rca feilkonstruert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.

    Jeg lager meg en sølvkabel selv. Denne er enkel og skikkelig loddinger med sølv i loddinger også.
    Denne er best lyd i.
    Det er jo ingen forskjell heller på lyden om en bruker kobber eller sølv, hevdes det.
    Jeg hevder det er forskjell.:)
    Uansett hva en da prøver av 10kr kabel, 50kr, 100 eller 1000kr kabel er den hjemmelagde best.
    Er da alle kjøpekabler feilkonstruert mener dere?
    Da har dere jo et forklaringsproblem, ved å hevde at Biltema f.eks er god nok.
    Dette er ikke et forsøk på å dra opp svindyre kabler, men et forsøk på å få en fornuftig forklaring på
    hvorfor sølv gir så mye bedre/raskere smekk og dynamikk + åpnere lyd kontra kobber.
    For så vidt logisk, men det hevdes jo at det ikke betyr noe, så seriøse svar etterlyses og ikke bare synsing.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    13.841
    Antall liker
    8.880
    Sted
    Kongsberg
    Sølv er en bedre elektrisk leder enn kobber.

    Men "noen" hevder at man da bare kan øke tverrsnittet på en kobberkabel og dermed få like god ledningsevne som på den opprinnelige sølvkabelen, og at man da vil være like langt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.281
    Antall liker
    2.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utfør en blindtest og rapporter tilbake.
    Ellers blir dette bare vissvass med stor sansynlighet for placebo. Hva du hevder når du ikke har gjennomført en skikkelig test hvor man utelukker diverse påvirkningskanaler blir totalt uinteressant for mange av oss. Du ønsker jo selv ikke synsing og da bør du begynne i en bedre ende.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    RCA er korrekt konstruert for å overføre signal mellom en mono platespiller og et radiokabinett med de kvalitetskrav som ble stilt ca 1940. Ubalansert signaloverføring med RCA-plugger er fortsatt godt nok til analog audio på korte strekk, forutsatt at det ikke er problemer med jordstøy eller innstrålt elektromagnetisk støy. Derfor brukes det fortsatt en del til konsumentutstyr i stuemiljø, men sjelden i lydstudioer og andre profesjonelle sammenhenger.

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    Den mest opplagte måten å lage hørbar forskjell mellom RCA-kabler på er høy utgangsimpedans i boksen på avsenderenden, slik at kapasitansen i signalkabelen gir en hørbar avrulling i diskanten. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig kapasitans gi omtrent samme virkning som å skru en diskantkontroll opp og ned i små steg. Subjektivt kan det oppleves som små forskjeller i "detaljering", "luft" eller som små endringer i "holografi" og plassering i lydbildet.

    Den nest mest opplagte måten å lage hørbar forskjell på er å ha en strømforsyning som støyer i den ene boksen og shunte den støyen til jord via en kondensator (tilsiktet eller via utilsiktet kapasitiv kobling). Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget. :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.:)
    Jordpotensialet mellom apparatene kan også variere alt etter hvilken vei nettstøpselet står i veggkontakten, dersom det er forskjellig spenning mellom fasene og jord. Jeg mener å ha lest at det er kapasitiv kobling mellom trafo og chassis som er årsaken til dette.
    Ringkjernetrafoer skal visst være værstinger på dette området.

    Når det gjelder lovemusikk sine observasjoner med egenprodusert kabel, så har lydkvaliteten i slike kabler ofte en merkelig tendens til å øke omtrent proposjonalt med hvor tilfreds en selv er med utført arbeid:):)

    Jeg er dessuten ikke enig i denne nedrakkingen av den gode gamle RCA-kabelen. Det kan låte riktig godt med slike kabler også, bare så det er sagt!!!!

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    763
    Antall liker
    296
    Torget vurderinger
    10
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    SNIP

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    SNIP

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget. :)

    Dersom forklaringen din holder vann (noe jeg tror den gjør), så forklarer det hvorfor jeg nå IKKE klarer å høre forskjell på en 1000 kr kabel og en 30000 kr kabel (etter at jeg oppgraderte til bedre komponenter.
    Det eneste jeg opplever XLR gjør i forskjell fra RCA er å gi høyere/mer gain. Ingen av sginal kablene er over 2m. Ganske besnærende dette...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    RCA er korrekt konstruert for å overføre signal mellom en mono platespiller og et radiokabinett med de kvalitetskrav som ble stilt ca 1940. Ubalansert signaloverføring med RCA-plugger er fortsatt godt nok til analog audio på korte strekk, forutsatt at det ikke er problemer med jordstøy eller innstrålt elektromagnetisk støy. Derfor brukes det fortsatt en del til konsumentutstyr i stuemiljø, men sjelden i lydstudioer og andre profesjonelle sammenhenger.

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    Den mest opplagte måten å lage hørbar forskjell mellom RCA-kabler på er høy utgangsimpedans i boksen på avsenderenden, slik at kapasitansen i signalkabelen gir en hørbar avrulling i diskanten. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig kapasitans gi omtrent samme virkning som å skru en diskantkontroll opp og ned i små steg. Subjektivt kan det oppleves som små forskjeller i "detaljering", "luft" eller som små endringer i "holografi" og plassering i lydbildet.

    Den nest mest opplagte måten å lage hørbar forskjell på er å ha en strømforsyning som støyer i den ene boksen og shunte den støyen til jord via en kondensator (tilsiktet eller via utilsiktet kapasitiv kobling). Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget. :)
    Veldig bra forklart!

    Eneste jeg ikke på en måte vil godkjenne er: Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Da tenker jeg at f.eks høy eller lav utgangspenning ikke er feil, da det ikke finnes en regel på hva det skal være? Eller finnes det?

    Men resten kan jo forklare en hel del.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.:)
    Jordpotensialet mellom apparatene kan også variere alt etter hvilken vei nettstøpselet står i veggkontakten, dersom det er forskjellig spenning mellom fasene og jord. Jeg mener å ha lest at det er kapasitiv kobling mellom trafo og chassis som er årsaken til dette.
    Ringkjernetrafoer skal visst være værstinger på dette området.

    Når det gjelder lovemusikk sine observasjoner med egenprodusert kabel, så har lydkvaliteten i slike kabler ofte en merkelig tendens til å øke omtrent proposjonalt med hvor tilfreds en selv er med utført arbeid:):)

    Jeg er dessuten ikke enig i denne nedrakkingen av den gode gamle RCA-kabelen. Det kan låte riktig godt med slike kabler også, bare så det er sagt!!!!

    mvh
    larkuz

    Min tanke var ikke at den sku danke ut chord kabelen jeg hadde. :p
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.695
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    RCA er korrekt konstruert for å overføre signal mellom en mono platespiller og et radiokabinett med de kvalitetskrav som ble stilt ca 1940. Ubalansert signaloverføring med RCA-plugger er fortsatt godt nok til analog audio på korte strekk, forutsatt at det ikke er problemer med jordstøy eller innstrålt elektromagnetisk støy. Derfor brukes det fortsatt en del til konsumentutstyr i stuemiljø, men sjelden i lydstudioer og andre profesjonelle sammenhenger.

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    Den mest opplagte måten å lage hørbar forskjell mellom RCA-kabler på er høy utgangsimpedans i boksen på avsenderenden, slik at kapasitansen i signalkabelen gir en hørbar avrulling i diskanten. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig kapasitans gi omtrent samme virkning som å skru en diskantkontroll opp og ned i små steg. Subjektivt kan det oppleves som små forskjeller i "detaljering", "luft" eller som små endringer i "holografi" og plassering i lydbildet.

    Den nest mest opplagte måten å lage hørbar forskjell på er å ha en strømforsyning som støyer i den ene boksen og shunte den støyen til jord via en kondensator (tilsiktet eller via utilsiktet kapasitiv kobling). Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget. :)
    Pudsigt at ALLE anlæg jeg har hørt selv op til mange milioner kr er fejl konstrueret ifølge dig. Bare de aller biligste som ikke er.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg ikke på en måte vil godkjenne er: Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Da tenker jeg at f.eks høy eller lav utgangspenning ikke er feil, da det ikke finnes en regel på hva det skal være? Eller finnes det?


    For all del, jeg setter ting litt på spissen her, men det er en kjerne av alvor i spissformuleringen.

    Det finnes (eller fantes) noen regler for hvilken utgangsspenning et linjesignal skulle ha, men det har vært litt lydstyrkekrig på utgangene av CD-spillere og andre komponenter også. Det tok ikke lang tid før produsenter forsto at komponenter som spiller litt høyere subjektivt låter litt bedre, og utgangsspenninger og gain begynte å øke. Standarden tilsier egentlig at full utstyring på et ubalansert linjesignal er 0,316 V RMS. (Nominelt nivå for konsument-audio ved -10dBV.) Dagens CD-spillere ligger fra litt under 2 V til over 7 V (!) linjespenning. 2 V RMS har blitt enslags de facto standard.

    Standard utgangsimpedans pleide vel å være 600 ohm, men lavere er bedre. Gode komponenter nåtildags har 50 - 100 ohm utgangsimpedans. Det finnes high end CD-spillere og DAC'er med alt fra under 1 ohm utgangsimpedans til over 8000 ohm (!). Det siste nærmest garanterer at signalkjeden vil "avsløre" forskjeller mellom signalkabler. Det er forsåvidt ikke feil å produsere en komponent med så høy utgangsimpedans, men jeg ville personlig aldri kjøpt den, uansett hvor god anmeldelse den måtte få i glansede hifi-blader. Not my cup of tea, som britene sier.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Både CD-spillere, DACer og RIAA-trinn er blitt velsignet med utrolige nivåer på utgangene, i forhold til etablert standard. Det inkluderer også anerkjente high-end komponenter.

    Enkelt sagt - dersom utgangssignalet er betydelig over 2V RMS, så er det noen som spiller deg et puss.
    Mange år tilbake sammenlignet jeg en LAVRY DA10 mot en Benchmark DAC1, og det var før jeg tenkte tanken at det ikke ble brukt samme utgangsstyrke på begge. Så jeg stusset over at jeg måtte pushe volumet nærmest i topp på den ene, for å få samme "luft" som jeg fikk lenge før topp på den andre.

    Hmmm - jeg fikk jo mer "luft" med den ene, så den måtte jo være bedre.

    Må være ti år siden nå ... ? Har lært litt:

    Men Lavry skal ha at de advarte folk om å begynne med lavt nivå, av hensyn til downstream komponenter. Man skjønner hvorfor. Dette er naturligvis moderat, sammenlignet med hva som skulle komme, når produsentene skjønte at de kunne selge komponenter med en boost på utgangen.

    DAC1 - RCA UT:

    Skjermbilde 2014-02-10 kl. 23.05.09.jpg


    LAVRY:

    Skjermbilde 2014-02-10 kl. 22.48.06.jpg
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Eneste jeg ikke på en måte vil godkjenne er: Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Da tenker jeg at f.eks høy eller lav utgangspenning ikke er feil, da det ikke finnes en regel på hva det skal være? Eller finnes det?


    For all del, jeg setter ting litt på spissen her, men det er en kjerne av alvor i spissformuleringen.

    Det finnes (eller fantes) noen regler for hvilken utgangsspenning et linjesignal skulle ha, men det har vært litt lydstyrkekrig på utgangene av CD-spillere og andre komponenter også. Det tok ikke lang tid før produsenter forsto at komponenter som spiller litt høyere subjektivt låter litt bedre, og utgangsspenninger og gain begynte å øke. Standarden tilsier egentlig at full utstyring på et ubalansert linjesignal er 0,316 V RMS. (Nominelt nivå for konsument-audio ved -10dBV.) Dagens CD-spillere ligger fra litt under 2 V til over 7 V (!) linjespenning. 2 V har blitt enslags de facto standard.

    Standard utgangsimpedans pleide vel å være 600 ohm, men lavere er bedre. Gode komponenter nåtildags har 50 - 100 ohm utgangsimpedans. Det finnes high end CD-spillere og DAC'er med alt fra under 1 ohm utgangsimpedans til over 8000 ohm (!). Det siste nærmest garanterer at signalkjeden vil "avsløre" forskjeller mellom signalkabler. Det er forsåvidt ikke feil å produsere en komponent med så høy utgangsimpedans, men jeg ville personlig aldri kjøpt den, uansett hvor god anmeldelse den måtte få i glansede hifi-blader. Not my cup of tea, som britene sier.


    Okai, skjønnar den delen og. :) Husker vertfall at 2 til 4 volt var vanlig.

    Men for å få mindre feil, eller for å utligne jordstrømmen, så det går mindre jordstrøm i rca kablene.. var det så enkelt at vi bare kunne jorde alle apparatene mellom de med kabel eller kan det bli skummelt?

    Forsterkeren min har jord originalt.
    Forforsterkeren min har ikke jord. (har og en passiv på lur)
    DAC-en min har jord originalt.
    DVD-en min har ikke jord.
    Tuner har ikke jord.
    ??
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det går an å dra en jordledning fra chassis til chassis for å redusere jordstrømmene i returlederen. Det er i prinsippet hva disse gjør:
    Crystal-Bridge-Diamond.jpg


    De kobler helt enkelt en ekstra ledning i parallell med skjermen på en RCA-kabel. Produktomtaler i hifi-bladene påstår at de gjør enorme forskjeller. Du kan også gjøre det samme med en stump gul og grønn jordledning mellom tilfeldig valgte skruer på baksiden av apparatene, og det koster ganske mange tusenlapper mindre. Eller ved å bruke RCA-kabler med størst mulig tverrsnitt på returleder.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Joda, det går an å dra en jordledning fra chassis til chassis for å redusere jordstrømmene i returlederen. Det er i prinsippet hva disse gjør:
    Vis vedlegget 242716

    De kobler helt enkelt en ekstra ledning i parallell med skjermen på en RCA-kabel. Produktomtaler i hifi-bladene påstår at de gjør enorme forskjeller. Du kan også gjøre det samme med en stump gul og grønn jordledning mellom tilfeldig valgte skruer på baksiden av apparatene, og det koster ganske mange tusenlapper mindre. Eller ved å bruke RCA-kabler med størst mulig tverrsnitt på returleder.
    Da kan det jo være verdt å prøve dette med egen ledning mellom hvert apperat og ja, passe på at det ligg mot chassis og ikke er lakk mellom.
    Ser ikke noe gevinst med slike kabler, heller motsatt kontra egne ledninger. Tror ikkje du og det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Verdt å prøve, ihvertfall hvis det ikke koster noe.

    Den ideelle jordingsstrukturen er visstnok at bare ett apparat er jordet til nettjord, gjerne effektforsterkeren, og at alle andre apparater er jordet til denne med separate jordledninger fra chassis til chassis. Da slipper man jordsløyfer og potensiell brumming. Det var derfor gamle Dynamic Precision-forsterkere hadde en egen grønn skru-terminal på baksiden i tillegg til de røde og svarte høyttalerterminalene. Men jeg har ikke testet dette selv (bruker balansert kabling og unngår mesteparten av problemet). Det er heller ingen god idé å tukle med sikkerhetsjordingen på apparatene hvis man ikke er 110 % sikker på hva man holder på med. Forsikringsselskapene blir så vanskelige å ha med å gjøre hvis det oppstår en brann eller personskade som følge av overledning i et modifisert apparat.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    12.770
    Antall liker
    4.019
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    22
    Et prinsipp som fungerer, som ikke koster noe og som er enkelt:
    Alle enheter kobles med egen jordkabel (noe mer enn 2.5mm er bortkastet) til den enheten som har lavest signalnivå: Forforsterker eller evnt. RIAA.
    Ingen andre jordforbindelser mellom enhetene og ingen annen jord heller.
    Det vil effektivt redusere ground loops i signalkablene til noe som ikke er hørbart.
    Ellers er jeg enig i at (RCA) phono kontakt er "feilkonstruert". I hvert fall i forhold til dagens normer og behov.
    Helt merkelig at den har overlevd og blitt påkostet slike enorme summer. Uten å bli noe bedre.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    20.825
    Antall liker
    8.094
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    15
    Mange produsenter av diverse kabler etc. som bruker endel mer tverrsnitt på - (returleder) enn +.. Noen prøver til og med å "patentere og mystifisere" det.

    Eichmann golden ratio og "Kimber fletting" f.eks.
    S/G Ratio:The Golden Ratio for signal transmission is ETI’s patented Signal/Ground or S/G Ratio Formulated from listening experience and physics funda-mentals the S/G Ratio is applied to many aspects of the cables’ conductivity to optimise the electron flow. Key to its implementation are the deliberate differences, physical and electrical, between a cable’s signal and ground conductors. Most famously applied to the solid copper cores of cables, research into the S/G Ratio was extended and is now applied to the unique wires used in the eXpress CU and eXpress HB range. When implemented successfully audio system performance is appreciably better. Increased detail and smooth reproduction deliver a high end presentation that good music deserves.
    Hybrid Theory:
    The Hybrid Theory is the metallurgical application of the S/G Ratio . Hybrid connectors are the new performance standard for ETI cables. Our development of high performance audio connectors from the best conductor metals available concluded that Copper connectors are a superb standard for musical enjoyment and Silver is beneficial only in certain applications. Irresistibly superior experimental results were achieved when researching a collaboration between Copper and Silver, and using the differential conductivity to reinforce the S/G Ratio effect of the wiring. ETI’s are completely optimized with Hybrid connectors.

    ETI’s Values:
    ETI’s traditional values are preserved with the new range of Cables.

    Innovation:
    Completely new and unique cables, Hybrid Theory and the evolution of the S/G Ratio

    Metallurgy:
    Continued commitment to high conductivity metals – Silver and Copper - the multi-stranded wires are made from Copper and our commitment to continual development has created the Hybrid Theory.

    Geometry:

    The new wire configurations are calculated using the fundamentals of the S/G Ratio. Low mass Multi-stranded copper and lightweight cable materials have ensured that electron flow is efficient and undiminished and the cables can be physically handled and shaped for any circumstance.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Verdt å prøve, ihvertfall hvis det ikke koster noe.

    Den ideelle jordingsstrukturen er visstnok at bare ett apparat er jordet til nettjord, gjerne effektforsterkeren, og at alle andre apparater er jordet til denne med separate jordledninger fra chassis til chassis. Da slipper man jordsløyfer og potensiell brumming. Det var derfor gamle Dynamic Precision-forsterkere hadde en egen grønn skru-terminal på baksiden i tillegg til de røde og svarte høyttalerterminalene. Men jeg har ikke testet dette selv (bruker balansert kabling og unngår mesteparten av problemet). Det er heller ingen god idé å tukle med sikkerhetsjordingen på apparatene hvis man ikke er 110 % sikker på hva man holder på med. Forsikringsselskapene blir så vanskelige å ha med å gjøre hvis det oppstår en brann eller personskade som følge av overledning i et modifisert apparat.
    Lagt på minnet :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Da er jeg blitt ganske klok på alt dette her uten å lese 100 sider, med flere teorier og synsinger, så takk Asbjørn.
    Denne tråden må være en av de korteste med mest lærdom, trur eg.

    Bare 1 ting igjen:

    Sølv kontra kobber. Hvorfor føler jeg at det er så stor forskjell på å bytte ut RCA kobber mot sølv?

    Sølv gir meg raskere og bedre smekk i slagverket og åpnere lyd.
    Kobber er ikke dårlig det heller, men det låter mer kos.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    12.770
    Antall liker
    4.019
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    22
    Det må skyldes forskjellen på kobber og sølv:)
    Litt delte meninger om hva som er "best".
    Noen som har testet jerntråd?
    Eller aluminum?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Copper Conductivity

    • The conductivity of annealed copper is 59 x 10^6 siemens/meter. The resistance of a 24-gauge copper wire 1,000 feet long at room temperature will be about 26 ohms.

    • Silver Conductivity

    • The conductivity of silver is about 7 percent higher than for copper, or 63 x 10^6 siemens/meter. A silver 24-gauge, 1,000-foot-long wire would measure about 24 ohms.

     

    Hedde

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    4.504
    Antall liker
    1.571
    Verdt å prøve, ihvertfall hvis det ikke koster noe.

    Den ideelle jordingsstrukturen er visstnok at bare ett apparat er jordet til nettjord, gjerne effektforsterkeren, og at alle andre apparater er jordet til denne med separate jordledninger fra chassis til chassis. Da slipper man jordsløyfer og potensiell brumming. Det var derfor gamle Dynamic Precision-forsterkere hadde en egen grønn skru-terminal på baksiden i tillegg til de røde og svarte høyttalerterminalene. Men jeg har ikke testet dette selv (bruker balansert kabling og unngår mesteparten av problemet). Det er heller ingen god idé å tukle med sikkerhetsjordingen på apparatene hvis man ikke er 110 % sikker på hva man holder på med. Forsikringsselskapene blir så vanskelige å ha med å gjøre hvis det oppstår en brann eller personskade som følge av overledning i et modifisert apparat.
    Jeg sverger til dette. Men for en tid tilbake fant jeg på å prøve å kople inn litt resistans i ledningen mellom chassis. Noen som har testet dette? Jeg hadde rimelig stor effekt av dette. Teorien min da var å teste hvordan det ble når all strøm fra dc og opp går sammen med signalet i signalkabelen. Da ville jeg at den alternative strømveien hadde vesentlig høyere resistans. Men fortsatt liten nok til at den fungerer som sikkerhetsjord.

    Kanskje sølv i signalet kan ha noe av samme effekten, men da må det være sølv i en kraftig skjerm. Bare en tanke siden jeg lydmessig opplevde litt det samme som lovemusic beskrev.

    TextFig03-2.jpg


    http://www.learnemc.com/tutorials/Current_Paths/Current_Paths.html

    Strømfordelingsforløpet mellom en chassisjord og skjerm i en coax er nok ganske følsom for R og L.
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    8
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.

    Jeg lager meg en sølvkabel selv. Denne er enkel og skikkelig loddinger med sølv i loddinger også.
    Denne er best lyd i.
    Det er jo ingen forskjell heller på lyden om en bruker kobber eller sølv, hevdes det.
    Jeg hevder det er forskjell.:)
    Uansett hva en da prøver av 10kr kabel, 50kr, 100 eller 1000kr kabel er den hjemmelagde best.
    Er da alle kjøpekabler feilkonstruert mener dere?
    Da har dere jo et forklaringsproblem, ved å hevde at Biltema f.eks er god nok.
    Dette er ikke et forsøk på å dra opp svindyre kabler, men et forsøk på å få en fornuftig forklaring på
    hvorfor sølv gir så mye bedre/raskere smekk og dynamikk + åpnere lyd kontra kobber.
    For så vidt logisk, men det hevdes jo at det ikke betyr noe, så seriøse svar etterlyses og ikke bare synsing.
    Hehe bevist at det er forskjell ???
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sverger til dette. Men for en tid tilbake fant jeg på å prøve å kople inn litt resistans i ledningen mellom chassis. Noen som har testet dette? Jeg hadde rimelig stor effekt av dette. Teorien min da var å teste hvordan det ble når all strøm fra dc og opp går sammen med signalet i signalkabelen. Da ville jeg at den alternative strømveien hadde vesentlig høyere resistans. Men fortsatt liten nok til at den fungerer som sikkerhetsjord.
    Er ikke hele poenget å lage en lavresistiv jordforbindelse utenom signalkabelen, slik at mest mulig av jordstrømmen velger den veien, spenningsfallet over returlederen blir så lite som mulig, og amplituden på støyspenningen som mikses inn i signalet blir så liten som mulig? La gå at høye frekvenser vil foretrekke å gå i coax-skjermen uansett, men det er først og fremst 50 Hz og multipler av det du vil ha ut av returveien for signalet.

    Dessuten, det skal være pokker til motstand hvis den skal fungere som vei for sikkerhetsjord. Tenk deg en kortslutning fra positiv forsyningsspenning på strømforsyningen til chassis. Kanskje 40-50 V. Den strømmen skal over motstanden din. En vanlig 1/4 W metallfilmsmotstand vil ligne mer på en smeltesikring etter noen millisekunder. Eller en kortslutning fra AC til chassis. Du får 130 V 50 Hz over motstanden din ved en alminnelig jordfeil med fase til jord. Hvis det f eks er 10 ohm motstand, vil du få I = U/R og P = UI = U^2/R, så den motstanden bør heller være dimensjonert for 2 kW eller så for å tåle varmeutviklingen. Da har du en glødetråd, så neste problem blir å bli kvitt all den varmen uten å sette fyr på omgivelsene.

    For meg ser dette ut som en riktig dårlig idé.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Verdt å prøve, ihvertfall hvis det ikke koster noe.

    Den ideelle jordingsstrukturen er visstnok at bare ett apparat er jordet til nettjord, gjerne effektforsterkeren, og at alle andre apparater er jordet til denne med separate jordledninger fra chassis til chassis. Da slipper man jordsløyfer og potensiell brumming. Det var derfor gamle Dynamic Precision-forsterkere hadde en egen grønn skru-terminal på baksiden i tillegg til de røde og svarte høyttalerterminalene. Men jeg har ikke testet dette selv (bruker balansert kabling og unngår mesteparten av problemet). Det er heller ingen god idé å tukle med sikkerhetsjordingen på apparatene hvis man ikke er 110 % sikker på hva man holder på med. Forsikringsselskapene blir så vanskelige å ha med å gjøre hvis det oppstår en brann eller personskade som følge av overledning i et modifisert apparat.
    Jeg sverger til dette. Men for en tid tilbake fant jeg på å prøve å kople inn litt resistans i ledningen mellom chassis. Noen som har testet dette? Jeg hadde rimelig stor effekt av dette. Teorien min da var å teste hvordan det ble når all strøm fra dc og opp går sammen med signalet i signalkabelen. Da ville jeg at den alternative strømveien hadde vesentlig høyere resistans. Men fortsatt liten nok til at den fungerer som sikkerhetsjord.

    Kanskje sølv i signalet kan ha noe av samme effekten, men da må det være sølv i en kraftig skjerm. Bare en tanke siden jeg lydmessig opplevde litt det samme som lovemusic beskrev.

    Vis vedlegget 242819

    LearnEMC: Identifying Current Paths

    Strømfordelingsforløpet mellom en chassisjord og skjerm i en coax er nok ganske følsom for R og L.
    Hørbart å ha det slik?
    Da har du effekten rett i veggen med vanlig jordet kontakt? Og så jordledning fra effekt chassis til neste osv?

    Asbjørn:

    Hva skjer vis jeg bare jorder med egen ledning mellom chassis'ene når jeg har jording på effekt, ikke på aktiv pre, jording på DAC, ikke på tuner og dvd? Må ha det inn med teskje for ikke gå på en smell :p
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.464
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    8
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.

    Jeg lager meg en sølvkabel selv. Denne er enkel og skikkelig loddinger med sølv i loddinger også.
    Denne er best lyd i.
    Det er jo ingen forskjell heller på lyden om en bruker kobber eller sølv, hevdes det.
    Jeg hevder det er forskjell.:)
    Uansett hva en da prøver av 10kr kabel, 50kr, 100 eller 1000kr kabel er den hjemmelagde best.
    Er da alle kjøpekabler feilkonstruert mener dere?
    Da har dere jo et forklaringsproblem, ved å hevde at Biltema f.eks er god nok.
    Dette er ikke et forsøk på å dra opp svindyre kabler, men et forsøk på å få en fornuftig forklaring på
    hvorfor sølv gir så mye bedre/raskere smekk og dynamikk + åpnere lyd kontra kobber.
    For så vidt logisk, men det hevdes jo at det ikke betyr noe, så seriøse svar etterlyses og ikke bare synsing.
    Hehe bevist at det er forskjell ???
    Akk akk... det var en gang da jeg gadd svare, helt i hundre på slikt :p
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    3.890
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Min mening er at det er forskjell på kabler, både strømkabler, signalkabler, usbkabler og høyttalerkabeler. Anbefaler deg å teste dette ut selv over lengre tid!
     

    Hedde

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    4.504
    Antall liker
    1.571
    Jeg sverger til dette. Men for en tid tilbake fant jeg på å prøve å kople inn litt resistans i ledningen mellom chassis. Noen som har testet dette? Jeg hadde rimelig stor effekt av dette. Teorien min da var å teste hvordan det ble når all strøm fra dc og opp går sammen med signalet i signalkabelen. Da ville jeg at den alternative strømveien hadde vesentlig høyere resistans. Men fortsatt liten nok til at den fungerer som sikkerhetsjord.
    Er ikke hele poenget å lage en lavresistiv jordforbindelse utenom signalkabelen, slik at mest mulig av jordstrømmen velger den veien, spenningsfallet over returlederen blir så lite som mulig, og amplituden på støyspenningen som mikses inn i signalet blir så liten som mulig? La gå at høye frekvenser vil foretrekke å gå i coax-skjermen uansett, men det er først og fremst 50 Hz og multipler av det du vil ha ut av returveien for signalet.

    Dessuten, det skal være pokker til motstand hvis den skal fungere som vei for sikkerhetsjord. Tenk deg en kortslutning fra positiv forsyningsspenning på strømforsyningen til chassis. Kanskje 40-50 V. Den strømmen skal over motstanden din. En vanlig 1/4 W metallfilmsmotstand vil ligne mer på en smeltesikring etter noen millisekunder. Eller en kortslutning fra AC til chassis. Du får 130 V 50 Hz over motstanden din ved en alminnelig jordfeil med fase til jord. Hvis det f eks er 10 ohm motstand, vil du få I = U/R og P = UI = U^2/R, så den motstanden bør heller være dimensjonert for 2 kW eller så for å tåle varmeutviklingen. Da har du en glødetråd, så neste problem blir å bli kvitt all den varmen uten å sette fyr på omgivelsene.

    For meg ser dette ut som en riktig dårlig idé.
    I ett norsk it-nett må du ha to jordfeil på to ulike faser for å få slike strømmer. Neppe ett problem.
    Da er jeg mer bekymret for at noen tar i en komponent med jordfeil samtidig som man tar i noe som er jordet. Da bør den med jordfeil være jordet og det går helt fint om spenningen da er liten nok. Det er kjempeviktig å si at om noe er jordet i rommet, så skal alt i rommet være jordet.

    Jeg bruker selvsagt en effektmotstand.

    (Sjekk forresten formelen når R blir liten da :)

    Ellers ble også jeg overrasket over at ekstra motstand gav en positiv effekt. Kanskje lekkstrømmer ikke er det viktigste likevell sålenge man allerede har tenkt nivåstyring alla Bertsen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    40 V DC fra positiv side av strømforsyningen til chassis, da. Det kan skje hvis en utgangstransistor selvdestruerer på grunn av altfor kapasitiv last. Da er en mulig feilmodus at den kortslutter til jord. Der går det også ganske mye strøm, ihvertfall inntil kondisene i strømforsyningen har ladet ut.

    Jeg kortsluttet plusspolen på et 12 V bilbatteri til karosseri med et skrujern en gang. Ikke mange ohm motstand i det, nei, men det ble lysbue og metall smeltet. Heldigvis smeltet karosseriplaten fortest og brøt kontakten før skrujernet vaporiserte. Seriøst, ikke tull med sikkerhetsjord hvis du ikke vet helt sikkert hva du holder på med.

    I praksis vil den motstanden din blåse umiddelbart hvis noe kortslutter til jord, og deretter går jordstrømmen gjennom RCA-kabelen. Greit nok hvis apparatet er dobbeltisolert og ikke jordet fra produsent, ettersom sjansen for en slik feil da er veldig liten, men nokså ugreit hvis det var jordet og du fjernet jordlederen fra nettledningen for å kunne "forbedre" anlegget.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    4.504
    Antall liker
    1.571
    Du tuller med meg nå... eller??? Skulle 10 ohm utgjøre en risk på 40 VDC? Hva med en ledning på 0,0001 ohm? Jeg ville ikke være i samme rommet.

    Forresten så har Nordost litt motstand i jordingen i sine padder. Det er ikke verre enn at det blir ekvivalent med en litt lang og tynn jordledning, uten at den utgjør en stor loop for rfi.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    17.051
    Antall liker
    6.944
    Et prinsipp som fungerer, som ikke koster noe og som er enkelt:
    Alle enheter kobles med egen jordkabel (noe mer enn 2.5mm er bortkastet) til den enheten som har lavest signalnivå: Forforsterker eller evnt. RIAA.
    Ingen andre jordforbindelser mellom enhetene og ingen annen jord heller.
    Det vil effektivt redusere ground loops i signalkablene til noe som ikke er hørbart.
    Ellers er jeg enig i at (RCA) phono kontakt er "feilkonstruert". I hvert fall i forhold til dagens normer og behov.
    Helt merkelig at den har overlevd og blitt påkostet slike enorme summer. Uten å bli noe bedre.
    Omtrent som med gode, gamle DIN. Alle enhetene var jordet i hverandre.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.344
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    RCA stik mangler en standard. Man kan lave hvad man selv syntes og det er noget rod.
    Undrer mig over denne, om der er forskel på sølv og kobber. De lyder da forskelligt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du tuller med meg nå... eller??? Skulle 10 ohm utgjøre en risk på 40 VDC? Hva med en ledning på 0,0001 ohm? Jeg ville ikke være i samme rommet.

    Forresten så har Nordost litt motstand i jordingen i sine padder. Det er ikke verre enn at det blir ekvivalent med en litt lang og tynn jordledning, uten at den utgjør en stor loop for rfi.
    Nei, jeg tuller ikke. Poenget er jo ikke motstandsverdien, men spenningsfallet over den og strømmen som skal gjennom i tilfelle en kortslutning. Hvis du setter 40 V over en 10 ohm motstand med f eks 5 W rating vil den dra I = U/R = 40/5 = 8 A og utvikle P = UI = 40x8 = 320 W. Den motstanden lever ikke lenge. Det eneste som eventuelt kan redde den er at mesteparten av kortslutningsstrømmen vil gå i RCA-kabelen i stedet, ettersom den har lavere motstand. Da har du i praksis en RCA-kabel mellom kretskortene som sikkerhetsjord for å redde effektmotstanden din, og det var kanskje ikke hensikten.

    Hvis du i stedet drar en 2,5 mm2 kobberledning uten noen motstand i, vil den ha mye lavere motstand og potensielt slippe gjennom mye mer strøm, men da vil noe annet begrense først. Den vil f eks kunne ta unna de 16 A som skal til før sikringen i huset ryker, eller den strømpulsen som kondensatorene i strømforsyningen vil kvitte seg med uten å bli varm og smelte av. Det er hele forskjellen. Den vil faktisk fungere som sikkerhetsjord og hindre store jordstrømmer fra å gå andre steder.

    Jeg anbefaler at du leser denne: http://sound.westhost.com/earthing.htm

    Legg spesielt merke til bilde 4 om hvordan du kan lage en slik løsning som du prøver på, og fortsatt kunne svelge unna potensielt store jordstrømmer ved en kortslutning. Verdien av å tvinge jordstøy over i signalkabelen i stedet for i den separate jordlederen ser jeg fortsatt ikke, men i det minste reduserer dette risikoen ved den løsningen din.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Er ikke hele poenget å lage en lavresistiv jordforbindelse utenom signalkabelen, slik at mest mulig av jordstrømmen velger den veien, spenningsfallet over returlederen blir så lite som mulig, og amplituden på støyspenningen som mikses inn i signalet blir så liten som mulig? La gå at høye frekvenser vil foretrekke å gå i coax-skjermen uansett, men det er først og fremst 50 Hz og multipler av det du vil ha ut av returveien for signalet.
    Er disse jordstrømgreiene mellom apparatene verre med jordet kurs enn uten?
    Vil ikke signalretur også gå gjennom en slik forbindelse utenom signalkabelen?
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.695
    RCA stik mangler en standard. Man kan lave hvad man selv syntes og det er noget rod.
    Undrer mig over denne, om der er forskel på sølv og kobber. De lyder da forskelligt.
    Sven XLR er også noget rod da der ikke eer standard på låsemekanismerne. Nogen gange låser det slet ikke og andre gange kan man ikke få det op. Genereelt er der mere hul igennem med RCA.
     

    Hedde

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    4.504
    Antall liker
    1.571
    Nei, jeg tuller ikke. Poenget er jo ikke motstandsverdien, men spenningsfallet over den og strømmen som skal gjennom i tilfelle en kortslutning. Hvis du setter 40 V over en 10 ohm motstand med f eks 5 W rating vil den dra I = U/R = 40/5 = 8 A og utvikle P = UI = 40x8 = 320 W. Den motstanden lever ikke lenge. Det eneste som eventuelt kan redde den er at mesteparten av kortslutningsstrømmen vil gå i RCA-kabelen i stedet, ettersom den har lavere motstand. Da har du i praksis en RCA-kabel mellom kretskortene som sikkerhetsjord for å redde effektmotstanden din, og det var kanskje ikke hensikten.

    Hvis du i stedet drar en 2,5 mm2 kobberledning uten noen motstand i, vil den ha mye lavere motstand og potensielt slippe gjennom mye mer strøm, men da vil noe annet begrense først. Den vil f eks kunne ta unna de 16 A som skal til før sikringen i huset ryker, eller den strømpulsen som kondensatorene i strømforsyningen vil kvitte seg med uten å bli varm og smelte av. Det er hele forskjellen. Den vil faktisk fungere som sikkerhetsjord og hindre store jordstrømmer fra å gå andre steder.

    Jeg anbefaler at du leser denne: http://sound.westhost.com/earthing.htm

    Legg spesielt merke til bilde 4 om hvordan du kan lage en slik løsning som du prøver på, og fortsatt kunne svelge unna potensielt store jordstrømmer ved en kortslutning. Verdien av å tvinge jordstøy over i signalkabelen i stedet for i den separate jordlederen ser jeg fortsatt ikke, men i det minste reduserer dette risikoen ved den løsningen din.
    Sikringer i mitt hus ryker ikke ved jordfeil, bortsett fra om det er to jordfeil med lav feilimpedans.
    Ved jordfeil får jeg signal, andre kopler ut.

    Den 8 ampere feilstrømmen fra en kortslutning på 40VDC som gikk via jordledningen til en annen komponent, og så tilbake i rca kabelen må du gjerne tegne opp for meg. Den hørtes ærlig talt litt sær ut. Dessuten kom verdien 10 ohm aldri fra meg, jeg bruker en lavere verdi. Bruk gjerne 1 ohm.

    Edit: Kretsen jeg lager er ikke lik den i bilde 4 i linken. Jeg har en motstand mellom chassis på to komponenter, ikke mellom chassis og signaljord på en komponent.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    4.504
    Antall liker
    1.571
    Er ikke hele poenget å lage en lavresistiv jordforbindelse utenom signalkabelen, slik at mest mulig av jordstrømmen velger den veien, spenningsfallet over returlederen blir så lite som mulig, og amplituden på støyspenningen som mikses inn i signalet blir så liten som mulig? La gå at høye frekvenser vil foretrekke å gå i coax-skjermen uansett, men det er først og fremst 50 Hz og multipler av det du vil ha ut av returveien for signalet.
    1) Er disse jordstrømgreiene mellom apparatene verre med jordet kurs enn uten?
    2) Vil ikke signalretur også gå gjennom en slik forbindelse utenom signalkabelen?
    1) Må man jorde, så må man jorde er vell regelen.
    2) Men da ligger ikke jordledningen 2 mm unna to strømførende leder med 230 volt ac.
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Hos meg, så fant jeg ut, etter en del prøving av kabler, at det viktigste er at de rekker helt frem...::), de som ikke gjør det, er ikke noe tess. Så et tips fra meg er, om de er av sølv eller kobber, sørg for at de er lange nok, og rekker frem, mellom de apparater du skal koble sammen. Gjør de det, så kan det låte riktig så bra. Eller skit, alt avhengig av resten av utsyret.


    I beste mening...
    YO0
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.695
    Har brændt en del forstærkere af da jeg var uerfaren og selv lavede printudlæg til bredbåndede konstruktioner, Aldrig er der opstået kortslutning til stel og desuden bruger man vel en veldimensioneret sikring.

    I Danmark har vi også HfI relæ som registrerer fejl strømme og slår 230 V relæ fra. Dere er vel lidt efter der oppe i Norge :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    30.183
    Antall liker
    22.885
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Danmark har vi også HfI relæ som registrerer fejl strømme og slår 230 V relæ fra. Dere er vel lidt efter der oppe i Norge :)
    Det kan du trygt si. Norsk strømnett er en lang historie. Det har en annen oppbygning enn i nesten alle andre land. Nettet har flytende jordreferanse og to faser "live", ikke en "live" og en "neutral". Jordfeilbrytere er ikke spesielt vanlige i eksisterende installasjoner. Teoretisk sett skal spenningen fase - jord være 130 V for begge faser. Hjemme hos meg nå har jeg ca 200 og 50 V fasespenning og har hatt det siden november. Det skyldes jordfeil i et eller annet apparat hos en nabo. En eventuell jordfeil hos meg nå vil føre til store jordstrømmer og potensielt drama. Det er en grunn til at det brenner så mye i Norge, og til at det man vanligvis får høre etter at et hus har brent ned er at "brannen oppsto i det elektriske anlegget".

    Poenget er helt enkelt at hvis man setter en motstand i serie med sikkerhetsjord, vil det ikke lenger fungere som sikkerhetsjord. Når vi snakker om en ekstra jordledning fra chassis til chassis, vil ikke en motstand i den ledningen ha så mye å si hvis apparatene er dobbeltisolerte, siden sannsynligheten for jordfeil er veldig liten. Det har heller ikke så mye å si hvis begge apparatene er jordet til nettjord, siden det allerede finnes fungerende sikkerhetsjord. Problemet oppstår hvis man tror at den ledningen med motstand i vil fungere som sikkerhetsjord for det ene apparatet, og derfor kobler bort opprinnelig sikkerhetsjord fra et jordet apparat i håp om å forbedre lyden eller noe. Det vil den ikke, og man har skapt en potensielt farlig situasjon.

    Uansett virker det teknisk meningsløst å først koble en jordleder fra chassis til chassis, for så å sette en motstand i den. Da tvinger man bare jordstrømmene tilbake i returlederen på RCA-kablene og kunne like gjerne spart seg hele bryderiet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn