Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.045
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hmm, tenke-tenke. Som nybegynner kan jeg da klare meg med en av nevnte forsterkere med pre in, og satse på rørbytte til rock og akkustisk/jazz?
    Bare for å gjøre det enkelt for meg selv kan jeg legge til et tilbud på en Cayin CS 150A i tillegg 😮
    Valgets kvaler 😩
    Cayin er ikke noe dårlige greier.. kan jo legge inn at Primaluna produseres på cayin sin fabrikk :)

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    253
    AI anbefalte Primaluna Evo 200 og Cayin CS88A... AI der altså :)

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    253
    Da er spørsmålet om 300 er verdt 10-15k mere enn 200 på brukten? Kan man angre etter et par år med erfaring?
    Husk den skal brukes på lettdrevne HT, og den kommer nok trolig til å stå mest på UL.

Ivvien

Fersking
    Ble medlem
    26.03.2025
    Antall liker
    18
    Sted
    Stavanger
    Hei!

Da er det bare å fyre løs!

www.primaluna-usa.com

Masse hilsener fra en ny HiFiSentral-bruker – og dermed også ny PrimaLuna-eier!

Etter nærmere 50 år som stor HiFi-konsument tok jeg endelig steget og prøvde rørforsterker.

Da jeg var yngre, var det å gå for rør noe bare trollmenn og andre mystiske typer drev med.

Derfor ble det aldri noe jeg prøvde – før nå.

Jeg fikk en PrimaLuna Evo 300 på hjemlån fra gutta hos Audio Aktøren.

De visste nok hva de gjorde da de lånte meg denne, for den får de aldri tilbake! 😄

Selv om jeg har vært innom mange gode produkter opp gjennom årene – som Aragon, Adcom, Classe, Michi, osv. –
    har jeg aldri opplevd musikk slik som jeg gjør nå med min PrimaLuna.

Å si at jeg er bergstøtt er ingen overdrivelse.

Uansett – en liten intro fra meg.

Ønsker dere alle en strålende helg! Det vet jeg at jeg skal ha –
    med Eric Clapton – The Lady in the Balcony snurrende på karusellen 🎶

Vedlegg

Sist redigert:

gjomle

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Antall liker
    4.171
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    8
    Er relativt fersk PrimaLuna-eier selv. Kjøpte en Dialogue Premium for en liten tid tilbake for å teste rør sammen med mine Harbeth SHL5+. Har hatt ymse SS-forsterkere den siste tiden, men savnet etter rør ble rett og slett for stort. Var i utgangspunktet litt skeptisk, da Harbeth er relativt tungdrevne, men mener selv at PL håndterer disse svært godt. Har testet med litt forskjellige effektrør; både EL34, KT150 og KT88. Endte til slutt på at KT88 er de mest allsidige rørene, til min svært varierte musikksmak. Passe friske i toppen, samtidig som de har god kontroll nedover i registeret.

Så her er den i all sin prakt, bestykket med Mullard KT88 effektrør og Mullard CV4003 på hele frontrekka.
    IMG_1629.JPG
    IMG_1626.JPG

Michaelbubbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    74
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1

Etter nærmere 50 år som stor HiFi-konsument tok jeg endelig steget og prøvde rørforsterker.

Da jeg var yngre, var det å gå for rør noe bare trollmenn og andre mystiske typer drev med.

De visste nok hva de gjorde da de lånte meg denne, for den får de aldri tilbake! 😄

Selv om jeg har vært innom mange gode produkter opp gjennom årene – som Aragon, Adcom, Classe, Michi, osv. –

Flott oppsett!

Michaelbubbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    74
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har rør-anbefalinger å leke med? :) EL34 som dem kommer med skal jo være det mest musikalske og varme røret i mellomtonen, men jeg er nysgjerrig på om noen av dere har fått bedre utbytte ved å bytte det ut med noe annet?

Michaelbubbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    74
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Er relativt fersk PrimaLuna-eier selv. Kjøpte en Dialogue Premium for en liten tid tilbake for å teste rør sammen med mine Harbeth SHL5+. Har hatt ymse SS-forsterkere den siste tiden, men savnet etter rør ble rett og slett for stort. Var i utgangspunktet litt skeptisk, da Harbeth er relativt tungdrevne, men mener selv at PL håndterer disse svært godt. Har testet med litt forskjellige effektrør; både EL34, KT150 og KT88. Endte til slutt på at KT88 er de mest allsidige rørene, til min svært varierte musikksmak. Passe friske i toppen, samtidig som de har god kontroll nedover i registeret.

Så her er den i all sin prakt, bestykket med Mullard KT88 effektrør og Mullard CV4003 på hele frontrekka.
    Vis vedlegget 1123150 Vis vedlegget 1123151
    Meget flott oppsett! Likte du kt røra for dem klarte å drive Harbeth mer effektivt? Eller var det noen andre faktorer som fikk deg til å velge dem fremfor feks el34 eller noe annet? Synes KT ser sexy ut, men hørt dem er mer "Åpne" i lyden :)

gjomle

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Antall liker
    4.171
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    8
    Meget flott oppsett! Likte du kt røra for dem klarte å drive Harbeth mer effektivt? Eller var det noen andre faktorer som fikk deg til å velge dem fremfor feks el34 eller noe annet? Synes KT ser sexy ut, men hørt dem er mer "Åpne" i lyden :)
    Takker! :). Grunnen til at jeg landet på KT88 er fordi jeg synes de er et godt kompromiss mellom KT150 sin fyldige bass og friskheten til EL34. I og med at jeg spiller veldig mye variert musikk, måtte jeg ha noe som fungerer på alt fra prog-rock, singer-songwriter og klassisk. Uten at jeg er ekspert på audiofile begreper, vil jeg si at KT88 er mer "åpne" enn KT150, men mangler noe på mellomtonen til EL34.

Sist redigert:

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Antall liker
    76
    Sted
    Bergen

Her er mine prima luna forsterkerere. er meget fornøyd. Hadde tidligere KW 500 men Prima Luna spiller så fint at en kan spille LP plater i timesvis.
    DiaLogue Premium Preamplifier.jpg
    primaluna hp integrated.jpg
    primaluna hp power amplifier.jpg
    kw500.jpg

Sist redigert:

Ivvien

Fersking
    Ble medlem
    26.03.2025
    Antall liker
    18
    Sted
    Stavanger
    Her er mine prima luna forsterkerere. er meget fornøyd. Hadde tidligere KW 500 men Prima Luna spiller så fint at en kan spille LP plater i timesvis. Vis vedlegget 1124817 Vis vedlegget 1124818 Vis vedlegget 1124819 Vis vedlegget 1124820
    Forsterkere, i flertall... 😍
    Her snakker vi ikke småtteri! Må innrømme at jeg er mer enn bare litt misunnelig – det der er rett og slett et oppsett det står respekt av.

Veldig flott oppsett og gjennomføring – ser ut som både lyd og estetikk er på plass her. All honnør

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    253
    Utgang med 4 eller 8ohms på lettdrevne HT?
    Sies det blir mere bass på 4, men mere detaljert bass på 8ohm. Noen med erfaring på dette?

Ivvien

Fersking
    Ble medlem
    26.03.2025
    Antall liker
    18
    Sted
    Stavanger
    Utgang med 4 eller 8ohms på lettdrevne HT?
    Sies det blir mere bass på 4, men mere detaljert bass på 8ohm. Noen med erfaring på dette?
    I mitt oppsett, med PLevo300 og SF Olympica 1, ble det en merkbar fyldigere bass.
    Disse ht's har ikke mye bass i utgangspunktet, men det spiller bedre i 4 ohm
    Har subs som er delt på 120hz, og overgangen er nå fløyelsmyk.
    Selv uten subs spiller de små tassene med pondus.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.351
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    30
    Det er vel anbefalt å bruke utgang tilpasset den nominelle impedansen på høyttalerne dine. Et kjapt AI-søk ga dette svaret:

Når du bruker en 8 Ω‐høyttaler på 4 Ω‐tapp, reflekteres effektutgangstrafoen slik at den «ser» en lavere impedans enn den er konstruert for. Det øker strømmen i trafospolene og rørene, gir økt varme og kan over tid påskynde slitasje på isolasjon og røroverflater.
    Hva om du spør AI om "nominell høyttalerimpedans"?
    Den er ofte som et norsk landskap. Opp og ned med store forskjeller.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.350
    Sted
    '
    Når du bruker en 8 Ω‐høyttaler på 4 Ω‐tapp, reflekteres effektutgangstrafoen slik at den «ser» en lavere impedans enn den er konstruert for. Det øker strømmen i trafospolene og rørene, gir økt varme og kan over tid påskynde slitasje på isolasjon og røroverflater.
    Dette er jo det reneste (AI) tøv.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    253
    Absolutt ikke.
    Men unngå at forsterkeren ikke er koblet til høyttaler /last.
    De smått ustabile kan svinge opp høye spenninger som gir overslag.
    Kjenner ikke til at det har skjedd med PL.
    Gjelder dette de to sekundene man evt bruker på å plugge om fra 8 til 4 og omvendt?

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    452
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Poenget er at du må skru av mange rørforsterkere helt før du bytter om på høyttalerkablene eller i realiteten ikke har noen høyttaler tilkoblet da de ikke tåler det (kretsen ser ingen last og det kan resultere i overspenning) og forsterkeren kan derav bli skadet. Det er også lett å være uheldig og kortslutte. Så jeg skrur alltid av forsterkeren uansett for å være på den sikre siden. Andre med mer teknisk innsikt kan sikkert utdype.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Alltid stenge av røramp før bytte av høytaler kabler , god tommelfinger regel la den stå 20 min før oppstart igjen slik at den for tømt seg .

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.351
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    30
    Gjelder dette de to sekundene man evt bruker på å plugge om fra 8 til 4 og omvendt?
    Elektronikk er mye raskere enn deg.
    Derfor kan 2 sekunder være ganske lang tid.
    Regelen er ikke at det skjer noe galt.
    Regelen er derimot: Vær forsiktig.
    Jeg kjenner ikke til at PL har noen ustabile tendenser.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.350
    Sted
    '
    Hvorvidt en forsterker tar skade av ikke å være tilkoblet last eller ikke er avhengig av en ulike faktorer. Topologi har mye å si, en utsatt gruppe er forsterkere i pentode oppsett både med og uten global feedback, men av ulike årsaker. Uten feedback vil forsterkningen i en pentode være produktet av rørets trankonduktans og last. Altså jo høyere last jo høyere forsterkning og uten last tilkoblet (uendelig last) bli spenningsforsterkningen veldig høy og overslag i utgangstrafoen kan bli resultatet. Spesielt gitarforsterkere finnes i gruppen pentoder sammen med lite/ingen feedback.
    Forsterkere med pentoder sammen med feedback kan oppleve et annet problem uten last. Feedback er til stede for å stabilisere forsterkeren og vil i teorien sette et maks tak på forsterkning slik at denne ikke blir veldig høy uten last. Problemet er at det vi kaller «open loop gain» blir veldig høy uten last og dette sammen med strøkapasitanser andre parasittiske fenomen gjør at forsterkeren kan gå i selvsving som er en destruktiv tilstand.
    Forsterkere som arbeider i ultra-linear kobling er i utgangspunktet noe mer sivilisert på den måten at «open loop gain» er begrenset via lokal feedback fra en egen tapping på utgangstrafoen som kan redusere den negative effekten av bortfall av last. Trioder på sin side har begrenset forsterkningsfaktor (mu) og vil reagere enda mindre om lasten forsvinner.
    Dette er generelt, og det finnes helt sikkert mange unntak og spesielle tilfeller der ute, men er du usikker på hva du har mellom hendene slå av strømmen før du napper ut høyttalerne.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.487
    Torget vurderinger
    1
    @Audiomix
    En liten avsporing: Hva skjer om mine OTL forsterkere (som du bygde) står på uten HT-last tilkoblet?

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    253
    Var det noe i det med at rørene eller noe som helst slites mye raskere med 8ohm i 4 ohms utgangen?

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    253
    Etter laaang tids søken etter en god amp til mine Forte IV, som aldri(!) skulle være rør, endte jeg selvfølgelig opp med en EVO 200. Takket være mange gode råd fra forumet og en del PM. Jeg må bare takke for at råd/tips/tekniske løsninger var enkle og lette å forstå. Heldigvis for enkle meg.
    IMG_1853.jpeg

Har ennå ikke fått testa den som jeg ønsker, men førsteinntrykket er bra. Det gledes til den store «alene hjemmedagen».

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn