Rørlig på gyngende grunn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    c-core

her har det jaggu skjedd mye.gratulerer med nyanskaffelser, rørlig.otl, ja...deilig, men pass på at balja ikke tar fyr. ;)jeg har aldri hørt s30, men m60 er nok noe av det beste jeg har hørt.like bra som graaf gm20, men med betydelig mer guffe.zero-boks: da er jo vitsen med otl borte... bra du styrte unna, imo.btw, fikk du tak i ear 912 eller har du 868 fremdeles?
    Oppnådde ikke mer kontakt med 912 mannen , dessverre. Så 868 er fremdeles sjef. Er jo ikke noe å gråte for, syns det er en veldig ok pre / riia.Litt enig når det gjelder zeroene, og ihvertfall nå, med reguleringsmuligheter via autotrafoene.Jeg har også lest og hørt skumle og eksplosive OTL historier, men Atmasphere har visstnok ikke hatt slike problemer.De har jo holdt på i ca 30 år, og begynner vel å få det til litt. Mye skryt for solide og sikre konstruksjoner å finne rundt omkring.Fullstendig fri for støy og unoter denne ihvertfall.Godt å høre at du kom deg trygt hjem fra luftige og innbringende eskapader i gamblingland.

Sist redigert:

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Spilte du trafoene inn før testing slik Reidar sa ? Og du har en vakker amp, sant skal sies.
    Har nok vært litt slem gutt, men jeg har ihvertfall spilt mye og høyt. De vil muligens endre litt karakter etterhvert, men det er fort gjort å prøve andre tappinger. Og enig i vakker amp. Du vil nok også oppleve den annerledes, med riktig dempa mellomtone.Stooooore forskjeller på forskjellige nivåer. Litt som å ha flere høytalere å velge i.Det er også en annen kvalitet på diisse, enn originalene. Noe varmere tone kanskje.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    otl

Her skjer det ting ja :)Vi får vel prøve å få tatt en tur bortom før høsten kommer./jan
    Det syns jeg da så absolutt. Blir mye hjemme framover jeg , så det er bare å hoppe innom.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jan, si ifra. Jeg blir med med. Spent på forskjell fra sist gang.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Med været nå om dagen , kan høsten fort komme snart.

F...., nå forsvant bildeikonet, så jeg ikke får lastet opp bilder..

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    her har det jaggu skjedd mye.gratulerer med nyanskaffelser, rørlig.otl, ja...deilig, men pass på at balja ikke tar fyr. ;)jeg har aldri hørt s30, men m60 er nok noe av det beste jeg har hørt.like bra som graaf gm20, men med betydelig mer guffe.zero-boks: da er jo vitsen med otl borte... bra du styrte unna, imo.btw, fikk du tak i ear 912 eller har du 868 fremdeles?
    Oppnådde ikke mer kontakt med 912 mannen , dessverre. Så 868 er fremdeles sjef. Er jo ikke noe å gråte for, syns det er en veldig ok pre / riia.Litt enig når det gjelder zeroene, og ihvertfall nå, med reguleringsmuligheter via autotrafoene.Jeg har også lest og hørt skumle og eksplosive OTL historier, men Atmasphere har visstnok ikke hatt slike problemer.De har jo holdt på i ca 30 år, og begynner vel å få det til litt. Mye skryt for solide og sikre konstruksjoner å finne rundt omkring.Fullstendig fri for støy og unoter denne ihvertfall.Godt å høre at du kom deg trygt hjem fra luftige og innbringende eskapader i gamblingland.

ok, 868 er ikke noe hengehue den heller.

er klar over at atma regnes som det mest driftssikre i otl-verdenen.
    et av glansnumrene deres på hi-fi messer er jo å nappe ut et og et rør mens forsterkeren spiller, og det eneste som skjer er at effekten reduseres...

hadde jeg hatt litt mer hylleplass og en kaldere stue, så hadde det nok stått et par m60 her.
    men jeg er absolutt happy med min border patrol også, selv om den har trafoer i veien. :)

de som har hørt både m60 og s30 sier at m60 har litt mer varme og body, ikke bare mer effekt.
    jeg har som sagt bare hørt m60, og må besøke balja di snart for å få hørt s30 også.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg til rørnapping under drift, har jeg lest at konstruktøren også kortsluttet høyttalerutgangene på en demo. Lyden ga seg et øyeblikk, og kom pent og rolig tilbake..
    Morsomt, men ikke noe jeg trenger å prøve , tror jeg.

Sikla selvfølgelig på m60 ene jeg og, men et anfall av sparsommelig fornuft, slo inn. Har ikke hørt disse, så hvordan de sammenlignes ang. varme og body, kan jeg ikke si noe om.Til å begynne med var kanskje s30 litt på den klare (kalde?) siden, men med disse autotrafoene i Fortene, er det ikke problemas med å få det kroppslig og varmt nok ihvertfall. Hjelper litt med bedre 6sl7 rør også.

Av det jeg har hørt hos deg, så virker ikke de trafoene i grensepatruljen å være mye i veien heller.:cool:

Jaggu på tide med et båtbesøk ja. Kan jo kombineres med østfoldpatruljens førhøstlige kontrollsjekk, men er rimelig fleksibel framover for mer spontane besøk også.
    Skal avklare litt med fam. ang sommerens siste veker og kommer rapido tilbake med aktuelle tidsvinduer.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også anskaffet meg nye high end høyttallerkabler i sommer. Har i det siste brukt anticable sin fine rødlakkerte, men før jeg tester sølv her og, så måtte jeg ta en sjekk på grøftekabel av solid dim.

DSC02834.jpg

10mm2 grøftekabel strippa for skjerm og ytre pvc , bøyd og flatbanket i enden, kabel og terminering i ett stykke. Artig med hemsløjd.

Siste sommergave til megselv ble denne dacen fra Ontech

ontech.jpg

Unnselig liten sak som cobra2 her på forumet har oppgradert trafoen i.
    specs her: 1Tech - The way to sund of quality
    Koblet til med min første bluejeanskabel.
    Skulle forresten gjerne visst om det er noen forskjell på de to digitale utgangene på Abrahamsen v1,0 cd spilleren min. 1 er rød og den andre hvitmerket.
    Lyd i begge med digitalcoax, og bare i den ene med vanlig RCA.

Sist redigert:

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Har vært så mye inni Fortene å fikla med forskjellig tappinger fra autotrafo til mellomtone, at til slutt greide jeg å herpe terminalen til mellomtonen på høyre høyttaler.F...Har jo i snart 2 år forsøkt å få tak i de titanium diaphragmene, bl.a. brukt av nyere Hersey fra norsk importør, men nå måtte mail sendes til Bob Crites .Ikke titanium, men det skal jo spilles musikk så mail gikk avgårde natt til i går, og slik gikk det:Depart USPS Sort Facility July 27, 2012 FORT SMITH, AR 72903 International Parcels Processed at USPS Origin Sort Facility July 27, 2012, 9:02 pm FORT SMITH, AR 72903 Accepted at USPS Origin Sort Facility July 27, 2012, 7:47 pm RUSSELLVILLE, AR 72802 Shipment Accepted July 27, 2012, 4:19 pm RUSSELLVILLE, AR 72802 Electronic Shipping Info ReceivedBob is the man

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Slutte å fikle så mye på hardwaren ombord, bedre å fikle litt med softwaren ;)

/jan

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    softwaren oppdateres jo fortløpende.Men må jo ha optimal mellomtone for å ha optimal utnyttelse av s.w.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.979
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også anskaffet meg nye high end høyttallerkabler i sommer. Har i det siste brukt anticable sin fine rødlakkerte, men før jeg tester sølv her og, så måtte jeg ta en sjekk på grøftekabel av solid dim.

Vis vedlegget 146042

10mm2 grøftekabel strippa for skjerm og ytre pvc , bøyd og flatbanket i enden, kabel og terminering i ett stykke. Artig med hemsløjd.
    Kanskje unødvendig å si, men det der liker jeg! Lyden fortjener å bli levert på motorvei.
    ShineySmileysSmile.jpg

Vennlig hilsen

Morten

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Bob is da man. 4 og et halvt døgn etter bestilling er mellomtone diaphragmene på plass. Sendt fra Critesspeakers Russelville AR , Us of A.
    Hardware:

DSC02851.jpg

Montert, sjekk densotapen som horna er grisa til med (lenge siden)

DSC02850.jpg

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Tilfeldigvis ramla det også inn noe software i dag.
    Trivelig tur på postkontoret.

DSC02853.jpg

20 Zappa album. 1 trippel og et par doble. Tre hadde jeg fra før; kjekke gaver / bytte objekter , samt at min egen in New York trenger avløsning.
    Kjerring og unger gonners, ligger an til ei lang natts ferd i Zappaland.:cool:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

Vis vedlegget 146042

synes der der ser litt skummelt ut...
    feite solidcores kveilet rundt ganske spinkle terminaler...
    litt gynging på balja, så kan de sprette ut og kortslutte forsterkeren.:eek:
    hva med å tape en liten pappbit mellom terminalene?

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    he he, her er det bare jeg jeg som gynger.
    Oslofjordens roligste havn..
    Kan love deg at disse sitter godt fast, ingen fare. Terminalene er egentlig ikke så små, ikke originale de heller.
    Vurderer allikevel å lage nye "ender", litt mindre flatbanka, så de bygger mindre i bredden.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Foretrukket demping av mellomtone er nå 12db, originalt 10 db. Zappa høres ihvertfall ut som Zappa.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.979
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dægern!

Det var en solid dose Zappa rørlig!

Mye godt der, og godt å høre at Zappa spiller (som) Zappa....
    ShineySmileysBlink.jpg

Vennlig hilsen

Morten

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    he he, her er det bare jeg jeg som gynger.
    Oslofjordens roligste havn..
    Kan love deg at disse sitter godt fast, ingen fare. Terminalene er egentlig ikke så små, ikke originale de heller.
    Vurderer allikevel å lage nye "ender", litt mindre flatbanka, så de bygger mindre i bredden.

ditt anlegg, du vet naturligvis best.:)

jeg husker bare et par stygge episoder hvor kompiser har koblet på den måten der og gått på en smell når de har rikket litt på høyttaler eller forsterker uten å tenke seg om, eller dultet borti med støvsugeren.:(

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Støvsuger???
    Skjønner godt at det kan se litt spooky ut, men har ikke vært borti termineringer som suger seg så godt fast. Andre kabler har jeg stadig etterstrammet.
    Ikke disse..

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Thorensen ligger på ryggen og venter på en motstand, så Lencoen får spille Zappa i dag.
    Sammen med Garrotten; Moving Iron.

DSC02854.jpg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gutt som koser seg :)

Og lenge leve Bob, den mannen er lynende kjapp.
    Så det nærmer seg mål syns du ?

/jan

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Gutt som koser seg :) Og lenge leve Bob, den mannen er lynende kjapp.Så det nærmer seg mål syns du ?/jan
    Målet blir vel til mens man går, men jeg har funnet foretrukket demping nå ja, mener jeg.Høstkontroll snart kanskje?

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    utbygging

Da var Critesmembran tilspilt og demping av mellomtone i boks.
    På tide å gå videre antagelig.

DSC02874.jpg

Har "bygd ut" hornet 36mm.
    Ser jo litt snodig ut, men måtte til skulle jeg få testet de JBL driverne som ligger her og samler støv.

altec-lansing-902-8t-383628.jpg

Disse bygger såpass mer i dybden, at snarveien ble utbygging / utforing.
    Kortere horn er jo også en mulighet, men da må jeg tenke,regne, og bygge først.:eek:

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke specs på de originale K-61-K 1.5" som sitter i , men 902 8 har følsomhet på 106 db.
    Har foreløpig dempet disse en db mer enn de som satt i.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    149150d1345066770-ra-rlig-pa-gyngende-grunn-dsc02874.jpg

Spacer :)

Skal bli interesant å høre hva du finner ut.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    De her klipsch folka skal nå klå på alt, du vet åssen der :D

/jan

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.979
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    De her klipsch folka skal nå klå på alt, du vet åssen der :D
    Å ja, mener det ble tatt bilder av en Klipscheier her i nabolaget og, som satt inne i Khornet sitt.....

ShineySmileysSaint.jpg

/ Morten

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Skal seffa høre med Crites, men så langt har utprøving av demping gått på hørsel. Har målinger av de forskjellige forsøkene dog.Skal måle Altecen i morra , for å sammenligne, men er rimelig sikker på at jeg har funnet den dempinga jeg liker med dene driveren også.Hører greit forskjell på 1 db nå ihvertfall.Burde kanskje vente med uttalelsene til målinger er foretatt, men selv med dette midlertiidige byggeklossforsøket, er det åpenbart at Altecene er mere og bedre enn de originale driverne.Har ikke vært helt fasefornøyd etter at jeg måtte ta en bit av "lytterommet", for å lage barnerom til 7 åringen. Dette er uavhengig av hvilken mellomtonedriver jeg putter i. Så jeg må vel leke litt med plassering også.Nå er jo fasen snudd originalt på diskantene, så jeg får vel prøve å snu dem "riktig" vei først.På testcden min fra XLO virker alt greit, men er altså ikke helt fornøyd allikevel.Noe skal man jo ha å fikle med..

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Da er plankekjøret i gang igjen.
    DSC02889.jpg

Fra hi sio.

DSC02892.jpg

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Om alt stemmer har jeg snart noe ala dette å putte greiene i.

DSC02891.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn