Kjapp gjennomgang av 6 års oppgraderius nevrosa
Den spede begynnelse i Bergen for snart 6 år siden.
Sourroundanlegg bestående av Vienna Acoustics BCG i front, Oratorio senter, Haydn Grand bak, Rel Studio I sub. Etterhvert ble det 7:1 med 4 x Haydn Grand bak. Amp var en Mark Levinson no 23 til frontene og en Proceed Amp 3 til senter- og bakhøyttalerne. Pre til stereo var en Tact RCA 2.0AA, en Onkyo SC-886 tok seg av surroundlyden. Sølvskivene ble spilt av på en Sony X707ES, BD via Sony PS3.
Frontrekke:
Bak:
Etterhvert meldte oppgraderingssyken seg. Vienna Acoustics Mahler mk II kom i hus. En ikke ubetydelig oppgradering fra BCG men noe vanskelig å plassere grunnet sidemonterte basselementer.
Mahler er ganske så stor sammenlignet med BCG
Neste oppgradering på listen var en ny varmeovn pakket i en diger pappekse
Pappeske først
Innhold neste, en Krell KSA 300s
ML no 23 ble plutselig veldig liten
Fryktelig liten faktisk
Etter Krellen var i hus var jeg kurert for oppgradius nevrosa for en stund. Litt utstyr kom og gikk og litt kosmetisk flikking ble gjennomført, her har endelig Oratorio fått pianofinish. Det var forøvrig en svært imponerende senterhøyttaler, både i størrelse og lydkvalitet. Matchet Mahler som hånd i hanske.
Ettersom jeg for det meste hørte på musikk og snurrerundtlyddelen ble alt for lite brukt ble etterhvert dette resultatet; surrounddelen forsvant.
Når noe forsvinner må det selvfølgelig erstattes med noe nytt. En ny oppgradering var på gang
Sonus Faber Extrema kom i hus. Overgangen fra store gulvstående til "beskjedne" stativhøyttalere var stor, men utelukkende til det bedre. Etter en del justering låt det fortreffelig. For de skarpsynte ser dere også mitt første møte med Cary SLP 03, en pre som jeg nå, over 4 år etter, er den heldige eier av.
Bitt av Extremabasillen holdt det ikke med ett par
Beklager et rotete stuebord.
Impulskjøp har det vært en del av men dette var det drøyeste. Høyttalerne var i hus i noen uker før de til slutt, via ett kort opphold hos en fyr på Sør-Vestlandet, endte opp i stua hos TT.
Så var det skifte av yrke og by på gang. En del år som lydtekniker hadde tatt på hørselen og det var på tide å skifte beite. Anlegget var det siste som gikk, den gode akkustikken forsvant med møblene
Tilbake i den forblåste hjembyen kom anlegget raskt på plass, faktisk før gardinene
Livet som student bød ikke på de største mulighetene til hifibravader, men noe ble det.
Da min Rel Studio I viste seg å være like tungsolgt som sand i Sahara tenkte jeg at hvorfor ikke investere i en til? Logikken lenge leve.
Ting som kommer på pall er gøy, Rel Studio II tar godt med plass
Overfylt må være gjennomgangstemaet
Uten vidvinkel ble anlegget for bredt. Angående lyden så var mitt største problem å få justert volum på subene lavt nok. En mikrometer opp på volumet så ristet alt og naboene ble rasende.
Igjen, beklager et rotete stuebord.
Etter en tid med konstante naboklager forsvant begge subene til en mann på Østlandet. Håper han har stoor stue og langt til nærmeste nabo.
Annet gøy som var innom var for eksempel Vienna Acoustics Bach Grand
Vienna Acoustics Haydn Grand SE
Og en litt for kostbar pre for min studentøkonomi. Låt himmelsk, men var ikke verdt nudler til frokost, lunch og middag de neste 2 årene. Den forsvant ut av huset etter noen måneder.
Det er ikke alle som liker Extremas noe brutale estetikk, sammenligningen med denne fyren har ofte dukket opp
Synes ikke de er så verst jeg
Studiet bød på en nomadetilværelse på ca 2 år, så anlegget sto trygt pakket ned og ventet på endt studium og fast bosted. Det var høytid da jeg endelig kunne dra fram utstyret fra glemselen og fylle stua til randen, noe jeg synes min bedre halvdel tok overraskende bra. To kvadrat anlegg på 12 kvadrat stue tror jeg ikke det er alle som tolererer.
Her er et øyeblikksbilde av stua pr nå. Trangt, trangt og trangt
Igjen, beklager rot
Til mitt forsvar skal det sies at suben blir flyttet inn i kroken når jeg ikke bedriver hifinerding. Toleransen til min bedre halvdel er heldigvis ikke uendelig.
Det låter ikke optimalt, men det er heldigvis bare et midlertidig stopp før høyttalerne får bedre arbeidsvilkår. Tror jeg har den kjipeste førstrefleksjonen på høyre side noen sinne
Dette var altså en kjapp oppsummering av 6 år med mer eller mindre aktiv hifinevrosa. Gleder meg til de 60 neste