Rørlig på gyngende grunn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Enig JanR, arma er kul.
    Pros and consa skal jeg kanskje vente litt med, sånn lydmessig, da det gjenstår en del fikling , før jeg får optimalisert avspillingen.
    Men det låter ikke ille nei. Brukervennligheten og kvalitetsfølelsen er jo en annen verden da. Har vel ikke helt forstått hvordan denne
    dempinga / complianse justeringa egentlig fungerer enda. Men det er noe med et innvendig lodd i oljebad. Arma kan være helt uten demping også.
    Rottereir med godlyd er vel ikke noe å skjemmes av.

Nød lærer naken mann å spikke vettu Lagga.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Synd jeg ikke har fått med meg denne flotte tråden før, tok en liten stund før jeg skjønte at det var en båt, noe som gjorde tråden enda mer interessant :)
    Men så til sakens kjerne, ser du har hatt og har flere MA forsterkere. Hvor mye prakk var det å oppgradere KT88 forsterkeren, ikke minst var det verdt det ?

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.969
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Og hvordan vurderer du nå armen, etter en del bruk?

/ Morten

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Synd jeg ikke har fått med meg denne flotte tråden før, tok en liten stund før jeg skjønte at det var en båt, noe som gjorde tråden enda mer interessant :)
    Men så til sakens kjerne, ser du har hatt og har flere MA forsterkere. Hvor mye prakk var det å oppgradere KT88 forsterkeren, ikke minst var det verdt det ?
    Hei. Har igjen 1 engel, den første jeg kjøpte tidlig i 2008. Den med ECC81 og ECC82. Fjerning av volumpot og inngangsvelger er grei skuring. Likeså fast kobling i Triode (eller pentode som mange foretrekker). Diodebytte det samme. Oppgradering av kondensatorer i strømforsyning + litt , har jeg fått hjelp til. Og ja det er verdt det.:cool:IMO
    Det fins greie beskrivelser av alle operasjoner på et forum spesielt for denne forsterkeren. Hadde ikke fikla så mye oppi der uten slik hjelp, trur eg.

Sist redigert:

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Første og mest effektive mod imo,er bedre dioder,som med en lille støjspole (LC) giver en langt mere effektiv smoothing af switchingstøj.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Og hvordan vurderer du nå armen, etter en del bruk?

/ Morten
    Tja, angrer ikke på kjøpet ihvertfall.) Delosen har det bedre i denne arma, sjøl om jeg ble positivt overraska over Delosen i 3009 en.
    Er ikke helt i mål med Condoren enda, da den med sine drøye 9 gr. blir litt tung. Selv med loddet helt akter, vil ikke arma balansere. Ikke mye om å gjøre, men dog.
    Er litt rart da specen sier at arma skal klare pickuper opp til 20 gr.:confused:
    Får jo justert stifttrykk ok allikevel, men blir ikke helt rolig i magen heller. Sporer bedre ved bruk av HifiNews testplata, enn det jeg har prøv ellers men..
    Er ikke misfornøyd med lyden, men "vet" jo at det ikke er helt på stell.
    Bruker originalt headshell, men har lyst til å prøve et lettere shell.
    Lager er i en annen klasse. 3009 blir som ei slingrefi... i forhold.
    Og så liker jeg godt muligheten til å justere både antiskating og VTA under spilling. Lettere og kjappere å skru seg inn.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.969
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Høres ikke dumt ut, lettere headshell er ikke dumt, og kanskje finnes det også en tyngre bakvekt til armen?

/ Morten

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Første og mest effektive mod imo,er bedre dioder,som med en lille støjspole (LC) giver en langt mere effektiv smoothing af switchingstøj.
    Hvor putter man denne støyspole, og hva skal den bestå av ?
    Har du kanskje forslag til dioder også ? Mener det er MUR 460 jeg putta inn.
    Glemt å nevne at det aller først jeg gjorde i denne, var å putte inn drossler.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Høres ikke dumt ut, lettere headshell er ikke dumt, og kanskje finnes det også en tyngre bakvekt til armen?

/ Morten
    Tyngre bakvekt blir værre, da det inni vekta er et slag dempesystem for tilpasning til forskjellige complianser. Egen regulering for dette. Helt innskrudd er det ingen demping. Har funnet noen interressante shell som veier lite , bl.a. i tre. Og vi liker jo ved.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Hvor putter man denne støyspole, og hva skal den bestå av ?
    Har du kanskje forslag til dioder også ? Mener det er MUR 460 jeg putta inn.
    Glemt å nevne at det aller først jeg gjorde i denne, var å putte inn drossler.
    Flaut men jeg husker kun betegnelsen Stealth dioder i et 220 hus med to ben.
    Støjspoler sættes mellem ensretterbro og første C..dette bliver ikke "ægte" LC,men fjerner elegant den værste støj - hørbart!
    Hvor satte du drosler og målte du forskel??

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Alle støjspoler vil gøre en positiv forskel,men qua den relativt lave strøm vil effekten stige proportionalt med H.
    Det er ganske hørbart og som enhver modifikation,hænger prisen sammen med udbyttet!
    Jeg ville sætte det højeste antal milihenry praktisk anvendeligt.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke mh på drosslene, men skal sjekke.

Nå til noe mye mer spennende.
    Rakk en kjappis innom Big Dipper på bytur i går.
    Plata jeg hadde bestemt meg for å kjøpe var ikke inne, men impulskjøp kan også fungere fint.
    Fikk med meg disse to godbitene, og det var sannelig vel verdt turen

DSC03233.jpg

Nå har jeg ei stund spilt med denne "midlertidige" hornutbyggingen ei stund.
    Måtte ut for å få plass til Altec 902-8T mellomtoner.

DSC03235.jpg

Ble litt lei av å se på styggedommen og bytta tilbake for sjekk.
    Det ble et kort bytte. Altecene måtte tilbake.Ga dem de siste 2 db ene demping
    som Autoformerne kan gi, dvs 6 db mer demping enn originalen, og nå låter det bedre enn før.
    Legg merke til fjøla på toppen, tester for å få større baffel.
    Er jo uansett trangt over høyttalern.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    ikke magnetisk snurreskib\ve

Sitter å blar igjen om noen gamle bilder. Bl.a. dette av den nye ikkemagnetiske tallerkenen til Thorensen.

DSC03211.jpg

Dermed kunne Vdh Condoren med sin sterke alnicomagnet brukes som den skal.
    Bytta også mellomhjul, skal være bedre "gummi" i dette iflg. selger. Nytt lager(i mellomhjulet) er uansett greit etter 50 år.

DSC03208.jpg

Hører jeg forskjell ?

Tja, Condoren spiller ihvertfall ok nå.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.969
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt rørlig, TD124 er en sjarmør, får se om jeg kommer tilbake til en en gang, hadde vært skøy.

Sitter og hører på min nyinnkjøpte her, 23 år siden jeg hadde denne Dual'en i hus, - og det er ingen tvil om
    at det er mye bedre synergi med det øvrige utsyret av i dag, den er spillekåt som fy!!!!

ShineySmileysShock.jpg

/ Morten

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Javisst. Puster enda.
    Det ble en slitsom avslutning på tilværelsen på Nesodden inkl. flytting.
    Hadde dog en fantastisk tur med hjemmet (båten) opp hit til Stokkøya ,på utsida av Fosenhalvøya, i sommer.
    Uka etter var jeg på en fantastisk Stein Torleif Bjella konsert her ute i havgapet (Strandbaren, Stokkøya sjøsenter)
    Dødsfall i altfor nær familie har dessverre preget høsten og lysten etc, men med små barn så tvinger uansett livet seg videre, heldigvis
    Det fins ihvertfall gærninger her oppe også. Om ikke med horn, så ihvertfall rør og vinyl.
    Duger det, når det ikke er mer enn drøyt 200 mennesker på denne øya.
    Kommer sterkere tilbake

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jøsses, har du flytta så nært? Vi har hytte på Stokkøya, rett ved siden av kapellet så det er mulig jeg ber om audiens engang hvis det er mulig :)

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Artig.
    Du må gjerne stikke innom. Ligger ved kai på Flatholmen, Langstranda

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg en viss peiling på hvor du holder til, du hører fra meg når vi skal dit neste gang. Endelig en annen attraksjon enn hurtigruta på vei under brua ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn