Radka Toneff - "Fairytales"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det var enkelt å høre at 2015 versjonen gikk for fort, merket ved første anslag på flygelet at her var det noe feil. Synes hele lyden bar preg av dette, kjøpt, lytter på en gang, aldri mer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fant rillestøy på side to, som jeg tydeligvis hadde glemt. Nesten knitterfri, så min er ikke spikket, men Romlingane har hatt en hånd med i produksjonen av "Long Daddy Green", "Wasted" og "Before Love Went Out of Style".

    Sendte like godt en mail til Grappa med spørsmål om de er 100% trygge på, kors på halsen, ti fingrer til gud, at pressingen denne gangen er like god som kildematerialet.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Sikkert ikke alle som har hørt Radka Toneff live ?. Jeg husket knapt som var med i bandet. Jeg fikk høre Radka m.band hær lokalt i undomskjelleren og samfunnshus kjelleren. Da tror jeg at band medlemmene var Jon Eberson på en gammel Gibson Les Paul, Arild Andersen på Kontrabass, Jon Balke på el-piano. Men på slagværk husket jeg ikke riktig, men kanskje Pål Thowsen? Likte det jeg hørte sånn midten av 70 tallet 🙂
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Husker en av de første konsertene til Sissel Endresen på Lillestrøm Jazz klubb.
    Radka sto i hjørnet og prøvde å psyke henne ut.
    A troubled mind antagelig, men en fantastisk stemme!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Husker en av de første konsertene til Sissel Endresen på Lillestrøm Jazz klubb.
    Radka sto i hjørnet og prøvde å psyke henne ut.
    A troubled mind antagelig, men en fantastisk stemme!
    Hvor holdt de til da? Må være før de fant plass i Fagerborg ?

    Antar dette var på den tiden da hun og Arild Andersen bodde i et hus øverst på Fjellhamar.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Er det det man kaller digitale svar? Noen av oss er faktisk veldig glade i den skiva der, og COME DOWN IN TIME er verd prisen aleine. Bare Elton selv og Sting legger den bedre. En førtiårig LP slites faktisk ned, og da blir det nødvendig å erstatte. Digitale utgaver på dagens streaming dør lenge før den kommende CDen. Og det skjer uhell i musikkindustrien også. Legg det til side, kos deg med utgaven du måtte ha for hånden og kutt den surmaga responsen på et av Norges aller beste album noensinne.. Klarer du ikke det? Det betyr at du ikke fortjener å ha plata i hus. At Steve D. også fatter Elton er liten tvil om, og beviset ligger i hans knallfine solo, YOUR SONGS. Hvor hadde musikkelskere vært dersom utgivelser ikke kunne lages i nye opplag? Jeg bare spør😡😈 Sånn en respons er Radka Toneff uverdig, og Fairytales fortjener evig liv på linje med Kind Of Blue, Goodbye Yellow Brick Road og Brothers in Arms.😡 Among about 10 000 others…Hadde forøvrig satt pris på om Aftenpostens skribent kunne håndtere engelsk språk etter korrekt forskrift..
     
    Sist redigert:

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er så kult med sånne anekdoter @Motorhome og @Hønndjevelen - samt avsporinger med bakgrunnsinfo! 😃
    Det var enkelt å høre at 2015 versjonen gikk for fort, merket ved første anslag på flygelet at her var det noe feil.
    Har forstått at du er profesjonell pianostemmer, så du vet sikkert hva du (hører) snakker om 👍

    Når jubileums utgaven kommer, skal jeg prøve å sammenligne. Kjøpte i 2015 192khz wav filer av i tillegg til vinylen.
    COME DOWN IN TIME
    Ja- og du kan komme ned ja ✌
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I 2015 kjøpte jeg den med en gang den kom ut - det skal jeg ikke gjøre denne gangen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er glad i Radka Toneff/Steve Dobrogosz Fairytales jeg også. Absolutt et viktig album i musikksamlinga mi. Første innkjøp var en av mine første CDer på 80 tallet. Jeg tenkte aldri over at den ikke var lytefri den gang.
    Jeg hadde kjøpt meg en Yamaha CD2000 på Akers Mic. Langt fra alle CDer låt bra, men denne var i toppen. 🥰

    Jeg er som @Auditor, av den oppfatning at det er positivt med reutgivelser, - av flere årsaker nevnt tidligere.
    Jeg vet ikke hva du mener med "digitale svar" (?)

    Jeg kan ikke med beste vilje forstå hva Sting og Elton John har med saken å gjøre. Heller ikke Dire Straits /Brothers in Arms. (!?)
    For så vidt ikke Miles Davis heller, selv om den er å finne i jazzkategorien.
    Hvor vidt noen "fortjener " å eie noe, er bare tullprat. Verdighet er også et rart ord i denne sammenhengen.
    At Fairytales er en av de aller viktigste norske utgivelsene er uomtvistelig, og fastslått for lenge sida. Den er også godt kjent internasjonalt og vil nok som du håper, ha" evig liv". 🙂

    Det ikke alle vet, er at royaltyinntekter fra de to albumene; Fairytales og Live in Hamburg finansierer Radka Toneffs Minnepris. En ikke ubetydelig sum, (100.000kr i 2017) som tildeles jazzmusikere som arbeider i Toneffs ånd.
    Om ikke annet bidrar man altså til å støtte oppunder Toneffs minnefond hvis man kjøper (enda) et nytt eks. . 🙂

    Her avspilt på en høykvalitets platespiller fra AMG m. DS Audio optisk pick up.
    Man kan høre at lyden er bra bortsett fra noe skjemmende knitring og støy i vinylen.
    Musikken er så transparent at det er lite som skal til av ulyder før det blir lagt merke til.
    Sånt bør vi slippe på den nye utgaven som kommer nå snart. 🙏

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Hvor holdt de til da? Må være før de fant plass i Fagerborg ?

    Antar dette var på den tiden da hun og Arild Andersen bodde i et hus øverst på Fjellhamar.
    Seint70 tall. På Sinclair eller Sinkern som vi sa.
    Arild og Radka på Lørenskog, Pål Thowsen
    på Lillestrøm og Ebers bodde i Nittedal.
    Jeg var 17 og hadde 3 leg, et for barnebillett på bussen, et for å komme inn på 18års grense, og et som var riktig!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Seint70 tall. På Sinclair eller Sinkern som vi sa.
    Arild og Radka på Lørenskog, Pål Thowsen
    på Lillestrøm og Ebers bodde i Nittedal.
    Jeg var 17 og hadde 3 leg, et for barnebillett på bussen, et for å komme inn på 18års grense, og et som var riktig!
    Luring🌞
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte den 2015 utgaven på CD. Låt helt fryktelig feil også på stemmen til Toneff. Synes også CD fra 1986 er dårlig. Egentlig er det bare den orgnale LPen som er bra. Er egentlig temmelig lei av elendige remastered utgaver av all verdens titler. Stort sett oppfatte jeg det som teknikerne skrur opp litt bass og diskant og henter frem noen detaljer i lydbilde for å gi den nye utgaven litt autentisk preg. Skjelden noe bedre enn orgialen. Så jeg kommer til å avvente litt respons her på sentralen før jeg trykker på kjøp knappen for 2022 verson.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Seint70 tall. På Sinclair eller Sinkern som vi sa.
    Arild og Radka på Lørenskog, Pål Thowsen
    på Lillestrøm og Ebers bodde i Nittedal.
    Jeg var 17 og hadde 3 leg, et for barnebillett på bussen, et for å komme inn på 18års grense, og et som var riktig!
    Jeg er nok dessverre født 10 år for sent til å få med meg det.

    Her er de alle fire, - Arild, Radka, Jon og Pål.

     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Klarer mæ fint med Lp utgaven fra 82 og CD fra 86.
    Får se om Qobuz og Tidal legger ut 22 utgaven
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det denne som har fått noe "white glove treatment" fra mqa Stuart &co eller er det en tidligere versjon?
    I så fall er den nok raskt som eneste valg i Tidal..

    Eller kanskje bare nok en versjon som ble gitt ut..
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    At en 40 år gammel norsk jazz plate engasjerer såpass er fantastisk!
    Ikke mange andre norske jazz plater, eller norske plater generelt som klarer dette .
    Så snart 40 år etter, R.I.P. Radka.
    Du har gitt oss eventyr og gode minner!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det denne som har fått noe "white glove treatment" fra mqa Stuart &co eller er det en tidligere versjon?
    I så fall er den nok raskt som eneste valg i Tidal..

    Eller kanskje bare nok en versjon som ble gitt ut..
    Det er ikke denne vi snakker om nå.
    Skjønner du har lyst å dra i gang noe fuzz rundt MQA. 😆
    Det er fint om folk går bakover og leser.
    Den aktuelle versjonen er ennå ikke utgitt.
    Den er beskrevet av Karl_Erik i #96. 🙂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Denne skiva hører til i Norges musikalske arv. Serien Norske Albumklassikere, et utall skiver for ECM og Warner/Universals A-HA-katalog gjør også det. Pluss Round 2 og en bråte andre. Teknisk topp som - gjennområtne. Så, Rotecop og dere andre skeptikere, vent ikke på respons her. Gå ut, understøtt kulturen våres og STOL PÅ EGNE ØRER😈 Det er ikke verre, vel….Det er lov, dog, å reagere kraftig på åpen nonchalering av alt det steintøffe arbeidet som ligger bak. Det gjør jeg, nettopp fordi jeg veit hvor hardt det er… Jeg skal ha et topp, fysisk eks med meg i graven..og det er det flere nordmenn som også vil. Såpass veit jeg..
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Nåja. Syns man kan forvente at utgivelsene er i samme kvalitet som orgialnalen. Nå jobber ikke jeg som lydtekniker. Men kan da ikke være så vanskelig å levere produksjonen i korrekt hastighet?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Seint70 tall. På Sinclair eller Sinkern som vi sa.
    Arild og Radka på Lørenskog, Pål Thowsen
    på Lillestrøm og Ebers bodde i Nittedal.
    Jeg var 17 og hadde 3 leg, et for barnebillett på bussen, et for å komme inn på 18års grense, og et som var riktig!
    Er nysgjerrig. Vet du hvor på Fjellhamar de bodde?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg er fra nærområdet har jeg lurt på det samme uten noen gang å ha sett noe mer presist enn Fjellhamar.
    Riktignok er det et par bilder i boken til Marta Breen som tyder på at det er et stykke opp, typ ovenfor Grønlia retning Bråteskogen, men jeg kan ta helt feil...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk, er litt kjent i området selv og ble nysgjerrig som sagt. Mulig jeg kan spørre noen om de vet. 🙂
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Radka Toneff er en nyoppdagelse for meg. Har brålyttet gjennom både studioalbumene før Fairytale og Fairytale. Dette er flott musikk jeg skal bruke mer tid på. Stemmen hennes er helt nydelig. Og innspillingskvaliteten på Fairytale er jo bare fantastisk (Tidal). Moro. Bedre sent enn aldri!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte kanskje Steinbekkåsen av en eller annen grunn.
    Ja, mye mulig. Det er jo i området jeg så for meg også.

    Du får sende en melding til herr Andersen og spørre ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, mye mulig. Det er jo i området jeg så for meg også.

    Du får sende en melding til herr Andersen og spørre ;)
    Tror ikke jeg kjenner Hr. Andersen, men kanskje noen andre oppi der. Bare fikk for meg at jeg kanskje kan ha hørt noe om dette en eller annen gang. Men kan like gjerne være den ikke helt perfekte hukommelsen som spiller meg et puss. 🤔🤓
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå fik jeg lest denne tråden.
    Har sagt opp først Tidal og senere Qobuz, så eneste streaming var Youtube.
    Fairytales....... dette er jo et "must have" :cool: .
    Så "turen" gikk direkte på handlekurven til iMusic.
    Live in Hamburg (2017) 2 x LP & Fairytales 40´th anniversary LP bestillt. (y)(y)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rotecop: Slike uhell skjer i musikkindustrien også. Som uansett ellers. Sjeldent, men det skjer. Og når det skjer kan ikke selskapet gjøre annet enn å trekke utgivelsen. For noen samlere er det tilogmed nettopp de idiosynkratiene som søkes. Men i bunn og grunn skal ikke sånt skje, nei. Selvfølgelig ikke. Trøst deg med at en bil blir oftere tilbakekalt for å rette på farlige feil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da fikk jeg følgende svar på FB:
    " Fr. Nansensvei.- de kjøpte huset vårt " :D
    Takk, er som sagt ganske godt kjent i områddet så det er morsomt å vite egentlig. :)

    Edit: du fikk ikke vite husnummeret også? :D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Nei, hun ville ikke gi det siden det er helt andre som bor der nå.
    Fr. Nansensvei er jo lang så ville gjerne visst hvilken ende, retning Lørenskog Stasjon eller retning Bråteskogen/Strømmen, men ville ikke mase mer med det.

    Får prøve å holde nerdingen under kontroll. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sant, jeg syns bare det hadde vært morsomt å vite egentlig siden jeg har tråkket opp og ned den veien en del ganger. :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Nei, hun ville ikke gi det siden det er helt andre som bor der nå.
    Fr. Nansensvei er jo lang så ville gjerne visst hvilken ende, retning Lørenskog Stasjon eller retning Bråteskogen/Strømmen, men ville ikke mase mer med det.

    Får prøve å holde nerdingen under kontroll. ;)
    Mener vi pleide å si at de bodde på Strømmen, så det var kanskje i den retningen?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Nærmere Steinbekkåsen da, isåfall. Grensen går jo rett nedenfor der.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fikk nettopp følgende svar på mail til Grappa:

    "Vi er sørgelig klar over at den forrige versjonen ikke var helt som den skulle være. Men jeg tør å påstå at vi nå har et produkt som er så perfekt som det noensinne kan bli, både når det gjelder mastring og trykk!!"

    Det høres jo bra ut. Får like godt legge inn en bestilling da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn