Radka Toneff - "Fairytales"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Nåja. Syns man kan forvente at utgivelsene er i samme kvalitet som orgialnalen. Nå jobber ikke jeg som lydtekniker. Men kan da ikke være så vanskelig å levere produksjonen i korrekt hastighet?
    FE8C3E14-3C4D-462F-B33F-73D887F4BFF5.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fikk nettopp følgende svar på mail til Grappa:

    "Vi er sørgelig klar over at den forrige versjonen ikke var helt som den skulle være. Men jeg tør å påstå at vi nå har et produkt som er så perfekt som det noensinne kan bli, både når det gjelder mastring og trykk!!"

    Det høres jo bra ut. Får like godt legge inn en bestilling da.
    Både vinyl og CD?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er glad jeg har beholdt den første CD utgaven jeg. Hadde den på vinyl og, men var et lysår bedre digitalt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ehh, jeg spurte bare om LPen. Vil anta at det er lite til ingen rillestøy på CDen.
    Haha! Ja, jo. Har lyst til å kjøpe CDen, men hvis det kommer en ny versjon, ville jeg hatt den, da, vet du. Uten rillestøy 🤪
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    På Butterfly-cden som kom for noen år siden er det litt båndstøy på de gamle radio-opptakene. Jeg synes det på sett og vis har litt sjarm. Men siden Fairytales er innspilt digitalt, er det ingen båndstøy der antar jeg.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    På Butterfly-cden som kom for noen år siden er det litt båndstøy på de gamle radio-opptakene. Jeg synes det på sett og vis har litt sjarm. Men siden Fairytales er innspilt digitalt, er det ingen båndstøy der antar jeg.
    Jeg synes Butterfly-CD har den beste lydkvaliteten av de alle. Forskjellige lokasjoner, men topp konsertopptak av bl.a. NRK og DR. Radka synger surt innimellom, men pytt sann.

    PS: Trolig litt analogt båndsus pga live opptak. Da trenger teknikkeren litt ekstra headroom å gå på, i forhold til plutselige transienter (overstyring). Om det ikke ble benyttet Dolby eller annen av datidens støyreduksjon, så er det bare en fordel lydmessige, IMO.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Liten digresjon;
    Fra pianisten som spiller så lekkert og følsomt musikalsk på "Fairytales"
    Steve Dobrogosz; Requiem

    Dobrogosz Requiem.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Trappeløp som akustisk ressonator?
    Det er høyst interessant informasjon. Jeg som alltid har trodd det var akustikken i Grieghallen som var i overkant livlig, eller rett og slett ventilasjonsstøy. (Har aldri vært der selv.) Om det igjen ble forsterket at noe høy pitch forstår jeg hvorfor jeg alltid har blitt litt øretrett av Fairytales, tross alle kvaliteter den har og hvor mye jeg liker musikken.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Kjøpte den 2015 utgaven på CD. Låt helt fryktelig feil også på stemmen til Toneff. Synes også CD fra 1986 er dårlig. Egentlig er det bare den orgnale LPen som er bra. Er egentlig temmelig lei av elendige remastered utgaver av all verdens titler. Stort sett oppfatte jeg det som teknikerne skrur opp litt bass og diskant og henter frem noen detaljer i lydbilde for å gi den nye utgaven litt autentisk preg. Skjelden noe bedre enn orgialen. Så jeg kommer til å avvente litt respons her på sentralen før jeg trykker på kjøp knappen for 2022 verson.
    Både den originale Lp og første utgaven av CD er mastret fra en Beta-tape. Men låter egentlig ganske bra.
    Selv har jeg 4 utgaver, inkl CD'en med feil hastighet og hybrid SACD'n med korrekt hastighet. Sistnevnte låter best, mest transparent.

    Morten Lindberg var hos Sony Music studios i NY city rundt 20 år tilbake i tid. Studioet hadde på daværende tidspunkt en maskin som avspilte 50,4 Khz. Morten fikk digitalisert (DSD) mange alternative cuts fra innspillingen av Fairytales. Skulle ønske disse ble utgitt sånn at vi kunne få en dypere innsikt i dette mesterverket.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Jeg synes Butterfly-CD har den beste lydkvaliteten av de alle. Forskjellige lokasjoner, men topp konsertopptak av bl.a. NRK og DR. Radka synger surt innimellom, men pytt sann.

    PS: Trolig litt analogt båndsus pga live opptak. Da trenger teknikkeren litt ekstra headroom å gå på, i forhold til plutselige transienter (overstyring). Om det ikke ble benyttet Dolby eller annen av datidens støyreduksjon, så er det bare en fordel lydmessige, IMO.
    Elsker også Butterfly CD'en. Særlig sporene fra Kongsberg jazzfestival. Et par av sporene er utgitt på en SACD fra Master Music i Hong Kong.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.546
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^1986-CDen som er pichet opp fra A 442 til A 442,55 tilsvarer en grammofon som går på 33,3748 vs 33, 3333 o/min, eller 0,124 % for fort. Regas dyreste er innafor en slik spec.

    Tenk på et tall...
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig at en kan utgi noe som er en 1/4-tone feil...... trenger ikke absolutt gehør for å høre forskjell.

    Lese;


    Ang. akustikk i Grieghallen; har spilt der en del ganger og kan ikke huske at jeg tenkte over at det var hard akustikk der.
    Men nå hadde jeg ørten messingblåsere og slagverkere rundt meg....... :p
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Sjekk hvor komprimert 2015 CD'en (den med feil) er i forhold til 2017 utgaven (MqaCD/SACD).

    Den store ironien her er at jeg helt bestemt leste at Morten Lindberg ønsket å mastre 2015 utgaven på CD, men Morten avslo da oppdragsgiver ønsket en noe komprimert lyd. Ironien er at hvis Morten hadde mastret denne CD'en ville den aldri blitt sluppet på markedet med hastighetsavvik, fordi han har ører å høre med :)
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.479
    Antall liker
    102.688
    Torget vurderinger
    23
    Når jeg ser all viraken rundt denne skiva, alle de utallige varianter - med og uten lyter av alle slag... så er jeg nesten glad jeg ikke er noe begeistret for artisten!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Når jeg ser all viraken rundt denne skiva, alle de utallige varianter - med og uten lyter av alle slag... så er jeg nesten glad jeg ikke er noe begeistret for artisten!
    Vi som elsker Radka, vi hører at det er noe som hentes frem fra bunnen av sjela...:)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.396
    Sted
    Under stjernene
    Har du sett #161?
    Digitalt lysår bedre.
    Står i sterk kontrast til #132 og #161

    Lurer på hvorfor.
    Kan det være kvalitetsforskjell i avspillingsutstyret Lp/CD?

    Har Lp fra 82 og rippet CD fra 86, har ikke CD spiller lenger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.546
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er rimelig å anta at LPen fra 82 ble analogisert fra den originale opptaksmaskinen (hvis 1 kHz tone var for lav om mr. MQA skal holdes for etterrettelig), A=442 og alt det der, i allefall til masterskjæret.
    Så i 1986 og CD-master: Brukte man da en MX80 som var tunet nærmere 1 kHz til å spille av tapen? Var det pianoet nøyaktig på 442 Hz? Hva med konverteringen fra 50 og noe kHz til 44,1 kHz (sånn pluss minus)? Her kan man nerde til man blir blå. Jeg elsker hifi.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.396
    Sted
    Under stjernene
    Det er rimelig å anta at LPen fra 82 ble analogisert fra den originale opptaksmaskinen (hvis 1 kHz tone var for lav om mr. MQA skal holdes for etterrettelig), A=442 og alt det der, i allefall til masterskjæret.
    Så i 1986 og CD-master: Brukte man da en MX80 som var tunet nærmere 1 kHz til å spille av tapen? Var det pianoet nøyaktig på 442 Hz? Hva med konverteringen fra 50 og noe kHz til 44,1 kHz (sånn pluss minus)? Her kan man nerde til man blir blå. Jeg elsker hifi.
    Jeg elsker musikk🌞
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Her kan man nerde til man blir blå. Jeg elsker hifi
    Enig! Den artikkelen av Bob Stuart du linket til var veldig interessant lesning- den virker for meg grundig og troverdig
    og gir et godt inntrykk av hvor mye arbeid som har vært lagt ned 👍 Fole te styr for å få utgitt ei sånn lita Norsk jazzplate :love:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Det er rimelig å anta at LPen fra 82 ble analogisert fra den originale opptaksmaskinen (hvis 1 kHz tone var for lav om mr. MQA skal holdes for etterrettelig), A=442 og alt det der, i allefall til masterskjæret.
    Så i 1986 og CD-master: Brukte man da en MX80 som var tunet nærmere 1 kHz til å spille av tapen? Var det pianoet nøyaktig på 442 Hz? Hva med konverteringen fra 50 og noe kHz til 44,1 kHz (sånn pluss minus)? Her kan man nerde til man blir blå. Jeg elsker hifi.
    I 1982 ble 50,4 KHz digitalfilene konvertert over til analog på en Sony Beta tape. Sammens med det analoge sporet innspilt i NRK. Dette ble da "produksjonsmasteren" som Lp fra 1982 og senere CD fra 1986 ble mastret fra. Det er en opplagt årsak til at 50,4 filene snarest mulig ble lagt over på en analog tape, fordi 50,0 og 50,4kHz avspillere var temmelig begrenset i antall i verden. Tror det fantes bare 1stk 50,4 kHz maskin i Norge.
    Etterhvert ble jo som kjent 48 kHz den profesjonelle standarden...Sony DASH maskiner...osv.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    82 LPen har blitt komprimert. Altfor mye dynamikk i opptaket til at det går bra på vinyl.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    82 LPen har blitt komprimert. Altfor mye dynamikk i opptaket til at det går bra på på vinyl.
    På den tiden ble jo Lp'er generelt ganske mye komprimert i dynamikk, fordi plata skulle spilles på alt fra Philips Bambino til Linn Sondek, og alt i mellom der.:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.138
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Enig! Den artikkelen av Bob Stuart du linket til var veldig interessant lesning- den virker for meg grundig og troverdig
    og gir et godt inntrykk av hvor mye arbeid som har vært lagt ned 👍 Fole te styr for å få utgitt ei sånn lita Norsk jazzplate :love:
    Tjahh.... hvis man "hopper på" noe, som er skrevet av Bob Stuart (BS), da er det ikke mere hjelp å hente :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Meste av hans BS er verre enn den verste kabeltråd, når det anngår troverdighet.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Tjahh.... hvis man "hopper på" noe, som er skrevet av Bob Stuart (BS), da er det ikke mere hjelp å hente :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Meste av hans BS er verre enn den verste kabeltråd, når det anngår troverdighet.
    Da forstår jeg hvorfor du reagerte med 🤣 på mitt veldig seriøse og ektefølte innlegg 😂 - Var litt forvirret en stund der 😄 Denne tråden er i en tilstand av (herlig) forvillelse fra før, så 🤣

    Er meget skeptisk til MQA, og har av den grunn unngått 2018 utgivelsen a Fairytales. På det grunnlag av mangel på åpenhet og -som du sier- mye bullshit, BS fra Stuart. Artikkelen som ble linket til her synes jeg var mest faktabasert og godt skrevet. Noe BS var det- kommer ikke unna det…
    I 1982 ble 50,4 KHz digitalfilene konvertert over til analog på en Sony Beta tape. Sammens med det analoge sporet innspilt i NRK. Dette ble da "produksjonsmasteren" som Lp fra 1982 og senere CD fra 1986 ble mastret fra.
    Dette er helt feil. Du får lese deg opp på BS du også! 😂
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    Da forstår jeg hvorfor du reagerte med 🤣 på mitt veldig seriøse og ektefølte innlegg 😂 - Var litt forvirret en stund der 😄 Denne tråden er i en tilstand av (herlig) forvillelse fra før, så 🤣

    Er meget skeptisk til MQA, og har av den grunn unngått 2018 utgivelsen a Fairytales. På det grunnlag av mangel på åpenhet og -som du sier- mye bullshit, BS fra Stuart. Artikkelen som ble linket til her synes jeg var mest faktabasert og godt skrevet. Noe BS var det- kommer ikke unna det…


    Dette er helt feil. Du får lese deg opp på BS du også! 😂
    Hva er feil og hva er eventuelt riktig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn