rca feilkonstruert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er ofte slik at når man bytter en komponent til noe man tror er bedre, er det noe som blir kan bli bedre men ikke nødvendigvis alt. Gikk selv på en smell når jeg testet ut romkorreksjon. Det ble ryddet opp i bassen, men etter en stund innså jeg at mellomtone og diskant ble dårligere. Et annet eksempel var med høyttalerkabler, som jeg var overbevist at den ene var bedre enn den andre. Tester meg selv ved jevn mellomrom for å kvalitetssikre at jeg er på riktig vei.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjører dvd og tuner til tv via HDMI og optisk til DAC, men da er det vel ikke noe poeng å kjøre jording på tv,dvd og tuner ilag med resten?
    Nei, nesten tvert i mot. Jeg vet ikke hvordan ting er koblet hos deg, men et eventuelt kabel-TV-anlegg har som regel et helt annet jordpotensiale enn nettjord. Hvis du ikke har et galvanisk skille mellom det og stereoanlegget, er du nærmest garantert jordsløyfer. brumming og annen støy. En optisk signalkabel er et utmerket galvanisk skille.
    Har fiber, altibox levert av BKK.
    Takk for svar. Da blir det kun DAC til pre og derfra til effekt. Må teste en gang. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er flere her på hifisentralen som sitter på superfølsomme hornsystemer/rcakabler og opplever null problemer med støy. LMC f.eks.
    Ja. Er det bevis for at rca egentlig er bedre enn xlr?
    Har ikke sagt at det ene er bedre enn den andre, kun kommentert støy.
    Hva som er best kommer an på konstruksjonen av resten av anlegget. F. eks om komponentene er bygget fulldempet eller singel end.
    Det er et bevis på at rca, til og med uten skjerm, ikke behøver å støye mer enn xlr.
    Personlig ser jeg begge alternativene som fullgode, når man kompensere for 6 db mer gain i xlr.
    Dette er selfølglig avhengig av resten av anlegget, hos meg fungerer i dag iRCA best.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er flere her på hifisentralen som sitter på superfølsomme hornsystemer/rcakabler og opplever null problemer med støy. LMC f.eks.
    Ja. Er det bevis for at rca egentlig er bedre enn xlr?
    Har ikke sagt at det ene er bedre enn den andre, kun kommentert støy.
    Hva som er best kommer an på konstruksjonen av resten av anlegget. F. eks om komponentene er bygget fulldempet eller singel end.
    Det er et bevis på at rca, til og med uten skjerm, ikke behøver å støye mer enn xlr.
    Personlig ser jeg begge alternativene som fullgode, når man kompensere for 6 db mer gain i xlr.
    Dette er selfølglig avhengig av resten av anlegget, hos meg fungerer i dag iRCA best.
    Ok, jeg ble veldig usikker på hva du mente sånn du formulerte deg.

    Ja, RCA kan fungere helt fint med minimalt støy, men XLR er fortsatt overlegent mindre påvirket av støy enn RCA. At støy ofte ikke er et problem i mange vanlige hifi-sammenhenger kan jeg være med på. Men det forandrer ikke på faktumet at XLR er mindre påvirket av støy enn RCA, selv om dette ikke er merkbart der støy ikke er et problem.
    Ellers har jeg litt vanskelig for å akseptere påstanden om at balansert og ubalansert er fullgode. Jeg vil vel tro at en diskret oppbygd fullbalansert konstruksjon har bedre forutsetninger enn en tilsvarende ubalansert konstruksjon hvor komponentkvalitet og ellers alt annet er likt. Vet ikke om det er en gangbar sammenligning, men ser for meg forskjellen på balansert og ubalansert omtrent som forskjellen på en V8'er kontra en rekkefirer motor.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Det er flere her på hifisentralen som sitter på superfølsomme hornsystemer/rcakabler og opplever null problemer med støy. LMC f.eks.
    Har en salig røre av all verdens kabler, både med RCA og balansert, da både pre, aktive filtre og sluttforsterkere kan benytte begge varianter. Har aldri noensinne hatt noe støy, selv med 115 dB/1W følsomme oppsett, og har heller ikke merket vesentlige forskjeller i lydbildet ved skifte fra den ene type til den andre, avhengig av konfig. av oppsettet. Bekymrer meg i det hele tatt svært lite. Men det kan jo være at JEG er dævvhørt da. Og ekstremt subjektiv selvsagt.
     
    L

    larkus

    Gjest
    En forsterker som er bygget fullbalansert tvers igjennom har heller ingen andre fordeler enn at den er mindre påvirkeliig av støy.
    Derimot har en slik konstruksjon flere ulemper i forhold til en ubalansert.

    Støyproblematikken i hjemme-elektronikk er dessuten voldsomt overdrevet.

    mvh
    larkuz
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    En forsterker som er bygget fullbalansert tvers igjennom har heller ingen andre fordeler enn at den er mindre påvirkeliig av støy.
    Derimot har en slik konstruksjon flere ulemper i forhold til en ubalansert.

    Støyproblematikken i hjemme-elektronikk er dessuten voldsomt overdrevet.

    mvh
    larkuz
    Synes vel i grunn at hjemme-elektronikken er voldsomt overdrevet også..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begrepet "fullbalansert" er oppskrytt. Jeg er ikke sikker på at jeg vet hva det betyr engang, annet enn at forskjellige produsenter bruker det i reklamen fordi de synes det låter flott. Poenget med balansert signaloverføring mellom to bokser er at signalet utgjøres av differansen mellom to signalledere med lik impedans. Da vil eventuell støy påvirke begge sider likt og kanselleres ut i mottakerenden. I tillegg har den gjerne en separat jordleder, slik at eventuell jordstøy ikke går i signalveien. Fordel: Mindre innstrålt støy og jordstøy, spesielt 50 Hz brumming. Ulempe: Ofte mer termisk støy fra elektronikken i hver ende.

    Jeg har prøvd noen ganger å høre forskjell mellom balanserte og ubalanserte utganger fra Transporter til DEQX. Da har jeg gjort D/A-konvertering i Transporter, koblet opp både balanserte og ubalanserte analoge signalkabler, matchet volum, og switchet frem og tilbake mellom dem. Ingen hørbar forskjell i lytteposisjon hos meg, men jeg kan høre litt forskjell i støyspektrumet hvis jeg legger øret inntil diskantelementet. Litt mer og "hvitere" støy på ubalansert enn balansert. Det er også synlig på spektrumet når jeg kobler opp laptopen til DEQX'en. Balansert overføring uten musikksignal gir bare synlig støyenergi i bassen, ubalansert gir også synlige stolper for mellomtone og diskant. Da er det fortsatt andre veier for eventuell jordstøy å gå enn gjennom RCA signalretur. Det kan tenkes at RCA alene ville degradert støygulvet litt. Jeg holder på balansert. Men det er nå hos meg, med en haug klasse-D-forsterkere og digitalprosessorer.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Begrepet "fullbalansert" er oppskrytt. Jeg er ikke sikker på at jeg vet hva det betyr engang
    Det blir vel noe slikt som dette her
    Separate forsterkerkretsløp for ikke-invertert og invertert signal tvers igjennom hele forsterkeren fra inngang til ht-terminaler.
    Hadde en slik engang, en Thule IA250B. (R.I.P.)

    Dobbelt så mange komponenter, og mye dyrere å produsere enn "normale" forsterkere.
    fullybalanced.gif
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Og ikke fuldt balanceret betyder mange gange at man har en Differentialforstærker i indgangen som tager et balanceret signal via XLR hvorefter der der køres ubalanceret viderer igennem forstærkeren.

    Ps. Der vindes 6 db ved fuld balancering
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begrepet "fullbalansert" er oppskrytt. Jeg er ikke sikker på at jeg vet hva det betyr engang
    Det blir vel noe slikt som dette her
    Separate forsterkerkretsløp for ikke-invertert og invertert signal tvers igjennom hele forsterkeren fra inngang til ht-terminaler.
    Hadde en slik engang, en Thule IA250B. (R.I.P.)

    Dobbelt så mange komponenter, og mye dyrere å produsere enn "normale" forsterkere.
    Ja, og med tvilsom nytteverdi. Komponentene i de to forsterkerkretsløpene skal være veldig godt matchet for å kansellere støy og forvrengningskomponenter på utgangen. Den største nytten av den kretsløsningen er at det er en enkel måte å brokoble en effektforsterker på. Balansert signal inn, to forsterkerkretser med motsatt polaritet, og høyttaleren koblet over pluss-terminalene. Voilà. Dobbelt så stor effekt i dobbelt så høy impedans (f eks fra 2x50 W i 4 ohm til 1x100 W i 8 ohm). I beste fall kansellerer den likeordens forvrengningskomponenter og common mode støy.

    Riktignok planlegger jeg å bygge neste forsterker på den måten selv, tilsammen et dusin brokoblede LM4780 chipamper med balansert signal inn til hvert forsterkerkort, men det har andre grunner. Når jeg først har balansert signal tilgjengelig blir det en enkel og billig løsning, heller enn å måtte sette en egen krets med opamper foran hvert forsterkerkort for å ta ut differansesignalet der. Jeg synes den løsningen er såpass elegant at det har vært en av grunnene til å gå for balansert signal også tidligere i kjeden.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.366
    Støyproblematikken i hjemme-elektronikk er dessuten voldsomt overdrevet.
    Ikke enig i det hele tatt. Jeg er helt sikker på at svært mange anlegg er plaget med hørbare jordlooper uten å være klar over det. Bill Whitlock beskriver dette som elefanten i rommet. Den er der, den er stor, men det skrives ikke nok om den. Men jeg vet jo at at det også er mange som har truffet tiltak mot dette, bevist eller ubevisst i sine valg av komponenter, jording, overføringer og kabler. Er man ikke plaget, så vil problematikken virke overdrevet siden man ikke får ytterligere forbedringer ved tiltak.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Ja, og med tvilsom nytteverdi. Komponentene i de to forsterkerkretsløpene skal være veldig godt matchet for å kansellere støy og forvrengningskomponenter på utgangen.
    Volumkontrollene er uhyre kritisk i slike konstruksjoner. Egentlig er det to volumkontroller pr. kanal, en i ikke-invertert forsterker og en i invertert.
    Det minste avvik i sporingen mellom volumkontrollene, og prinsippet kan egentlig ikke kalles balansert lenger.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    o.t. ?
    Den skissa gir ingen undertrykking av «common mode» (innstrålt støy m.v.) før høyttalerklemma. Det vil si at «common mode signaler» forsterkes på samme måte som det differensielle igjennom hele forsterkeren. Det er en klønete måte å gjøre det på og stiller større krav til at forsterkerkretsløpene er godt matchet. Høyttalerspolen i seg selv er riktig nok veldig god til å undertrykke «common mode» siden den ikke har noen jordreferanse.

    mvh
    KJ
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det er ofte slik at når man bytter en komponent til noe man tror er bedre, er det noe som blir kan bli bedre men ikke nødvendigvis alt. Gikk selv på en smell når jeg testet ut romkorreksjon. Det ble ryddet opp i bassen, men etter en stund innså jeg at mellomtone og diskant ble dårligere. Et annet eksempel var med høyttalerkabler, som jeg var overbevist at den ene var bedre enn den andre. Tester meg selv ved jevn mellomrom for å kvalitetssikre at jeg er på riktig vei.
    Overvejede du seperat forstærker til bassen ? De der romkorrektioner er fyldt med dårlig elektronik.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er nå hos meg, med en haug klasse-D-forsterkere og digitalprosessorer.
    Vuæhh! Da håper jeg de er snille med originalsignalet som begynte øverst i kjeden for mange opamper og filtre siden.;)
    Ja, veldig. Men jeg skal bygge noen flere SMPS'er, sette en bråte PA-elementer i hjemmesnekrede finérkasser og slenge inn et dusin chipamps i kjeden også, for å være helt sikker. :)

    Litt mer seriøst, jeg vet godt hva sterke og svake sider ved dette anlegget er. Det er riktig godt på oppløsning og detaljering. Lav forvrengning og ganske lav støy, samtidig som frekvensgang og fasegang er grunnleggende i orden. Normalt er det ikke så veldig mange opamper i bruk. Signalet går digitalt som FLAC fra server til Transporter og blir pakket ut og klokket videre på S/PDIF derfra. DEQX-prosessoren gjør sine ting før D/A-konvertering i seks kanaler og en seks-veis analog volumkontroll. Første opamp er på utgangen av D/A-konvertering. Etter oppgradering av de opampene i DEQX (PDC-2.6P -> HDP3) ble resultatet transparent også med en ekstra A/D-konvertering i kjeden, f eks fra platespiller. Det er også transparent med D/A-konvertering i Transporter etterfulgt av en A/D-konvertering i DEQX. Det låter klin likt med D/A-A/D-konvertering som ved å ta det digitale signalet direkte fra Transporter til prosessoren. Transparent. Videre oppgradering med raskere prosessorer (HDP3 -> HDP4) gjorde mindre forskjell.

    Den oppløsningen gjør det veldig enkelt f eks å høre forskjell på ulike mastringer av en innspilling, eller å botanisere eksakt hvilken type gitar som er i bruk. Jeg tror ikke et sekund på antydninger om at dette ikke har oppløsning nok til å vise kabelforskjeller. Tvert imot, det har tilstrekkelig oppløsning til å vise at de forskjellene bare ikke er der.

    Begrensningene ligger delvis i lytterommet, hvor tidlige refleksjoner påvirker 3D-plasseringen i lydbildet, og delvis i begrensede dynamiske evner i grunntone og bass. Det siste skal jeg ihvertfall gjøre noe med.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Grunntone og bass kunne med stor sansynlighet skyldes Klasse D.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lite membranareal er en mer opplagt forklaring. Det er grenser for hvor mye luft fire 6,5" Excel-elementer greier å flytte på når de må jobbe ned til 80-90 Hz. Men nå kommer vi ganske langt bort fra topic, dere. Dette kan vi ta i en annen tråd.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    For eksempel sier tester at XLR er så mye bedre på min DAC, men høres det?
    Jeg tenker nå, mens jeg hører på musikk, at går det an å bli noe bedre lyd fra denne dac-en så bra den låter?
    Hadde inne hos meg en til 15.000 i ei uke nå, men den var lydmessig mye dårligere.
    Riktignok 1 klasse over Hegel, men..
    Kjører selv rca.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva ble det til?
    Er RCA ponokontakt feilkonstruert?
    Min mening er at den burde fått avløsning for flere 10-år siden.
    Sikkert ok den gangen den kom.

    Og hvordan er det Drossel tester når han kommer fram til at XLR er bedre enn RCA phono?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Audiomix til din surprise så bruger jeg ørerne. Hvad bruger du ? Faktisk så har jeg også en forklaring som jeg vælger å holde for mig selv. Bliver bare latterliggjort på det her forum. Ikke desto mindre bruger jeg også XLR da mine apparater er balancerede hele vejen igennem. Er også mere tryg ved XLR. Rca kan stel svigte og så er fanden løs i Laksegade.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva ble det til?
    Er RCA ponokontakt feilkonstruert?
    Min mening er at den burde fått avløsning for flere 10-år siden.
    Sikkert ok den gangen den kom.

    Og hvordan er det Drossel tester når han kommer fram til at XLR er bedre enn RCA phono?
    Drossel mener at RCA er bedre enn XLR, ikke at XLR er bedre enn RCA :)
    Han har helt sikkert testet som mange andre over mange år :)

    Drossel, ikke bry deg om at noen prøver å latterliggjøre deg her. De har ikke hørt det du har gjort, de vet ikke bedre!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.366
    Min mening er at den burde fått avløsning for flere 10-år siden.
    Da ville vår lille andedam sett annerledes ut da. Jeg tror ikke vi ville hatt mange kabeldebatter selv om noen jo også mener det finnes forskjeller på balanserte kabler.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Tror den største fordel mange finder i balanceret overførsel skyldes de 600 ohm standard. Lave impedanser giver blødere og federe lyd.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Da ville vår lille andedam sett annerledes ut da. Jeg tror ikke vi ville hatt mange kabeldebatter selv om noen jo også mener det finnes forskjeller på balanserte kabler.
    Off topic:
    Kabeldebatten dreier seg minst like mye om innbilte forskjeller i favør av dyrt og eksotisk, som reelle forskjeller p.g.a. kjente elektriske fenomener.
    Det finnes jo folk som innbiller seg at det går an å høre forskjell på om coatingen på strømstøpsler er av gull, sølv eller rhodium.
    Så der tar du nok feil:)

    On topic:
    Ut fra min erfaring fungerer RCA utmerket, og like godt lydmessig som XLR.

    mvh
    larkuz
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor brukes rhodium på rca kontakter når sølv og kopper leder best?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kobber og sølv oksiderer. Kobberoksid er en dårlig leder. Sølvoksid er en god leder. Gull er dyrt derav rhodium. Husker ikke lederegenskapene til rhodium og gull i farten
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kobber og sølv oksiderer. Kobberoksid er en dårlig leder. Sølvoksid er en god leder. Gull er dyrt derav rhodium. Husker ikke lederegenskapene til rhodium og gull i farten
    Det er jo ikke rhodium - eller gull - tvers igjennom - bare et tynt lag på overflaten. Regner man motstanden i dette tynne laget - kontaktflate x tykkelse x spesifikk motstand - tror jeg at man for alle praktiske formål kan snakke om null ekstra motstand, uansett hvilket metall man belegger pluggene med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor brukes rhodium på rca kontakter når sølv og kopper leder best?
    I den virkelige verden brukes rhodium som kontaktbelegg fordi det er motstandsdyktig mot oksydasjon og mekanisk slitasje ved høy temperatur og i aggressive kjemiske miljøer. Eksempelvis til temperatursensorer i smelteovner. Sølv og gull leder bedre og koster mindre, så de brukes vanligvis til lab-utstyr og andre anvendelser i romtemperatur.

    Men det vanlige skjedde: Noen så i en prisliste at rhodiumbelagte kontakter var dyrere enn gullbelagte, og tenkte at da må de også være bedre til hifi. Og vi vet jo alle at dyrere alltid låter bedre. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.366
    1: Off topic:
    Kabeldebatten dreier seg minst like mye om innbilte forskjeller i favør av dyrt og eksotisk, som reelle forskjeller p.g.a. kjente elektriske fenomener.
    Det finnes jo folk som innbiller seg at det går an å høre forskjell på om coatingen på strømstøpsler er av gull, sølv eller rhodium.
    Så der tar du nok feil:)

    2: On topic:
    Ut fra min erfaring fungerer RCA utmerket, og like godt lydmessig som XLR.

    mvh
    larkuz
    1. Jeg er dessverre redd for at du kan ha rett. Ytterste venstre fløy må man nesten bare akseptere at finnes.
    2. Du har rett når at man tar sine forholdsregler. Det er mulig å bekjempe jordsløyfer.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Mener å huske at det er forskjellige måtet å påføre gullet på,noe som gir kontaktflaten forskjellig egenskaper.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Derutover har jeg stor respekt for Niels Larsen, men jeg opphøyer han ikke til guru av den grunn.

    mvh
    KJ
    Her misforstår du mig fuldstændig, For mig er han lige det modsatte af en guru, jeg synes alt hvad han har lavet som jeg har hørt har lydt ad helvede til, og mener at det hovedsalig er solgt på "hvid kittel syndromet" det her er den videnskabelige sandhed og dermed den "korrekte/sande" lyd osv.


    Det som er interessant er at en mand Larsen som på mange måde ligner bl.a. Asbjørn i sin indstilling faktisk kunne høre at sølv var anderledes og med han egne ord bedre end kobber , på trods af at han sikkert ikke grundlæggende troede på at der var nogen lydforskel , så prøvede han alligevel og opdagede at der var stor lydmæssig forskel på de to metaller i den samme strømpe.

    Og at prøve er et nøgle ord, at prøve er noget andet end at bare plapre løs om at i følge videnskaben osv så er der ingen forskel og dermed ingen grund spilde tid på at prøve dette her på en seriøs måde , og høre folk alligevel forskel så er det hele indbildning og reklame påvirkning , iøvrigt en kedelig og ikke mindst nedværdigende måde at se på seriøst arbejdende Diy folk.

    Hvad årsagen var til at Niels Larsen prøvede kan jeg som sagt ikke huske, men det skulle ikke undre mig at den grundlæggende årsag i første omgang har handlet om noget rent elektrisk, oxidering eller lignede , men jeg skal ikke ikke gøre mig klog på hvad Niels Larsen har gjort og tænkt osv, det er kun mine egne gisninger.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Men det vanlige skjedde: Noen så i en prisliste at rhodiumbelagte kontakter var dyrere enn gullbelagte, og tenkte at da må de også være bedre til hifi. Og vi vet jo alle at dyrere alltid låter bedre. :rolleyes:

    Akkurat som jeg hadde mistanke om! Gull er pr. dags dato dyrere enn Rhodium. Jeg hørte det på lyden. Kablene med gullbelagte plugger har de siste dagene gitt bedre lyd enn de rhodiumbelagte. :)

    rhodiumprice.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mener å huske at det er forskjellige måtet å påføre gullet på,noe som gir kontaktflaten forskjellig egenskaper.
    Ja. Kvalitetsmateriell bruker flere mellomliggende lag med platering for å sperre mot diffusjon etc. Gull rett på kobber blir ikke bra. Det flasser av ved bruk, eller kobberet diffunderer gjennom og oksyderer på overflaten etter litt tid. Det oksydet er halvledende og skaper små dioder som kan gi hørbar forvrengning hvis det får danne en sammenhengende film i kontaktflaten. Populært kalt "billig kinamikk". Det er også ulike legeringer, som også gir forskjellig slitasjemotstand og elektriske egenskaper. Ikke er det spesielt ny kunnskap heller: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/473802.pdf

    Personlig prøver jeg å unngå nikkelplatering, siden det er et ferromagnetisk materiale og vil tilføre målbar ulineær forvrengning på et varierende spenningssignal, men jeg hører likevel ingen forskjell hos meg mellom billigste nikkelplaterte lakristråd og "gode" (dvs dyre) audiofile signalkabler fra anerkjente merker, selv om jeg vet at den forvrengningen er der. Jeg har forsåvidt greid å høre forskjell på RCA signalkabler hos meg, men jeg måtte ta i ganske mye for å lage en med såpass sære egenskaper at den begynte å farge lyden i hørbar grad. Til slutt fikk jeg det til, men jeg måtte bruke tre meters kveiler med RCA-plugger i hver ende. Jeg har et rikt utvalg av XLR-kabler med gull, sølv og rhodium-platering. De låter likt alle sammen, så jeg bruker bare den fargeforskjellen på kontaktene til å huske på å ikke plugge bass-signalet inn i diskant-forsterkerne. Det hadde vært billigere med en farget ring av plast på utsiden. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn