Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Prima Lunas venner

    Kan like godt starte :)

    Har ALDRIG hatt rørforsterker tidligere, men MANGE forsterkere,også klasse A.

    NÅ ligger Prima Luna øverst på ønskelisten, når tiden for ny forsterker skal kjøpes.

    Har lest så mange vannvittige gode omtaler av PL sine produkter, senest om PL DiaLogue 2.

    Dette er en integrert rør forsterker til 2600 dollar (den stive norske prisen er 24900kr ???).

    Skal vi tro på hva Absolute Sound skriver om den så blir det siste oppgradering på MANGE år.

    De siste årene har PL høstet mange priser og blitt kåret til årets produkter i HI-FI + , HI-FI News , Absolute Sound og anbefalt i Stereophile, samt skamrost i Fidelity.

    Er det noen som har PL Prologue 1 eller 2 , som kan si litt om hva dere synes. Sammenligne den mot tidligere produkter osv.

    I dag har PL to serier (ProLogue og nye DiaLogue).

    De har cd spiller, forforsterker, effektforsterkere (også monoblokker) og integrerte forsterkere.

    Håper alle som har PL produkter henger seg på denne tråden og gir oss andre en smak av hva vi til nå har gått glipp av ;)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Prima Lunas venner

    jonas skrev:
    Kan like godt starte :)

    Har ALDRIG hatt rørforsterker tidligere, men MANGE forsterkere,også klasse A.

    NÅ ligger Prima Luna øverst på ønskelisten, når tiden for ny forsterker skal kjøpes.

    Har lest så mange vannvittige gode omtaler av PL sine produkter, senest om PL DiaLogue 2.

    Dette er en integrert rør forsterker til 2600 dollar (den stive norske prisen er 24900kr ???).

    Skal vi tro på hva Absolute Sound skriver om den så blir det siste oppgradering på MANGE år.

    De siste årene har PL høstet mange priser og blitt kåret til årets produkter i HI-FI + , HI-FI News , Absolute Sound og anbefalt i Stereophile, samt skamrost i Fidelity.

    Er det noen som har PL Prologue 1 eller 2 , som kan si litt om hva dere synes. Sammenligne den mot tidligere produkter osv.

    I dag har PL to serier (ProLogue og nye DiaLogue).

    De har cd spiller, forforsterker, effektforsterkere (også monoblokker) og integrerte forsterkere.

    Håper alle som har PL produkter henger seg på denne tråden og gir oss andre en smak av hva vi til nå har gått glipp av ;)
    Jeg prøvde Prima Luna Prologue 5 på mine RB 75, det funket ikke i det hele tatt, tynneste lyden jeg noensinne har hørt.
    Så hvis det er Klipsch du skal ha rørforsterker til så bør du glemme Prima Luna Prologue. :)
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Da kan jeg fortelle at jeg har prologue 2, som funker så det griner på proac D25. Har også hørt at Spendor skal være kanon med prima luna. Det er ganske enkelt utolig nøytrale saker disse hollenderene lager. For og ta en ting først, bassen er av det stramme slaget, noe som jeg trodde var forbeholdt trans.. forsterkere. Ikke masse ullen bass, som igjen kan få høytallere til og låte mer fyldig. resten er pure magic :)

    Prima Luna er hva jeg har ventet på :)

    Gøy hvis noen med PL dialogue legger til noe her. Den skulle jeg likt og høre.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    547
    Antall liker
    1
    Har prologue 2 og Klipsch B-3. Jeg håper å kunne oppgradere høyttalerne snart men det er utrolig hva man kan lure ut av dem med prologue2. Da jeg først fikk forsterkeren var den utstyrt med prima luna genalex kt-88(kinesiske) og golden dragon smårør. Høyttalerene sang, men det kunne bli noe ulllent, merkelig nok uten ta det ble veldig rotete. Jeg klikket meg inn på tubedepot og bestilte JJ KT-88, jj ecc82s(12au7), jj ecc83s(12ax7), jj ecc803s (12ax7) og Nos RCA ecc82(12au7). Det er lekende lett å bytte rør med pl og på denne måten fikk jeg matchet forsterkeren med høttalerene på en måte som jeg er veldig fornøyd med (Valget falt på ecc82s og ecc83s rørene fra jj, Selv om rca rørene låt veldig bra og veldig oppløst ble det noe tynt og for lite kropp, dette ble bedre da de ble matchet med jj 803s rørene men da ble diskanten pistrete). Med de nye rørene har forsterkeren bevart godfølelsen men er blitt strammere og mer balansert. røreventyret er ikke over for meg enda men poenget er at det er ikke dumt å ha en ladning med rør tilgjengelig før du dømmer enten forsterkeren eller høyttaleren nedenom og hjem.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    FatmanFlump skrev:
    Har prologue 2 og Klipsch B-3. røreventyret er ikke over for meg enda men poenget er at det er ikke dumt å ha en ladning med rør tilgjengelig før du dømmer enten forsterkeren eller høyttaleren nedenom og hjem.
    Hvis du sikter til det jeg skrev lengre opp i tråden, så dømte jeg verken forsterker eller høyttalere nedenom og hjem, men derimot komboen sammen. ;)
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Likte godt, og skrev omtale på Prologue Two. (Fidelity nr 23)

    Kraftig, tøff og rett frem sak.
    Akilleshæl i øvre mellomtone, kunne stikke av med feil match.
    Direkte kvass på noen innspillinger dessverre, uten at jeg fikk helt oversikt over det i perioden før omtalen.
    Generelt meget bra bortsett fra dette lille "problemet"!

    Mistenker at dette skyldes dårlig match med høyttalere.
    Har hørt at (og tror på) dårlig kombo med Klipsch Reference.

    Hørte den kun med GD småsignal og Svetlana "Winged C" rør hos meg.
    Når det klaffet, så klaffet det noe grisebra!!



    R
     

    Vedlegg

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Det var akkurat det jeg sa til en venn av meg også. Denne saken passer ikke lyse høytallere eller source. Jeg kan bekrefte at primare dvd30 er kanon sammen med denne, og da selvfølgelig også primare CD31, som ifølge stereophile karaktiserer som "almost vinyl like". Jeg hadde primare sin største integrerte forsterker før (I30) den var veldig god og kraftig, men direkte kjedelig i forhold til denne. Prolouge 2 har en utrolig ro, men flott utklinging av detaljer med masse klang-farger, som jeg faktisk ikke har hørt i nærheten av til prisen denne går for. Jeg har også for første gang oppdaget at det går ann og høre på musikk ved lavt volum :) Jeg vil gå så langt og si at denne saken ikke passer så godt med høytallere (gulvstående) under kr 20000,- Det er som om denne saken hører hjemme i en annen prisklasse. Anbefales på det varmeste
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer monoblokkene til mine Gradienter. Gradientene er tungdrevne, men snille (om jeg har forstått rett). Er på jakt etter en klangfull men transparent forsterker.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Inner detail skrev:
    Vurderer monoblokkene til mine Gradienter. Gradientene er tungdrevne, men snille (om jeg har forstått rett). Er på jakt etter en klangfull men transparent forsterker.
    Ser at Prolog 5 er til salgs på brukt børsen. Ikke sikkert du behøver mono blokker, da den skal være meget kraftig.
     

    hroekk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    213
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Ikke skyt etter meg nå, men jeg lurer faktisk på om Prima Luna ProloLogue stereo eller mono forsterkere og Nordic Ming Da MC-3R MkII kunne vært en vinnende match altså?

    Impedansmessig skulle det gjøre det da inngangs impedansen på både Ming Da og ProLogue effektene er på 100Kohm eller mere. Eneste forskjellen er utgangsimpedansen på MC-3R og ProLogue 3, for sistnevnte er den på 3.5Kohm mens for førstenvnte er den på 100Kohm.

    Ikke noen som tilfeldigvis har prøvd en sånn kombo eller som har ProLogue effekt trinn og er villig til å prøve?
     

    hroekk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    213
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan liksågodt korrigere meg selv, jeg skrev:

    "Impedansmessig skulle det gjøre det da inngangs impedansen på både Ming Da og ProLogue effektene er på 100Kohm eller mere. Eneste forskjellen er utgangsimpedansen på MC-3R og ProLogue 3, for sistnevnte er den på 3.5Kohm mens for førstenvnte er den på 100Kohm."

    Har sjekka med Audiofoni og de sier 1KOhm utg.impedans på NMD MC-3R, sida deres er også rettet opp nå.
     

    mell22

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    65
    Antall liker
    1
    Hvor har agenturet på PL i Norge?
    Blir de serva her eller i utlandet? Holland?
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    20171015_182326.jpg
    20171015_182352.jpg

    Fin lyd. Noen som kan anbefale utgangsrør? Står mullard CV 4003 på inngang.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.096
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det "Prima Luna" rør der nå?
    Svetlana EL34 kan fortsatt skaffes selv om produksjonen tok slutt for noen år siden.
    KT88 finnes fra forskjellige produsenter.
    Noen har god erfaring med TungSol (Ru) KT120.
    Noe bedre enn CV4003 tror jeg ikke du finner.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, det står Primaluna originalrør ja, forsterkeren er 3 år. CV4003 blir nok stående på inngang. Når det gjelder Svetlana prøvde jeg dette på en annen forsterker for en 4-5 år siden. Handlet fra TAD og rørene ble ødelagt omtrent med en gang. Er det mulig å få tak i Svetlana i Norge i dag da?
    Mvh. Morten
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville i utgangspunktet fortsatt med EL34; om du behøver mer effekt, og forsterkeren er bygget for det, gå heller for KT120 enn KT88, da sistnevnte ofte kan være litt problematisk å få til og låte like elegant som EL34.

    Psvane lager seriøst gode rør, leveres i Norge av Mala Audio. EL34-varianten deres er ikke akkurat gratis, men bør være interessante produkter som arvtakere fra originalrørene.
    Ellers leverer Golden Dragon ofte gode løsninger til en mer hyggelig pris, men her er det litt mer tilfeldig hvilke serier som er de virkelig gode rørene. Nå er det vel en som har overtatt for Motron, der får du både Golden Dragon og mere til! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Ja jeg fortsetter nok med EL34, liker lyden og så er de vanligvis rimeligere enn KT88. Mulig jeg prøver Svetlana el 34 nå siden det er mulig å få tak i de i Norge.
    Mvh. Morten
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg fortsetter nok med EL34, liker lyden og så er de vanligvis rimeligere enn KT88. Mulig jeg prøver Svetlana el 34 nå siden det er mulig å få tak i de i Norge.
    Mvh. Morten
    Fair enough, men jeg må bare rette opp en grov feil fra mitt forrige innlegg. Psvane-rørene er slett ikke galt priset, det jeg innbilte meg var prisen for ett enkelt rør, var prisen for 4! Plutselig svært så trivelig pris, da, og det er ikke dumt å sjekke ut de rørene der, altså.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Ja jeg fortsetter nok med EL34, liker lyden og så er de vanligvis rimeligere enn KT88. Mulig jeg prøver Svetlana el 34 nå siden det er mulig å få tak i de i Norge.
    Mvh. Morten
    Fair enough, men jeg må bare rette opp en grov feil fra mitt forrige innlegg. Psvane-rørene er slett ikke galt priset, det jeg innbilte meg var prisen for ett enkelt rør, var prisen for 4! Plutselig svært så trivelig pris, da, og det er ikke dumt å sjekke ut de rørene der, altså.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var innom siden nå, Mala har to typer en kvartett til 899,- og en til 1599,- sistnevnte som el34 uk. Greie priser det ja. Dessuten sjekket jeg litt for moro skyld om 4Sound hadde rør og det hadde de: TAD El34 til kr.1100,- for en kvartett, bare å rusle bort i butikken og kjøpe over disk. Så sjekket jeg TAD sine hjemmesider, TAD el34 kvartett koster der 118eur+frakt 19,50,-eur+mva,- og gebyr fra Posten: da blir det rundt regnet kr.1800,- . Litt artig at det er rimeligst i butikk her hjemme da.
    Morten
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg fortsetter nok med EL34, liker lyden og så er de vanligvis rimeligere enn KT88. Mulig jeg prøver Svetlana el 34 nå siden det er mulig å få tak i de i Norge.
    Mvh. Morten
    Fair enough, men jeg må bare rette opp en grov feil fra mitt forrige innlegg. Psvane-rørene er slett ikke galt priset, det jeg innbilte meg var prisen for ett enkelt rør, var prisen for 4! Plutselig svært så trivelig pris, da, og det er ikke dumt å sjekke ut de rørene der, altså.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var innom siden nå, Mala har to typer en kvartett til 899,- og en til 1599,- sistnevnte som el34 uk. Greie priser det ja. Dessuten sjekket jeg litt for moro skyld om 4Sound hadde rør og det hadde de: TAD El34 til kr.1100,- for en kvartett, bare å rusle bort i butikken og kjøpe over disk. Så sjekket jeg TAD sine hjemmesider, TAD el34 kvartett koster der 118eur+frakt 19,50,-eur+mva,- og gebyr fra Posten: da blir det rundt regnet kr.1800,- . Litt artig at det er rimeligst i butikk her hjemme da.
    Morten
    Jeg er usikker på dette, men vil reise spørsmålet om det å kjøpe rør fra gitarrørleverandører er en god idé. Gitarforsterkere er spesifikt ute etter forvrengningskarakteren, mens hifi er ute etter minst mulig forvrengning. Jeg vet ikke om det er de samme rørene som selges i gitarbutikken, som i hifi-butikken, ganske enkelt. Men det er sikkert noen som vet svaret her.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, nei kjøper ikke fra gitarbutikken, det var bare litt artig med prisforskjellen fra lokal forhandler og til utenlandsk nettbutikk.:rolleyes:

    Mvh. Morten
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det ble en Prima Luna på meg også. Alle må ha en rørforsterker vettu! Skal dra et par Harbeth 30.1 Jet black.

    Prima_Luna_Premium_Front_Cage_s2.jpg


    Tenkte å bruke SED el34 og Telefunken Ribbed plate 12AU7 på inngangen. Problemet er at jeg bare har 4 stk merket <> A.R.T.I.S.A.N. som jeg vet er telefunken.

    Jeg har også noen smooth plate som jeg ikke vet om er AX eller AU. Kan noen hjelpe til for å fastslå dette ut fra bildet under?
    Hullene i platene på endene er litt forskjellig.

    Tele ax og au 2.jpg
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nice! jeg har også en PrimaLuna DiaLogue Premium på test her hjemme, kult å teste rör igjen og forelöbig virker PL som noe man kan leve med, lydmessig får jeg vente etter förste inntrykket har lagt seg, blir nok fram mot helgen först det blir tid å teste ordentlig!
    Her har den fått låne plassen til vinylen midlertidig...

    IMG_4304.jpg


    mvh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nice! jeg har også en PrimaLuna DiaLogue Premium på test her hjemme, kult å teste rör igjen og forelöbig virker PL som noe man kan leve med, lydmessig får jeg vente etter förste inntrykket har lagt seg, blir nok fram mot helgen först det blir tid å teste ordentlig!
    Her har den fått låne plassen til vinylen midlertidig...

    Vis vedlegget 476128

    mvh
    :) Wilson Benesch ?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nice! jeg har også en PrimaLuna DiaLogue Premium på test her hjemme, kult å teste rör igjen og forelöbig virker PL som noe man kan leve med, lydmessig får jeg vente etter förste inntrykket har lagt seg, blir nok fram mot helgen först det blir tid å teste ordentlig!
    Her har den fått låne plassen til vinylen midlertidig...

    Vis vedlegget 476128

    mvh
    :) Wilson Benesch ?

    Ja, Vertex höyttalere, funkar bra på PL virker det som, skal teste mer inngående til helgen...

    mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.096
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det ble en Prima Luna på meg også. Alle må ha en rørforsterker vettu! Skal dra et par Harbeth 30.1 Jet black.

    Vis vedlegget 476122

    Tenkte å bruke SED el34 og Telefunken Ribbed plate 12AU7 på inngangen. Problemet er at jeg bare har 4 stk merket <> A.R.T.I.S.A.N. som jeg vet er telefunken.

    Jeg har også noen smooth plate som jeg ikke vet om er AX eller AU. Kan noen hjelpe til for å fastslå dette ut fra bildet under?
    Hullene i platene på endene er litt forskjellig.

    Vis vedlegget 476125
    Jeg ser ingen forskjell.
    Har ikke Tfk, men sammenlignet Mullard M8136 og M8137 (ECC82/-83).
    Ser ingen forskjell utenfra.
    Måling må til :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hullene på siden i platene er gjort forskjellig. Jeg tror røret til venstre er AU og det høyre er AX. Hvor kan jeg få målt rørene?

    Tele ax og au 2.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.901
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Info fra PrimaLuna angående 12bh7 røret som erstatning for 12au7 i en DiaLogue Premium preamp

    It's probably safe, but every customer we've had who has tried using 12BH7s in PrimaLuna gear almost immediately switch back to a 12AU7. Also, most 12BH7 tubes are not low in microphony, often making them very poor tube choices for a preamp.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.901
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Den gamle husker gått den gangen jeg satt å rullet rør til den store gullmedaljen , jo nå låt det ok ( da satt det sovtek 12ax7 i preamp som jeg helt hadde glemt bort at jeg hadde montert )
    Nede i kassen lå det Telefunken / mullard mm alle eldre av god årgang
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    PrimaLuna har 6 små rør i inngangen. Dem er plassert speilet i front. Det vil si 1 stk gainrør og 2 driverrør for hver kanal. Det første (gainrøret) vil, etter min mening, ha størst betydning for kvaliteten i lyden. Jeg har god erfaring med Telefunken 12au7 / ECC82 (smooth eller ribbed) i denne posisjonen fra lignende konstruksjoner.

    De store forsterkerrørene i bakkant vil også gi sin egen signature. EL34 er et meget musikalsk rør. En av de beste er SED EL34. De andre rørene som de anbefaler er mer autorative.
     
    Sist redigert:

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Jeg svitsjer litt mellom Telefunken ECC802S, Mullard M8136 og Mullard CV4003.

    Hva som er best er helt systemavhengig, men alle disse låter meget bra i Primalune Dialogue Premium. Telefunken mere upp/front i lyden, men kanskje mest lineært.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Ellers synes jeg den låter bedre hos meg med KT120 enn de EL34 som sitter i standard.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.096
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    PrimaLuna har 6 små rør i inngangen. Dem er plassert speilet i front. Det vil si 1 stk gainrør og 2 driverrør for hver kanal. Det første (gainrøret) vil, etter min mening, ha størst betydning for kvaliteten i lyden. Jeg har god erfaring med Telefunken 12au7 / ECC82 (smooth eller ribbed) i denne posisjonen fra lignende konstruksjoner.

    De store forsterkerrørene i bakkant vil også gi sin egen signature. EL34 er et meget musikalsk rør. En av de beste er SED EL34. De andre rørene som de anbefaler er mer autorative.
    Laban MK3 har denne :
    Primaluna DiaLogue Premium Preamplifier
    Den bruker 6 stk 12AU7 / ECC82.
    Alle de doble triodene er koblet som enkle trioder. De to halvedelene i paralell altså.
    Det første trinnet er et rent gain trinn. Så følger volumkontroll.
    Neste trinn er også et gain trinn. Dette er DC-koblet til siste trinn som er en katode følger / linjedriver. Her er gain mindre enn 1.
    Jeg tør ikke si sikkert hvordan rørene er plassert, men mulig at inngangstrinnet er i sentrum og de andre spredd utover.
    Ellers er det rør likerettere med etterfølgende regulatorer.
    Sepparat for hver kanal.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det beste 12AU7 røret heter Mullard M8136.
    Meget + godt fornøyd med Siemens halske 12au7 du sendte meg tro hvordan det hadde hvert med 4 stk halske i DiaLogue Premium pre ?
    Klart det blir bra:)
    Yepp! Ruberolling er gøy. Fra tidligere opplevde jeg SH AU som mindre dynamisk en TFL AU. Mullard har nesten bestandig mer "sjokolade". Hvis en kan trekke denne signaturen inn i utgangsrørene blir dem mer likt SED på en måte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn