Radka Toneff - "Fairytales"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Både den originale Lp og første utgaven av CD er mastret fra en Beta-tape. Men låter egentlig ganske bra.
    Selv har jeg 4 utgaver, inkl CD'en med feil hastighet og hybrid SACD'n med korrekt hastighet. Sistnevnte låter best, mest transparent.

    Morten Lindberg var hos Sony Music studios i NY city rundt 20 år tilbake i tid. Studioet hadde på daværende tidspunkt en maskin som avspilte 50,4 Khz. Morten fikk digitalisert (DSD) mange alternative cuts fra innspillingen av Fairytales. Skulle ønske disse ble utgitt sånn at vi kunne få en dypere innsikt i dette mesterverket.
    Hvis en har hybrid SACD, er det da noe å hente på å kjøpe 2022-utgaven?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.292
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skuffende - postmannen leverte den nye vinylen i dag og så var det frem med CD fra 1986 og sammenligne... :unsure:

    Hvorfor har de flyttet vokalen til høyre for midten og pianoet fra venstre side til høyre side?
    Hva er det som skjer ???
    Må sjekke, har ennå ikke fått lyttet noe særlig på denne platen. Tar en test om noen minutter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.292
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikke den opplevelsen jeg har her.
    Har ikke CD´en, men på 40th anniv. LP´en her i stuen er piano panorert/bredt ut, med de dype
    toner en del til venstre for midten og de høye tonene pent ute til høyre.
    Vokalen sitter "dead center", i hvert fald hos meg ;)
    Helt enig i dette - slik høres det ut på min nye lp også. Første lp'n jeg fikk fra Platekompaniet var ikke god så jeg klaget til dem på fredag, på mandag var en ny levert på døren, det var raskt levert. Denne gangen så låter det mye bedre. Mitt store spørsmål er... hva i huleste skal jeg bruke 2015-lpen til nå...? Coveret kan jeg så klart henge opp en eller annen plass, forsovet lp'n også. Spille på den gidder jeg i hvert fal ikke.

    Uansett, her kjente jeg igjen mye av det jeg har på sacden - denne (i lp versjon) har etter det jeg kan høre, ennå mer ro i seg, men om det stemmer vet jeg ikke - da jeg bruker sacd på ett annet anlegg.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Hvis en har hybrid SACD, er det da noe å hente på å kjøpe 2022-utgaven?
    Nei, det kan jeg ikke se. Det er nok de samme Bob Stuart hastighets korrigerte digitalfilene som er produksjonsmasteren for både hybrid SACD og 2022 Lp.
    Er selv veldig godt fornøyd med SACD’en. Den har en «sortere», mer støysvak bakgrunn enn 1986 CD’n, samt mere skarptskåret presis i hver tone, for å si det sånn. Og ingen kompresjon.

    Men ikke alle har SACD spiller, og enda færre har mulighet for Mqa de-koding av fysiske discer. Sånn sett skjønner jeg at Lp’n vil være et godt alternativ for mange.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    2022 CD funker svært bra her. Som ventet..Samtidig har jeg henta inn en større pakke. Med utgivelser fra Chick Corea, Paolo Vinaccia, Keith Jarrett..Skal hente to fempacks til til helga, med mer Jarrett, samt Nils Petter Molvær. I det hele tatt begynner høsten bra, da også Lambertsetertrilogien og nytt album/film fra A-HA er på vei inn. Noe av landets beste, mest etterlengtede innen media..

    IdarE: Også fått klør i vinyl av Sgt. Zippo..i tillegg til CDen👍
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    En mulighet er jo også å kjøpe fila på Bandcamp.

    Har sansen for å kjøpe filer isteden for CD'er på digitale produksjoner, da slipper man CD/SACS spiller. Snakker om tokanalslyd.
    På rene analoge produksjoner er det fint med LP, men det er vel ikke så mange av de?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.478
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Sunnmøre
    En mulighet er jo også å kjøpe fila på Bandcamp.

    Har sansen for å kjøpe filer isteden for CD'er på digitale produksjoner, da slipper man CD/SACS spiller. Snakker om tokanalslyd.
    På rene analoge produksjoner er det fint med LP, men det er vel ikke så mange av de?
    Har kjent på det same, at med digital produksjon er filer tingen, og at analoge produksjonar bør vera på LP, men innser at det prinsippet står på sandgrunn. Fairytales illustrerer jo det glimrande: digitalt innspelt, origintalt analogt mastra og gjeve ut på ikkje-digitalt format (også fyrste CD-en). Er det såleis LP eller PCM som er riktig medium?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tweed: Riktig medium er det du selv føler deg mest komfortabel med. For min del kvitter neg meg aldri med fysiske formater. Streaming er tertiærformat. Dette er dog også et generasjonsspørsmål , hvis svar er individuelt variabelt. Det betyr at det svaret er uimottagelig for kritikk, men også permanent omdiskutert. Begge tilnærminger har sine begrensninger, begge også sine die hard fans. Markedet vil aldri kunne endre det 100%, da begrepet autentisitet også har individuell innholdspakke. Kultur, kalles det. På fint. Den har individets eget rasjonale. Samt felles normer og - aksept. Mye av dette går på verdensforståelse, trygghet, logikk, hjernebruk, stressfaktorer og deres håndtering i den menneskelige psyke. Som det man ser hos enkelte her inne: Alt skal i deres verden måles, veies, beregnes og tallfestes. Ellers eksisterer det ikke. Følelser har liten plass hos dem som tenker sånn. Så de kan aldri forklares dem i forståelige termer heller. Slike forklaringer ødelegger deres verdensforståelse, og kan utsette den for et aldri så lite jordskjelv..Spesielt de gangene den faktisk blir motbevist.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.029
    Antall liker
    20.209
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    2022 CD funker svært bra her. Som ventet..Samtidig har jeg henta inn en større pakke. Med utgivelser fra Chick Corea, Paolo Vinaccia, Keith Jarrett..Skal hente to fempacks til til helga, med mer Jarrett, samt Nils Petter Molvær. I det hele tatt begynner høsten bra, da også Lambertsetertrilogien og nytt album/film fra A-HA er på vei inn. Noe av landets beste, mest etterlengtede innen media..

    IdarE: Også fått klør i vinyl av Sgt. Zippo..i tillegg til CDen👍
    Og titel på tråden var????? Hint......... Radka Toneff
    I hvert fald ikke "SE MEG":devilish:
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Tweed: Riktig medium er det du selv føler deg mest komfortabel med. For min del kvitter neg meg aldri med fysiske formater. Streaming er tertiærformat. Dette er dog også et generasjonsspørsmål , hvis svar er individuelt variabelt. Det betyr at det svaret er uimottagelig for kritikk, men også permanent omdiskutert. Begge tilnærminger har sine begrensninger, begge også sine die hard fans. Markedet vil aldri kunne endre det 100%, da begrepet autentisitet også har individuell innholdspakke. Kultur, kalles det. På fint. Den har individets eget rasjonale. Samt felles normer og - aksept. Mye av dette går på verdensforståelse, trygghet, logikk, hjernebruk, stressfaktorer og deres håndtering i den menneskelige psyke. Som det man ser hos enkelte her inne: Alt skal i deres verden måles, veies, beregnes og tallfestes. Ellers eksisterer det ikke. Følelser har liten plass hos dem som tenker sånn. Så de kan aldri forklares dem i forståelige termer heller. Slike forklaringer ødelegger deres verdensforståelse, og kan utsette den for et aldri så lite jordskjelv..Spesielt de gangene den faktisk blir motbevist.
    Festlig🙂
    Forstår jeg hva du skriver?
    Ikke en dritt😉, men morsomt er det
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det innlegget til Auditor er på 170 ord. Et 170 ords «svar» på noe ingen har spurt om, og som er helt irrelevant for tema. Og som vanlig en (skjenne)preken i beste besserwisserstil. Makrostøy tror jeg det kalles.

    Men @YesJens har helt riktig tilnærming. En må bare le av det. Se på det som en absurditet.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fairytales - rød strek i midten av lydbildet

    Lydbilde Spor 1 - The Moon Is a Harsh Mistress

    radka_I.jpg



    Lydbilde spor 2 - Come Down in Time

    radka_II.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Sikker på at du ikke et eller annet sted i kjeden har byttet fase på en kanal?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Skuffende - postmannen leverte den nye vinylen i dag og så var det frem med CD fra 1986 og sammenligne... :unsure:

    Hvorfor har de flyttet vokalen til høyre for midten og pianoet fra venstre side til høyre side?
    Hva er det som skjer ???
    CD har underlig nok helt feil lydbilde. Pianoet er «snudd» motsatt vei. Det virke som kanalene er byttet om et sted i prosessen. Sjekk med den originale LP-en og de andre versjonene som er utgitt tidligere.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    CD har underlig nok helt feil lydbilde. Pianoet er «snudd» motsatt vei. Det virke som kanalene er byttet om et sted i prosessen. Sjekk med den originale LP-en og de andre versjonene som er utgitt tidligere.
    Pytt pytt...feil tonehøyde, kanaler speilvendt...hva kan man egentlig forvente av profesjonelle lydfolk? 😁
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    CD har underlig nok helt feil lydbilde. Pianoet er «snudd» motsatt vei...
    Ja, slik er CD her også, men allikevel noe mer merkelig da mesteparten av pianoet er mer jevnet rundt midten og noen av de lyse stikker seg ut mot venstre.... :unsure:
    Vanskelig å projisere pianoet da lyden er mer buet med både ")" og "(" rundt midten fra front til bak og tilbake igjen......
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.292
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, slik er CD her også, men allikevel noe mer merkelig da mesteparten av pianoet er mer jevnet rundt midten og noen av de lyse stikker seg ut mot venstre.... :unsure:
    Vanskelig å projisere pianoet da lyden er mer buet med både ")" og "(" rundt midten fra front til bak og tilbake igjen......
    1wjlzqk9liy61.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.029
    Antall liker
    20.209
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ha ha.... ja... må nokk skjerpe meg en del, for å bli din "favorittdanske" ................. tenker jeg :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     
    • Haha
    Reaksjoner: POB

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er 86-CDen krysskoplet sier dere?
    Virkelig på tide å sette seg ned og høre etter på Fairytales skjønner jeg og den ble plutselig enda mer verd. Hvem trenger å samle på frimerker?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Inneholder 22 utgaven bilde av Radka og Steve når in action?
    Tenker på plasseringa.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    1.311
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Kjøpte enda en utgave av denne i dag etter løfte fra et hifi magasin om at dette er utgaven som man må eie. Fel, fel, fel! Har plata fra 82 og Cd fra 86. Denne nye som kom ut nå er definitivt IKKE! den du skal ha. I forhold til originalen så er denne som de andre - snudd. Denne nyutgivelsen låter tamt, klaver er uten struktur rominformasjon og etterklang er barbert vekk. Rett og slett trist i forhold. Originalen er lett, vever, musikalsk og sår. De andre som er kommet senere mangler alt dette.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Er 86-CDen krysskoplet sier dere?
    Virkelig på tide å sette seg ned og høre etter på Fairytales skjønner jeg og den ble plutselig enda mer verd. Hvem trenger å samle på frimerker?
    Ser du…nå er det de nye utgavene som er «snudd», de gamle utgavene er riktig speilvendt. Du henger med nå? 😀
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.292
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Denne nyutgivelsen låter tamt, klaver er uten struktur rominformasjon og etterklang er barbert vekk. Rett og slett trist i forhold. Originalen er lett, vever, musikalsk og sår. De andre som er kommet senere mangler alt dette.
    Da lurer jeg virkelig på hvordan den fra -82 låter... For jeg hører både struktur, rom og etterklang på min -22-versjon.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Kjøpte enda en utgave av denne i dag etter løfte fra et hifi magasin om at dette er utgaven som man må eie. Fel, fel, fel! Har plata fra 82 og Cd fra 86. Denne nye som kom ut nå er definitivt IKKE! den du skal ha. I forhold til originalen så er denne som de andre - snudd. Denne nyutgivelsen låter tamt, klaver er uten struktur rominformasjon og etterklang er barbert vekk. Rett og slett trist i forhold. Originalen er lett, vever, musikalsk og sår. De andre som er kommet senere mangler alt dette.
    Overrasket🤔
    Tenker du på 22 utgaven på LP, CD eller digital fil som undertegnende har kjøpt.

    Har forøvrig LP fra 82 og CD fra 86.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.367
    Er bilder her.

     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    1.311
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Da lurer jeg virkelig på hvordan den fra -82 låter... For jeg hører både struktur, rom og etterklang på min -22-versjon.
    Jeg skrev - barbert vekk, ikke fjernet. Jeg opplever også stemmen som mere behagelig på den tidlige utgaven. Vi har sittet og lyttet på dette og alle er enige om at 22 utgaven låter mere klinisk.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.029
    Antall liker
    20.209
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Åpenbart ikke 😁 😁
    Har det stikk motsatte oppfattelse av 2022 vinylen.
    Finner ikke et eneste punkt å klage på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn