Platevekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.709
    Torget vurderinger
    2
    Synergistic Research UEF record weight. Perfekt for deg. Rett over 10k.

Vis vedlegget 1151204
    den er er jo komplett idiotisk. med kuler som sørger for ustabil posisjon og slakk må være det værste kan kan kjøpe.

Det suverent beste en en Michell clamp, klemmer platen ned og flate med mer enn en 10kg vekt kan gjøre , og det uten å påvirke lageret. Vekt plassert i senter bidrar ytterst lite til dreiemomentet. Vekt er kun en reserveløsning til nytte for de som har for kort spindel til å bruke Michell Clamp, effekten er en brøkdel, og dermer mer en visuell effekt mht feeelgood

Jeg har Michell clamp, clearaudio clamp, Avid vekt, noname vekt, det neste blir en skru ned clamp Orbe type den er enda bedre enn MIchell

Sist redigert:

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    17
    den er er jo komplett idiotisk. med kuler som sørger for ustabil posisjon og slakk må være det værste kan kan kjøpe.

Det suverent beste en en Michell clamp, klemmer platen ned og flate med mer enn en 10kg vekt kan gjøre , og det uten å påvirke lageret. Vekt plassert i senter bidrar ytterst lite til dreiemomentet. Vekt er kun en reserveløsning til nytte for de som har for kort spindel til å bruke Michell Clamp, effekten er en brøkdel, og dermer mer en visuell effekt mht feeelgood

Jeg har Michell clamp, clearaudio clamp, Avid vekt, noname vekt, det neste blir en skru ned clamp Orbe type den er enda bedre enn MIchell
    ad skru ned clamp Orbe type: har du funnet noen variant for andre spindler enn Orbe, eks som passer til Garrard?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.856
    Er ikke lenger så stødig og følsom på handa
    Tanker en selv har puslet med. At en trolig på et eller annet tidspunkt vil komme til å miste et halvt kilo lodd på tonearmen. Samtidig er det kanskje akkurat rikitg mengde spenning en behøver i hverdagen? Overlever vinylsnurren en plateside til?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.088
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok den beste løsninga vil jeg tro.
    Er dette noe du har fått modifisert, eller er den levert slik?
    Luftlagret?
    Den gamle spindelen druknet under alle lagene (polykarbonat, Sorbothane, Navcom og til slutt mer polykarbonat). Derfor måtte jeg få laget en ny som ble frikoblet fra den gamle, men sentrert. Da var jo alle muligheter åpne for en gjenget spindel :giggle:
    Ingen luftlagring enda, bare armen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Holmestrand
    Den gamle spindelen druknet under alle lagene (polykarbonat, Sorbothane, Navcom og til slutt mer polykarbonat). Derfor måtte jeg få laget en ny som ble frikoblet fra den gamle, men sentrert. Da var jo alle muligheter åpne for en gjenget spindel :giggle:
    Ingen luftlagring enda, bare armen.
    Lurt!
    🤗

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Tja, tja, tja? Dersom vi ser bort i fra prisdiskusjon, så lurer jeg på hva som gjør det til komplett idiotisk å bruke "kuler" dersom formålet er å isolere?
    En annen variant av nevnte platevekt er Stillpoints med patenterte bevegelige lagre for isolerende effekt. Vekta vil typisk holde plata stabil, mens lagrene avleder mikrovibrasjoner. Dersom kuler, eller lagrene ligger stabilt, vil det eliminere eventuelle sibilanter, eller annet som følge av mikrobevegelser. Keramiske kuler er ofte bedre fordi de leder mindre mekanisk energi i det eksemplet som ble slaktet ovenfor.

Ditt eksempel med Michell vil vel kun ha dempende effekt, men vil aldri kunne isolere. Tipper din Michell clamp kanskje egner seg til din type fjærende platespiller og ditt formål, men kanskje ikke andres? Begge deler kan låte fantastisk har jeg hørt 👍

1759948902800.png

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.709
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som skal isoleres ? Poenget med clamp er det motsatte, nemlig å klemme platen flat ( reduserer wow og lavfrekvent søppel) og hindre vibrasjon og resonans ved å koble den til tallerken og holde den stabil. Kuler og spikes på en platevekt er en dårlig vits, isolasjon er og avkobling er ikke poenget her

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.393
    Torget vurderinger
    13
    Tja, tja, tja? Dersom vi ser bort i fra prisdiskusjon, så lurer jeg på hva som gjør det til komplett idiotisk å bruke "kuler" dersom formålet er å isolere?
    En annen variant av nevnte platevekt er Stillpoints med patenterte bevegelige lagre for isolerende effekt. Vekta vil typisk holde plata stabil, mens lagrene avleder mikrovibrasjoner. Dersom kuler, eller lagrene ligger stabilt, vil det eliminere eventuelle sibilanter, eller annet som følge av mikrobevegelser. Keramiske kuler er ofte bedre fordi de leder mindre mekanisk energi i det eksemplet som ble slaktet ovenfor.

Ditt eksempel med Michell vil vel kun ha dempende effekt, men vil aldri kunne isolere. Tipper din Michell clamp kanskje egner seg til din type fjærende platespiller og ditt formål, men kanskje ikke andres?

Det stemmer nok. Michell er greit til lett fjærende konstruksjoner som Gyro, Linn etc…

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som skal isoleres ? Poenget med clamp er det motsatte, nemlig å klemme platen flat ( reduserer wow og lavfrekvent søppel) og hindre vibrasjon og resonans ved å koble den til tallerken og holde den stabil. Kuler og spikes på en platevekt er en dårlig vits, isolasjon er og avkobling er ikke poenget her
    Ja, du er der, da tror jeg at det blir vanskelig å diskutere videre, men kortversjonen er mikrovibrasjoner. Poenget er ikke å fjerne all bevegelse, men å kontrollere og spre energien slik at den ikke bygger seg opp og skaper resonanser som farger lyden.

Poenget mitt var å få frem at det finnes nyanser. No big deal for meg om du mener at Michell Clamp løser alt.
    Vi får ta det over en lunsj en gang. Ellers har du mye fint å komme med Balle 👍 :)

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.393
    Torget vurderinger
    13
    Teorien er at en clamp «binder» seg fast til spindel slik at den kan spre potensiel lagerstøy/ vibrasjon ut til platen. En vanlig platevekt vil ikke ha like mye kontakt med spindel og dermed virke mer isolerende…
    Dette er dog mere teoretisk, men kan absolutt ha noe for seg på mere tradisjonelle Direct Drive spillere. Altså unngå clamp på DD, men bruk platevekt i stedet. Og på beltespillere med godt lager med og uten fjæring burde clamp fungere helt greit. 😊

Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.110
    Sted
    Under stjernene
    Takk for tilbudet, men jeg tror jeg går for ca. 100 g ekstra. Ser den har gjenger i toppen. Er den ment brukt med en spiller med gjenger på spindelen?
    Skjønner at du lurer på det, nei det er nok for å sette sammen delene til pucken😉
    Derimot er spindelen til platespilleren gjenget innvendig for å bruke den originale pucken.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.856
    Jeg undrer om målet er å isolere vil ikke da ingen platevekt gi best "isolasjon" vs klemme eller vekt? Min forståelse er at vektens oppgave er å koble vinylen til matten og/eller til platetallerkens masse. Med potensiell bivirkning at vinylen kan kobles til støy fra spindellager.

Keramiske kuler er ofte bedre fordi de leder mindre mekanisk energi i det eksemplet som ble slaktet ovenfor.
    Dette er nok korrekt i den kontekst en slik tekst trolig er hentet ifra. Hvor kulene er i bevegelse i et kulelager hvor man behøver mindre energi for samme bevegelse pga lavere friksjon. Bruk statisk slik vi ser Anzus ofte benytter dem i spikes og føtter forstår jeg læren slik at en statisk plassert keramisk kule overføre mer energi enn mykere materialer som stål eller teflon.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.299
    Torget vurderinger
    5
    En smule forvirret, men med et forsøk på å forstå egenskapene til en clamp kontra vekt:

- En klamp har som sin primære oppgave å spenne fast plata slik at den ligger stabilt mot platetallerkenen. Kan kompensere for skjeve og eller bulete plater. Mål: Bedre lydgjengivelse. Ulemper: Kan medføre overføring av «skavanker» i platespilleren som vibrasjoner og støy? Slike uønskede konsekvenser kan forsterkes ved at clampen kobler vinylen til spindelen?

- Et lodd, som ren vekt, har samme mål som clamp ved å presse plata ned mot tallerken. Forutsatt at den ikke «kobler» seg på spindel, unngår man uheldige overføring av vibrasjoner mm fra spindel, men kan forsterke uønsket påvirkning fra tallerken, som også clampen kan.
    Ulemper: Vektbelastning på opplegg/ bæring av tallerken. Belaste motor som følge av økt vekt. Begge konsekvens av tilført vekt/masse. Hva med sentrering dersom kobling mot spindel ikke er ønsket, forutsatt større hull i vekt enn diameter på spindel?

- Clamp pluss og vekt pluss, dvs ulike løsninger for å oppta vibrasjoner ut over å koble plate mot tallerken: Kun effekt dersom platespiller ikke er perfekt?

Litt oppsummert: Hvilken løsning er best forutsatt «Den perfekte platespiller»? 🤔

For å sitere et bysbarn, i all ærbødighet: «Jeg spørger helst: mitt kall er ei at svare.»

Mvh Olav E

Som så langt har valgt å klamre seg til clamp….

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.856
    Kanskje kan man vurdere å videreføre utviklernes designmål? F.eks en Rega har helt klare ambisjoner med alle detaljer i lettvekstsspillerne sine som trolig en 400 gram tung jernkladd som er mer eller mindre presist dreiet og boret kan gå på tvers av. Mens de tyngre Technics spillerne oppgir i brukermanual maks vekt dem anbefaler på loddet. Fjærsystemet og demping på en Linn spiller vil sikkert også protestere om den fikk i oppgave å snurre loddet som fungerte maks bra på Technics'en.

Jeg brukte i alle år en klemme på RX-1500. Men denne hadde også en annen og egentlig primæroppgave som var å spinne tallerken opp i hastighet. Planen var på handle lodd til 1200G, men jeg har dager hvor jeg er litt mer slepphendt og vet ikke helt om jeg våger meg på å håndtere tyngre gjenstander rundt spilleren.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.778
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor? 🤔

mvh Olav E

Fordi en spiller med høy masse ikke vil la seg affisere av litt mer masse, mens det er vanskelig å vite hva lageret i en spiller som ikke er massebasert tåler eller hvordan den ekstra massen vil påvirke avspillingen.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.592
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bare å få magnetleie først som sisst.
    Spindel og tallerken i en. Tallerken hviler ikke på noe.
    Støtter seg bare på leiepinn.
    Summa summarum......... Clamp eller vekt = same same.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.709
    Torget vurderinger
    2
    Ok. la oss se på saken fra flere sider. Det har gjennom tidene vært ulike formål med platematter og clamping .To motsatte mål.

1. Minimum kontakt a la Transcriptor hvor platen har minst mulig kontakt med underlaget ,kanskje noen få knotter eller ringer som platen hviler på .
    Isolasjon mot direkt drive motor vibrasjon eventuelt beltestøy/vibrasjon kan være et poeng. Her vil en clamp eller vekt koble platen mer mot underlaget og virke delvis mot sin hensikt . En filt matte og matter med skum består av mye luft som vil være isolerende . Problemet er rekylen mellom platen og stiften får virke fritt og avspillingen slarker- men en vekt holde platen mer stille enn ingenting . Ujevnheter på platen flates ikke ut og wow og fluttering effekter og sporing blir værre med metode 1

2.Vekt evt klamp
    Koble plate til underlag hindre rekyl mellom rille og stift for nøyaktig avspilling ,klemme LP flatere for mindre stift og resonansforstyrrelser W&F . Dette er blitt det dominerende prinsippet . Platetallerkenen i metall må ha matte som demper ellers vil den synge og overføre dette til pickupen, Acrylic og delrin tallerken er dempet i seg selv og kan klare seg uten matte…. Men drivmekasmen bør ha lav støy. Matte og clamp og plate danner et oscillerende system på samme måte som pickup compliance og armens effektive masse… antageligvis høy frekvens noen hundre eller 1000 hz.. jeg vil ikke legge til en clamp på hjul til dette systemet!

Pick your poison…

Og husk det er mulig å høre effekten av begge prinsipper. Spill er fullfrekvent spor med høyt nivå og lytt direkte til pickup og plate med anlegget avslått. Man kan ofte høre noe direkte fra pickup/plate. Den metoden som gir minst lyd og lekkasje til omgivelsene er best , enhver lyd til omgivelsene er tap og avvik. Man kan til og med høre forskjell på lyd fre hver av kanalene , prøv også ulik antiskating

Det som gir best resultat hos meg er clamping med Michell clamp direkte på Delrin tallerken.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Holmestrand
    Bare å få magnetleie først som sisst.
    Spindel og tallerken i en. Tallerken hviler ikke på noe.
    Støtter seg bare på leiepinn.
    Summa summarum......... Clamp eller vekt = same same.
    Hva er alternativene her?
    Finnes det noe på pensjonistbudsjett?

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gikk over til "vekt" og matte fra Stack Audio.
    Veldig fornøyd. Ble klar og detaljert lyd kontra standard platevekt og skinnmatte. :)
    Fornuftige priser også.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.299
    Torget vurderinger
    5
    Fordi en spiller med høy masse ikke vil la seg affisere av litt mer masse, mens det er vanskelig å vite hva lageret i en spiller som ikke er massebasert tåler eller hvordan den ekstra massen vil påvirke avspillingen.
    Et naturlig svar, men spørsmålet mitt var ment å utfordre hva som er begrunnelsen for å benytte clamp eller lodd. Er det for å kompensere for uperfekt vinyl eller for svakheter i platespilleren? Av det igjen er det naturlig å spørre hvilke egenskaper bør vi være på jakt etter ved valg av platespiller.

Balle Clorin gir i sitt innlegg på god vei et svar på hva man ønsker å kompensere for. Poenget mitt er å unngå å måtte kompensere. Ut fra fysikkens lover tenker jeg målet må være å begrense vekten av vekt, med hensyn på platespillerens konstruksjon. Det overordnede målet må være å finne den spilleren med mest optimal konstruksjon for så å eventuelt kompensere for uperfekte vinylskiver.

Kanskje er magnetisk bæring et grunnprinsipp med fordeler vedr overføring av støy og vibrasjoner fra drivverk.

Mvh Olav E

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.616
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Min begrunnelse for å bruke vekt er enkel. Uten vekt så stopper vinylplaten opp mens tallerkenen går når jeg børster platen. Min sl-100c trenger ikke så tung vekt, men min mmf 9.3 med akryl-tallerken trenger tyngre vekt, der fungerte det dårlig med 400g

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn