnet så godt som i hjørnet.
    jeg får litt mer, kanskje 12dB room gain ved 20-25 hz. For meg var dette hensyntatt i designet av basstårnene. Jeg beregnet dem slik at de naturlig rullet av i bunnen - lukket kasse med Q på omkring 0,57(?) og F-3dB på 37-38hz. Fritt fra hukommelsen. Da spiller det ganske flatt til ca 15hz.
    Noen ganger tenker jeg at jeg faktisk burde dempet det litt i bunnen, da responsen i området 15-25hz setter ting og tang i bevegelse.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det 4 x 15" + 4 x 12" 🤷‍♂️
    15" + 15" + 12"+12"= 1,98m
    Da har du akkurat nok til 2 tårn - ett tårn bak hver fronthøyttaler...
    2 cm åpning til taket funker fint her....så blir helt topp hos deg også :)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Da har du akkurat nok til 2 tårn - ett tårn bak hver fronthøyttaler...
    2 cm åpning til taket funker fint her....så blir helt topp hos deg også :)
    Hmmm 🤔 det vil se veldig tøft ut da...😊 Kan hende jeg prøver det.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Her er tårnene dekket av gardiner med scenemolton mellom gulv og tak..... ;)
    Jeg har bassportene bak på mine front HT, vil ikke 4stk subber forstyrre bassen i front. Bassene har portene foran?
    Hvordan har du plassert front i forhold til subbene?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har bassportene bak på mine front HT, vil ikke 4stk subber forstyrre bassen i front. Bassene har portene foran?
    Hvordan har du plassert front i forhold til subbene?
    Det er ikke så mye som kommer ut av bassportene på fronthøyttalere når de deler på 80Hz, men sett gjerne subtårnet rett på innsiden av fronthøyttaler og helt inntil frontveggen - symmetrisk på begge sider. Nederste sub skal elementet spille inn mot midtlinjen i begge tårn...
    Her er et rom med subtårn på innsiden av fronthøyttalere og et rom med subtårn på utsiden av fronthøyttalerne fordi det ene rommet er bredere enn det andre og avspilling i Stereo det viktigste. Hos deg er høyden det avgjørende for å plassere 2 tårn med 2 x 15" + 2 x 12" i hvert tårn inntil 2 meter høyde...
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Det er ikke så mye som kommer ut av bassportene på fronthøyttalere når de deler på 80Hz, men sett gjerne subtårnet rett på innsiden av fronthøyttaler og helt inntil frontveggen - symmetrisk på begge sider. Nederste sub skal elementet spille inn mot midtlinjen i begge tårn...
    Her er et rom med subtårn på innsiden av fronthøyttalere og et rom med subtårn på utsiden av fronthøyttalerne fordi det ene rommet er bredere enn det andre og avspilling i Stereo det viktigste. Hos deg er høyden det avgjørende for å plassere 2 tårn med 2 x 15" + 2 x 12" i hvert tårn inntil 2 meter høyde...
    Du tenker sånn: 20220223_131803.jpg
    ev. sånn:
    20220223_132121.jpg

    Den siste er fin for da kan jeg ha to subber bak sofa 👌
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Fine skisser. Den øverste gir best resultat når du vender den nederste og den 3. nedenfra innover mot midten på begge sider. Subber bak gir ingen ekstra effekt ift å plassere alle foran...
    Aha, du vil vende to av dem 90 grader mot midten. Da blir den litt lik den konfigurasjonen jeg skal teste nå da:
    20220223_131536.jpg
    Her spiller subber i hver sin retning 90 grader i forhold til hverandre. Dette er en kombinasjon av de to mest anbefalte konfigurasjonene av 4 subber. Denne skal testes nøye.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Ja, men bare i et tårn. Ellers overhodet INGEN likhetstrekk med den konfigurasjonen du skal til å teste med subber spredd utover gulvet... ;)
    OK, konfigurasjonen som skal testes er en kombinasjon av det to mest anbefalte 4 sub layoutene (bilde 1 og 2). Dette blir enten suksess eller failure :)
    012820_subwoofer_placement_courtesy_Screen_Excellence.png
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Target kurve med ren analog signalkjede?

    Poenget er at bass ikke alltid er like viktig å få spot on med plater og bånd. Men som sagt bare et forslag.
    Puritansk skjønner jeg, men kjettersk? Blir litt som min Party modus kanskje?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville benyttet nøyaktig samme volumjustering på alle målingene, så kan du lettere sammenligne rombidragene.
    Nei, det blir helt feil...hver plasseringsløsning må nivåjusteres og fasetilpasses.....på hver sub.....
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Nei tror det menes hver sub/basstårn . Vet at det fines et alightment verktøy i rew hvor tid og fase kan justeres / måles på hver enkelt sub
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det blir helt feil...hver plasseringsløsning må nivåjusteres og fasetilpasses.....på hver sub.....
    Kjære deg, gid du hadde litt mer evne til å lese og forstå andres innlegg. Hvis han i første omgang måler responsen i lytteposjon fra forskjellige lokasjoner på en eller flere subwoofere så får han et godt første inntrykk av hvordan romresponsen bidrar med de forskjellige lokasjonene. Det kan gi nyttig informasjon om hvordan det totalt sett er mest effektivt å plassere subwooferne og gjerne mer nyttig informasjon enn å bare anta i forkant hva som kommer til å virke best. Selvsagt må han til slutt tids/fase og nivåjustere de forskjellige subwooferne i forhold til hverandre og i forhold til de andre høyttalerne. Det er rimelig opplagt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det kan gi nyttig informasjon om hvordan det totalt sett er mest effektivt å plassere subwooferne og gjerne mer nyttig informasjon enn å bare anta i forkant hva som kommer til å virke best. Selvsagt må han til slutt tids/fase og nivåjustere de forskjellige subwooferne i forhold til hverandre og i forhold til de andre høyttalerne. Det er rimelig opplagt.
    Med 1 enkelt sub så er alt mye enklere og frekvensresponsen vil variere overalt, men med 4 subber samtidig er det sluttsummen på responsometeret som betyr noe....
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Nei tror det menes hver sub/basstårn . Vet at det fines et alightment verktøy i rew hvor tid og fase kan justeres / måles på hver enkelt sub
    Kan man justere fase på minidsp? På min er det kun delay/tid....og 0/180° fase
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Hele poenget er at man gjør dette ferdig i rew og eksporterer dette som en fil til minidsp .
    Ja, men et er vel bare EQ man kan legge inn her?? Kunne vært nyttig å kunne justere fase VS frekvens når subbene har vill spredning. Opplever ofte at fintuning i ett frekvensområde gir dårligere resultat i et annet.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men et er vel bare EQ man kan legge inn her?? Kunne vært nyttig å kunne justere fase VS frekvens når subbene har vill spredning. Opplever ofte at fintuning i ett frekvensområde gir dårligere resultat i et annet.
    Prosessen begynner vel med at man måler hver enkelt sub ifra lytteplass deretter så justerer man fase ,tidforsinkelse på en avgangen ( sub 1 , 2 osv ) poenget er alle subbene skal ende opp som en felles frekvensgang på lytteplass . Denne frekvensgangen kan også eq før man ekspoter dette til minidsp
    Det finnes videoer på YouTube som viser hvordan man gjør det 😄
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Prosessen begynner vel med at man måler hver enkelt sub ifra lytteplass deretter så justerer man fase ,tidforsinkelse på en avgangen ( sub 1 , 2 osv ) poenget er alle subbene skal ende opp som en felles frekvensgang på lytteplass . Denne frekvensgangen kan også eq før man ekspoter dette til minidsp
    Det finnes videoer på YouTube som viser hvordan man gjør det 😄
    Setter du eq på hver enkelt sub eller legger du en eq til slutt på totalen?Nå er det bare å finne tid til å gjøre dette 🤯😆
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen alternative billigere mikrofoner som er greie nok til å måle med? Ser miniDSP UMIK-1 fort koster godt over tusenlappen.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    I videoen beskrives at sub 1 og 2 alignes til en total sub 1+2 deretter alignes sub 3 med 1+2 og sub 4 alignes med 1+2+3. Altså neste sub alignes mot totalen av de andre hele tiden. Min siste sub skal da altså time alignes mot 7 subber til slutt...?! Er dette riktig forstått?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn