Da har jeg fått litt tid til å bli kjent med min nye venn Atma-Sphere S30.
Vi skal nok fortsette å være venner ei god stund vi to.
Jeg er så vidt begynt å lukte på litt forskjellig rør, men skal ikke si så mye om det i denne omgang.
Men Peter på Be-bop hifi var imøtekommenheten selv, og lot meg få låne både XLR kabler og The ZERO-Box.
Products
Denne boksen skal visstnok "lure" forsterkeren til å "se" en annen impedans enn den høyttaleren har.
Det er uttak for 2x, 3x og 4x. Dvs. at en høyttaler som dipper ned i f.eks. 2 ohm vil se ut som 8ohm, for forsterkeren, med 4x uttaket i virksomhet.
Jeg har enda ikke greid å finne noe skjema/graf over mine Klipsch Forte II, så hvor lavt de evt. dipper aner jeg ikke.
Det var derfor interresant å teste.
OTL forsterkere gir jo mer guffe jo høyere ohm, motsatt av mer vanlige forsterkere.
Fortene er jo lettdrevne (99 /100db), og skulle antas å være en grei last for 30 OTL watt allikevel.
Testen viste meg at det er en forskjell med og uten boks.
2x uttaket ble det foretrukne hjemme hos meg.
Sammenlignet med og uten boks, vil jeg si at det blir litt smak og behag, på disse høyttalerene.
Med boks er det litt smoothere, litt jevnere kanskje og litt "behageligere"/softere topp.
Vi var 4 til stede ved slutten på testen, og 3 av 4 foretrakk lyden uten boks.
Lyden uten boks er litt mer aggressiv og direkte, røffere og kanskje en aning slankere.
Jeg har (ikke uten tvil) derfor valgt å klare meg uten.
Jeg velger derfor ,foreløpig, å anta at Fortene egntlig er ganske snille, også når det kommer til impedans.
Det elektriske / tekniske, ved disse boksene, har ikke jeg kompetanse til å vurdere, men om dette holder vann ,
så må jo disse boksene være et godt hjelpemiddel for lavimpedante høyttalere?
Testet også xlr kabler fra WyWires.
Her hadde jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag, så jeg kan bare si at de virket å gjøre som de skulle.
Skulle man trenge mer effekt, så har jo Atma - Sphere bla. denne å by på.
500 watts per channel, 2-16Ω load before clipping og en hel kasse med rør.