Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    23.162
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Norske toner triller ut av Sigbergs kreasjoner. Unge og fremadstormende talenter i to vidt forskjellige sjangre.
    Først ut er Girl Band. Forfriskende og energisk fra flinkiser fra LIPA.
    Screenshot_20250925-230116.png

Over til noe helt annet, Gunhild, med artistnavnet Sa_G, fra tjukkeste Trondheim.
    Debutalbumet fikk stående ovasjoner
    Screenshot_20250925-231124.png

oppfølgeren likeså
    Screenshot_20250925-230031.png

Kan anbefales en lytt, alle tre albuene.

Sist redigert:

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    634
    Norske toner triller ut av Sigbergs kreasjoner. Unge og fremadstormende talenter i to vidt forskjellige sjangre.
    Først ut er Girl Band. Forfriskende og energisk fra flinkiser fra LIPA.
    Vis vedlegget 1148471

Over til noe helt annet, Gunhild, med artistnavnet Sa_G, fra tjukkeste Trondheim.
    Debutalbumet fikk stående ovasjoner
    Vis vedlegget 1148473

oppfølgeren likeså
    Vis vedlegget 1148472

Kan anbefales en lytt, alle tre albuene.
    Jeg vil si du holder deg ung! Nå vet jeg ikke hvor gammel du er da.... men jeg tror ikke du er under 23. Jeg syns Girl Group var bra, men jeg er blitt altfor gammal (og sur og tverr) til å klare Gunhild: Jeg får piggene ut av sånn blanding av norsk og engelsk. Ganske fascinerende egentlig. Det er kanskje sånn kidsa i Oslo snakker?
    hvego

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    23.162
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg vil si du holder deg ung! Nå vet jeg ikke hvor gammel du er da.... men jeg tror ikke du er under 23. Jeg syns Girl Group var bra, men jeg er blitt altfor gammal (og sur og tverr) til å klare Gunhild: Jeg får piggene ut av sånn blanding av norsk og engelsk. Ganske fascinerende egentlig. Det er kanskje sånn kidsa i Oslo snakker?
    hvego
    Takk for smiger! Det traff akkurat på rett plass for en middelaldrende mann.
    Angående Gunhilds språkbruk er jeg helt enig, allergien melder seg kjapt og luftveiene snurper seg. Men hun har noe fete beats, som det sannsynligvis ikke heter, så jeg prøver å overse at jeg ikke får puste og tramper takten så lenge jeg har luft nok til det. Blir korte lyttesessions da besvimelsen aldri er langt unna.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    23.162
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hvis noen ønsker å få høyttalerelementene til å bevege seg litt, er de fleste låtene på albumet Gunhild gode avspillingskandidater. 2 DIE 4 og begynnelsen av CAN'T EVEN RAP fikk hvertfall ristet støvet av subelementene her. Moro med lydinduserte synsforstyrrelser. Bare å plante hodet godt i bakveggen og la det stå til.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    23.162
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ting tar tid, men endelig har jeg snublet i lerretet for siste gang.
    PXL_20251005_195255618.jpg

Var faktisk ungene som ønsket stuekino igjen, så når folkekravet kom var det bare å adlyde. Heldigvis sliter den trådløse hdmi-overføringen med å fungere, så det eneste jeg kan varte opp med er et testbilde for keystonejustering. Ikke akkurat den underholdningen sjefene ønsket. Jeg har en lettere antikvarisk BenQ WDP01 trådløs HDMI-overføring, og lurer på hva folket kan anbefale som erstatning? Jeg falt av AV-lasset i 2008, så tips mottas med takk!

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ting tar tid, men endelig har jeg snublet i lerretet for siste gang.
    Vis vedlegget 1150850

Var faktisk ungene som ønsket stuekino igjen, så når folkekravet kom var det bare å adlyde. Heldigvis sliter den trådløse hdmi-overføringen med å fungere, så det eneste jeg kan varte opp med er et testbilde for keystonejustering. Ikke akkurat den underholdningen sjefene ønsket. Jeg har en lettere antikvarisk BenQ WDP01 trådløs HDMI-overføring, og lurer på hva folket kan anbefale som erstatning? Jeg falt av AV-lasset i 2008, så tips mottas med takk!
    Ved 4K 120 Hz bilder, kan man trenge opp til 48 Gbs med overføring via HDMI , som kommer fra UHD signaler på Blu-Ray. Det er vel ikke så mange WiFi sendere som klarer den hastigheten. Ved bruk av LAN (eternett-kabel) CAT-6 kabel, kan man sende 10 Gbs, men det krever spesielle switcher... De aller fleste vanlige billige Switcher er Gbs -switcher. Og 10 Gbs er ikke nok hastighet.

1. Er det ikke lettere og billigere å trekke en lang HDMI UHD kabel med 48 Gbs kapasitet fra kilden til Prosjektoren?

2. Eller å flytte kilden til rett under Prosjektoren, f.eks. via Apple TV koblet til lokalt til Prosjektoren, + eventuelt Blu-Ray spiller lokalisert der?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    23.162
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @Proethifi takk for utfyllende svar! Jeg burde nok ha opplyst om at jeg har en gammel BenQ W2000 hengende over lytteposisjon, så 4K kan jeg skyte en hvit pil etter. Ikke high end med andre ord. Kabelføring er en utfordring da projektoren henger midt i stua, ca tre meter fra bak- og sidevegger. Såvidt jeg har fått lurt til en lampettledning til strøm.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.360
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg burde nok ha opplyst om at jeg har en gammel BenQ W2000 hengende over lytteposisjon, så 4K kan jeg skyte en hvit pil etter. Ikke high end med andre ord. Kabelføring er en utfordring da projektoren henger midt i stua, ca tre meter fra bak- og sidevegger. Såvidt jeg har fått lurt til en lampettledning til strøm.
    Det er lenge sidan eg har styrt med denne typen problem, men eg er såpass gubbete at eg også ville hatt ei eller anna form for kabla overføring, om ikkje anna enn for å vera framtidskompatibel til du byter ut prosjektoren.

Ei løysing kan kanskje vera ei form for extender, anten rett på HDMI-kabelen, via CAT6 (som ikkje nødvendigvis betyr at du konverterer til Ethernet/IP, men at du bruker CAT6 som kabel på store delar av strekket) eller optisk? Det siste er kanskje det greiaste, og skal stø 4K/120Hz og 8K/60Hz?

Active Optical Cable (AOC) er en kabelteknologi som bruker samme elektrisk input som en tradisjonell kobberkabel, men som bruker optisk fiber «mellom kontaktene». AOC bruker elektrisk til optisk konvertering i kontaktene for å forbedre kabelens hastighet og avstandsytelse uten å ofre kompatibiliteten med elektriske standardgrensesnitt.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    23.162
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @Tweedjakke
    Takker for gode tips! Jeg er selv en kabelgubbe og unngår trådløs overføring der jeg kan. En tynn, hvit CAT6 kan gå. Sort utgår dessverre grunnet hvitt tak. Hvis det blir ny projektor etterhvert, tror jeg at jeg vil gå for noe med lang kasteavstand så den kan henge mot bakveggen. Ikke veldig pent med dagens løsning som dere ser.
    PXL_20251006_170555064.jpg

Har sneket en ekstra lampettledning ved siden av strømmen til pendelrekken med strøm til projektoren. Enda en tynn, hvit ledning kan gå med et nødskrik selv om jeg gjerne vil unngå det.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    23.162
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Rotet i skuffene og fant noen billige overganger fra HDMI til RJ45 under et tykt lag med døde transistorer og husmidd. Med 10m CAT6 gikk opp til 1080i fra min gode, gamle Oppo DVD-980H greit, men 1080p falt ut med jevne mellomrom. Jeg skylder på overgangene, selv om de skryter av at de skal takle 4K.
    Screenshot_20251006-194639.png

Man får altså det man betaler for. Sjokkerende!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn