Radka Toneff - "Fairytales"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Hva er feil og hva er eventuelt riktig?
    Overført til Betamax i 1985, ikke 82.

    Spor 5 - My Funny Valentine, tatt opp analogt i 1979 ble kopiert over til MX-80’en og derved digitalisert i 1982.

    Det var grunnlaget for den første utgivelsen på vinyl i 1982.

    Utgivelser fra 1985 og senere (før de fant den originale mastertapen) kommer fra Betamax kopien. NEMLIG 😄
    (med forbehold om tilgivelse hvis jeg tar feil)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Overført til Betamax i 1985, ikke 82.

    Spor 5 - My Funny Valentine, tatt opp analogt i 1979 ble kopiert over til MX-80’en og derved digitalisert i 1982.

    Det var grunnlaget for den første utgivelsen på vinyl i 1982.

    Utgivelser fra 1985 og senere (før de fant den originale mastertapen) kommer fra Betamax kopien. NEMLIG 😄
    (med forbehold om tilgivelse hvis jeg tar feil)
    Oki. Det var den eneste måten dem kunne skjære en Lp matrise på, å digitalisere det analoge sporet og spleiset inn digitalt. Beklager, den hadde jeg ikke sett komme... :unsure:
    Men ok, du har sikkert rett da. Beta tapen kom litt senere.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Det var den eneste måten dem kunne skjære en Lp matrise på, å digitalisere det analoge sporet og spleiset inn digitalt
    Usikker på det, ikke fagmann her- men ser logikken i å samle alt på én tape for å sende til mastring. Da alle de andre sporene var på MX-80 tapen så ble det enklest bare å overføre det ene ‘79 opptaket dit.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Usikker på det, ikke fagmann her- men ser logikken i å samle alt på én tape for å sende til mastring. Da alle de andre sporene var på MX-80 tapen så ble det enklest bare å overføre det ene ‘79 opptaket dit.
    I praksis umulig å skjære en Lp matrise fra ulike taper og ulike tape maskiner i sving med nivåreguleringer og sånt. Men de aller aller fleste hadde gjort det motsatt på den tiden, nemlig å konvertere de digitale sporene til analogt og samle alt på en Betamax.
    Men står litt respekt av at dem gikk the hard way...:cool:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pitchavvik kan stamme fra ulike Betamax-maskiner også.
    (Kikker i strobelysvinduet på min Thorens TD 125 Mk. II og smiler overbærende.)

    Betamax var SOTA lagringsmedium på den tiden. Vi må huske at datamengden på en enkelt CD var ENORM ved lansering.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er meget skeptisk til MQA, og har av den grunn unngått 2018 utgivelsen a Fairytales.
    Samme her. Skal ikke ha hverken LP eller CD med MQA mastering, uansett hvordan det lyder.
    Vil ikke gi en eneste krone til BS og hans det største SCAM påført musikkbranchen i nyere tid ;)
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Har originalen fra 1982, en pressing fra 2004 og den MQA versjonen fra 2018.
    Kan bare si at originalen fra 1982 er definitivt best.

    Lenge siden jeg har spilt de ulike pressingene så husker ikke helt hva som "problemet" med de andre 2 slik sett.
    Men konklusjonen er nå klar fra min side da... :).
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Spilte gjennom "The Moon is a harsh mistress" på de 3 versjonene jeg har.

    Vanskelig å sette ord på det man hører her slik sett men prøver da litt her.

    Originalen føler jeg har mer liv, mer åpen i lyden enn de 2 andre.
    Er liksom ikke noe begrensninger i lyden
    Veldig lav rillestøy er det på den også.

    Får litt "åndenød" når jeg spiller de 2 andre versjonene. Virker som at lydbildet er stupet ned.
    Føler de er mer "livløse" hvis man kan bruke et slikt begrep.

    Mulig det er lavere signal her, men har økt volumet uten at følelsen av at lydbildet er mer inneklemt ble borte av den grunn.
    På den fra 2018 er det en del knitring etc, men kan jo være statisk el da...

    Har også på cd men har ikke sjekket denne.
    Blir nok ikke kjøpt inn flere utgivelser av denne her, såfremt den siste ikke har en skikkelig "WOW" faktor da ;)

    EDIT:
    Er veldig mye knepping / knitring på den 2018 pressingen når jeg spiller videre utover her.
    Skjønner hvorfor den ble trukket fra markedet slik sett.
    Skulle nok ha returnert den hører jeg nå....
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Har spilt gjennom noen spor fra

    LP 82,
    CD 86
    Qobuz 2018 utgave
    Tidal MQA 2018 utgave.

    Min erfaring er at når noe blir bedre kommer musikk nærmere og lydbilde åpnef mer. Plutselig høres samspill mellom musikere og ikke minst med seg sjøl som man ikke har hørt før.

    Hos meg låter Tidal dårligst etterfulgt av Qobuz, rippet CD låter slett ikke dårlig.
    LP 82 kommer best ut, særlig er spillinga til SD i en helt annen klasse.
    Brukt samme DAC og sammen med RIiA i samme kabinett.
    Får litt lyst å kjøpe LP22 utgaven og hires
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får lyst til å høre etter på fruens 86-CD. Har aldri gjort det, men I’m not dead yet, så… Jeg kan jo finne ut at musiseringen ikke er noe opphypet varmluft. Tenke seg til.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke mange, om noen, jazz-innspillinger jeg finner mer sjelfulle enn Fairytales må jeg si, så om man i det hele tatt liker jazzsyngedamer....

    Billie går henne kanskje en svært høy gang når det gjelder sjel, men på en helt annen måte.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er ikke mange, om noen, jazz-innspillinger jeg finner mer sjelfulle enn Fairytales må jeg si, så om man i det hele tatt liker jazzsyngedamer....

    Billie går henne kanskje en svært høy gang når det gjelder sjel, men på en helt annen måte.
    Jeg har jo akkurat begynt å høre på Radka, men jeg enser en sårhet i bunnen hos henne som tilfører noe helt eget. Blir mer enn bare underholdning. Veldig fengende.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp det jeg hører også. Diana Krall, Holly Cole og you name'em synger fabelaktig flott, men de mangler det anstrøket av sjelfull tristesse og "ekthet" som jeg mener å høre spesielt hos Radka og Billie.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg får lyst til å høre etter på fruens 86-CD. Har aldri gjort det, men I’m not dead yet, så… Jeg kan jo finne ut at musiseringen ikke er noe opphypet varmluft. Tenke seg til.
    Den ruller her nå. Joa, det er ikke hype synes jeg.

    Lydmessig:
    Dynamikk så det rekker og vel så det. Volumet måtte opp 10 dB over typiske pop og jazz plater. Skjemmes litt av «pop» i vokalmikken av og til. Vokalen er ikke dead-center heller, uten at det nødvendigvis er noe å kritisere. Bredt piano. Båndsus på det sporet som ble gjort i NRK. Men skjønner hvorfor plata har litt kultstatus pga lyden. Låter ekte og ubesudlet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nettopp det jeg hører også. Diana Krall, Holly Cole og you name'em synger fabelaktig flott, men de mangler det anstrøket av sjelfull tristesse og "ekthet" som jeg mener å høre spesielt hos Radka og Billie.
    Cesaria Evora har også det elementet i sangen. Husker jeg hørte Sodade for første gang over anlegget i platebutikken ved siden av Sporten i Fredrikstad på begynnelsen av 90-tallet. Var bare 15-16 år. Ble helt bergtatt. Men dette er kanskje et fint tema til egen tråd:)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    OK, etter all denne diskusjonen må det lyttes.
    2015 CD - et par sekunder så tas den av - alt som er galt med moderne (CD) mastringer er opplagt til stede.
    2018 SACD - ok. Faktisk mer enn ok, spiller videre...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    I Astepoften Lørdag i dag står det atte RT's Feriteils, Norges beste album, gis ut på nytt, med "riktig" lyd. Den slippes fk fredag 19. aug. Det står; "Først nå, med denne 40-årsjubileumsutgaven,kan vi nyte albumets enestående lyd, slik den ble digitalt innspilt i Grieghallen i Bergen."

    20220813_105518.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Cesaria Evora har også det elementet i sangen.
    Sant nok. Cape Verde var jo portugisisk og sangformen morna sterkt influert av fado, der sjelfullhet og tristesse er obligatoriske elementer om man vil gjøre det til noe som helst.

    Men ja, passer nok best i en annen tråd. Kunne dog ikke helt dy meg, siden jeg også er veldig glad i fado.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Pitchavvik kan stamme fra ulike Betamax-maskiner også.
    (Kikker i strobelysvinduet på min Thorens TD 125 Mk. II og smiler overbærende.)

    Betamax var SOTA lagringsmedium på den tiden. Vi må huske at datamengden på en enkelt CD var ENORM ved lansering.
    Det var nok ikke Betamax som var SOTA den gang, men Sony U-Matic. Som ble brukt til de første digitale opptak Denon gjorde sånn ca. 1977 i Japan.
    Og som var kringkastingsstandard.
    Første videomaskinen jeg hadde hjemme i 1978 var en U-Matic. Lånt en weekend fra Arne Bendiksen.
    Så kom Betamax og VHS.
    Ikke helt smart å bruke Betamax….selv om man gjorde det. U-Matic var et mye bedre alternativ. Og han som hadde visst mer om dette har dessverre vært død i 40 år….
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg misforstått? Ble albumet lagret digitalt på Betamax-tapen?
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    OK - hold ut med meg litt her, beveger meg ut på ukjent farvann. Er ikke av den analytiske typen og har ikke gjort så mange sammenligninger, men denne diskusjonen skubbet meg ut i det.

    Det finnes flere på dette forumet og denne tråden med tonnevis mer kompetanse på lytting og lyd enn en punker i 40-åra fra ei bukkebygd i ytre Romsdal 😄

    Liker veldig godt de subjektive tilbakemeldingene fra lytting til denne plata, og andre for den slags.. så here goes... 😃


    Sammenligner de digitale versjonene av Fairytales jeg har:

    CD utgitt i 1997
    192khz WAV av 2015 Master Edition
    Tidal m/MQA fra 2018

    - Alle har forskjellig lydnivå. CD'en fra '96 lavest, 2015 versjonen høyest, 2018 MQA versjonen midt i mellom.

    CD fra '96 har noe støy på begynnelsen av spor 1 som ligner på en slags myk klipping lyd på s-en i "see her how...",
    Lydkvaliteten på CD fra '96 oppleves bedre enn 2015 versjonen som har høyest nivå og minst dynamikk av alle, nesten som den klipper hardt av og til.

    På CD fra '96 har pianoet noe bevegelse i tonehøyde som merkes i de lange tonene på spor 1, samme høres i 2015 ver. men i mindre grad.

    Blir trøttest av å høre på 2015 versjonen. 2018 versjonen har ikke denne bevegelsen i tonehøyde som høres på pianoet i de lange tonene på spor 1 (wow and flutter?). På 2018 ver. er de lange tonene fra pianoet renere. 2018 versjonen har også mest ro i lydbildet og dynamikken oppleves større, selv om lydnivå er høyt relativt til CD fra '96

    Liker lyden fra min cd fra 1996 ganske godt, tross alle lyttene. Sikkert for at det er den jeg har hørt på i 15+ år. Fortsatt spent på den nye mastringen. Hadde vært interessant å vite hva de har gjort denne gang! :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har fått spilt en god del Radka nå, og jeg må si jeg kanskje liker Butterfly best. Fairytales er fin, men bare vokal og piano blir litt kjedelig i lengden. Butterfly har mye av det stillfarne og sarte som Fairytale har, men med flere instrumenter blir det litt mer spennende.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.507
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ser all viraken rundt denne skiva, alle de utallige varianter - med og uten lyter av alle slag... så er jeg nesten glad jeg ikke er noe begeistret for artisten!
    Det er bare fordi du;
    a) ikke vokste opp i en drabantby det, b) var kjekk nok til å få klem Radka, eller c) har lest boka til Breen.

    Du er den mest selvskrevne ukulturens yours truly du som ikke elsker Radka «Virak» altså.

    La oss sloss over en kanelbolle en dag :LOL:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Hvis du visste hva jeg mener om en hel røys med norske musikere ville du bli helt skremt........

    Kanelbolle trades mot vaniljesnurre på Bit - vanvittig god!!!! Måtte ta til takke med en slik forrige uke da de var utsolgt for skolebrød... men angrer ikke.

    I morgen blir the softice på Knesset btw 😎
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ...og hva er dommen?

    Det er i hvert fall mye opp i gain vs 2018 utgaven. Hastigheten er heldigvis lik, hører i att dette flygelet er stemt i 442. Så det er en god ting.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke sååå lenge siden jeg hørt dette albumet, men jeg formener at det er mye høyere volum her.
    Lyden er like vel mer..levende. Den henger igjen i rommet (altså der det er spilt inn), tonene lever mer og i stemmen høres flere "følelser" (jupp, jeg er ikke særlig musikalsk).
    Grieghallen (var vel der den ble spilt inn) høres mye større ut.

    Siden jeg ikke er noe flygelmann, som f.eks, @HoJ så synes jeg pianoet høres litt hardere ut på de høyeste tonene. Denne må jeg høre noen ganger før jeg bestemmer meg, men tror jeg heller mot at denne versjonen er bedre enn den jeg har fra før.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke sååå lenge siden jeg hørt dette albumet, men jeg formener at det er mye høyere volum her.
    Lyden er like vel mer..levende. Den henger igjen i rommet (altså der det er spilt inn), tonene lever mer og i stemmen høres flere "følelser" (jupp, jeg er ikke særlig musikalsk).
    Grieghallen (var vel der den ble spilt inn) høres mye større ut.

    Siden jeg ikke er noe flygelmann, som f.eks, @HoJ så synes jeg pianoet høres litt hardere ut på de høyeste tonene. Denne må jeg høre noen ganger før jeg bestemmer meg, men tror jeg heller mot at denne versjonen er bedre enn den jeg har fra før.
    Halvveis ut i albumet:
    Dette er enda mer nakent enn tidligere. Toner lever, følelsene høres enda bedre. Hallen er mye større.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tonalt så må jeg bruke litt tid. Irriterende at gainnivå er ulik, det hadde gjort det mye lettere.
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    5.777
    Tilgi eit dumt spørsmål. Kva er skilnaden på denne kontra hybrid-sacd frå 2017?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn