rca feilkonstruert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor brukes rhodium på rca kontakter når sølv og kopper leder best?
    I den virkelige verden brukes rhodium som kontaktbelegg fordi det er motstandsdyktig mot oksydasjon og mekanisk slitasje ved høy temperatur og i aggressive kjemiske miljøer. Eksempelvis til temperatursensorer i smelteovner. Sølv og gull leder bedre og koster mindre, så de brukes vanligvis til lab-utstyr og andre anvendelser i romtemperatur.

    Men det vanlige skjedde: Noen så i en prisliste at rhodiumbelagte kontakter var dyrere enn gullbelagte, og tenkte at da må de også være bedre til hifi. Og vi vet jo alle at dyrere alltid låter bedre. :rolleyes:
    Enkelt og greit ja.. kunne ikke i mine villeste fantasier se noen fordel med dette metallet. :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Har registreret at mange åbenbart er totalt High End Fjendske .
    Her på forumet tar man bare de billigste greiene kobler sammen med Biltema kabler og så justerer man det til high end nivå ved bruk av eqvalizer :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    <klasker seg for pannen> Selvsagt! At jeg ikke skjønte det tidligere!!!



    Edit: I mitt tilfelle snakker vi altså om en slik:
    DEQX HDP-4™ • Preamp processor
    Audiophilia: The DEQX HDP-4™ • Preamp processor

    Og dessuten en slik i reserve:
    DEQX HDP-3
    Audiophilia: The DEQX HDP-3 Preamp Processor

    Tanken er å koble dem etter hverandre (med en billig video-coax mellom!) for å la den ene styre bassene og den andre mellomtone og diskant i de nye 6-veis høyttalerne jeg holder på å bygge. Regnekraften i de to boksene er en god del mer enn i de supercomputerne vi siklet etter å få bruke i studiedagene. Hver boks koster ikke mer enn et meterspar med "god høyttalerkabel" heller.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    <klasker seg for pannen> Selvsagt! At jeg ikke skjønte det tidligere!!!

    Edit: I mitt tilfelle snakker vi altså om en slik:
    DEQX High Definition Audio
    The DEQX HDP-4™ • Preamp processor — Audiophilia

    Og dessuten en slik i reserve:
    DEQX HDP-3 | High End Headphones | Moon-Audio.com
    The DEQX HDP-3 Preamp Processor — Audiophilia

    Tanken er å koble dem etter hverandre (med en billig video-coax) for å la den ene styre bassene og den andre mellomtone og diskant i de nye 6-veis høyttalerne jeg holder på å bygge. Regnekraften i de to boksene er en god del mer enn i de supercomputerne vi siklet etter å få bruke i studiedagene. Koster ikke mer enn et meterspar med "god høyttalerkabel" heller.
    Oki, nice:)
    Likte at du hadde en i reserve :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fikk meg ikke til å bytte den inn da den nye kom. Jeg vil etter hvert trenge 12 DSP-kanaler for de høyttalerne, så det var da heller ingen grunn til å selge den. Den står fortsatt i racket under Transporter og HDP-4 og venter på å få slippe til igjen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    <klasker seg for pannen> Selvsagt! At jeg ikke skjønte det tidligere!!!



    Edit: I mitt tilfelle snakker vi altså om en slik:
    DEQX HDP-4™ • Preamp processor
    Audiophilia: The DEQX HDP-4™ • Preamp processor

    Og dessuten en slik i reserve:
    DEQX HDP-3
    Audiophilia: The DEQX HDP-3 Preamp Processor

    Tanken er å koble dem etter hverandre (med en billig video-coax mellom!) for å la den ene styre bassene og den andre mellomtone og diskant i de nye 6-veis høyttalerne jeg holder på å bygge. Regnekraften i de to boksene er en god del mer enn i de supercomputerne vi siklet etter å få bruke i studiedagene. Hver boks koster ikke mer enn et meterspar med "god høyttalerkabel" heller.
    Fortjener hjemme lagde sølvkabler de :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, men til den digitale overføringen mellom dem og Transporteren tror jeg at jeg foretrekker en vanlig 75 ohm coax med BNC-kontakter. Ti-femten kroner meteren for coax, tjue kroner for hver kontakt. Pluss moms, selvsagt.

    Begge DEQX'ene har trafo-balanserte analoge utganger. Den første versjonen av elektronisk balanserte utganger i DEQX var ikke noe særlig å skryte av, så trafo-utgaven var en forbedring. Dessuten gir den et galvanisk skille. Til HDP4 ble det utviklet en elektronisk balansert utgang som nok er enda bedre enn trafo-utgaven, men jeg valgte trafoer også i den nye. Ja, jeg vet at trafoer har begrensninger i ekstrem bass og diskant, men til gjengjeld slipper jeg å bekymre meg for kablene imellom.

    Monoblokkene har også ground lift-brytere med tre stillinger: Pin 1 (XLR skjerm) rett til chassisjord, pin 1 til chassis via et RC høypassfilter, eller pin 1 brutt. Tanken er å kunne bryte eventuelle jordsløyfer der, uten å tukle med kabler eller nettjord. Det er likevel ingen hørbar forskjell mellom de tre stillingene, så de bryterne står i stillingen med pin 1 rett til chassis. Så mye for den teorien og for all fiklingen med å bygge inn de bryterne i seks monoblokker.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Monoblokkene har også ground lift-brytere med tre stillinger: Pin 1 (XLR skjerm) rett til chassisjord, pin 1 til chassis via et RC høypassfilter, eller pin 1 brutt. Tanken er å kunne bryte eventuelle jordsløyfer der, uten å tukle med kabler eller nettjord. Det er likevel ingen hørbar forskjell mellom de tre stillingene, så de bryterne står i stillingen med pin 1 rett til chassis. Så mye for den teorien og for all fiklingen med å bygge inn de bryterne i seks monoblokker.
    Jeg har en hjemmelaget XLR-kabel uten skjerm, og uten chassisforbindelse mellom apparatene. Kun pin2 og pin3 brukes til signalet. Fungerer utmerket uten problemer av noe slag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er forsåvidt min erfaring også. Hvis jeg bryter skjermen låter det helt likt som når den er tilkoblet eller bare tilkoblet for RF. Kanskje ikke så mye elektromagnetisk støy å bekymre seg for, da.

    Men du verden for en forskjell det var å oppgradere DEQX'en fra PDC-2.6P til HDP3. De største endringene var andre opamper i de analoge kretsene (før A/D-konvertering og etter D/A-konvertering) og forbedret jording på selve kretskortet. Den store boksen i børstet aluminium ser også mye mer "high end" ut enn den gamle pizzaboksen i plast, så det er klart at den må låte bedre. ;)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kan se man undgår mange problemer ved at lodde det hele sammen som jeg har gjort (Ps. men ak så har man besvær med hvilket loddetin man skal vælge), dog har man noget besvær når apparaterne skal skiftes, men dette gør jeg kun med års mellemrum så det er ikke det store problem.
    Men der er desværre stadigvæk forskel på kabler måske endda endnu tydeligere end med stik og bøsninger monterede.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Den store boksen i børstet aluminium ser også mye mer "high end" ut enn den gamle pizzaboksen i plast, så det er klart at den må låte bedre. ;)
    Klart det:) På samme måte som en fjong pyntestrømpe gjør underverker med opplevd lydkvalitet på selv billige ledninger.

    mvh
    larkuz
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kan se man undgår mange problemer ved at lodde det hele sammen som jeg har gjort (Ps. men ak så har man besvær med hvilket loddetin man skal vælge), dog har man noget besvær når apparaterne skal skiftes, men dette gør jeg kun med års mellemrum så det er ikke det store problem.
    Men der er desværre stadigvæk forskel på kabler måske endda endnu tydeligere end med stik og bøsninger monterede.
    T..... det er fuldstændigt ligegyldigt med det tinn. Jeg bruger blyholdigt det virker bedst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor brukes rhodium på rca kontakter når sølv og kopper leder best?
    Rodium lyder phyton.
    Andre mener det motsatte. Jeg har selv kjøpt kabler med rhodium-kontakter fordi selger/produsent på ære og samvittighet mente at de lyder bedre. Min erfaring er at de gjør jo ikke det. De lyder eksakt likt med alle andre kabler, uansett kontaktmateriale. Det er først når kontaktflatene er dekket av rødt og svart kobberoksyd at det skjer noe hørbart.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Asbjørn du Asbjørn :cool:

    Jeg mener diskanten og øvre mellemtone bliver voldsomt eksponeret.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Lyden følger farven. For at gjøre det kort.

    Er der rhodium på dit morgenmads bestik ?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Lyden følger farven. For at gjøre det kort.

    Er der rhodium på dit morgenmads bestik ?
    Ja eller måske hårdheden af metallet, eller den lydkarakter man får når der bankes på det med en hammer "resonans-mønster", udglødet sølv lyder bløder end ikke udglødet, sterlingsølv lyder hårdere end finsølv, bly lyder fyldigt og blødt som rent guld også gør, mere rent metal lyder bløder end urent metal osv

    Det kan godt være det lyder langt ude dette her, men det passer næsten for godt til at være en tilfældighed.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har registreret at mange åbenbart er totalt High End Fjendske .
    Det er vel rettere å si at high-end segmentet er infisert av snakoil-pedlere, snåsamenn og nigeriasvindlere som alle vil grabbe til seg en bit av kaken fra de som har litt penger å bruke, med det resultat at mange biter på i stedet for å bruke pengene på lydrelaterte produkter.

    Det er trist å se på folk bli lurt av ledningspushere, men på den annen side er det jo en beskatning av lav intelligens så det er vel på lang sikt et gode for menneskeheten.

    images.jpeg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har registreret at mange åbenbart er totalt High End Fjendske .
    Det er vel rettere å si at high-end segmentet er infisert av snakoil-pedlere, snåsamenn og nigeriasvindlere som alle vil grabbe til seg en bit av kaken fra de som har litt penger å bruke, med det resultat at mange biter på i stedet for å bruke pengene på lydrelaterte produkter.

    Det er trist å se på folk bli lurt av ledningspushere, men på den annen side er det jo en beskatning av lav intelligens så det er vel på lang sikt et gode for menneskeheten.

    Vis vedlegget 243501
    Du skriver lav intelligens . Innlegget taler vist for sig selv.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det passer så godt at jeg blir skeptisk. ;)

    Can colors influence loudness?

    Det er derfor vi har blindtester.
    Ja det er muligt at du er skeptisk Asbjørn, men der er tale om mindst 10 15 års erfaringen fra mange individuelle personer som er kommet frem til det samme, og jeg er sikker på at jeg meget nemt kan overbeviser dig ved en demonstration , det kunne være sådan en tantal modstand:
    tantal.PNG
    temineret med henholdsvis fin-sølv eller kobber.

    Så måske man skulle man gribe det an på en anderledes måde og for nogle eksperter til at vurderer om der er noget i videnskaben som kunne indikerer at dette fænomen måske var en mulighed på en eller måde.

    jeg er selv så sikker på at der er noget i dette at jeg faktisk har skrevet til DTU (Danmarks tekniske universitet) men jeg har ikke fået svar. De tænker sikkert hold-da-kæft endnu en af de der totalt tossede hi-fi freaks.

    Og så er det altid rat at så gennemarbejde, fremadskuende opbyggende indlæg fra Gjestemedlem og ikke mindst larkuz, de er virkelige en stor gevinst for dette forums seriøsitet.

    Men jeg vil endelig gerne gentage at kabeltroende heller ikke bryder sig om plattenslager , smarte sælgerer, kabelpriser på +100000 fulgt op af tekno bla bla , fine fløjlsposer og trækasser i ædle træsorter, og jeg synes stadigvæk vi skal holder disse ting ude af diskussionen fordi vi alle er enige her, ingen bryder sig om dette, det er jeg sikker på, der er ingen grund til at diskuterer det eller gøre opmærksom på det konstant.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Og så er det altid rat at så gennemarbejde, fremadskuende opbyggende indlæg fra Gjestemedlem og ikke mindst larkuz, de er virkelige en stor gevinst for dette forums seriøsitet.
    Jeg blir faktisk både litt rørt og brydd av slik rosende omtale
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Forståeligt forståeligt larkuz det var næsten også for meget, men du fortjener det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eventuell egenlyd av metaller er et sånt tema hvor jeg vil insistere på blindtest for å få noe fornuftig svar. I utgangspunktet er det ingen som helst teknisk grunn til at det skal være noen egenlyd, slik at det skal tunge bevis til for å demonstrere at fenomenet eksisterer. Men samtidig vet vi at syns- og hørselsopplevelser påvirker hverandre, spesielt når det er en opplevd kongruens mellom informasjonen fra syn og hørsel. For eksempel, den røde bilen bråker mer enn den blå, en gitar i ceder og mahogny låter varmere enn en gitar i gran og lønn, en tykkere kabel har mer bass enn en tynn, og et gyllent metall låter varmere enn et isblått. Det kan enhver forsikre seg selv om ved å teste - selv om det faktisk ikke er slik. Når de forskjellene forsvinner i en blindtest betyr ikke det at blindtesten er ubrukelig, men at den opplevde forskjellen skyldes audiovisuelle interaksjoner snarere enn reelle tekniske forskjeller. Det er forsket ganske mye på dette, og det er mye lettere å dokumentere at slike interaksjoner finner sted enn å dokumentere at det skulle være reelle hørbare forskjeller mellom metaller. F eks her: Audiovisual interactions depend on context of congruency

    Det blir litt dumt å benekte at slike interaksjoner finnes og argumentere med at "blindtester fungerer ikke". Blindtester skiller mellom det visuelle inntrykket og det egentlige hørselsinntrykket, og det er særdeles nærliggende å tro at hørbare forskjeller som ikke lenger finnes i en blindtest egentlig skyldtes visuelle inntrykk eller en eller annen form for forventningsbias knyttet til objektet. Det kan godt hende at man selv har bundet seg til masten på en eller annen teori og har vanskelig for å gi slipp på denne, men for audio som hobby og fag er den holdningen ganske destruktiv. Det fører jo nettopp til at det er fritt frem for plattenslagere og tåkeprat.

    Her er J. Gordon Holt, grunnleggeren av Stereophile, intervjuet i 2007:

    Do you see any signs of future vitality in high-end audio?

    Vitality? Don't make me laugh. Audio as a hobby is dying, largely by its own hand. As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me, because I am associated by so many people with the mess my disciples made of spreading my gospel. For the record: I never, ever claimed that measurements don't matter. What I said (and very often, at that) was, they don't always tell the whole story. Not quite the same thing.

    Remember those loudspeaker shoot-outs we used to have during our annual writer gatherings in Santa Fe? The frequent occasions when various reviewers would repeatedly choose the same loudspeaker as their favorite (or least-favorite) model? That was all the proof needed that [blind] testing does work, aside from the fact that it's (still) the only honest kind. It also suggested that simple ear training, with DBT confirmation, could have built the kind of listening confidence among talented reviewers that might have made a world of difference in the outcome of high-end audio.
    45 Years of Stereophile | Stereophile.com

    Basic honesty controls. Husk det uttrykket.
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det går an å dra en jordledning fra chassis til chassis for å redusere jordstrømmene i returlederen. Det er i prinsippet hva disse gjør:
    Vis vedlegget 242716

    De kobler helt enkelt en ekstra ledning i parallell med skjermen på en RCA-kabel. Produktomtaler i hifi-bladene påstår at de gjør enorme forskjeller. Du kan også gjøre det samme med en stump gul og grønn jordledning mellom tilfeldig valgte skruer på baksiden av apparatene, og det koster ganske mange tusenlapper mindre. Eller ved å bruke RCA-kabler med størst mulig tverrsnitt på returleder.
    Et lite spørsmål,er mine Silk MK2-kabler feilkonstruert? Der er skjerm kun koblet i den ene enden,dette er vel for å skjerme for innstrålt støy? Spørsmålet mitt er; Er det mindre sjans for jordbrum/støy med skjermen koblet til i begge ender? Eller er det bare å la de være slik,og legge egen jordkabel utenom,i parallell med "minus"-leder?

    mvh Filip
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du hører vel med ørerne går jeg ud fra :)
    Hvis du seriøst tror at lyd følger fargen, er jeg redd du lytter mest med øynene som Asbjørn skriver. Repeter det i doble blindtester, så skal jeg tro. Eller om du er fargeblind.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål,er mine Silk MK2-kabler feilkonstruert? Der er skjerm kun koblet i den ene enden,dette er vel for å skjerme for innstrålt støy? Spørsmålet mitt er; Er det mindre sjans for jordbrum/støy med skjermen koblet til i begge ender? Eller er det bare å la de være slik,og legge egen jordkabel utenom,i parallell med "minus"-leder?
    Vet ikke eksakt hvordan de kablene er bygget opp, men hvis det er ubalanserte (RCA) kabler og skjermen bare er koblet til i den ene enden, handler det vel om en pseudo-balansert oppbygning med et tvinnet par for pluss og minus og en skjerm utenpå. Ellers ville de jo ikke fungert. Ideen kommer opprinnelig fra "juksekabler" med en RCA-plugg i den ene enden og en XLR i den andre som brukes for å koble sammen balansert og ubalansert utstyr. Da tar man pin 1 fra XLR til skjerm, bruker pin 2 og 3 som pluss og minus til RCA, og lar være å koble skjermen til noe i RCA-enden. Hvis det er RCA i begge ender er eneste lille fordel at den kanskje er litt mindre sårbar for innstrålt elektromagnetisk støy, men det er sjelden et problem i stuemiljø. Ulempen er at tverrsnittet på returleder blir ganske lite, og dermed blir kabelen mer sårbar for jordstøy i stedet.

    Pseudobalanserte signalkabler var moderne for et antall år siden, og det var da man begynte å sette piler for signalretning på kabler. Med en slik kabel kan det være et (lite) poeng at skjermen er koblet til i avsenderenden heller enn i mottakerenden, mens det er revnende likegyldig hvilken vei en vanlig coax står. En kobberleder har ingen foretrukket retning, og signalet er uansett en vekselstrøm som bytter retning tusenvis av ganger i sekundet.

    Jeg ser ingen problemer med å dra en jordkabel i parallell med den kabelen. Jord i de to apparatene er uansett forbundet via returlederen, så alt du gjør er å øke tverrsnittet på returen og redusere nivået på eventuell jordstøy som mikses inn i signalet. Jeg ville latt signalkabelen være som den er.
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Takk for bra svar:) Det er RCA i begge ender ja.Trur ikkje de er tvinnet de 2 lederne inni skjermen. Ser ut som de har samme tykkelse men forskjellig farge,senter dvs + e kobberfarvet,ikkje minusleder,den e sølvfarvet. Men den e kanskje fortinnet,kem veit? Vel,skulle e få problemer med støy/brum kan æ jo prøve med egen jordledning mellom komponentene..
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvis lyden følger fargen, hva da med hvitt gull.- Lyder den som sølv?
    Mener selv at noen gode doser med rødt i glasset farger lyden vesentlig bedre en hva som befinner seg i kabeltuppene;-)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvis lyden følger fargen, hva da med hvitt gull.- Lyder den som sølv?
    Mener selv at noen gode doser med rødt i glasset farger lyden vesentlig bedre en hva som befinner seg i kabeltuppene;-)
    Hehe rødvin er rigtigt godt for lyden. Hvidt guld ved jeg ikke. Duelund varmebehandlede sin guldkabler så de blev hvide.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Egen lyd på kopper kabler og sølvkabler tror jeg ikke på.
    Men min erfaring er at sølv er åpnere/klarere og trommeslaget er kjappere/mer dynamisk.
    Mulig da e innbilt, men då har eg en godhjertet hjerne som gir meg klare forskjeller. :p
    Om jeg hadde skilt det i en blindtst? Har ikkje peiling. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Du tror ikke på forskellen men alligevel har du registreret korrekt. Ikke godt hvis man ikke stoler på sig selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn