rca feilkonstruert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    Uansett virker det teknisk meningsløst å først koble en jordleder fra chassis til chassis, for så å sette en motstand i den. Da tvinger man bare jordstrømmene tilbake i returlederen på RCA-kablene og kunne like gjerne spart seg hele bryderiet.
    Når vi endelig er tilbake til poenget, så er jeg enig i at dette høres bakvendt ut. Derfor tok jeg opp dette poenget som kanskje ikke alle har prøvd, eller tenkt på å prøve.
    Og man trenger ikke følge prinsippet helt opp til 10 ohm. Kanskje man får effekt dersom man velger 0,5 ohm, eller en litt lang kveil av en 0,75 mm2. Men Asbjørn har ett poeng med sikkerheten. Vit hva du gjør.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et useriøst innlegg er fjernet. Tilhørende kommentarer på det også dessverre.
    Vennligst hold en fin tone. Debatt er viktig og bra.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Hva var feilen med tonen i innlegget mitt da.....????????????????? Jeg forsøkte bare å forklare hvorfor innlegget til Asbjørn ble uglesett av enkelte grupper her inne. Gruppetenkning er et vitenskapelig veldokumentert begrep som ble innført av forskeren Irving Janis (1972?) som en forklaring på hvorfor svært oppegående mennesker (Kennedy administrasjonen) kunne begå en idiotisk handling (Invasjonen i Grisebukta). Etter min mening kan mye "rart" innen hifi-grupper forklares med gruppetenkning.
    Mvh Atle
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @ kortvarig
    Dette var jo et konstruktivt innlegg. Foreslår at alle som har tenkt til å gå til angrep på Asbjørn sitt særdeles veloverveide innlegg leser følgende først:
    Gruppetenkning - Wikipedia
    Mange andre med tildels bastante meninger om hifi har nok også en del nytte av å sette seg inn i begrepet.
    Mvh Atle
    Jeg gå ikke til angreb jeg konstaterer bare*, Og inden du kommer for godt i gang så har jeg for 10-15 år siden simuleret og afprøvet og haft alle de overvejelser som Asbjørn fører frem som "sandheden" her.

    Jeg vil endda påstår at jeg er gået endnu viderer, bl.a. andet ved at lave strømoverføring iøvrigt længe før Krell gjorde det, med det ene formål at prøve at klarlægge årsagen til forskelle på kabler.

    Ideen var: når der ingen spænding er over kablet så ville alle forskelle forsvinde, det var desværre ikke tilfældet, strøm-overføring påvirker dog lyden på en lidt anden måde end traditionel overføring og har den fordel at længden på kablet har mindre indflydelse.

    Men modsætning til Asbjørn som virker ret sikker har alle disse forsøg og undersøgelser gjort at jeg blevet mere "forvirret "på et højre plan"" og må anekende at almindelig elektro-teknik ikke er nok til at forklarer de praktiske lytteerfaringer fuldt ud.

    Som jeg har nævnt flere gange ville det overraske mig hvis der kommer noget helt nyt frem som ikke er kendt i videnskaben som forklaring, jeg tror som sagt på at der er nogen sammenhænge som ikke er forstået fuldstændigt når der interfaces til ører og hjerne, i modsætning til hvis der interfaces til måleinstrumenter

    Ps Jeg er faktisk selvstændig og føler mig ikke ramt af dit link, jeg har kun to mål at for teori og praksis til at passe sammen, plus at lave det bedst mulige stereoanlæg jeg kan præsterer.


    Slettet pga. useriøsitet
     
    Sist redigert:

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Hei Kortvarig.

    Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men i den virkelige verden er det en sammenheng mellom spennings- og strømkilder. Jamfør Norton- og Thevenin sine teoremer. Det vil alltid ligge en spenning over en leder, såfremt du ikke har en superleder, og det hadde du vel ikke...?
    Grunnen til at jeg kastet meg på tastaturet her er at Asbjørn etter min mening formulerte en svært god forklaring på hvorfor du hører forskjell på kabler (og forsterkere) som fortjener honnør og ikke latterliggjøring.
    Mvh Atle (DIY'er siden 1972, Profesjonell elektronikkutvikler siden 1983.)
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hei Kortvarig.

    Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men i den virkelige verden er det en sammenheng mellom spennings- og strømkilder. Jamfør Norton- og Thevenin sine teoremer. Det vil alltid ligge en spenning over en leder, såfremt du ikke har en superleder, og det hadde du vel ikke...?
    Grunnen til at jeg kastet meg på tastaturet her er at Asbjørn etter min mening formulerte en svært god forklaring på hvorfor du hører forskjell på kabler (og forsterkere) som fortjener honnør og ikke latterliggjøring.
    Mvh Atle (DIY'er siden 1972, Profesjonell elektronikkutvikler siden 1983.)
    Ja du har ret, intet er perfekt, lad os kasserer det hele, der er alligevel intet som dur, og ikke noget vi kan regne med.

    Vi kan ingengang regne med at den samme ledning med henholdsvis kobber og sølv som leder lyder ens som elektro-teorien siger de bør.

    Vi kan endda lave tusindvis af målinger, kurver og simulationer som fortæller at de bør lyde meget meget ens , men i praksis lyder de faktisk overaskende forskelligt. Så forskelligt at man som elektronik-mand siger hvad fanden er dette her for noget, og hvad sker der lige her.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ^ Da er det på tide å kontrollytte for å kontrollere lyttingen. AB-sammenlikninger, før/etter, blindtester av ulikt format etc.

    mvh
    KJ
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    ^ Da er det på tide å kontrollytte for å kontrollere lyttingen. AB-sammenlikninger, før/etter, blindtester av ulikt format etc.

    mvh
    KJ
    Der er vil ingen grund til at blindteste noget man ved der er en forskel på, i så fald går testen jo mere ud på at teste om blindtesten er brugbar, og det har vi jo set masser af eksempler på den ikke er, så det behøver vi vil ikke køre mere rundt i.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    I Danmark har vi også HfI relæ som registrerer fejl strømme og slår 230 V relæ fra. Dere er vel lidt efter der oppe i Norge :)
    Det kan du trygt si. Norsk strømnett er en lang historie. Det har en annen oppbygning enn i nesten alle andre land. Nettet har flytende jordreferanse og to faser "live", ikke en "live" og en "neutral". Jordfeilbrytere er ikke spesielt vanlige i eksisterende installasjoner. Teoretisk sett skal spenningen fase - jord være 130 V for begge faser. Hjemme hos meg nå har jeg ca 200 og 50 V fasespenning og har hatt det siden november. Det skyldes jordfeil i et eller annet apparat hos en nabo. En eventuell jordfeil hos meg nå vil føre til store jordstrømmer og potensielt drama. Det er en grunn til at det brenner så mye i Norge, og til at det man vanligvis får høre etter at et hus har brent ned er at "brannen oppsto i det elektriske anlegget".

    Poenget er helt enkelt at hvis man setter en motstand i serie med sikkerhetsjord, vil det ikke lenger fungere som sikkerhetsjord. Når vi snakker om en ekstra jordledning fra chassis til chassis, vil ikke en motstand i den ledningen ha så mye å si hvis apparatene er dobbeltisolerte, siden sannsynligheten for jordfeil er veldig liten. Det har heller ikke så mye å si hvis begge apparatene er jordet til nettjord, siden det allerede finnes fungerende sikkerhetsjord. Problemet oppstår hvis man tror at den ledningen med motstand i vil fungere som sikkerhetsjord for det ene apparatet, og derfor kobler bort opprinnelig sikkerhetsjord fra et jordet apparat i håp om å forbedre lyden eller noe. Det vil den ikke, og man har skapt en potensielt farlig situasjon.

    Uansett virker det teknisk meningsløst å først koble en jordleder fra chassis til chassis, for så å sette en motstand i den. Da tvinger man bare jordstrømmene tilbake i returlederen på RCA-kablene og kunne like gjerne spart seg hele bryderiet.

    Kabel mellom de forskjellige for å minke jordstrømmen i rca er ok.. men er det forsatt ok å koble de sammen når noen av de forskjellige apperatene ikke har nettjord?

    Komponent A-effekt, B-pre, C-dac, D-tuner og E-dvd

    A = nettjord, B = uten nettjord, C = Nettjord, D = uten nettjord og E = uten nettjord.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Der er vil ingen grund til at blindteste noget vi ved der er en forskel på, i så fald går testen jo mere ud på at teste om blindtesten er brugbar, og det har vi jo set masser af eksempler på at den ikke er, så det behøver vi vil ikke køre mere rundt i.
    Viten er stikkordet og rent vitenskaplig så vet vi ikke at sølv låter forskjellig fra kobber.
    Det er også vanskelig å sannsynliggjøre at det kan være tilfellet ut i fra kjent viten.

    Dersom subjektive opplevelser (at sølv evt låter ulikt kobber) skal allmengjøres så må det testes og dokumenteres metodisk. At «alle» hører/opplever det de blir fortalt å høre/oppleve hjelper ikke i den sammenhengen.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kabel mellom de forskjellige for å minke jordstrømmen i rca er ok.. men er det forsatt ok å koble de sammen når noen av de forskjellige apperatene ikke har nettjord?

    Komponent A-effekt, B-pre, C-dac, D-tuner og E-dvd

    A = nettjord, B = uten nettjord, C = Nettjord, D = uten nettjord og E = uten nettjord.
    Ja, det skulle ikke være noe problem. Jord i apparatene er allerede koblet sammen via RCA skjerm/retur. Nå kan det forsåvidt være et skille mellom signal- og chassisjord i ett eller flere av apparatene, men jeg ser ikke noe opplagt problem med å utjevne jordpotensialene mellom apparatene et annet sted enn via signalveien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der er vil ingen grund til at blindteste noget vi ved der er en forskel på, i så fald går testen jo mere ud på at teste om blindtesten er brugbar, og det har vi jo set masser af eksempler på at den ikke er, så det behøver vi vil ikke køre mere rundt i.
    Som nevnt i andre tråder: Min erfaring er at det ikke er hørbar forskjell om lederen er av sølv, sølvbelagt kobber, tinnbelagt kobber, eller bare kobber. Jeg hører ingen forskjell om kobberet i ledningen er alminnelig, oksygenfritt, eller ekstra-rent. Jeg hører heller ingen forskjell på en-trådige og fler-trådige signalledere. Og jeg har til gode å høre forskjell på dielektriske materialer, så lenge de samlede elektriske egenskapene er noenlunde like. Jeg ser heller ingen teoretiske grunner til at det skulle være noen forskjeller å høre mellom de tingene. Når hverken teori eller praksis tilsier at det skulle eksistere noen forskjell, er vi et ganske langt stykke fra å vite det så sikkert som du gir uttrykk for.

    Edit, for ordens skyld: Jeg har derimot ingen problemer med å høre forskjell på ting som platespillerpickup'er, digitale kilder, forsterkere, høyttalere, underlag under sarte komponenter, endrede delefiltre og eq-profiler, eller på ulike mastringer av samme innspilling. Her er det tildels store forskjeller, i motsetning til mellom kabler. Derfor er det min oppfatning at tid og penger som legges ned på "bedre kabler" stort sett er bortkastet tid og penger, siden man ville oppnådd bedre resultater ved å legge tiden og pengene på noe som gjør en forskjell.

    Derimot vet jeg at blindtester fungerer, at de er en selvfølge i alle andre former for sensorisk testing, og at en dobbeltblind testprotokoll som kontrollerer for utenforliggende faktorer er helt grunnleggende for seriøst forskningsarbeid med menneskelige testsubjekter. Så hvorfor skulle det ikke fungere i hifi, når det er slik man tester alt fra ketchup til orkesterkandidater?

    Jeg vet også (og har selv opplevd) at den subjektive lydopplevelsen lett farges av utenforliggende forhold, enten det er egne forventninger og forutinntatte oppfatninger, ting man har lest seg til eller hørt fra andre, visuelle inntrykk av gjenstanden, eller helt enkelt dagsform og humør. Derfor er det kjempeviktig å prøve å isolere hva man faktisk hører fra alt det andre. Vi vet at den røde bilen bråker mer enn den blå, også når den ikke gjør det. Det taler også for at en eller annen form for blindtest er den eneste gyldige måten å teste for hørbare effekter på.

    Lesverdig:
    http://usir.salford.ac.uk/426/1/audio-visual_revised_postref_usir.pdf
    http://www.mmk.ei.tum.de/publ/pdf/02/02pat5.pdf


    For meg ville det være veldig interessant om du kunne vise en reproduserbar hørbar forskjell mellom to analoge signalkabler med samme verdier for induktans, kapasitans og resistans, men med ulike metaller i lederen eller ulike dielektriske materialer. Da snakker vi dobbeltblind test med tilstrekkelig mange testpersoner til å få en robust statistisk signifikans (p < 0,05, takk).

    Noen som mener en slik forskjell eksisterer burde ta seg bryderiet med å sette opp en slik test og publisere resultatet, f eks via AES. De av oss som mener dette er spinnvilt vil neppe prioritere å legge ned så mye tid og arbeid som dette vil kreve. Omfanget tilsvarer et mastergradsprosjekt, sånn circa, og ingen masterstudent vil kaste bort et halvår på et prosjekt som formodentlig vil vise et nullresultat og hvor det heller ikke finnes spor av teoretisk belegg for at det skulle være noe annet enn et nullresultat.

    Jeg lover nok en gang å endre oppfatning på flekken hvis noen viser meg slike testresultater.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kabel mellom de forskjellige for å minke jordstrømmen i rca er ok.. men er det forsatt ok å koble de sammen når noen av de forskjellige apperatene ikke har nettjord?

    Komponent A-effekt, B-pre, C-dac, D-tuner og E-dvd

    A = nettjord, B = uten nettjord, C = Nettjord, D = uten nettjord og E = uten nettjord.
    Ja, det skulle ikke være noe problem. Jord i apparatene er allerede koblet sammen via RCA skjerm/retur. Nå kan det forsåvidt være et skille mellom signal- og chassisjord i ett eller flere av apparatene, men jeg ser ikke noe opplagt problem med å utjevne jordpotensialene mellom apparatene et annet sted enn via signalveien.
    Ja, selvfølgelig går det jo jord der i dag i rca kablene. :) Tenkte jeg ikke på.
    Jeg kjører dvd og tuner til tv via HDMI og optisk til DAC, men da er det vel ikke noe poeng å kjøre jording på tv,dvd og tuner ilag med resten?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører dvd og tuner til tv via HDMI og optisk til DAC, men da er det vel ikke noe poeng å kjøre jording på tv,dvd og tuner ilag med resten?
    Nei, nesten tvert i mot. Jeg vet ikke hvordan ting er koblet hos deg, men et eventuelt kabel-TV-anlegg har som regel et helt annet jordpotensiale enn nettjord. Hvis du ikke har et galvanisk skille mellom det og stereoanlegget, er du nærmest garantert jordsløyfer. brumming og annen støy. En optisk signalkabel er et utmerket galvanisk skille.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    ...
    Der er vil ingen grund til at blindteste noget vi ved der er en forskel på, i så fald går testen jo mere ud på at teste om blindtesten er brugbar, og det har vi jo set masser af eksempler på at den ikke er, så det behøver vi vil ikke køre mere rundt i.
    Viten er stikkordet og rent vitenskaplig så vet vi ikke at sølv låter forskjellig fra kobber.
    Det er også vanskelig å sannsynliggjøre at det kan være tilfellet ut i fra kjent viten.

    Dersom subjektive opplevelser (at sølv evt låter ulikt kobber) skal allmengjøres så må det testes og dokumenteres metodisk. At «alle» hører/opplever det de blir fortalt å høre/oppleve hjelper ikke i den sammenhengen.

    mvh
    KJ
    Jamen så lav du en blindtest, jeg har testet rigeligt i mange forskellige sammenhænge og sammen med mange ører og er kommet viderer, bortset fra at jeg mangler den komplette teori som forklarer de oplevede forskelle fuldstændigt , men det kan jeg leve med og forhåbentligt kommer forklaringen en dag.

    Forskellen er observeret med ørerne af mig selv og mange andre, der er også en målbar forskel plus teoretisk, det er fuldt ud tilstrækkeligt for mit vedkommende.

    Jeg blindtester heller ikke rødvin, fordi jeg ved at der er forskel på de forskellige vine, og nogle køber jeg igen og andre ikke, lavede jeg en kontrolleret videnskabelig blindtest ville den sikkert fortælle mig at alt vin er ens.
    Derudover er selve forskellen ligegyldig, det er hvordan forskellen udmønter sig som er interessant og vigtig både inden for vin og hi-fi.

    Jeg går ud fra den forudsætning at er der målbar forskel så er der også hørbar forskel , om denne forskel observeres afhænger af de to vigtigste måleinstrumenter inden for hi-fi, stereoanlægget og ørerne, og jeg vil sige kan man ikke høre forskel på sølv og kobber så er der noget galt med et af "måleinstrumenterne".

    Jeg kan fortælle en lille anekdote jeg har hørt fra Niels Larsen til et foredrag i forbindelse med hans NLE kabler , som sagt er Niels Larsen en meget nøjagtig og dygtig mand som ikke falde for hvad som helst, han er også meget meget teknisk nøjagtig og har bl.a brugt opamps i sine konstruktioner, for som han siger jeg kan ikke lave et diskret opbygget kredsløb med lige så gode data som en opamp, og det har han jo nok ret i.

    Jeg kan ikke huske helt nøjagtigt hvad der faktisk fik Niels Larsen til at prøve sølv i stedet for kobber under udviklingen af sine kabler , men resultatet var at han fik nøjagtig den samme forbavselse/forbløffelse over den store forskel til det bedre der var ved at bruge sølv fremfor kobber , den samme forbløffelse som jeg selv fik første gang jeg hørte det.

    Nogen vil måske nu sige at det er nok bare for at sælge nogle kostbare kabler, men hans kabler er faktisk ikke dyre hvis det sammenholdes med hvor meget sølv der var brugt, faktisk er det tæt på et røverkøb.
    Derudover er det mit indtryk at Niels Larsen overhovedet ikke er den type som bare skulle lave nogen penge for enhver pris, mit indtryk var at han lignede os "gale" DIY folk både i sin interesse og sin passion for hi-fi.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Når det gjelder rødvin så er det både målbare forskjeller og vitenskapelig utførte blindtester som dokumenterer forskjeller på vin :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vitenskapelig kontrollerte blindtester av vin viser at noen viner er gode, andre mindre gode, og at noen av de dårlige er priset mye høyere enn de gode. Det siste kan være litt vanskelig å ta inn over seg hvis man ser på etiketten først og innkasserer bordets anerkjennelse over et velrenommert merke før alle nipper og lager mmmm-lyder. Ved å teste blindt fokuserer man på de virkelige forskjellene i stedet for de innbilte. Kan være nyttig, både for konsument og vinbonde, og noen lager til og med party rundt konseptet.

    Does All Wine Taste the Same? : The New Yorker
    Host Your Own Blind Wine Tasting Party | Wine Folly

    But first things first: Why taste blind? Tasting a wine blind is one of the best ways to formulate an unbiased opinion about the wine. Any knowledge that you have about a wine can cloud your judgement or influence your assessment. Perhaps you don’t like Merlot? Any Merlot you taste will already have one strike against it before it even hits your lips. Maybe the wine was ultra-expensive. You may be willing to give that wine a better report card simply because it cost you an arm and a leg. These factors and many more can sway your opinion, subconsciously or otherwise. The best way to make an honest assessment is to know nothing at all.

    There is another reason to taste blind. Tasting a wine blind forces the taster to concentrate on every tiny aspect of the wine. Since he or she may be struggling to pinpoint the style or origin of the wine they will try even harder to identify aromas, flavors or styles. Most wine professionals taste in either a single-blind (where you may know a piece of information such as the country of origin or grape varietal) or double-blind fashion. Double-blind means that the taster knows absolutely nothing about the wine before it is poured. This is a very good tool to use in honing your tasting skills.
    The Art of Blind Tasting - Winegeeks

    In the blind tasting portion of the Master Sommelier exam a candidate is confronted with six wines and has 25 minutes to identify the vintage, grape variety(s), country, region and appellation using a very specific tasting technique called "deductive tasting." That's four minutes and ten seconds for each wine.
    http://www.timgaiser.com/how-to-taste-wine.html

    I den bransjen er blindtester så selvsagte at de er en del av eksamenskravene for å utøve yrket. Kanskje vi burde innføre obligatorisk blindtest med krav om å identifisere seks ulike kabelmerker blindt før man får lov til å starte eget kabelfirma?
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg kjører dvd og tuner til tv via HDMI og optisk til DAC, men da er det vel ikke noe poeng å kjøre jording på tv,dvd og tuner ilag med resten?
    Nei, nesten tvert i mot. Jeg vet ikke hvordan ting er koblet hos deg, men et eventuelt kabel-TV-anlegg har som regel et helt annet jordpotensiale enn nettjord. Hvis du ikke har et galvanisk skille mellom det og stereoanlegget, er du nærmest garantert jordsløyfer. brumming og annen støy. En optisk signalkabel er et utmerket galvanisk skille.
    Går også å kjøpe et galvanisk skille beregnet på coax-koblingen til kabelanlegget - noen år tilbake hadde jeg typisk 50Hz brum i anlegget, som forsvant når jeg koblet fra Gets dekoder. Galvanisk skille i veggkontakten, og coax i dette igjen, fjernet ulyden straks.

    Jeg brukte Hama-skillet som ses her.

    Skjermbilde 2014-02-12 kl. 18.59.54.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Derimot vet jeg at blindtester fungerer, at de er en selvfølge i alle andre former for sensorisk testing, og at en dobbeltblind testprotokoll som kontrollerer for utenforliggende faktorer er helt grunnleggende for seriøst forskningsarbeid med menneskelige testsubjekter. Så hvorfor skulle det ikke fungere i hifi, når det er slik man tester alt fra ketchup til orkesterkandidater?
    Det sier seg selv at siden gode blindtester ikke er i stand til å bekrefte forskjeller innen HiFi som enhver oppegående audiofil vet "er der," så må blindtest være uegnet til å avsløre HiFi-forskjeller ... dette selv om blindtest helt utmerket klarer å avsløre andre hifi-forskjeller.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Når det gjelder rødvin så er det både målbare forskjeller og vitenskapelig utførte blindtester som dokumenterer forskjeller på vin :D
    Har set på fjernsynet at folk ikke kunne smage forskel på hvid og rødvin med bind for øjnene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Anyway så lyder RCA stik generelt bedre end XLR.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder rødvin så er det både målbare forskjeller og vitenskapelig utførte blindtester som dokumenterer forskjeller på vin :D
    Har set på fjernsynet at folk ikke kunne smage forskel på hvid og rødvin med bind for øjnene.
    Har ikke sett den varianten. Derimot har det vært noen seanser der hvitvinen har blitt farget rød og presentert i rødvinsflasker. "Forskjellene", gjerne inkludert prisklasse, på vinene har blitt presentert i forkant av smaking.
    Tilbakemeldingene på vinene har da gjerne stemt veldig godt med hva presentasjonen sa, noe som tyder på en forutinntatthet basert på hva man allerede "vet".
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    VG melder om ett litt overraskende resultat:

    80 prosent foretrekker billig vin - VG Nett om Vin og øl

    Akademiet insisterer på at vinen til 200, en Gerard Thomas Saint-Aubin 1er Cru fra Frankrike, er bedre enn australske Aspen Hills Chardonnay til 50 kroner, men at det krever kunnskap, smak og erfaring for å forstå hvorfor.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    VG melder om ett litt overraskende resultat:

    80 prosent foretrekker billig vin - VG Nett om Vin og øl

    Akademiet insisterer på at vinen til 200, en Gerard Thomas Saint-Aubin 1er Cru fra Frankrike, er bedre enn australske Aspen Hills Chardonnay til 50 kroner, men at det krever kunnskap, smak og erfaring for å forstå hvorfor.
    Er nok av folk som foretrekker toro bernais kontra en skikkelig bernais men det forteller jo ingenting
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    Er det ikke vin vi diskuterer?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det ikke vin vi diskuterer?
    Nei, vi diskuterer vitenskaplig blindtester hvor vin var ett eksempel, og i så henseende så er det av liten betydning hva Drossel har sett en gang på TV eller den artikkelen du linket til..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Jamen så lav du en blindtest, jeg har testet rigeligt i mange forskellige sammenhænge og sammen med mange ører og er kommet viderer, bortset fra at jeg mangler den komplette teori som forklarer de oplevede forskelle fuldstændigt , men det kan jeg leve med og forhåbentligt forklaringen en dag.
    ...
    Jeg er muligens diskvalifisert til oppgaven. Jeg har ingen behov eller interesse av å påvise evt hørbare forskjeller mellom sølv og kobber >> jeg tror ikke de eksisterer. Jeg har heller ingen problemer med å lene meg mot metodisk «riktige» konklusjoner selv om de går i mot mine egne opplevelser. I min bok er det veldig stor forskjell på å oppleve forskjeller vs å høre forskjeller >> opplevelsen er mellom ørene. Jeg har også testet noen ulike kabler og annet krimskrams. Jeg opplever langt flere forskjeller enn det jeg påviselig hører. Hørselen min under kontrollerte/metodiske lytteforsøk samsvarer med konvensjonell kunnskap om lydkabler >> dvs Stort sett så låter «like» kabler likt. «Gode» kabler har heller ingen hørbar konsekvens. Ofte skal det ganske ekstremt misstilpassede kabler til før det egentlig betyr noe.

    ...
    Jeg blindtester heller ikke rødvin, fordi jeg ved at der er forskel på de forskellige vine, og nogle køber jeg igen og andre ikke, lavede jeg en kontrolleret videnskabelig blindtest ville den sikkert fortælle mig at alt vin er ens.
    ...
    For alt jeg vet så smaker du bare etiketten. EDIT: det er f.eks. ekstremt vanskelig å smake reell forskjell med neseklype (dvs uten luktesans).

    ...
    Jeg går ud fra den forudsætning at er der målbar forskel så er der også hørbar forskel , om denne forskel observeres afhænger af de to vigtigste måleinstrumenter inden for hi-fi, stereoanlægget og ørerne, og jeg vil sige kan man ikke høre forskel på sølv og kobber så er der noget galt med et af "måleinstrumenterne".
    ...
    Det er mangt og mye som kan være målbart men som ikke behøver å være hørbart, selv med perfekt hørsel. I min bok er det ikke et kvalitetstegn at husalteret/stereoanlegget er overfølsomt for valg av kabler - det tyder på dårlige valg i designet av inn/utganger og dårlig samspill mellom komponentene.

    Derutover har jeg stor respekt for Niels Larsen, men jeg opphøyer han ikke til guru av den grunn.

    mvh
    KJ
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    Er det ikke vin vi diskuterer?
    Nei, vi diskuterer vitenskaplig blindtester hvor vin var ett eksempel, og i så henseende så er det av liten betydning hva Drossel har sett en gang på TV eller den artikkelen du linket til..
    Om mange hevder at Biltema er god nok, som man sier i startinnlegget, så har det kanskje relevans at 80% hevder at 50 kronersvinen også er den beste. Og kreves det kunnskap, smak og erfaring med kvalitet å hevde noe annet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VG melder om ett litt overraskende resultat:

    80 prosent foretrekker billig vin - VG Nett om Vin og øl

    Akademiet insisterer på at vinen til 200, en Gerard Thomas Saint-Aubin 1er Cru fra Frankrike, er bedre enn australske Aspen Hills Chardonnay til 50 kroner, men at det krever kunnskap, smak og erfaring for å forstå hvorfor.
    Da smakte de tydeligvis forskjell, men foretrakk noe annet enn hva som var politisk korrekt. Greit nok, det.

    Vi vet også godt hva som er viktig for folks preferanser i høyttalere og andre hifi-duppeditter:
    http://mariobon.com/Articoli_storici/AES_1986_Toole_01.pdf
    http://mariobon.com/Articoli_storici/AES_1986_Toole_02.pdf

    Ja, disse lytterne kunne høre forskjell. De foretrakk høyttalere med flat frekvensgang på aksen og jevn, men ikke nødvendigvis flat, frekvensgang off axis. Flat fase var mye mindre viktig, og ulineær forvrengning påvirket ikke preferansene i det hele tatt. Hittil ukjente ulineære forvrengingsformer i metalliske ledere var ikke noen stor greie, det heller. Om det var preferanse fra Grandiosa-massene eller feinschmeckere gjorde ikke så stor forskjell. De trenede lytterne hadde samme preferanse som de utrenede, men var mye mer treffsikre i bedømmelsen og karaktersettingen. Det er hva blindtester i hifi faktisk viser.

    Som en særlig gest til våre danske venner siterer jeg Sean Olive også: The Dishonesty of Sighted Listening Tests
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    [
    Da smakte de tydeligvis forskjell, men foretrakk noe annet enn hva som var politisk korrekt. Greit nok, det.
    Nja...De gikk vist etter rundhet og bløthet, mens ekspertisen så etter komplekse smaker, balansen mellom dem og hvor lenge de varte. Smakene i vinen altså :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Anyway så lyder RCA stik generelt bedre end XLR.
    Hvordan har du "testet" dette?
    ikke blindtest. Jeg tester over længere tid. Der skal lyttes i flere uger for at være sikker. Nu kender jeg flere som mener det samme. Naturligvis SE.
    Det er helt riktig det du skriver. Den eneste måten å vite om man trives med en komponent over tid, er å teste de over tid. Da får man bort faktorer som forventninger, humør osv. og man finner ut om man er fornøyd.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er jo en vesens forskjell mellom ubalanserte og balanserte kabler da og som gjerne gjenspeiler seg i utstyret ellers.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Anyway så lyder RCA stik generelt bedre end XLR.
    Hvordan har du "testet" dette?
    ikke blindtest. Jeg tester over længere tid. Der skal lyttes i flere uger for at være sikker. Nu kender jeg flere som mener det samme. Naturligvis SE.
    Det er helt riktig det du skriver. Den eneste måten å vite om man trives med en komponent over tid, er å teste de over tid. Da får man bort faktorer som forventninger, humør osv. og man finner ut om man er fornøyd.
    Man kan blive vildledt af dårligt/godt humør/dårlig strøm og atmosfæriske forhold. Desuden tilspilning af kabler og lodninger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo en vesens forskjell mellom ubalanserte og balanserte kabler da og som gjerne gjenspeiler seg i utstyret ellers.
    Mener du dermed at balanseret udstyr er at foretrække ?
    Balanserte kabler er iallfall mye mindre følsomme for lange kabelstrekk, og gir dermed større frihet mtp. plassering av komponenter. I tillegg er balanserte kabler upåvirket av utenforliggende påvirkning som innstrålt støy.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har ikke konstanteret noget entydigt med hensyn til Balanceret/SE. Nogen som vil tage en blindtest på det ? :) Visse KISS apparater vinder meget ved balanceret såsom Balanced Bride of Zen.
    Andre vinder intet ifølge MINE erfaringer.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er flere her på hifisentralen som sitter på superfølsomme hornsystemer/rcakabler og opplever null problemer med støy. LMC f.eks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn