Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    I videoen beskrives at sub 1 og 2 alignes til en total sub 1+2 deretter alignes sub 3 med 1+2 og sub 4 alignes med 1+2+3. Altså neste sub alignes mot totalen av de andre hele tiden. Min siste sub skal da altså time alignes mot 7 subber til slutt...?! Er dette riktig forstått?
    Ja slik har jeg også forstått det . Har du 8 subber plassert forskjellige steder i lytterommet ?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Er akkurat "ferdig" med v1.0 av et lite aktiv delefilter-prosjekt. Har koblet ut eksisterende delefiltre og Ice forsterkere i mine 4-veis høyttalere (Adam Audio S5X) siden en av forsterkerne tok kvelden så jeg tenkte dette var et morsomt prosjekt.
    Kjøpte derfor en Apollon 8-kanals purifi forsterker (8x425W/4Ohm). Som delefilter bruker jeg foreløpig en MiniDSP DDRC-88A som jeg hadde liggende.
    Tenker etter hvert enten Audiolense med en Merging HAPI MkII men mangler foreløpig ADA-kort (som koster 30k). Alternativt en dbX eller DEQX så slipper jeg å ha PC i loopen men i v1.0 er det miniDSP..

    1646495927337.jpeg
    .
    1646495733195.png


    1646495809140.jpeg

    Her er foreløpige resultater etter time alignment (1m nærfelt, parvis, startet i bass+midbass, deretter midbass+mellomtone, deretter mellomtone+tweeter) og gain adjustment. Sjekket også polaritet osv... Høyttaleren var omtrent 1m opp fra gulvet i et stort rom og jeg satt noen 120cm høye bassfeller ca 2m på hver side.. Jeg pekte mikrofonen midt mellom tweeter og mellomtone, som også blir lik avstand mellom bass og midbass.. Det var tydeligvis ikke behov for store justeringer her utover gain. Elementene er allerede svært godt time alignet med den lille tilten jeg vanligvis har på høyttalerne.

    Sluttresultat uten noen korreksjon med PEQ:


    Dette er med 48dB LR filtre ved 200Hz, 800Hz, 4000Hz... Litt bratt kanskje? Hva tror dere, er dette godt nok før jeg flytter høyttalerne på plass og kjører vanlig romkorreksjon (Lyngdorf MP-50) på loftet? Eller er det mer jeg bør sjekke? Jeg har som sagt sjekket impulsrespons og den ser også glimrende ut mellom hvert par av elementer og summen... Men jeg har kun målt "dead center"... bør jeg måle mer??

    PS: Med 1/12 smoothing (når det går "oppover" igjen fra mellomtonen er det fordi tweeter tar over og jeg hadde med tweeter for timing ref):
    1646497354489.png


    PS2: Innser at vi er litt inne på diskusjonen "høyttalerkorreksjon" vs "romkorreksjon" her. Jeg KAN jo sette høyttaleren ute i friluft og banke frekvensresponsen flatere enn +/-3dB som den er nå, men er det noe poeng når denne kurven uansett vil se helt annerledes ut på kinoen og etter romkorreksjon??
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    @erk Jeg ville jo sjekket off-axis også og sett hvordan det ser ut. 30 og 60 grader som en start.
    OK ja jeg regnet med det:) Fram med mikrofonen igjen i morgen. Ser du da etter dipper eller generelt bare avvikende respons rundt delefrekvensene og helst bare jevnt dalende respons oppover? Tror du 48dB LR er for bratt? Synes jo overgangene "ser" greie ut men det ser jeg kanskje klarere ved 30 og 60 grader?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.616
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    OK ja jeg regnet med det:) Fram med mikrofonen igjen i morgen. Ser du da etter dipper eller generelt bare avvikende respons rundt delefrekvensene og helst bare jevnt dalende respons oppover? Tror du 48dB LR er for bratt? Synes jo overgangene "ser" greie ut men det ser jeg kanskje klarere ved 30 og 60 grader?
    Det kan hende du har ujevn direktivitet off-axis som kan bedres ved å flytte delefrekvens og/eller endre brattheten i filterne. Jeg har latt meg lure av de som mener vi kan høre avvik i fase, så jeg forsøker å bruke så slake filtere som mulig. :geek: Vet ikke om 48dB er "for bratt". Her har du jo noen som bruker så slake filtere som mulig og noen som bruker så bratte som mulig, og begge leire mener de har rett. Du må nesten teste forskjellige ting og se hva som både låter og måler best. :) (Eventuelt være fornøyd som det er og bruke tiden på noe annet, det er jo opp til deg så klart) :D

    EDIT: Så hva jeg ser etter: Man vil jo helst ha så jevn direktivitet som mulig og/eller hvertfall ikke veldig bratte og store avvik/skift i spredningen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.616
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @erk et annet tips er å måle vesentlig nærmere, så får du mye mer presis måling. Prøv 40-50cm fra høyttaleren istedenfor 1m, så får du med deg mye mindre av rommet, og får trolig en ganske presis måling fra sånn 5-700hz og oppover.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.616
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    PS2: Innser at vi er litt inne på diskusjonen "høyttalerkorreksjon" vs "romkorreksjon" her. Jeg KAN jo sette høyttaleren ute i friluft og banke frekvensresponsen flatere enn +/-3dB som den er nå, men er det noe poeng når denne kurven uansett vil se helt annerledes ut på kinoen og etter romkorreksjon??
    Med den målingen du har der så vet du ikke helt om du korrigerer rom eller høyttaler under typ 1500-2000hz ser det ut til, veldig mye ujevnheter jeg vil tippe kan være rom. Så du må måle enten ute, og/eller veldig mye nærmere (20-40cm). Da vil du hvertfall vite hva du holder på med ned til kanskje 250-500hz. Under det bør du ikke korrigere noe annet enn røffli nivå uten enda mer presise målinger.

    Og ja, det har noe å si, for når romkorreksjonen din kjører i lytteposisjon så korrigerer den basert på summen av direktelyd og refleksjoner, så det blir bare surr hvis responsen til høyttaleren ikke er bra. Du bør ha så jevn respons som mulig både on- og off-axis fra selve høyttaleren (upåvirket av rom) først. Du hører også i økende grad direktelyden oppover i respons (hvor romkorreksjonen forhåpentligvis ikke justerer så mye), så det vil heller ikke høres bra ut hvis ikke høyttalerens respons er god.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Med den målingen du har der så vet du ikke helt om du korrigerer rom eller høyttaler under typ 1500-2000hz ser det ut til, veldig mye ujevnheter jeg vil tippe kan være rom. Så du må måle enten ute, og/eller veldig mye nærmere (20-40cm). Da vil du hvertfall vite hva du holder på med ned til kanskje 250-500hz. Under det bør du ikke korrigere noe annet enn røffli nivå uten enda mer presise målinger.

    Og ja, det har noe å si, for når romkorreksjonen din kjører i lytteposisjon så korrigerer den basert på summen av direktelyd og refleksjoner, så det blir bare surr hvis responsen til høyttaleren ikke er bra. Du bør ha så jevn respons som mulig både on- og off-axis fra selve høyttaleren (upåvirket av rom) først. Du hører også i økende grad direktelyden oppover i respons (hvor romkorreksjonen forhåpentligvis ikke justerer så mye), så det vil heller ikke høres bra ut hvis ikke høyttalerens respons er god.
    Takker og bukker, kjenner forsåvidt teorien men har null praktisk erfaring så jeg setter stor pris på at du deler! Ja avstanden er også grunnen til at jeg foreløpig ikke har korrigert noe annet enn gain og delays og iht ganske standard prosedyrer tror jeg.... Skal gjøre et forsøk på mer nærfelt + 30+60 grader. Ute frister ikke så veldig mye foreløpig men må jeg så skal jeg :cool:
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi få impulsresponsen i % , dvs den andre måten
    Pussig å observere at om jeg lager samme kurve over 800-1000 hz så blir det langtfra så bra som hos deg, en kurve er ikke bare en kurve… det har noe å si om er 6-8 elementer eller ett som står bak… du har en presisjon ,romfølelse og klang og utklinging i rommet rundt hvert instrument som andre har problemer ned å skape/gjenskape . Samme kurve hos meg får gitarene til å låte som om jeg skulle sitte tett mot bakveggen hos deg med en sovepose over hodet…


    % Impulsrespons syn jeg er lettere å tolke..
    1646548526628.png


    1646548678893.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.616
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Samme kurve hos meg får gitarene til å låte som om jeg skulle sitte tett mot bakveggen hos deg med en sovepose over hodet…
    Mener du samme frekvensrespons? Da er jeg nysgjerrig på hva med responsen han la ut som du tenker gir den effekten hos deg. Han har jo en relativt jevnt fallende respons med ganske normal mengde løft, skjønner ikke hvorfor det skulle gjøre at du føler at du har en sovepose over hodet. Hvordan ser din kurve ut?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Det er skryt av hva han opplevde i Langesund og undring hvorfor del av frekvenskurven som ser tilnærmet lik ut hos han låter så annerledes.

    Det skjer tross alt mye under 800hz og et behandlet rom vil «alltid» gi en annen opplevelse.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.616
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er skryt av hva han opplevde i Langesund og undring hvorfor del av frekvenskurven som ser tilnærmet lik ut hos han låter så annerledes.

    Det skjer tross alt mye under 800hz og et behandlet rom vil «alltid» gi en annen opplevelse.
    Da er jeg med. En slik kurve sier vel mest om den tonale balansen i rommet, og ikke så veldig mye om hvordan det låter sånn sett. Fra 100-20hz krever det jo en viss kapasitet i bunn, men ellers er det jo mulig å skru inn med det meste. Og uten vannfall så vet vi jo heller ikke noe om klangen i rommet, som vil gjøre at selv nøyaktig samme oppsett låter helt forskjellig (har selv samme høyttalere i to forskjellige rom og blir jevnlig forundret over hvor annerledes det låter).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    Mener du samme frekvensrespons? Da er jeg nysgjerrig på hva med responsen han la ut som du tenker gir den effekten hos deg. Han har jo en relativt jevnt fallende respons med ganske normal mengde løft, skjønner ikke hvorfor det skulle gjøre at du føler at du har en sovepose over hodet. Hvordan ser din kurve ut?
    Ja frekvensrespons , drar jeg til med ned 4db ved 10k mister jeg detaljer og nærhet til instrumentene , mens Shy har alt i behold og nydelig.
    Her er kurven hjemme jeg hadde sist.
    Målt med Trinnov og IPhone AudioTool, må lete mer etter REW plot.
    8D9561D5-D824-4BE9-8693-BFFB94E693BB.jpeg

    A2B77DCE-566C-4DFA-BC68-2F1115FF0215.jpeg

    skjønner ikke hel dette selv , kurven over er vel horisontal…men det er 3db økning i bassen om man ser nøye etter
    Det som er pussig er at en kurve som faller som hos Shy blir ullen i toppen hos meg. Totalt forskjellige rom og akustikk det vet jeg jo men hvorfor så stor effekt på gitartedetaljer og cymbaler som ligger over 1000hz uansett sier meg at det er mer som skjer og kurver som kan se like ut slett ikke låter likt, hodet og ører er ikke lik en mikrofon det vet jeg , men effekten er så stor at jeg nå vet bedre hvilke kvaliteten neste høyttaler må/kan ha..
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.616
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Balle Clorin ser nå at @The Shy har en svak S i kurven sin, vet ikke om det er med vilje (ganske flatt fra 100-1khz, og dernest fall fra 1khz og ned, og løft fra 100hz og opp), men det er det vel sannsynligvis da. Du har selv usedvanlig lite løft, men vet sikkert best selv hva du synes låter best. Har du testet jevnt fall hele veien da? altså en jevnt fallende kurve fra 100hz til typ 5khz?

    Ellers er nok fasiten forskjellig i både forskjellige rom og forskjellige oppsett.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Målingen er nok gjort litt fort og galt. og speiler nok ikke helt det man hører. Den lange dumpen med senter rundt 200Hz hadde nok blitt en del mindre med litt mer demping av stolen jeg sitter i.

    Lyden nå er juster kun på øret og av de beste ørene jeg kjenner til i miljøet - det er bare bøye seg i hatten.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    @Balle Clorin ser nå at @The Shy har en svak S i kurven sin, vet ikke om det er med vilje (ganske flatt fra 100-1khz, og dernest fall fra 1khz og ned, og løft fra 100hz og opp), men det er det vel sannsynligvis da. Du har selv usedvanlig lite løft, men vet sikkert best selv hva du synes låter best. Har du testet jevnt fall hele veien da? altså en jevnt fallende kurve fra 100hz til typ 5khz?

    Ellers er nok fasiten forskjellig i både forskjellige rom og forskjellige oppsett.
    her er en rew måling, ikke helt oppdatert men typisk slik det er.. Pink Noise, moving mic, Runder bevisst av over 16k for å redusere diskant oppbrytning/resonans

    1646560343463.png
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Av og til er skryt og fakta det samme
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Av og til er skryt og fakta det samme
    Balle Clorin var her kun for for egen del, for å stille nysgjerrighet, for å lære og for forstå sammenhenger. Og som vanlig får en noen svar og en del nye spørsmål.
    Finnes ingen ensidig fasit på dette.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @The Shy Det som ser ut som en dipp mellom 5 og 7 khz, er det per design i target eller bare måleartefakt?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ingen tegn til den i Targetdesigner.

    Mikrofonen er slengt opp for ettermåling i all fart, selvfølgelig på midten men kanskje over ti cm unna der kalibreringsmåilngen er tatt - hvem vet?
    Stol er ikke dempet på samme måte som under måling for kalibrering heller.
    Jeg kan i hvert fall ikke høre noe til den 1.5 db dippen mellom 5 og7kHz ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden gode ører har kalibrert lurte jeg bare på om det var intensjon for bedre opplevelse jevnt over. Jeg kopierer nemlig idéer når jeg synes det er verdt å forsøke selv 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppdatering, dette låter bedre hos meg enn før, på dagens musikk i alle fall. ligger Nærmere Shy sin kurve nå
    1646571378358.png


    La inn mere fall over 800Hz. her er target kurven..Det interessante her er at den forsiktige gitaren i høyre kanal på Six Blade Knife står nå tydeliger fram med mere klang og ti-stedeværelse, det går i riktig reting, jag kan leve med høyttalerne lengre enn jeg trodde,... ;)
    Pussig at mindre diskant skulle gir større klarhet og innsikt enn flatere , får se om denn innstilligen holder seg med mere musikk..
    1646571480535.png
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det interessante her er at den forsiktige gitaren i høyre kanal på Six Blade Knife står nå tydeliger fram med mere klang og ti-stedeværelse...
    Lytter du til samme lydfil på begge steder?
    Hvilken versjon av innspillingen bruker du som test?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    NøyaktIG samme fil. Rippet fra samme CD. Kopiert fra samme PC og harddisk
    800 051-2 Fra 1996 Super bit mapping , Remaster
    D99E5B83-C9A5-4241-A399-74ADE69C1C2C.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Heisann jeg ser at polariteten er negativ. Er det bare måleinstrumentet ditt? Jeg kan ikke fatte at det kan være hørbart (??) men det er jo teoretisk en "systemfeil" er det ikke?? For eksempel har jeg en gammel NAD dac som inverterer polaritet. Om ikke annet er det irriterende for når jeg måler på andre måter enn gjennom den dacen så snur impulsresponsen seg...

    PS: Hvis det var hørbart så betyr det vel at vi skulle klare å høre om vi sitter "foran" eller "bak" skinnet på en skarptromme og det tviler jeg litt på... bare nerden i meg som plages av slikt..
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Heisann jeg ser at polariteten er negativ. Er det bare måleinstrumentet ditt? Jeg kan ikke fatte at det kan være hørbart (??) men det er jo teoretisk en "systemfeil" er det ikke?? For eksempel har jeg en gammel NAD dac som inverterer polaritet. Om ikke annet er det irriterende for når jeg måler på andre måter enn gjennom den dacen så snur impulsresponsen seg...

    PS: Hvis det var hørbart så betyr det vel at vi skulle klare å høre om vi sitter "foran" eller "bak" skinnet på en skarptromme og det tviler jeg litt på... bare nerden i meg som plages av slikt..
    Alle målingene etter jeg begynte med umik-1 og timing-signal har hatt den polariteten. Byttet vel til annen DAC samtidig. Har ikke følelsen av at utøverne står på hode i hvert fall
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    @The Shy

    Litt overraskende at du ender opp med den pulsen, med negativ-positiv spike, Shy. Det går imot hva Audiolense prøver å korrigere mot. Hva sier simuleringen i Audiolense?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    Hører du dette instrumentet ved siden av gitaren på høyre side?
    Timestamp 00:17.44 og 03:43.51
    Jeg misforsto , selvsagt hører jeg den dingsen , veldig tydelig, takk for opplysning om instrument
    PS den kan høres ganske ulik ut på forskjellige anlegg faktisk
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    PS den kan høres ganske ulik ut på forskjellige anlegg faktisk
    Ja, det er litt av poenget mitt.
    Mangler man noe fordi en kurve er omtrent er lik.....eller mangler man noe fordi frekvensområdet i området ved siden av det man lytter etter er forskjellig?
    Her oppleves tydeligheten forskjellig fordi deler av frekvensområdet maskeres ett eller flere steder i kjeden.
    For lettere å teste......kjøper jeg 2 like Vinylplater eller 2 like CD-plater så det bare er å switche raskt på preampen når ting testes......som ex. signalkabler, riaa eller cartridge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn